Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Kvalitetsforskel på optiske kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bammerdrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2003
Status: Offline
Sendt: 14 April 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen der har erfaringer med, om der er lige så stor (lyd)kvalitetsforskel på optiske kabler, som der er på analoge kabler? Der er naturligvis forskel på kablernes robusthed m.m., men hvad med lyden??

Hi(fi)lsen
Niels
Til top Vis bammerdrengen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bammerdrengen

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 April 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil faktisk være tilbøjelig til at sige nej. Ud fra en teknisk synsvinkel vil jitterniveauet være bestemt af kvaliteten af tilslutningern i drev og konverter. Og så er båndbredden på den optiske kabel sgu et fedt.

Jeg vil mene, at der er bedre teknisk grunde til at gå efter en coax - selvom du ikke får galvanisk adskillelse. At man samtidigt sparer nogle penge gør det heller ikke meget dårligere.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 April 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

jeg har heller ikke oplevet nogen mærkbar forskel i de forskellige optiske kabler jeg har prøvet...
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 April 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

JO! der er forskelle i lyden!..

Jeg har testet i sin tid ( da jeg rodede meget med DAT. lige da dette medie var nyt og så lovende ud... )

Testede da et billigt tyndt ( medfølgende) plast optisk kabel... ( kan købes for 50 kr. / m. i en hver merlin / 2tal forretning )

Op mod nogle kvarts optisk velisolerede kraftige optiske kabler til rundt 1000 -1500 kr...

Der var en verden til forskel!...

Der var samme forskel som man oplever når man går fra et alm. antenne coax kabel, til et rigtig godt kvalitets digital coax kabel til et par tusinde kr...

Eller man går fra nogle medfølgende analoge "ACME" kabler ( "snørebånd" ) til eks. et sæt Bertram kabler til 3 - 4000 kr...

Eller ringeklokke ledning på 0,5 mm. til højtalerne op til et sæt 3000 kr. sæt højtaler kabler fra et og andet af de store seriøse hifi kabel firmaer...

Så DER ER!! klare forskelle!!..

Dog er Coax helt at fortrække!... forskellen mellem optisk og coax kan være lige så stor som før nævnte eksempler!!..........

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 April 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg vil faktisk være tilbøjelig til at sige nej. Ud fra en teknisk synsvinkel vil jitterniveauet være bestemt af kvaliteten af tilslutningern i drev og konverter. Og så er båndbredden på den optiske kabel sgu et fedt.

Jeg vil mene, at der er bedre teknisk grunde til at gå efter en coax - selvom du ikke får galvanisk adskillelse. At man samtidigt sparer nogle penge gør det heller ikke meget dårligere.

Den største jitterkilde er de optiske tranducere. Dvs sender og modtager. De er simpelthen i så ringe kvalitet, at det skriger til himlen!

På et projekt for godt et års tid siden, skulle jeg forsøge at implementere firewire gennem optisk kabel. Men fordi vi havde lidt strammere krav, so lå ud over standarden, var det stort set umuligt. Dem der findes på markedet kan lige nøjagtig køre stabilt.... og intet mere!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 April 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
kramer71 skrev:

Den største jitterkilde er de optiske tranducere. Dvs sender og modtager. De er simpelthen i så ringe kvalitet, at det skriger til himlen!

Præcist det jeg mente. Begrænsningen ligger ikke i det optiske kabel.

Jitter er en ekstrem følsom størrelse. Loddekvaliteten kan være afgørende for, hvordan en coax kabel bedst vendes. Hvis man af den grund tror at man skal smide penge efter et dyrt coax kabel tager man grundigt fejl. Det var nok en bedre ide og se hvad der egentligt foregik lige inden afgang og ved modtagelse.

At stikke et pisse dyrt højbåndbredde optisk kabel ind i noget der kun lige klarer ærterne giver ingen mening.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes