Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Audiodidakt Umami (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Hej Ronni,

Arbejder ikke i Aalborg mere. Så kommer sjældent på de nordlige kanter
for tiden.

Har planer om genhøre Flemming skov og Claus' (Ikke hørt endnu) inden
for en overskuelig fremtid. Jeg skal lige have genopfrisket lyden af et
system med dynamik igen.

Hvis tidsplanen i det nordjyske giver plads til et besøg, ville jeg meget
gerne høre seneste skud. Især med mellemtonen er jeg spændt på.

De sidste jeg hørte havde en utrolig homogen lyd, håber det er ført videre i
den nye højttaler.

Mvh Lennart


Hej Lennert!
Jammen hvis det passer ind - så skal du være velkommen.
Enten hos mig (hvis jeg når at få lavet mine færdige ) ellers hos Lars (hvor du hørte dem sidste)

:)
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

jubiiiii skrev:


Læg mærke til at der står in listening room.

Et lytterum vil tilføre end hældende frekvensgang fordi højfrekvente toner bliver absorberet bedre end lavfrekvente i en normal stue(derudover er der
også roomgain som virker i bassen).

Jeg kan prøve at uploade nogle målinger af mit system i lytterum samt gate'd(samme måling som i lyddødt rum). Måske i en anden tråd

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Har set kurver fra mindst 4-5 af de førende hi-fi tidskrifter i verden, alle kurver har naturligvis et hæv omkring 100-150hz men området over de 250-300hz er ganske retlinet og uden nogen fald i kurven op mod de 20-30Khz.
Da jeg kommenteret jeres frekvenskurve var det også en fejl fra min side at tage området under 300Hz med, men syntes bare den store dyk der er længere oppe kan være et problem, da et fald på 4-5db jo næsten er en halvering af lydstyrken i området.



__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Vienna acoustic har også et dyk i området, mener det er gennemgående i deres modeller:

her Bethoven Grand Concert
Grand Concert

Det er området hvor øret er mest følsomt der dæmpes:
Hearing curve

Jeg må hellere ved lejlighed prøve at lave dykket derhjemme..

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Yep, som LGrau skriver er det en rum kurve der ganges på højttalerens
frekvens karakteristik, set fra lytte pladsen. Hvis højtaleren et helt ret.

ErDer gange hvor jeg har justeret ind til flad frekvens karakteristik, et Jeg
altid gået tilbage igen grundet en alt for lys og tynd lyd karakteristik.

Men fravigelser fra den flade karakteristik målt på enhederne vil
naturligvis så igennem i rummet også :-)

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
jubiiiii skrev:


Læg mærke til at der står in listening room.

Et lytterum vil tilføre end hældende frekvensgang fordi højfrekvente toner bliver absorberet bedre end lavfrekvente i en normal stue(derudover er der
også roomgain som virker i bassen).

Jeg kan prøve at uploade nogle målinger af mit system i lytterum samt gate'd(samme måling som i lyddødt rum). Måske i en anden tråd


Det er det jeg mener med kurven

Ideelt bør kurven se sådan ud med højttalerne i det rum man lytter i, når der måles fra lyttepositionen
Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

En ideel kurve må være at gengive original materialet så præcist som muligt, hvis vi nu tager Grand Concert målingen så bliver visse områder kun gengivet med ca.½ styrke, er det i kalder ideel frekvensgang ?
Så næste gang jeg høre rigtig live musik så skal jeg lige bede musikerne om at halver styrken for toner mellem (1,5-6Khz eksempel)     Nej den skal i sku længere ud på landet med
Her er mit sidste eksempel på det er noget sludder igen en Revel salon 2 måling. vil i se flere så søg selv.
Den ideel frekvensgang må være 20-20Khz +-0db for kun derved gengives lyden som den blev afspillet.




__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
En ideel kurve må være at gengive original materialet så præcist som muligt, hvis vi nu tager Grand Concert målingen så bliver visse
områder kun gengivet med ca.½ styrke, er det i kalder ideel frekvensgang ?
Så næste gang jeg høre rigtig live musik så skal jeg lige bede musikerne om at halver styrken for toner mellem (1,5-6Khz eksempel)     Nej den skal i sku
længere ud på landet med
Her er mit sidste eksempel på det er noget sludder igen en Revel salon 2 måling. vil i se flere så søg selv.
Den ideel frekvensgang må være 20-20Khz +-0db for kun derved gengives lyden som den blev afspillet.



Hej Søren!
Det er din holdning Og jeg er sikker på at du har ret, så skal vi ikke stoppe med at diskutere Revels kurver - og holde fokus på vores højtaler-projekt.
Jeg er ikke så teknisk anlagt - og jeg vil derfor blot lægge vægt på at de kommer til at lyde godt til sidst.

Jeg her fuld tillid til at vores metode er effektiv (måle, simulere, lytte) - og nu har jeg jo hørt flere højtalere - som har været udviklet af Nørd - og der er rød tråd
gennem dem alle. Det tror jeg alle som har hørt Nørds højtalere er enige i. Vi er så nogen der er HELT VILDE med lyden - og samtidigt er så priviligerede at vi kan
få lov at være med i et sådant projekt.

Jeg forventer mig at det bliver en super fed højtaler - og lur mig om ikke det også ender med at den bliver det!

Lyd opfattes forskelligt - og det er jo kun fint - men det er også derfor at det bliver svært at forsætte diskussionen om kurver. Til syvende og sidst lytter vi jo ikke til
kurver - men til musikken.

Men tak for din lærerige indlæg - det er fedt at der er gang i diskussionerne!
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Jo ærlig talt, gider heller ikke fortsætte for enige bliver vi så heller ikke.
Jeres projekt ser fin ud og det er jo ekstra fedt i er flere om det, så bliver det ekstra fedt og sikkert også bedre.


__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 01 Oktober 2014 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
En ideel kurve må være at gengive original materialet så præcist som muligt, hvis vi nu tager Grand Concert målingen så
bliver visse områder kun gengivet med ca.½ styrke, er det i kalder ideel frekvensgang ?
Så næste gang jeg høre rigtig live musik så skal jeg lige bede musikerne om at halver styrken for toner mellem (1,5-6Khz eksempel)     Nej den
skal i sku længere ud på landet med
Her er mit sidste eksempel på det er noget sludder igen en Revel salon 2 måling. vil i se flere så søg selv.
Den ideel frekvensgang må være 20-20Khz +-0db for kun derved gengives lyden som den blev afspillet.




Søren jeg har også set et hav af forskellige målinger i diverse blade osv og de gode har også tilnærmelsesvis lineær frekvensgang, måske +/- 3-4 db

Men hvor er de målt ?

Justerer du anlægget ind til +/- 2 db fra 10 til 30 khz så er lyden meget lys og meget flad, jeg har prøvet det et utal af gange   
Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 17 December 2014 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Så kom højttaler-foden helt på plads - den første version var blevet for smal.





Pt. eksperimenterer vi med at mindske mængden af dæmpemateriale for at få lidt mere punch i bassen.

I første forsøg oplevede vi, hvor kritisk placeringen af dæmpematerialet er.
Vi fjernede ca. 25 g dæmpemateriale, men det var bl.a. den del, der er placeret umiddelbart bag den øverste basenhed. Det gav
godt nok mere punch i bassen, men til gengæld blev musikken ret usammenhængende - det lød faktisk ret træls. Så flyttede vi
noget dæmpematerialet langs siden af kabinettet ind bag den øverste enhed: bedre sammenhæng, men stadig ikke helt OK.
Næste forsøg: tilbage med dæmpematerialet langs siden og retur med ca 50% af dæmpematerialet bag den øverste basenhed - og
her kom skuldrene så ned igen og testnummeret lød lækkert og sammenhængende.

I weekenden fjernede jeg 25 gram i hver side af det dæmpemateriale, det ligger bagerst i kabinettet og det gav en del i den rigtige
retning uden at miste sammenhængen i musikken.
Nu skal Nørd og Ronni så lige ind over og evaluere - så må vi se hvad next step er....

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 14 April 2015 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Nu er det et stykke tid siden at jeg sidst har været aktiv herinde – så synes det er på sin plads med en opdatering. Denne gang er der tale om en ”milepæl” – da vi efterhånden er ved at bruge ordet færdig om vores kreation.Umami er jo beskrevet som velsmag / modenhed – og man må sige at de har haft tid til at modnes! Ikke desto mindre har vi nu, efter 4,5 år – valgt at vi er ved at være der.

Efter kabinetfremstillingen sidste år – og efter at højtaleren har spillet hjemme hos bech i et stykke tid – var det endeligt blevet min tur til at få lyd i kasserne.

Jeg har knipset lidt billeder fra den aften – så i kan se hvor effektivt man kan arbejde med maven fuld af roulade og muffins (længe leve dan-cake).

I sidste uge mødtes nørd og jeg, med nørds 120 år gamle pc, og ditto aldrende calsod (simuleringssoftware)– for at ”rykke” det sidste stykke – hvilket til sidst lykkedes – og højtaleren har nu opnået de universelle kvaliteter – som var en del af vores krav. Sidste eksamen bliver at
implementere ændringerne hos Bech – som stadig er et par iterationer bagud. Hvis oplevelsen er det samme hos ham – så er vi i mål.

Vi havde første ”demo” i går – hvor vi havde en ufrivillig(næsten da) person i sweetspot et par timer – og de bestod indtil videre testen. Hans indtryk var godt (om ikke andet blev han mandopdækket – så måske han ikke turde sige andet) :-)

Her kommer et par billede fra den sidste del af processen. Jeg er ved at samle billederne sammen – og regner med at lave et link til et photoalbum – hvor alle vores billeder kan samles – der er
efterhånden en del.

Klargøring af delefilter:
 

Dæmpemateriale – udføres af Bech – som efterhånden kan afveje +- 3 gram på øjemål!
 

Første lyttetest: 

Nørd må lige på banen med de tekniske detaljer omkring simuleringen, og hvad de sidste ændringer betød.

vh Ronni

(Indlæg rettet! Hold venligst antallet af billeder til essentielle - jævnfør retningslinjerne /Admin)

Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 15 April 2015 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er helt mærkeligt at vi "måske" er i mål med Umami.

Vi har arbejdet i lang tid med dæmpning af bassystemet og delefilteret. Det har helt sikkert bragt os i den rigtige retning
- og vi er blevet en del klogere undervejs - men Umami' erne manglede lige "det" som Bech gamle højttalere havde. (Se
linket på første side af dette emne).
Kald det sammenhæng, robusthed, "rigtig" - der hvor man ikke mere sidder og lytter (efter fejl ) - men faktisk bare
nyder musikken.

Efter lang tid med en ændring - lytte i en uge - en ændring osv... besluttede Ronni og jeg at tage en aften, hvor vi gik
alle kombinationer af udfaldsrummet igennem. Vi snakker ikke om store ændringer. Alle sammen ligger inden for 5-10%
af grundværdierne.

Efter 7-8 ændringer var vi sgu tæt på - jeg lavede endnu en analyse på min gode gamle CALSOD og ændrede den anden
spole i serie med bassen fra 1,5 til 1,6 mH - og WUPTI så var den der sgu (næsten).

Det sjove er, at det reelt kun ændrer lidt på fasen - det er kun synligt på niveauet - 10 db nede på bassen afrulning!

Næste dag meldte Ronni tilbage, at den på nogle numre var LIDT hård og han ville prøve at dæmpe diskanten.
Jeg SMS tilbage, at han i stedet skulle prøve at hæve diskanten. Efter lidt diskussion frem og tilbage prøvede han og nu
sidder den altså i skabet.

Det er bare dejligt - efter 3-4 år ?

Og så ser de altså godt ud i din stue - selv om de er store

Ser om jeg kan få nogle kurver fra den gamle Windows 95 PC herover...



Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 540
Sendt: 15 April 2015 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

En skam der ikke må vises flere billeder af højttaleren, evt. af delefilter så vi kan se hvilke komponenter der er brugt.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 15 April 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej Miav

Komponenterne i testfilteret er ikke specielle komponenter:
Monacor, Bennic, visator kondensatorer. Hvide keramiske modstande og diverse spoler.

Værdien på komponenterne er meget vigtigere end hvilke typer det er.
I den endelige version skifter vi til gode (ikke sindsyge dyre) komponter i serie med mellemtonen og diskant.

Det at ændre en spole fra 1,5 til 1,6 mH ændrer mere - end at skifte til dyre komponenter...

Men måske Ronni vil loade et billede op ?



Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 16 April 2015 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Lige et billede af delefilteret...




Håber det kan ses

Hilsen

Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 20 April 2015 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Tak for lyttet i sidste uge! Det er en fantastisk højtaler, I har fået strikket sammen, fellas. Kan man vist kalde en hård fødsel... :)

Ekstremt detaljeret , vildt sammenhængende og åben lyd. At den så også kan spille en bas så potent og kontrolleret er helt vildt, synes jeg. En
virkelig god oplevelse af lytte på, synes jeg.

Spændt på at høre, hvordan det hele falder på plads ude hos Bech; om der alligevel skal justeres et my mere?
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 21 April 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Fantastisk spændende projekt!

Er de enheder udgået i mellemtiden eller er de stadig til at købe hvis man kigger de rigtige steder?

__________________
Mvh
Lars P. Madsen
Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 22 April 2015 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Hmm - De valgte enheder har ligget og modnet (umami ;O) i flere år og er valgt fordi de har nogle unikke egenskaber.

Både mellemtoner og diskanter var faktisk tilgængelige (på mit lager) i to versioner - og vi valgte i begge tilfælde den
gamle version - men som svar på dit spørgsmål.

Hvis man er lidt heldig - kan man finde dem på nettet - mest sandsynlig ebay - men også CAD audio har måske nogle
liggende. Men det skal være de rigtige versioner og gerne serie.

Mellemtonen er fantastisk - men parametre og frekvenskurverne varierer fra serie til serie - de franskmænd
Historien er at VonSchweikert brugte den til sine første versioner af VR højttalere - men mente at der var nogle
ujævnheder i fekvenskurven som skyldes måden de blev coated på. Han fik Audax til at ændre coatningen, men det
ændrede ikke typebetegnelsen på enheden - den hedder stadig HM130CO.

Vi valgt den gamle version der også kan kendes på en sortmalet magnet.

Diskanten kan også findes - men det er også den gamle version.

Basserne findes der mange af i DK - til fornuftige penge.

Men du er velkommen over til et lyt

PS: Det er ikke enhederne alene der afgør om en højttaler bliver god.

Hilsen

Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3700
Sendt: 22 April 2015 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Den mellemtone, Audax HM130C0, er også lidt af en overset perle.

Og som ejer af et sæt Von Schweikert med den mellemtone, kan jeg bekræfte et enormt potentiale i den enhed.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes