Forfatter |
|
k.s.p Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 321
|
Sendt: 01 August 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kiggede mine lper igennem og faldt over Simon og Garfunkel, koncerten fra central park, jeg tænkte at det var lang tid siden at jeg havde hørt den, så den kom på min LP 12.
Jeg fik et chok, sikke en lydkvalitet, det var som de holdt koncert i min stue, indspilningen er fra 1981 og den overgår meget af det musik der bliver lavet i dag når det drejer sig om lydkvalitet.
Hvad er det at der går galt, teknisk burde man da være langt bedre i dag end for 31 år siden.
???????
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 01 August 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slå Louness-war op, og du vil opdage hvor det går galt.
__________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2012 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
for hulen, de skulle skamme sig sådan at lave lyden flad og kedelig, det fjerner jo hele grundlaget for at købe noget godt hifi grej når pladeselskaberne sender nyt musik ud i lowfi ØV ØV
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt det der blev indspillet før computerne gjorde deres indtog i studierne er bedre i lyden.Det er smart og billigt at master på
hardisk, men det kan ikke slå lyden fra et hundedyrt analogt masterbånd, sådan er det bare.Tror Mark Knopfer er éen af de få
der stadig master på bånd, fordi han syntes det lyder bedst. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Tror Mark Knopfer er éen af de få der stadig master på bånd, fordi han syntes det lyder bedst. |
|
|
Kate Bush sværger også stadig til analog.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6372
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
k.s.p skrev:
Jeg kiggede mine lper igennem og faldt over Simon og Garfunkel, koncerten fra central park, jeg tænkte at det var lang tid siden at jeg havde hørt den, så den kom på min LP 12.
Jeg fik et chok, sikke en lydkvalitet, det var som de holdt koncert i min stue, indspilningen er fra 1981 og den overgår meget af det musik der bliver lavet i dag når det drejer sig om lydkvalitet.
Hvad er det at der går galt, teknisk burde man da være langt bedre i dag end for 31 år siden.
???????
|
|
|
Nu er Paul Simon også en af de rigtig håde "nitter", hvad lyd angår , har næsten alt, hvad han har lavet på vinyl, og hans plader ligger lydkvalitetsmæssigt langt over standarden, han har faktisk ikke lavet noget dårligt overhovedet. "Still crazy after all these years" blev benyttet som demoplade i hifibutikker i gamle dage. Prøv at få fat i "Hearts and Bones" og/eller "One Trick Pony" på vinyl, det er intet mindre end Über . Acoustic Sounds har lige lanceret en 25 års jubilæumsudgave af "Graceland",
http://store.acousticsounds.com/d/81157/Paul_Simon-Graceland _25th_Anniversary-180_Gram_Vinyl_Record
det er såmænd et "must" for vinylelskere, og ja, det er skuffende, at så mange indspilninger i dag lyder af r*v, hvis du checker overnævnte Acoustic Sounds, kan du se, at de gutter der står for remastering af diverse genudgivelser som Doors, Norah Jones, gammelt jazz m.m., ser ud som om de har en alder, hvor de står med det ene ben i graven allerede, måske det er der, svaret skal søges, de ved, hvad det drejer sig om  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil da mene at kvaliteten af record udstyret er blevet bedre, endda meget , men mange tror de kan gøre alt med den
moderne teknik, på deres skærme og knapper osv, hvor det ofte ender med at de arbejder mod teknikken og ikke med
teknikken.
Som en god håndværker der kun har en god hammer, så lærer han at bruge den til det yderste, modsat ham der har 5
og næsten ikke kan slå søm i
Nogle køber sig et PAtin til deres CB på 3000 watt for at nå til syd tyskland, andre sætter en god antenne op, og så er
den også hjemme med 100 watt.
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Teerex Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 88
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
God pointe Hans. Den digitale teknik giver alt for mange muligheder for folk at komme galt afsted under indspilningen.
Det er samtidig blevet lettere at lave indspilninger hvor som helst og af hvem som helst grundet at udstyret i dag kan laves forholdsvis kompakt og forholdsvis billigt (dermed ikke nødvendigvis bedre altid). Ergo visse plader har jeg en mistanke om er "køkkenbords arbejde" og ikke indspillet under de rette akustiske forhold hvor det er krævet. Det kompenserer man så for ved at skrue på knapperne og kommer derved ofte galt afsted.
Jeg har et håb om at æraen med den store fascination af digital manipulation/kompression snart er ovre og at vi vil se udgivelser som fokuserer på musikken.... Det håber jeg i hvert fald, for meget af det pladeselskaberne sender ud i dag er det arveste l... lyd kvalitets mæssig.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er imo ikke at teknikerne ikke ved hvad de laver. Det er med fuldt overlæg at mange nye udgivelser er dynamisk
komprimeret og lyder tæt på max.
De skal jo lyde "højt og godt" på en smartphone, laptop eller tablet. Det er manges primære musikkilde efterhånden.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2012 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser sgu næsten håbløst ud
Er der ikke nogen der har en liste over de selskaber der laver dynamisk komprimeret musik, så kunne man jo lade være med at købe fra dem.
Der burde næsten være et label ala explisit lyrics (på nogle dc,er hvor de siger f**k, sh*t eller lign.) hvor der står de har ødelagt dynamikken, man skulle have en mulighed for at vælge det fra
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
k.s.p skrev:
Er der ikke nogen der har en liste over de selskaber der laver dynamisk komprimeret musik, så kunne man jo lade være med at købe fra dem.
|
|
|
Alle de større kommercielle selskaber. __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man tænker på, at de jo tit bruger meget afslørende højttalere, er det da utroligt de selv kan holde ud, at høre på det studiet. Joan Amatrading's Show Some Emotion i første pres, er også rent guf.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, fint indlæg du har skrevet...
Du skal nu ikke så langt frem som 1981 for at finde gode indspilninger!
I tredserne blev der skam lavet rigtig mange perler.
Hvis du også er til jazz, så kender du nogen af dem.
Utroligt så god lyd der kom med de gamle spolemaskiner uden transistorer, men med rør!
Dynamik, liv og en fantastisk musikalitet.
Og der er rigtig mange af dem.
Det er egentlig alt sammen en udløber af, at vi ikke gider rejse os op og vende en plade... Endsige sætte en på...
I dag hører de fleste musik på et par hovedtelefoner til 300 kroner, afspillet via en telefon
Eller streamer lmusikken via den bærbare, fra tvivlsomme kilder.
Prøv at tage en par strenge an, eller hør et rigtigt flygel...
Så ved man bagefter HVOR dårligt det meste udstyr til gengivelse er i dag, for ikke at tale om det meste musik som bliver udgivet.
Trist, men sandt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 August 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Det er helt korrekt og samtidig også forklaringen på den skridte lyd i dag, fordi man producere musik til til disse nye medier. Derfor skal det hele komprimeres godt og grundigt så den lille smartphone kan gengive det uden at få hjertestop. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 August 2012 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Når man tænker på, at de jo tit bruger meget afslørende højttalere, er det da utroligt de selv kan holde
ud, at høre på det studiet. Joan Amatrading's Show Some Emotion i første pres, er også rent guf.  |
|
|
Det er fordi
problemet som regel ikke ligger i studiet under indspilningen, forringelsen sker i masteringen som typisk foregår et helt andet
sted og sjældent af den der producerede værket.
Hvis du nogensinde har været i et studie, ville du faktisk blive overasket over lyden og den fulde dynamik man høre der. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
for mig er der ingen tvivl, de bedste indspilninger blev lavet i " The Golden Age 1955-1970 " det gælder for jazz/rock og klassisk musik, herefter gik det jævnt ned af bakke med stadig dårligere indspilninger, dog kan der findes flere gode highlights i de efterfølgende år hvis man har et større antal plader i udvalg og orker at gennemhøre dem for at finde dem der lyder fremragende, for de findes da heldigvis og det er ikke audiophil labels som feks. MFSL,Sheffield,Chesky,Telarc,Reference Recordings osv, jeg tænker på her

__________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
allanowich skrev:
Når man tænker på, at de jo tit bruger meget afslørende højttalere, er det da
utroligt de selv kan holde
ud, at høre på det studiet. Joan Amatrading's Show Some Emotion i første pres, er også rent guf.  |
|
|
Det er fordi
problemet som regel ikke ligger i studiet under indspilningen, forringelsen sker i masteringen som typisk foregår et helt
andet
sted og sjældent af den der producerede værket.
Hvis du nogensinde har været i et studie, ville du faktisk blive overasket over lyden og den fulde dynamik man høre der.
|
|
|
Ja, sporene ligger trygt på harddisken når den forlader studiet, og videre til masteringen, ja der går flere sæt ører til før den
bliver lyst ned på skiver. Man må formode at musikerne/sangere godkender resultatet inden det bliver sat i produktion. Dog
nogle gange må man stoppe mens legen er god, da der ikke er mere økonomi til at dreje på knapper.
Nu gør alt det digitale mange fordele, men hvis vi tager forbehold for komprimering samplingsfrekvens og alt mulig
gældende. Tør man så formode at dynamikken og "ægtheden" bliver suget ud i nogle tilfælde fordi alt skal være så lineært,
og renpudset? Engang imellem på nogle indspilninger, kan man hører hvor meget information der er i musikken, men det
fornemmes samtidig som om at der er presset et kunstigt lag af regler ind over lyden... bare lidt tanker
Martin __________________ Mvh: Martin
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der slet ikke nogen selskaber der laver musik med GOD lyd, det kan da ikke kun være os hifitosser som kan høre at musikken ikke lyder godt når man fjerner dynamikken.
Der må da være nogen der sidder med knapperne som kan høre ?????????????
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6372
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har været der før, i en eller anden tråd for år siden  , der var en grund til at kunstnere som Pink Floyd, Neil Young m. fl. rent faktisk lagde sag an mod deres pladeselskaber, da deres opfattelse var : Det vi laver i studiet, ikke er det, der bliver sendt ud til vores publikum (læs købere af vores musik). Hvad det er endt med, har jeg ikke fulgt med i, men det tyder på, at teknikkere i den videre proces ikke har været deres arbejde voksent. Det er s´gu "bare" en skam........ Stor Skam  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
KSP.
Jo, der er selskaber som udgiver med god lyd.
En cd fra Blue Note er med stor sikkerhed en fornøjelse at lytte til.
Og der findes skam andre labels som borger for kvaliteten.
Mvh.
|
Til top |
|
|