Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer eller nye højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2012 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej hifi-hoveder, og god sommerferie til jer der allerede har fået den
Jeg har et par spørgsmål om valg af en subwoofer - om det overhovedet er nødvendigt/om jeg får noget ud af den?
Jeg lytter i et rum på ca. 2,5x3x2m (HxLxB) Her står mine højttalere i hvert hjørne, og er vinklet i den retning jeg sidder i.
Mit grej består indtil videre af: B&W DM685 højttalere, Cambridge Audio Azur 540A V.2 forstærker og en Argon Dac1. Mit musik
er lagret på computeren i FLAC filer.
Jeg oplever ikke rigtigt bassen i min primære lytteposition, men når jeg sætter mig i sengen (1 meter længere bagud) mærker
man bassen mere/lydbilledet bliver mere udbredt.
Spørgsmålet er så, om en subwoofer overhovedet ville hjælpe? Eller om jeg skal få søgt på brugtmarkedet efter en byttehandel
til nogle andre højttalere? Mit mål er at jeg skal kunne høre den gode bund i min primære lytteposition.

Hvis mangel af detaljer, osv osv er grunden til jeg ingen hjælp får, er I meget velkomne til at spørge ind!
Mvh
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juli 2012 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

du skal rykke rundt på din lytteposition og/eller dine højtalere! :) gør dette og eksperimenter lidt - det er et billigt og godt tweak
der personligt også har hjulpet mig meget! :)

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2012 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede i dag at dreje mine højttalere så de stod lige frem, i stedet for at være vinklet ind til mig. Det gjorde det skam ikke
spor bedre, selvom det er sådan jeg ser de fleste stuer indrettet.

Har det nogen indflydelse hvorpå højttalerne står? Lige nu står de bare på uprofessionelle reoler, som hænger frit på væggen.
Der er dog dæmpning i form af en måtte under hver højttaler. Ser bare ikke andre måder at få dem op på, for standere må vist
kun være 60-70 cm for ikke at tabe alt lyden? Dog har jeg lavet tegninger til en stander, og så kunne man jo bare vinkle dem
opad, så de stadig spiller op til mit øre.. Tror bare ikke det ville løse problemet med tabet af bas. Who knows? Der er lige nu
130cm fra gulvet og op til diskanten. Diskanten er lige præcis i min ørehøjde :)

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juli 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Frolger skrev:
Jeg oplever ikke rigtigt bassen i min primære lytteposition, men når jeg sætter mig i sengen (1 meter længere bagud) mærker
man bassen mere/lydbilledet bliver mere udbredt.

Som LoudandClear skriver er det et akustisk problem. Andre højtaler samme sted vil give samme problem.

Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Frolger, bølgelængderne i bassen er lange, så en ændring af vinklingen på højtalerne er ikke i sig selv nok til at ændre på noget i det toneområde, der skal større positionsændringer til. I teorien burde en hjørneplacering være basforstærkende, men, især i et lille rum, vil basniveauet være meget afhængigt af samspillet mellem lytte- og højtalerposition. Det skyldes primært såkaldte stående bølger, hvor visse basfrekvenser forstærkes eller udslukkes, afhængigt af rumstørrelse og -dimensioner, og de ovennævnte positioner af højtalere og lytter.

Anskaffelse af andre højtalere, eller en sub, er desværre ikke nogen garanti for en forbedret basgengivelse. Du kunne måske låne en sub og høre, om den forbedrede sagen ved forskellige placeringer. Det ville nemlig være synd at skifte dine B&W ud, hvis du ellers er tilfreds med dem. Et par andre højtalere i samme størrelse og position ville nemlig (som det forhåbentligt fremgår) have helt det samme problem som dine B&W.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke kan/vil ændre placeringen af dine højtalere, så er løsningen at købe en subwoofer, og placere den på et sted, hvor bassen leveres bedre til lyttepositionen.

Med højtalere og subwoofere er der et snildt trick; Placer lydkilden (højtalerne/subben) på lyttepositionen, og gå så rundt langs væggene i rummet, og find det sted, hvor bassen er kraftigst. Hvis du efterfølgende placerer lydkilden på dette sted, vil du få optimal levering af bas til lyttepositionen.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Her kan du taste alle informationere om rum, højttalere og dæmpning ind i et skema og få den optimale højttalerposition ud af
det.
Du kan også flytte højtalerne med musen og se ændringen af de stående bølger i rummet.
Et rigtigt godt stykke værktøj

http://www.hunecke.de/java/lautsprecher/test-stereoplay-en.h tml
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2012 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Okay Flarsen.

Tak for en god uddybende forklaring mollecon! Det du siger med, at bølgelængderne i bassen er lange, passer godt med at
jeg
først rigtigt kan høre bassen når jeg sætter mig længere bagud. Så er gåden vist bare at få anskaffet mig et mindre bord, og
flytte mig lidt væk fra højttalerne.

Jeg prøvede lige dit "trick" nitroblast. Der hvor jeg oplever den største basgengivelse er ved modsatte væg bagud og så til
højre. Dog tænker jeg, at hvis jeg placerer mine højttalere her, og går rundt igen, så er basgengivelsen vel størst på den
modsatte væg igen? :) Håber du forstår hvad jeg mener

Gnist, jeg er evig taknemmelig overfor det link! De anbefaler lige meget hvad, at højttalerne skal stå i den smalle ende af
værelset, og ikke den lange? :)
Dog er jeg lidt irriteret over at de ikke engang har proppet B&W højttalere med ind i deres system.. Så er der nogle
speakers jeg kan sammenligne med her? Altså, dem "mest magen til" B&W DM685? :)

Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Du kan flytte højttalerne med musen, både i højden og bredden, jeg vælger de højttalere der ligner mine mest hvad angår
bassen og flytter dem i højden så bassens centrum passer med mine

Flytter du på lyttepositionen, cirklen i midten, kan du se basresponcen på kurven over
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2012 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Ah, på den måde! Sikke meget indlæring, tak skal du have
Dog går det helt i koks for mig efter at højttalerne kan rykkes rundt på. Kan slet ikke finde hoved og hale i det nu..
Hvad så med feltet imellem Carpet, Curtains m.m. og højttalere? Det med fastaudio osv. Den forstår jeg sgu ikke lige helt. :)
Kan du uddybe den pædagogisk?

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Lyder som om du bare generelt er til mere bas end dine standerhøjttalere kan levere.

At du hører mere bas tæt på bagvægen er fordi du hører bassen to gange både inden og efter lydbølgerne har ramt bagvæggen. Det giver mere bas,
men mere mudret bas.

Vil helt klart starte med at prøve en sub. Du kan jo stille den hvor den lyder bedst uden at gå på kompromis med stereo perspektiv osv. fra front
højttalerne.

/Dranov

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2012 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt lide bas ja, men den skal heller ikke være overflødig og overtage alle toner. Problemet er bare at der overhovedet
ikke er nogen bas i mit lytteområde lige nu.
Nu da jeg ikke kan låne ældre sub modeller, så vil jeg da gerne få hevet lidt erfaringer frem. Den eneste sub jeg kan låne i
hifiklubben (eneste hifi-butik tæt ved mig) er vel ASW608 og 610? Jeg har nemlig ikke tænkt mig at købe en ny sub,
overhovedet! Så en B&W ASW600 for små 1500 kr,- på brugtmarkedet her den anden dag.. Andre brugte subs der passer godt
sammen med mine højttalere? Har 1500 at gøre godt med

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes