| Forfatter |
|
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 20 Juni 2012 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg skal til at svinge loddekolben for første gang. Jeg har luret at par tips - bla på nogle informative Youtube-film -
og føler mig ret klar til at springe ud i det.
Jeg mener at have læst og hørt flere steder at jeg skal bruge en 30-40 w kolbe, men kan nu se at den jeg har lånt
er på 15 w.
Er det helt umuligt at få et resultat med en 15 w'er?
Mvh
Jens
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 20 Juni 2012 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
15 watt kan bruges du skal bare varme lidt længer. små komponenter lille watt men mere end 50 watt er ikke altid godt.
Tinnet skal skal flyde jævnt ud og blive en blank overflade og træk så kolben opad langs tråden f.eks. (hvid du forstår)
15-20 watt er et godt valg til ICer og Transistor, men 30 watt kan også bruges. (husk varme ødelægger)
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2012 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret
Jeg har lavet en lille test på noget tyndt kobbertråd, men synes ikke jeg kan få nok varmeoverførsel
...måske gør jeg noget forkert. Kan det være det loddetin jeg har fået med, der ikke er af god nok kvalitet?
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2012 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har testet lidt igen med mere tålmodighed, men synes stadig der er problemer med varmen:
det går meget langsomt, og lodningerne bliver matte og nogle gange klumpet (kolde lodninger?).
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2012 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så tror jeg du skal op på en 30 watt, og husk at det altid kan være en fordel at forvarme lidt tin på spidsen, da det hurtigere
overføre varmen.
Har selv en Tip 16 fra Ersa og ja det tager lidt mere tid, men hvis tråden er tyk og sluger meget varme, så skal der mere til,
men selv en 15 watt kan ødelægge en transistor/ic.
da.wikipedia.org/wiki/Tin
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den med at forvarme tin på spidsen, er et af det tips jeg har taget til mig
Svigerfar der har lånt mig loddekolben gav min noget fedt med, som han mener man skal bruge.
Jeg kan dog ikke helt se fidusen, og bruger det ikke, men det ser ud til at spidsen er snavset - evt. fra det fedt.
Er der nogen effektiv måde at rengøre sådan en spids?
Btw. så er det et delefilter jeg er ved at lodde
|
| Til top |
|
| |
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 20 Juni 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Du skal IKKE bruge fedt! Glem alt om det. Det ætser. Et andet vigtigt princip: Rigtigt loddetin indeholder en lille smule flusmiddel, som renser loddesteddet. Det frigøres før tinnet smelter (helt). Derfor: I princippet skal loddeemnerne nå tinnets smeltepunkt FØR tinnet tilføres. Kun på den måde løbert flusmidlet ud og renser, før tinnet kommer. En "grovkornet" lodning er kold og skyldes at emnerne ikke er rene. En kold lodning kan opføre sig meget sjovt - bl.a. som en dårlig halvleder....
vh
Hans Jørgen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Juni 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Og lige en ting til: Nogle moderne såkaldte økologiske typer af loddetin smelter lidt langsommere end "gammeldags" tin og de giver en mat lodning, som godt kan se "kold" ud uden at være det. Da du er begynder vil jeg anbefale dig gammeldags tin, som giver en blank overflade, fordi det er meget nemmere at forvisse sig om, at lodningen er udført rigtigt.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2012 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt nyt tin på spidsen så finder varmen hurtig vej til det nye emne.
Men Absolut kun tin med flusmiddel i sig  det er en ulige kamp at prøve andet (men lodde fet nej.)
Har selv købt noget Sølvlod 5 (2mm) S-Sn97Ab3 uden flusmiddel og ja føler det lige så godt kan smides væk, da det bare
ikke binder til tråde eller andet.
Kan jeg selv gøre noget imod dette ??
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, og tak for de gode tips.
Jeg skaffede en 30 w'er og noget nyt loddetin fra Brinck, og det fungerer fint
Med det nye loddetin virker 15 w'eren fint, men skal bruge 30 w'eren når samlingerne er større.
En helt anden ting:
Nu har jeg næsten samlet begge delfiltre, og har dobbelttjekket flere gange med tegninger/vejledninger,
men er der nogen måde jeg kan tjekke om der er den rette forbindelse, inden jeg sætter de nye filtre
til højttalerne?
Jeg har ingen former for måleudstyr!
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der!
vis du faller for at lode selv og vidre, så vil jeg anbefale dig og køb en ordenlig lode verktøj, jeg har lige købt en Weller PU 81, jeg har lige købt den og ærver mig over jeg ikke købte en tiderkig frem for en kineser wellermand, jeg har haft en del problemer med loddekolberne, og det håber jeg at jeg sliper for ved at købe den rigtige var og ikke en efterlining
her er lige et billede af den nye model jeg har købt , den jeg linker til er en ældre model, men prisen er den samme, den er dyr men håber på den holder i mange år
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H293 29

|
| Til top |
|
| |
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
njk4 super god loddekolbe har selv en weller ws-80 har kun en ting at sige den skal du med garanti nok blive glad for
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Mortensen skrev:
| - Og lige en ting til: Nogle moderne såkaldte økologiske typer af loddetin smelter lidt langsommere end "gammeldags" tin og de giver en mat lodning, som godt kan se "kold" ud uden at være det. Da du er begynder vil jeg anbefale dig gammeldags tin, som giver en blank overflade, fordi det er meget nemmere at forvisse sig om, at lodningen er udført rigtigt. |
|
|
Der er sågu da ikke noget der hedder økologisk loddetin.
Du tager nok fejl af gammeldags tin, og det man bruger i dag som er blyfrit, og derfor kræver højere temperatur på loddekolben.
lodninger udført med blyfrit tin er ikke blanke, men matte __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Jan.
Vil du ikke nok være sød og læse hvad folk skriver. Jeg skrev faktisk "såkaldte økologiske typer". Selvfølgelig har du ret i, at sådant ikke findes - ikke desto mindre blev det af den forretning jeg købte det i, anprist som sådan. Derfor "såkaldte".
Og så lige en ting til: Din tone med "sågu da" vil i meget meget høj grad få mig til at tænke mig om en ekstra gang inden jeg prøver at hjælpe folk, der spørger. Jeg må indse, at det blot er uoplyst og derfor ganske temmelig fjolllet at spilde din - og dermed også andres - tid på den måde. Jeg undskylder.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 21 Juni 2012 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højt bly-indholdigt loddetin er nemmest at lodde med. Specielt hvis man har en loddekolbe med lav effekt.
Hvis man skal lodde på print, er der vigtig at kolbens tip, har kontakt til både benet på komponentet og printfladen. Dette er fordi, loddetinnet indeholder flux, hvis opgave blandt andet er, at rense overfladerne som det skal binde til. Hvis man kommer loddetin på kolben INDEN den rører de overflader der skal loddes, risikere man at alt fluxen brænder af før det når at gøre sit job. Og så får man ikke perfekte lodninger.
Hvis man har en større ledning som skal have påført terminer fx, kan man godt forvarme begge dele med tin på spidsen, men den afgørende lodning, (altså den som sætte tingene samme) skal udføres hurtigt og med kontakt mellem ALLE fladerne og loddekolben.
Huske at hvis man skal have to metaller til at sidde sammen, er det bedst at de faktisk også har god kontakt FØR man lodder. Se loddetinnet, som en metode til at få den givende kontakt til at forblive lige god. Altså at metallet skal rører hinanden inde i tinnet.
Og en billig lodde arm/arme, er en STOR, STOR hjælp til gode resultater.
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 22 Juni 2012 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Mortensen skrev:
|
Kære Jan.
Og så lige en ting til: Din tone med "sågu da" vil i meget meget høj grad få mig til at tænke mig om en ekstra gang inden jeg prøver at hjælpe folk, der spørger. Jeg må indse, at det blot er uoplyst og derfor ganske temmelig fjolllet at spilde din - og dermed også andres - tid på den måde. Jeg undskylder. hej der Hans, jeg syntes ikke Jans tone fal her er noget at flippe over, jeg har haft noget kontakt til denne hr. Jan og han virker til og være en ok person og har da hjulpet mig nogle gange så fald ned her der er andre der kan være meget være 
Venlig hilsen
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 22 Juni 2012 kl. 05:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Mortensen skrev:
| .....Vil du ikke nok være sød og læse hvad folk skriver. |
|
|
Hvad får dig til at tro jeg ikke har læst hvad du skrev ? ordet "såkaldte" ændrer ikke ret meget på tingene, vel ? At en forretning er kommet til at bilde dig noget ind, er selvklart dybt beklageligt.
Citér:
| ....Og så lige en ting til: Din tone med "sågu da" vil i meget meget høj grad få mig til at tænke mig om en ekstra gang inden jeg prøver at hjælpe folk, der spørger. Jeg må indse, at det blot er uoplyst og derfor ganske temmelig fjolllet at spilde din - og dermed også andres - tid på den måde. Jeg undskylder. |
|
|
Du har ingen grund til at være sart, men det er da dit eget valg, min tid kan du aldrig spilde :)
Jeg kunne da bare have sat en fjoget smiley, så omverdnen kan set, det var skrevet med et glimt i øjet 
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |