| Forfatter |
|
Malberg Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv med risiko for at blive bhuuet ud har jeg oprettet dette emne
Det ligger sådan at jeg efter relativ lang tids søgen fandt et par nad 3080 (igen)
men ak og øv mine brokoblings æsker er væk + diagram// stumpe liste
er der ikke nogen der har mulighed for at hjælpe (diagram // stumpeliste)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger udgangsdelen, brokoblet, i en NAD 3140 integreret forstærker til at trække en sub. Såvidt jeg husker, skulle jeg stille om til brokobling på en lille knap bag på ampen. Derefter bruges de to + poler (røde) på højtalerudgangene fra de to udgangstrin som + & - forbindelse til højtaleren. Højre kanal +, venstre - , såvidt jeg husker. Man benytter linieindgangen til højre kanal som forbindelse 'bagud' i kæden.
Hvorfor skulle du blive buhet ud? 
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker findes der ingen brokoblingsknap på 3080. Princippet i brokobling er at signalet fasevendes i den ene kanal,
så de 2 udgange spiller i modfase. Derved fås den dobbelte udgangsspænding når højttaleren kobles til mellem de 2 positive
højttalerterminaler. Hvis man har en forforstærker med balanceret udgang er det tilstrækkeligt til brokobling.
Der findes en gammel tråd her med lidt info, men desværre ikke noget diagram:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=70231
|
| Til top |
|
| |
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 26 Juni 2012 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD har traditionelt mulighed for brokobling. Som Nesdam nævner, virker princippet på den måde, at de to udgangstrin leverer effekt til hver sin halvperiode, henholdsvis den positive og negative. Prisen er, at hvert effekttrin kun 'ser' den halve højtalerimpedans, så man skal være forsigtig med impedansen på højtaleren - NAD plejer dog at være ret robuste på dette punkt.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 26 Juni 2012 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
I tidernes morgen, da jeg var DJ på et sted i Århus, havde vi 2 CV jordskælvshorn hængende i loftet. De blev trukket af hver sin brokoblede NAD-3080. Den var helt ny dengang, og jeg kan huske, at Peter Lyngdorf havde fået sine teknikere til at lave et lille plastikrør med noget højttalertilslutning som skulle parallelkobles med højttalerledningerne, kan ikke huske, om der var et phonostik med i Storm P-opstillingen. Det var i hvertfald en spøjs "unit", men det virkede 100%. Prøv evt. at ringe til Audio Nords værksted og spørg efter Kim Mølgaard, han må være en af de ældste, der er tilbage deroppe. Han var i Århus på daværende tidspunkt. Det kan være, han kan huske det, eller har en tegning liggende i manualen  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
tonka Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 26 Juni 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ring til Hi-Fi Klubbens reservedelsafdeling på 9672 1160.
Det kan de helt sikkert klare.
(de har både oven over nævnte Kim Mølgaard og Hi-Fi Klubbens service-chef som i sin tid konstruerede brokoblingsenheden
siddende lige i nærheden) __________________ hilsen Tonka
|
| Til top |
|
| |
Malberg Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 28 Juni 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|