Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Festivalanlæg på AA batteri til Skanderbo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kammersjuk81
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Da man ikke må have bilbatteri med til skanderborg, søger jeg efter en smart måde at lave et anlæg som kan køre på AA batteri.

Min første tanke er nem:

Dayton Audio DTA-1 Class T Digital AC/DC Mini Amplifier 15 WPC

https://www.intertechnik.de/Shop/Amplifier/Dayton-Amplifier/ _70303_M21-DTA1_1768,en,7046,129336

og højtaler fra T-Hansen:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3748613225&n=1200267 971&pn=1220481800

Giver det setup mening?

Jeg har ikke meget teknisk forstand på dette område, men søger et setup som kører på almindelige batterier, kan holde strøm længst muligt på et sæt batterier, og som kan spille fornuftigt i en lille lejr på små 10 mennesker.

Ser frem til at høre jeres input.

På forånd mange tak.

Mvh. Jacob.

Til top Vis kammersjuk81's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kammersjuk81

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke det ene eller det andet, men opladelige batterier er vel nødvendigt eller bliver den udgift nok for stor.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg spørger dumt, men vil det ikke være mere fordelagtigt at finde ud af en løsning med A-batterier?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

kammersjuk81
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Jeg spørger dumt, men vil det ikke være mere fordelagtigt at finde ud af en løsning med A-batterier?

Om det er A-batterier eller AA-batterier, kan jeg ikke se har den store indflydelse ... Men jeg kan bestemt godt tage fejl. Som sagt har jeg ikke den tekniske forståelse på dette områede.

Til top Vis kammersjuk81's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kammersjuk81

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

alm-genopladelige-batterier-aa

Du skal have en bunke af AA på over 2000 mAh, så skal det nok gå, men om du får det du forventer kan jo kun afgøres ved
en test, dvs afprøv det hjemme og se om det spiller og holder godt nok.

Du kan også regne på det og derved afgør om det du forventer er det du måske kan få
Measuring-the-Capacity-of-a-Battery

Battery_Chargers_Test_Method

kammersjuk81
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:

alm-genopladelige-batterier-aa

Du skal have en bunke af AA på over 2000 mAh, så skal det nok gå, men om du får det du forventer kan jo kun afgøres ved
en test, dvs afprøv det hjemme og se om det spiller og holder godt nok.

Du kan også regne på det og derved afgør om det du forventer er det du måske kan få
Measuring-the-Capacity-of-a-Battery

Battery_Chargers_Test_Method

Jeg havde forestillet mig at købe sådan en pakke: http://www.harald-nyborg.dk/p3032/kameda-alkaline-aa-60-stk

De test jeg kan finde viser godt nok kun 1630mA, men mon ikke det holder kan holde omkring 6 timer alligevel.

Mange tak for jeres input.

Mvh. Jacob.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Et 1,5 volt batteri på 1630 mA, indeholder ca. 2,5 Wh, 8 stk indeholder derfor 20 Watt/h. Effektiviteten på effektforstærkeren er
måske/højest 90%. Så et sæt (8 stk) AA batterier kan spille 17 Watt musik i en time, hvis det er stereo er vi nede på 8,5 Watt,
det er ikke specielt meget, men kan du leve med det, holder batterierne ca. en time.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

kammersjuk81
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Et 1,5 volt batteri på 1630 mA, indeholder ca. 2,5 Wh, 8 stk indeholder derfor 20 Watt/h. Effektiviteten på effektforstærkeren er
måske/højest 90%. Så et sæt (8 stk) AA batterier kan spille 17 Watt musik i en time, hvis det er stereo er vi nede på 8,5 Watt,
det er ikke specielt meget, men kan du leve med det, holder batterierne ca. en time.

Respekt for regnestykket, som sagt er jeg ikke så meget inde i den del.

Det skal jo ikke spille en festsal op, men blot bruges i vores lejr, hvor max er 10 som sidder i rundkreds, så er ikke bange for, at det ikke spiller højt nok.

Men et sæt batteri pr. time, det er lige i underkanten.

Forstærkeren er vist 15Watt altså 0,9*15=13,5 , så kommer vi vel op omkring 1,5 time ved fuld styrke og 3 timer ved ½ styrke?

Eller er jeg helt væk i dette regnestykke?

På forhånd tak.

greyscale
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Et 1,5 volt batteri på 1630 mA, indeholder ca. 2,5 Wh, 8 stk indeholder derfor 20 Watt/h. Effektiviteten på
effektforstærkeren er
måske/højest 90%. Så et sæt (8 stk) AA batterier kan spille 17 Watt musik i en time, hvis det er stereo er vi nede på 8,5
Watt,

Hvis man læser diverse tråde om klasse D forstærkere (Boominater-tråden eks) vil du se, at for fuld hammer bruger de
tripath baserede forstærkere omkring 500mA.

Jeg har selv bygget flere anlæg og den betragtning holder.

Din beregning er i øvrigt forkert (du skal ikke gange med 8) Du har 2.5Wh 12V, hvilket efter mine erfaringer giver ca 5 timer
for ret høj lydstyrke.

Lydstyrken kommer an på driftseffekten i højttalerne. Sidste år byggede jeg en ny box med gamle Coral vintage enheder
med en følsomhed på den gode side af 95dB. Det spiller så højt, at vi ikke kunne tømme et 12V 17Ah batteri på 5 dage...

I øvrigt har jeg har haft PRÆCIS det samme anlæg som trådstarter vil købe med gennem flere år og vi bruger 1 -2 sæt
batterier om dagen. Det spiller ok og er billigt - man græder ikke sig selv i søvn hvis det drukner i en regnbyge eller bliver
stjålet. Vi tager det med igen i år, da vi har en lille lejr og ikke gider slæbe det store anlæg.

God festival :)

Mvh Jesper
Til top Vis greyscale's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greyscale

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Citér:
Din beregning er i øvrigt forkert (du skal ikke gange med 8) Du har 2.5Wh 12V

Det er noget vrøvl.

greyscale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

P = U * I

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

greyscale, jeg er glad for at du giver mig ret i at dit regnestykke var noget vrøvl.

greyscale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Kan godt se din samlede energibetragtning (antal joule i cellerne) men du bliver da nødt til at se på ved hvilken spænding det
foregår.

Der skulle self. ha' stået 2,5Ah 12V i mit indlæg og ikke Wh

Det vigtigste for mig er at trådstarter ikke lytter til dit råd om at hans forstærker æder batterierne på en time - for det gør den
ikke :)

God weekend

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Om den æder batterierne på en time, kommer jo helt an på hvor højt der spilles. Hvis man spiller højt, gør den. Det er muligt at
anlægget ved et givet niveau spiller 5 timer.

greyscale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Det er ren teori og du antager at musik aftager lige meget effekt uanset type. Du har måske ret, at ved en 1Khz testtone ved
10% forvrængning vil batteriet blive suget tomt på 1 time, men i virkelighedens verden ser det helt anderledes ud.

Som jeg skriver har jeg prøvet PRÆCIS samme konstellation gennem flere festivals. Fuld volumen er for de fleste mennesker
omkring klippepunktet for forstærkeren. Det er ikke fuld volumen i den teoretiske verden.

Prøv at læse nedenstående, hvis du vil lære noget om T-Amp og afsat effekt ved musik - det er jo det den er beregnet til.

http://www.michael.mardis.com/sonic/power.htm

Konklusionen er et max forbrug på omkring 250-350 mA (clipping) @8 Ohm, hvilket svarer meget godt til de ca. 500 mA jeg
nævnte ovenfor v 4 Ohm som boksen er på.

Dette er det alm. mennesker forstår ved fuld volumen, og det giver ca. 5 timers spilletid på et sæt batterier. Det stemmer
overens med mine egne erfaringer (1 sæt pr dag) da man ikke kan holde ud at høre så høj musik i så mange timer...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes