Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 07:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Akai GX-630DB (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 21 August 2012 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Akai GX-630DB, der ser ud som om den lige er taget ned fra hylden i forretningen. Ikke desto mindre har den ikke været brugt de sidste ca. 15 år, og jeg har da også fundet ud af, at båndtælleren ikke virker fuldt ud.

Jeg har haft den tændt, den kører fint, og den afspiller da også det medfølgende bånd i en ikke alt for god kvalitet (båndet har været opbevaret forkert, og mister belægning, når man afspiller).

Det er min plan, at den skal sættes til mit Denon PRA-1000/POA-1500, der står i mint.

Men - før jeg tager den i brug ville jeg gerne have den kontrolleret/serviceret/indstillet til maks. ydelse. Jeg har googlet, og set her i forum, men uden held (idet jeg dog har fundet indlæg, der har en del år på bagen).

Hvor kan man i Jylland få gennemført denne service?

Håber I kan hjælpe, så jeg kan komme i gang med at bruge det "nye barn" i samlingen.

Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 21 August 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Prøv, at spørge Brugeren Jan Stevns. Måske kan Jan hjælpe dig.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 22 August 2012 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Indlæggene, der har en del år på bagen, behøver bestemt ikke fejle noget.  Disse indlæg kan være skrevet af folk, som har forstand på dette. ligeledes kan disse indlæg jo også være yngre end de maskiner, som er på tale.

Brug friske bånd - bånd, som ikke lider af SSS (sticky shed syndrome) - Google her. Rens båndføringen grundigt og korrekt. Hvis din båndtæller er "remdrevet", skal du have en ny rem monteret.

Der kan selvfølgelig være justeringer, som ikke mere er helt på plads - og ligeledes kan der være komponenter i elektronikken, som trænger til udskiftning.  

Folk, som for alvor kan servicere disse pragtfulde maskiner, er desværre sjældne nu om dage.

Vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 22 August 2012 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Tak for indspark.

Nu har jeg fået pudset maskinen, og renset tonehovederne samt båndtransport.

Det er også lykkedes mig at finde et bånd (maxell UDXL), der ikke langsomt forsvinder i en sky af brun støv.

Jeg har bestilt reparationskit (trykrulle samt to remme) fra Ebay.de og et nyt bånd fra Thomann (PMG LPR 35).

I aften forsøger jeg at indspille - og det bliver spændende.

Den service, som jeg tænkte på, var smøring af maskinen samt evt. indstilling af tonehoveder og bias (ved ikke hvor godt LPR 35 passer til maskinen) - men lad os nu se, hvad der sker i aften.

Mvh

Frank

Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 August 2012 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dyret !

LPR 35 passer fint til din maskine - det samme gør Maxell UDXL.

Med mindre "nogen" har pillet, er der ingen grund til at indstille tonehovederne - og Bias passer i forvejen til de nævnte bånd.

Til rensning af tonehoveder og resten af båndløbet, er isopropylalkohol glimragende.

Eneste generelle fejl på de maskiner er Akai transistor syndromet - som afsløres ved sus og støj,  eller udfald af en kanal.  De fleste gamle Akai'er har disse forbistrede transistorer monteret, og hovedparten har nok idag fået dem skiftet.

(Af en eller anden besynderlig årsag, begynder benene på disse transistorer at korrodere, og denne korrosion fortsætter devære ind i selve huset og ødelægger transistoren)

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 22 August 2012 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Du kan købe gode spolebånd til rimelige priser hos www.darklab.de

De har også mange andre spændende ting til spolebåndoptagere.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 22 August 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Takker

Nu stopper legen.

Efter at have renset hovederne med Isopropylalkohol (så grundigt, at konen mente, at jeg skulle være ligeså grundig, når der blev gjort rent i huset), fik jeg sluttet dyret til anlægget, og sat bånd på.

Stor forskel mellem tape og source. Prøvede både på lav og høj hastighed, men musikken havde ingen diskant, var mudret og der var stor forskel i niveauet mellem source og det indspillede.

Stoppede og pillede båndet af, og kunne konstatere, at det bånd, som jeg troede var i orden, havde klistret tonehovederne til igen (lignede næsten tre tænder med karamel).

Noget tyder på, at de bånd, som jeg fik med er blevet opbevaret i en hullet pose i en fugtig kælder. Nogen af dem ser endda ud til at have grå pletter på siden (de har ikke været prøvet, og bliver det heller ikke)

Nu er alt rengjort igen, og jeg afventer ankomsten af de ny bånd fra Thomann.

Mere følger.

Frank

 

Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 August 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Det skal du ikke tage så tungt -  visse gamle bånd laver det stunt -  som kaldes SSS (Stcky Shed Syndrome) 

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 24 August 2012 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke Akai'en laver fejl, og det gør den nok ikke, så er det rigtignok forkert opbevaring eller alder, der giver dig de dårlige erfaringer med bånd. Men generelt er der ingen grund til at fortvivle. Jeg har 45 år gamle bånd, der spiller fortrinligt. Så du har blot været uheldig.

Mon ikke du har opdaget, at ebay.de .uk mv har udmærkede muligheder for indkøb af bånd. Også kval.bånd. Risikoen for, at de er i samme dårlige stand, er næppe stor. Nogle gange følger der en stak bånd med ved køb af optager på qxl, dba mv, og man skal bestemt se sig for og spørge til tilstanden, men båndene kan sagtens være hele prisen værd.

Så hvis ikke du lægger vægt på, at båndene er nye eller high-end, eller hvis prisen er ligegyldig, og du derfor skal fortsætte med Thomann, darklab mv, så er der absolut grund til at følge med i de løbende tilbud/auktioner. Priserne er stærkt svingende, men det afspejler ikke nødvendigvis kvaliteten. En velopbevaret samling fra dødsbo kan være et godt køb - samt somme tider rumme god musik.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 24 August 2012 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Der er en række bånd, der er notorisk kendt for at udvikle SSS på grund af deres alder.  Opbevaringen lader ikke til at have haft meget at gøre med tilstanden.

Nogle bånd begynder at "skrige" - andre afsætter klæbrigt skidt i hele båndløbet, hovedsageligt fordi bindemidlet i belægningen er gået i opløsning

kig på tapeheads.net  og audiokarma.org



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 24 August 2012 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Jeg tager det skam helt roligt, der er jo ikke meget andet at gøre

Eftersom jeg også er til kasettebånd, og stadig har en masse fra slut 70'erne og 80'erne, ved jeg godt at holdbarheden er afhængig af opbevaringsmåden.

Jeg havde i princippet også allerede lugtet lunten, da de fleste bånd viste synlige tegn på skade (grå plamager på siden af båndmaterialet), men som den store dreng man jo er, ville jeg jo bare gerne afprøve det ny legetøj

Heldigvis var alle de gamle bånd på ALU-spoler (originale AKAI), så jeg har har bare bestilt de ny bånd på plastikspole, og lægger dem så over på ALU-spolerne (man er vel jyde).

De ny bånd kommer enten i morgen eller på mandag - jeg håber naturligvis på i morgen.

Frank

Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 25 August 2012 kl. 05:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke, om det er afsporing af emnet at gå videre med Jan's bemærkning om "en række bånd, der er notorisk kendt for at udvikle SSS", men hvis Jan eller andre kender til, hvilke båndmærker der er særlig grund til at have opmærksomhed på, så ville det være fin service at få det frem. Så man kan tjekke sin samling. Samt altså til skræk og advarsel ved brugt-køb.

Personligt har jeg oplevet et enkelt spolebånd (men endnu ingen kassettebånd), der måtte kasseres af de beskrevne grunde, og det var ganske rigtigt et billigmærke, men der er også andre "ukendte" mærker, der tilsyneladende klarer sig lige så godt som de etablerede mærker.

Vi er vel i øvrigt enige om, at uanset mærke og alder så kan opbevaringen være altafgørende.

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 25 August 2012 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:

Jeg ved ikke, om det er afsporing af emnet at gå videre med Jan's bemærkning om "en række bånd, der er notorisk kendt for at udvikle SSS", men hvis Jan eller andre kender til, hvilke båndmærker der er særlig grund til at have opmærksomhed på, så ville det være fin service at få det frem. Så man kan tjekke sin samling. Samt altså til skræk og advarsel ved brugt-køb.

Nøehh - det er da en venlig og from tanke - jeg skrev det ikke, men fortalte man kan kigge på tapeheads.net eller Audiokarma.org.   Google er også god til at finde oplysningerne i en ruf :)

Audiokarma er lidt præget af det faktum at klimaet derovre er anderledes barsk overfor bånd, især i de varme og fugtige sydstater,  drivremme bliver også hurtigt til sort klister derovre.

men here goes :   sakset fra audiokarma:

There is a post around here with this info. Here is what I know:
Avoid:
Ampex 406, 407, 642, Grand Master.
Sony SLH-180
Quantegy 406, 407, I have heard some are bad.

Good tapes:
Scotch 206, 207 are wonderful tapes. The only ones I ever found to have sticky shed had mildew on the edges. All Scotch tapes are safe to use.
Maxell. Never found a bad one. Ever.
TDK. Same as above.
BASF tapes are ok but LH have a lot of oxide ruboff. Won't stick to the heads but you will need to clean more frequently. Makes great recordings. I have never used the high bias tape, I have heard it's good.
Ampex 631 and 641. An older high output low noise tape. Very nice tape.

Some have said they had problems with Irish brand tape. I have not had any problems with it. I believe it to be reject Scotch tape. Shamrock tape is reject Ampex tape, as is Radioshack Concertape. If the Concertape oxide is brown, it should be ok to use. Avoid Concertape that has shiny gray-sih balck coating on the back side. That is surplus 8 track tape and the backing has lubricant that will cause it to slip on the pinchroller and deposit lubricant on the pinchroller, heads and guides, causing poor tape to head contact.

Citér:
Vi er vel i øvrigt enige om, at uanset mærke og alder så kan opbevaringen være altafgørende.

Det burde vi kunne blive - underligt nok er f.eks AGFA's bånd særdeles hårdføre - jeg har en masse PEMx68 der har klaret flere år ude i et skur sommer og vinter , uden at tage skade . 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 25 August 2012 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har vist en servicemanual til svinet.

Sjovt nok brugte jeg også min sammen med PRA1000/POA1500...
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 25 August 2012 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 25 August 2012 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

flot gammel maskine, gid det var min

http://www.google.com/search?num=10&hl=da&site=imghp &tbm=isch&source=hp&biw=1017&bih=694&q=A kai+GX-630DB&oq=Akai+GX-630DB&gs_l=img.12..0i24j0i33 i24.3508.3508.0.5677.1.1.0.0.0.0.51.51.1.1.0...0.0...1ac.pIr kv4h14Ts    

Den ligner jo ret meget GX-625, som jeg selv har haft 2 gange. Så mon ikke GX-630DB er forgængeren til den?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 25 August 2012 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Arhh - jeg synes bestemt ikke den ligner 620/625 -  de er da meget nyere i design :)

sådan et par generationer , men begge er imo ganske udemærkede maskiner, og relativt problemfrie

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 25 August 2012 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Arrh jo, Jan......bare lidt......en lille smule så....



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 25 August 2012 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Den menneskelige visuelle hukommelse kan spille de ondeste puds :)  

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 05 September 2012 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Så skete der noget.

Da jeg kom hjem efter en uge, havde posten afleveret 2 stk RMG LPR 35 nab kern (har genbrugt de fine gamle metalspoler, hvor båndmaterialet var i stykker), en ny trykrulle og to gummibånd til båndtælleren.

I går aftes blev dyret sat til anlægget med nyt bånd og trykrulle. Jeg lagde en gammel Beatles plade på min Denon DP-47, og trykkede på optag. Spændingen var stor, da jeg efter et stykke tid trykkede omskifteren fra source til tape. Jeg kunne ikke høre forskel Det indspillede var meget lig kilden både i styrke (udslag på VU-metre) og lyd. Det indspillede havde måske en smule mere i toppen, men man skulle høre godt efter.

Problemet kom så, da jeg skiftede fra lav til høj hastighed. Ved høj hastighed svinger hastigheden, og indspilning er umulig (man kan ihvertfald ikke danse til det bagefter uden øl i kroppen).

Nogen der har en ide, hvad problemet kan være?

Frank

Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes