Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 10:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ældre højttalere og elektrolytter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mutantaction
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2012
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 September 2012 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg har et par B&W'er der er omkring 15 år gamle. Jeg tænker på om elektrolytterne
i delefiltrene ikke efterhånden kunne trænge til at blive skiftet? Jeg er klar over at de måske
ikke blive belastet særlig hårdt og der ikke er særlig varmt i en højttaler, men hvis man kigger
på alderen + skifter til bedre kvalitet elektrolytter?

Hvad synes I? og skal jeg skifte til 'normale' lav-ESR kvalitets-elektrolytter, eller bruge en
special audio-type?

Tak!!

Til top Vis Mutantaction's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mutantaction

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 September 2012 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Venter spændt på svar,for hvis svaret er ja så er det nok også på tide at skifte i mine B&W DM 6 fra 1976 
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 September 2012 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

hejsa

jeg lærte for nogen tid siden noget helt nyt, man man skal huske at ESR er en serie modstand i en
kondensator og når man skifter til nye typer (dem i serie med lyden og enheden) så vil enheden spille højre
end før. Åbenbart fordi fordi nogle kondensator nemt kan have en ESR på næsten 1 ohm
Mit råd er at prøve frem og hvis noget i den retning forandre sig, så må man forsøge at dæmpe på anden
måde! (dæmpeled). Hvis man kender de gamle lytters ESR, og kender de nyes ESR så er det bare at
udregne forskellen og sætte en modstand i serie med dem, så de til svarer hinanden. ESR kan man jo sige
er noget bras, men hvis de indgår i et kredsløb, så kan man ikke bare ignorere det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes