Hej-fi folk!
Jeg kunne godt bruge assistance fra en der ved noget om delefiltre.. samt måske en HiFI-skulder at græde ud ved, efter at
jeg for snart et år siden, købte et sæt Thiel CS 3.6, som "Bare lige skulle ha skiftet diskanter"...
Imidlertid stod det hurtigt klart, at det vare både mellemtoner og diskanter. Da jeg lyttede til dem første gang, syns jeg
endda at basserne alene også lød underligt og fik mistange til delefiltrene, men alle jeg talte med om det sagde:
"Nej.. det er MEGET sjældent at der er noget galt med delefiltrene"
Med godt mod, og løftet pande begav jeg mig således ud på en internet-jagt, for at finde de manglende enheder, og endelig..
efter ca et år, havde jeg 4 enheder jeg kunne montere.
Jeg fandt ikke enheder som var identiske med originalerne, men så tæt på som det lader sig gøre (på et år). Der var
overraskende mange forhindringer undervejs, hvoraf en enkelt (med en Dansk reparatør) næsten bør beskrives for sig selv,
til skræk og advarsel... men mere om det senere.
For at få alle detaljer med, må jeg hellere være grundig. Altså, modifikationerne på højttalerne som de står nu, begrænser
sig til:
Diskanterne (oprindeligt Vifa D26AG), har fået "repkits" fra D25AG,
og
Mellemtonerne (oprindeligt Vifa P11MH-01 ~ med center alu-cones), er byttet ud med Vifa P11MH-00-08 (Som er med pap-
dome ~ uden center cone)
Problemerne nu:
Ved lytning med ovenstående modifikationer, lyder Thiel'erne særdeles glimrende, lige indtil man skruer op over normalt
lytteniveau, så overstyrer diskanterne. Overstyringen, lader iøvrigt ikke til at følge de høje frekvenser, men kan opstå ved
passager i musikken med dyb bas der står alene. Efter 10-15 min fornøjelig lytning, var der et tilfælde hvor den ene bas
"flaprede", og da jeg opdagede samtidig at min forstærker (en Musical Fidelity A1008), blev lidt varmere end normalt,
fik det mig til afbryde lytningen, og måle modstand, som gav flg. resultat.
Der sidder 4 terminaler i bunden på hver højt, til bi-wiring. hvid / hvid - rød / rød, som jeg målte parvis på de to midterste
og yderste:
Venstre yderste 5,3 Ohm / Venstre midterste 13,2 Ohm
Højre yderste 5,3 Ohm / Højre midterste 13,1 Ohm
Da jeg ikke blev et hak klogere af det, sidder mine gamle B&W nu på igen, og spiller som intet var hændt, (så forstærkeren
er altså 100% OK), og jeg skriver nu dette for at trække (nasse) på andres ekspertise !
Jeg betaler glædeligt for at få fikset problemet, for jeg har læst SÅ meget rosende om CS 3.6, men må tilstå at jeg også er
ved at være godt træt af at vente på god lyd, ligesom at det begynder at irritere mg at ha to sæt højttalere stående, så hvis
nogen vil overtage, er jeg måske også frisk på at sælge, eller bytte med noget andet.
De kostede en bondegård fra nye, men den nuværende situation er at ser er investeret ca. 6280,- i dem fra min side indtil
videre... ud over de nye enheder, har de også nyt frontstof. Det er en utrolig flot højttaler, og kabinettet er nærmest
overdådigt i sin opbygning! Det jeg har læst om dem, er som sagt meget positivt, men det er også en krævende højttaler,
mht. forstærker og placering ~ kraftig forstærker, og et stort lytterum.
På forhånd tak for input !
Mvh "Kasper-Luxman"