Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Helicon 400 til 16,5 m2? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hej forum

Damen og jeg, flytter snart i hus. Og jeg har været så heldigt, at få et rum som dedikeret "hifi rum"

Rummet bliver 2,96m x 5.70 m, altså omkring 16,5m2 i alt. Jeg har egentlig hele tiden været besluttet på at højtalerne til rummet skulle være Dali
Helicon 300. Men nu er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt at H400 også ville kunne begå sig godt i det forholdsvis lille rum ? Er der nogen der har prøvet
H400 i mindre rum ? Og ved om det er en idé jeg godt kan glemme.

Jeg kigger brugt

Og lige et tillægs spørgsmål. Hvor stor lydmæssig forskel er der mellem Dali grand Coùpe og Dali Helicon 300 ?

Brian

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Du kan fint bruge helicon 400 i et rum på de angivne mål. Hvad der er meget vigtigere, er pladsering og rummets dæmpning, samt match af
forstærker/DAC (eller hvad nu du har tænk dig at brug). Bedste lyd vil du sansynligvis få ved at spille på langs af rummet. Højtalerne skal helst have
min. 50 cm (hvis det kniber med pladsen kan 30 cm gøre det) til sidevæg og bagvæg. De må ikke vinkles, dvs. De skal stå parallelt. Lytte position
skal være med ørene i diskant højde og i en ligesidede trekant med højtalerne. Gerne noget velopløst hifiudstyr der ligger lidt til den varme side.
Rummet kan dæmpes med lidt tæpper, malerier eller lignende hvis du finder det nødtvendigt. Og så kan de godt lide en rimelig strømstærk
forstærker, det lyder beder selv om de sagtens kan gå i spænd med mindre strømstærkt udstyr. Men men ud og lytte, og få din egen mening. Helicon
400 er en højtaler der kan lyde alt fra fantastisk til dårligt (lige som så mange andre højtalere). I sidste ende er det et spørgsmål om smag, og ikke
mindst om man vil bruge det benarbejde det kræver at få det til at spille max under de omstændigheder man har.
Mvh

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Tildels enig i det BCBC skriver - Dog ville jeg nok anbefalde dig, hvis vi snakker Helicon 400, at prøve med en opstilling hvor du IKKE spiller på langs i rummet, men isted udnytter at du har mulighed for at holde en fornuftig afstand til side vægge, Helicon 400 blomster først rigtigt hvis du kan gi den luft til side vægge, 1 god meter er rigtigt godt det giver et bredt lydbillede (30-50 cm er alt for lidt til side vægge), og så har du stadig mulighed for at rykke dem 30-40 cm ud fra bagvæggen og ca +2,2 m mellem højttaler, og så dæmpe vægge bag lytteposition kraftigt, det ville stadig give en ligesidet trekant. Men ellers ingen to-in på Helicon, men prøv dig frem.

Dog syndes jeg dit rum er for lillet til Helicon 400, hvis du vil ha max ud af dine højttaler, så helicon 300 er nok mere optimal i den størrelse rum.

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

helicon 400 kan sagtens gå på 16mm2 mit rum er 18 og har selv helicon 400, men det stiller selvfølig lidt større krav til akustikken.

ellers kan helicon 300 som strand også er inde på også være et alternativ, men lån dig lidt frem hvis det er muligt det er jo altid bedst at det blir prøvet derhjemme

Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Halicon 400 kan sagtens spille i et rum på 8 m2, men hvis indfaldsvinklen er at man vil ha max ud af sit udstyr, så er 16 m2 for lidt, der vil en mindre højttaler være at anbefalde.

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

ja det er klart den kan også spille på mindre men forstår godt hva du mener  

det er jo altid bedst med et stort lytterum men det kan også blive for stort

Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at minimium rum størrelse ligger omkrig 20 - 25 m2 når vi snakker Helicon 400, hvis man ønsker optimale forhold for højttaleren, dog afhængig af længt brede forhold.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

16m2 er som udgangspunkt en ok størrelse, men dimentionerne af rummet er ikke synderligt godt. Du har 2,96m brede som ikke er meget og desværre så er rummet dobbelt så langt som det er bredt, det giver også nogle bass udfordringer.

Så jeg ville helt klart gå efter nogle gode standere eller andre mere placerings venlige højtalere end H400.

!-!Shake!-!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Til sådan et rum, kunne man overveje System Audio højtalere. Du kender nok deres filosofi, og hvis man frygter manglende
bas, ja så tror jeg ikke man skal bekymre sig, med så lille et rum.

Det er sagt med forbehold - kender intet til Dali Helicon højtalere og er ingen ekspert. Nævner det bare fordi SA højtalere
tackler problemer med små rum godt.

Held og lykke - husk at opdatere tråden med dine erfaringer, så alle os andre kan blive en erfaring rigere :)
Til top Vis !-!Shake!-!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af !-!Shake!-!

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode tilbagemeldinger. De er alle skrevet bag ørene.

Jeg havde selvfølgelig tænkt mig, at dæmpe rummet. Det er en af fordelene ved et decideret hifirum, og jeg har fået fri tøjler fra kærestens side af. Med andre ord, hun har ingen indflydelse på rummet. Men som flere skriver, og som jeg nok også selv er kommet lidt frem til, så bliver det optimale nok nemmest at få med H300. Så jagten må gå ind på dem. Går efter brugt, da budgettet ikke er til nyt (læs. hus) Men der har desværre ikke været nogen til salg, det sidste stykke tid.

Nu vi er ved. H300, er Mk2 udgaven så meget bedre end Mk1 udgaven? Eller er det peanuts der adskiller dem, ud over design forskellen altså.

Og prøver lige igen. Hvordan adskiller Dali grand sig fra Dali Helicon ? Her tænker jeg på Coupé modellen, som jo også er en stander, og har lidt cult status. Har desværre aldrig hørt den.

Af udstyr. Er jeg ved at bygge en DIY pre amp og en DIY power amp, fra et konkurerende site. Og i følge den ene konstruktør, skulle power ampen trods sin beskedne størrelse, være ret så strøm stærk. http://www.avtainment.dk/forum/diy-preamp_topic329.html og her http://www.avtainment.dk/forum/diy-power-amp_topic150.html

Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Sød dame du har....at give dig lang snor.....og give dig dit eget værelse......gnæg gnæg

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Dali Grand Coupe vil nok være et bedre valg. Den er ikke i stand til så meget i bassen, som dog er i fin kvalitet, men den vil ikke slå dit rum an i så voldsomt grad. Er du til Snell højttalere, kan jeg anbefale dig, at lede efter et sæt Snell E4. Her får du en rum tilpasset konstruktion og ganske dyb bas. Stiller du dem på den brede led pga god spredning, skulle du kunne nyde din musik uden rummet genere nævneværdigt. De kan stå rimeligt tæt op af en væg.     

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Dali Grand Coupe vil nok være et bedre valg. Den er ikke i stand til så meget i bassen, som dog er i fin kvalitet, men den vil ikke slå dit rum an i så voldsomt grad. Er du til Snell højttalere, kan jeg anbefale dig, at lede efter et sæt Snell E4. Her får du en rum tilpasset konstruktion og ganske dyb bas. Stiller du dem på den brede led pga god spredning, skulle du kunne nyde din musik uden rummet genere nævneværdigt. De kan stå rimeligt tæt op af en væg.     

Kan nok ikke sige mig helt fri for, også at "lytte lidt med øjnene", de der Snell E4 er godt ikke lige min kop the.

Jeg ønsker ikke et Bas anlæg, men omvendt skal den i hvertfald også være til stede. Jeg ved at folk siger at Coupe`n har en evne til at forsvinde, hvilket jeg godt kan lide, men jeg vil ikke miste for meget dynamik. er nok igen tilbage ved H300

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Med dit budget ville jeg tage ind i Vassago og høre de her

http://www.vassagohifi.dk/cms/vassago-hifi-produkter/news-ar ticle/archive/2012/05/16/article/avi-adm40-1740.html

Læs mere her

http://www.avihifi.co.uk/

Og

http://hddaudio.net/viewforum.php?id=11

Det er helt vildt så gode anmeldelser de har fået

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Leise skrev:
Med dit budget ville jeg tage ind i Vassago og høre de her

http://www.vassagohifi.dk/cms/vassago-hifi-produkter/news-ar ticle/archive/2012/05/16/article/avi-adm40-1740.html

Læs mere her

http://www.avihifi.co.uk/

Og

http://hddaudio.net/viewforum.php?id=11

Det er helt vildt så gode anmeldelser de har fået

Forstår ikke helt hvordan de hænger sammen med mit budget ? Dit link til vassagohifi, skriver en pris på 30.000kr ? Det er i hvertfald over mit budget.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Synes da Helicon 400 er nævnt Er det ikke sådan en 17-18000 kr sag stykket? AVI's pris er sætpris

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hvad andgår Helicon mk1 vs mk2, så er der et bedre homogent sammenhæng, bedre, faster og mere præcis bas i mk2 versionen når det kommer til 400 serien, husker mk1 versionen som værende lidt voldsom og slap/langsom i bassen. Mk2 er også en smule mere placerings venlig. Det er dog længe siden jeg har hørt mk1 versionen.

Helicon 300 mk2 har jeg hørt for en del år siden, syndes det er en fed højttaler. Lyd mæssigt og visuelt syndes jeg den er i top, så forstå udemærket din interesse for den.  

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Leise skrev:
Synes da Helicon 400 er nævnt Er det ikke sådan en 17-18000 kr sag stykket? AVI's pris er sætpris

Helicon 400 mk1 kan købes brugt for ca 12000 kr, så mon ikke det er budgettet, da tråd starteren kigger brugt.

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Strand skrev:

Leise skrev:

Helicon 400 mk1 kan købes brugt for ca 12000 kr, så mon ikke det er budgettet, da tråd starteren kigger brugt.

Jow lige præcis der omkring.

Okay, lyder som om at mk2, er at foretrække.

Jeg må jagte nogen brugte H300. De hænger desværre bare ikke på træerne.

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne sagtens leve med mk1 versionen må jeg så heller tilføje.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes