| Forfatter |
|
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Der er jo så meget snak om at der er stor risiko for overførsel støj fra PC'ens switchmode strømforsyning til DAC kredsløbene via USB kablet. Er der nogen der har prøvet denne dims: http://www.lipoly.de/index.php?main_page=product_info&pr oducts_id=209711
Den skulle jo ifølge forhandleren fjerne det problem 
Men i min verden, vil det jo være logik at USB DAC producenterne monterede et kredsløb ala dette, direkte i DAC'en, hvis det hjælper ?? Jeg har f.eks. en Hegel HD02 USB DAC - Vil den mon få glæde af sådan et kredsløb på USB stikket ??
M.v.h.
MrForce 
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på.... det går måske til 16 bit og 44 khz. Men derfor er det stadig ikke nok til at være sikkert at du kan få det til at spille. Noget hardware kan nemlig "mærke" at det ikke kan køre "high speed". Læs det jeg linker til: http://da.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus
Sorry at linket ikke virker ordenlig(brug copy paste)... det er nok fordi jeg bruger firefox.
Men skriv gerne hvis det lykkedes dig at finde en galvanisk løsning der kan kører high speed = 480MBps. Dem jeg har kunnet finde har kun kunnet kører "full speed" og det er kun 12MBps.
Her kan du omregne de forskellige hastigheder: http://web.forret.com/tools/bandwidth.asp?speed=12&unit= Mbps
Har læst flere steder at Hiface-enheder ikke virker med de forskellige isolatorer.... men jeg ved ikke med Hegel.
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Digital_Thor
Tak for din information - Den problematik var jeg ikke lige opmærksom på 
Kigger lidt videre på nettet.............. 
M.v.h.
MrForce 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrForce skrev:
Hej Digital_Thor
Tak for din information - Den problematik var jeg ikke lige opmærksom på 
Kigger lidt videre på nettet.............. 
M.v.h.
MrForce  |
|
|
Velbekommen  Der er mange ting som man kan gøre for at forbedre lyden i anlægget. Men kig dig godt for.... mange vil gerne have dine penge.... men det er nu sjovere at bruge dem på noget god musik. Husk også at lege med din opstilling og akustikken. Det betyder i mange tilfælde mere at flytte lidt rundt på anlægget, end det gør at købe nye kabler eller lignende. Det kan måske være en bedre ide at bruge en plovmand på at få en separat gruppe til anlægget... så du ikke får støj fra microbølgeovn, tørretumbler osv ind på hele anlægget. Har hørt en Hegel med USB input i et andet setup... og jeg er overbevist om at der er mange andre ting som du kan få større forbedringer på. Der er en rigtig god DAC, så længe du bruger en god simpel pc, som er dedikeret til musikafspilning, så ser jeg ingen problemer her. Og her er det meget vigtigt at du sikre dig at det er en high speed port, som du benytter, du skal ind i windows enhedshåndtering og sikre dig at din DAC er genkendt som en "enhanced" usb-enhed. Ellers er der stor chance for at den sidder på en HUB, dvs den deler hastigheden med alt andet som du har tilsluttet USB på musik-pc'en. Derfor skal du helst heller ikke have noget andet tilsluttet USB. På den måde burde du kunne trække lidt mere ud af lydkvaliteten. Prøv det... det er gratis at lege med
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Umiddelbart har min Windows 7 genkendt min Hegel 02 DAC således
Generelt:
TE7022 Audio w/SPDIF
Enhedstype: Enheder til lyd, video og spil
Producent: (Standard USB-lyd)
------------------
Driver:
Driverproducent: Microsoft
Dato for driver: 19-11-2010
Driverversion: 6.1.7601.17514
Digital underskriver: Microsoft Windows
------------------
Detaljer:
USB-lydenhed
------------------
Ser jo ikke ud som om min Hegel DAC køre som enhanced USB-enhed ??
M.v.h.
MrForce 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at klikke ind under USB-controller. Herunder kan de se alle dine enkelte USB controllere.
Hvis du klikke på detaljer for dem, så skulle du gerne kunne finde den som din DAC er tilsluttet. Her kan du blandt andet se hvor mange ressourcer den "sluger". Hvis du ikke finder den under en "enhanced" contoller. så prøv at benytte en anden USB-port på din pc - og prøv at kigge igen.
Måske denne her kan hjælpe lidt:
http://www.ftdichip.com/Support/Utilities.htm
Lidt nede på siden er der et gratis program som hedder Microsoft USBview.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Støj er en ting, noget andet er potentialet fra en PC, derfor mange bruger TOSLINK dvs optisk adskillelse
Min oplevelse er at eksterne USB lydkort ikke har det store problem med støj, naturligvis hvis de er lavet med lyd for øje!
Evt skal der en ekstern PSU på banen, så den ikke får støj fra den indbygget PC psu
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2012 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Digital-Thor
Så fik jeg kigget lidt på mit USB setup på min Audio-PC.
Det viste sig at min Hegel DAC faktisk delte USB Host Controller med en anden enhed, så nu har jeg flyttet den til et andet USB stik og nu har den en Host Controller for sig selv (ved ikke om det betyder noget for lyden !!).
Hegel DAC'en vil dog ikke anvende en Enhanced Host Controller (USB2) - tror kun den køre USB version 1 (har prøvet alle USB porte) ???
Jeg har som test prøvet at sætte en USB memory-key i en af USB portene og den hopper på Enhanced USB Controlleren med det samme 
Er der evt. nogen der læser dette der har kendskab til om Hegel HD02 DAC'en køre USB eller USB2 (Enhanced).
M.v.h.
MrForce 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2012 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrForce skrev:
Hej Digital-Thor
Så fik jeg kigget lidt på mit USB setup på min Audio-PC.
Det viste sig at min Hegel DAC faktisk delte USB Host Controller med en anden enhed, så nu har jeg flyttet den til et andet USB stik og nu har den en Host Controller for sig selv (ved ikke om det betyder noget for lyden !!).
Hegel DAC'en vil dog ikke anvende en Enhanced Host Controller (USB2) - tror kun den køre USB version 1 (har prøvet alle USB porte) ???
Jeg har som test prøvet at sætte en USB memory-key i en af USB portene og den hopper på Enhanced USB Controlleren med det samme 
Er der evt. nogen der læser dette der har kendskab til om Hegel HD02 DAC'en køre USB eller USB2 (Enhanced).
M.v.h.
MrForce  |
|
|
Ja der kan jeg ikke hjælpe. jeg kender ikke Hegel dac'en godt nok. Men søg på det... det kan være du finder noget på google. Jeg håber ikke det har ødelagt din lyttelyst. Man skal passe på med at blande for mange tekniske termer ind i oplevelse af at lytte til musik man kan lide - så hvis jeg har bidraget for meget til dette - så undskylder jeg lidt.... jeg nørder måske for meget  Har dog lige kigget igennem Hegel's hjemmeside, både dokumentationen og deres spørgsmål/svar side. og jeg finder intet om USB 2.0 high speed, eller noget i den dur. Måske er det godt nok.... dog undre det mig bare at de ikke nævner det... når nu det kræver mere end USB 2.0 full speed (12MBps) at spille i en væsentligt højere kvalitet end den vi kender fra CD. Men hvis du kan overfører ca 8-9 MB i sekundet til en USB-pen, fra den port som du bruger til din Hegel. så skulle alt være ok. Men ellers skriv til Hegel... og få et konkret svar. Måske kan de give et svar.
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2012 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Digital-Thor
Du skal endelig ikke undskylde (nørder selv meget) - Det var da kanon du nævnte det med USB opsætningen, havde jeg ikke selv lige tænkrt på kunne have indflydelse på lyden 
Synes faktisk der er kommet mere ro i lydbilledet efter DAC'en fik sin egen USB Controller - om så det er ligesom med at bilen køre meget bedre efter man har pudset vinduer ved jeg ikke 
Tak for alle dine input 
M.v.h.
MrForce 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2012 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrForce skrev:
Hej Digital-Thor
Du skal endelig ikke undskylde (nørder selv meget) - Det var da kanon du nævnte det med USB opsætningen, havde jeg ikke selv lige tænkrt på kunne have indflydelse på lyden 
Synes faktisk der er kommet mere ro i lydbilledet efter DAC'en fik sin egen USB Controller - om så det er ligesom med at bilen køre meget bedre efter man har pudset vinduer ved jeg ikke 
Tak for alle dine input 
M.v.h.
MrForce  |
|
|
Velbekomme  Det er nysgerrighed og vilje, som er med til at vi bliver klogere alle sammen. så bare fyr den af
|
| Til top |
|
| |
PSSO Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 07 August 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med denne her http://electronics-shop.dk/ground_loop_isolator.htm?currency
__________________ mvh PSSO
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2012 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
PSSO skrev:
| hvad med denne her http://electronics-shop.dk/ground_loop_isolator.htm?currency |
|
|
Den understøttet desværre kun full speed, hvilket er 12MBps. Det kan muligvis virke med noget udstyr. Men virker ifølge flere, som har prøvet - ikke med f.eks m2tech hiface converterne. Men jeg kigger stadig efter nogen som har prøvet at benytte isolatorer, der køre op til 150MBps: http://www.analog.com/en/interface/digital-isolators/adum344 1/products/product.html De er dog kun bidirectionelle - hvilket skulle betyde at de ikke kan sende data begge veje samtidig, altså ikke full duplex. og så så har vi balladen igen.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 08 August 2012 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrForce skrev:
|
Hej igen
Umiddelbart har min Windows 7 genkendt min Hegel 02 DAC således
Generelt:
TE7022 Audio w/SPDIF
Ser jo ikke ud som om min Hegel DAC køre som enhanced USB-enhed ??
M.v.h.
MrForce 
|
|
|
TE 7022 er en Tenor USB-receiver-chip, altså den chip i din DAC der "extracter" S/Pdif fra din usb-forbindelse, så jo, den er 100% genkendt  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 08 August 2012 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mr.Force
Selv hvis din Hegel DAC kunne modtage USB Audio Class 2.0 (og dermed den avancerede asynchrone overførsel og >96kHz samplingrate) så er problemet først og fremmest at Windows ikke understøtter denne teknologi endnu (først i Win8 gør Microsoft dette).
Hidtil har asynchron overførsel via USB kun kunnet køre på Windows hvis DAC producenten har udviklet en skræddersyet ASIO Software til apparatet, men det er ikke tilfældet hos Hegel.
Hegel DAC 02 anvender adaptiv USB med en re-clocking teknologi bagefter for at mindske jitter.
Det er meget sandsynligt at dens bedste lyd vil være over S/PDIF, men dertil skal du have et kvalitetslydkort i din PC (med ASIO). Hvis du kører via laptop bør du overveje en USB->S/PDIF konverter, men et rigtigt ASIO lydkort er potentiellt den bedste løsning.
Mvh. Leif
|
| Til top |
|
| |