Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Byggeprojekt - speaker in speaker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stoffergoffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg skal i gang med et lidt større projekt i den kommende måned, og jeg håber på at kunne hente lidt assistance herfra. For at
gøre det kort skal bygge nogle højtalere som jeg kan bruge når jeg er ude som dj til diverse fester. Jeg har bygget højtalere
før, så jeg jeg har en smule erfaring.

Jeg har fundet tegningerne til
højtalerne på en rumænsk hjemmeside, og ideen er at have 2 subwoofer hvor der i hver kan proppes en satellit ned i under
transporten.

Jeg har allerede både diskant og
bas enhederne som jeg gerne vil bruge, og som
10" enheden til satellitten tænkte jeg at bruge
denne. I satellitten havde jeg tænkt mig at sætte 2
af overstående diskanter i hver og så vinkle dem lidt til hver side så lyden dækker et lidt bredere areal som det ses på
renderingen længere nede.
Da jeg skal bruge det som et transportabelt system er det vigtigt at det er så let at sætte op som muligt. Det betyder at jeg kun
vil gøre brug af passive delefiltere og jeg vil gerne have en enkelt ledning kørende hen til subben, og så en lille ledning op til
satellitten. Det betyder jo for det første, når jeg sætter højtalerne parallelt, at modstanden bliver lille 4*8ohm ~ 2 ohm. For det
andet skal jeg have sat nogle delefiltere i systemet. Jeg har en ide om hvordan jeg vil sætte det sammen:

Da mine 10" højst spiller 4kHz og min tweeter mindst 4 kHz vil jeg dele herimellem. Min sub har jeg besluttet at dele ved 200Hz.
delefilteret til subben køber jeg da det bedst kan
betale sig. De to andre bygger jeg selv. Alle delefilterne deler med 12db/oct, bortset fra hp filteret til 10". Signalet løber altså
således:
fuldt signal fra forstærker til sub delefilteret, 200Hz> til subben og 200< ud af subkassen og op til LP filter <4kHz i satellitten,
dernæst ind i 10". Altså et bandpass mellem 200-4000Hz til 10". Derudover løber der før sub delefilteret et fuldt signal op til
tweeterne hvor der laves et HP filter ved 4000 Hz. Meningen er at de to signaler løber op i en samlet speakon ledning med 4
poler (des færre kabler des bedre).    

En fordel ved dette design er at jeg vil kunne bruge satellitterne uden subben ved at køre ledning direkte i satellitten, og så vil
10" enhederne pludselig spille bunden da signalet da går direkte til LP delefilteret (<4kHz).

Et problem er at den høje effektivitet af tweeterne (110db/1m) vil gøre de spiller højere en resten. Jeg har læst noget om at et
såkaldt l-pad kunne dæmpe dem til samme lydstyrke. Men da jeg alligevel skal sætte systemet til en mixer har jeg tænkt mig
at starte med bare skrue ned for diskanten der, og så kunne man sætte l-pads i senere.

Jeg læste noget om, at højttalerne vil ændre sig i modstand når de spiller hvilket kan skabe problemer med delefilterne. Er jeg
med andre og nødt til at sætte noget til at holde modstanden konstant??? Er det L-pads der gør dette? Er der andet, jeg bør
sætte før eller efter delefilterne?

Håber at der er nogen der har noget input, eller tanker omkring mit projekt der vil hjælpe mig og forbedre det. Jeg har desuden
lavet en sketchup model af projektet som jeg kan sende hvis nogen skulle være interesserede.

Til top Vis Stoffergoffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stoffergoffer

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Jamen, véd du overhovedet, om det indkøbte filter mellem bundkasse og top passer til enhederne? Passive filtre bygget udfra teori fungerer sjældent i praksis, de bestemte enheder og deres opførsel skal indgå i beregningerne. Det gælder osse dine tanker omkr. dæmpningen af HF-enhederne i topkassen, en diskantkontrol el. EQ'ing er en nødløsning, højst.

Nu har PA-udstyr lidt andre kriterier end hifi, men jeg vil alligevel råde dig til at overveje disse indvendinger ang. den tekniske løsning. Jeg kan goutere ideen med at tilpasse systemet, så topkasserne pakkes sammen med bunden under transport, såfremt det er udført ordentligt - det kan godt komme til at funge.

Mit forslag er, at du bruger et elektronisk delefilter ml. top & bund - og så kan du stadig bruge toppen uden bundkassen, om nødvendigt. Dæmpning af toppens HF-sektion kan klares med et par modstande (skal stadig beregnes korrekt!), og er ikke kredsløbsteknisk kompliceret at lave. Du kan så regulere niveau ml. top & bund via de separate forstærkere, og bruge EQ'ing til finpudsning.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Stoffergoffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Ja, delefilteret burde gerne dele ved 200 Hz med de enheder på 8 ohm. Men nu siger du at teorien sjældent fungerer i praksis.
Jeg har ikke hørt at der skulle tages højde for meget andet end højtalernes modstand?

Jeg forstår ikke helt problemet i at bruge det passive delefilter vs. elektronisk.
Til top Vis Stoffergoffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stoffergoffer

Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

En enhed er ikke 8 ohm som en fast modstand vil være det.

En fast modstand er 8 ohm fra 0 hz til f.eks 20.000 hz uden variationer.

En højttalerenhed varierer meget mere og derfor kan man ikke tage et tilfældigt færdigt filter og sætte på og forvente at det opfører sig som det skal.

Et færdigkøbt filter vil virke efter hensigten på en fast modstand, men ændrer du modstanden fra 8 ohm til f.eks 12 ohm virker filteret ikke som det
skal længere.

Et eksempel på en enheds impedans (modstand) selvom den hedder en 8 ohms enhed kan ses herunder og det er faktisk meget få steder den ER 8
ohm

Selvfølgelig vil der da komme lyd, men hvilken lyd er svær at spå om.

Man skal også huske at det ikke kun er ved de 200 hz at filteret virker.
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept

Stoffergoffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Så hvad gør man for at få delefilteret til at virke efter hensigten?
Ville det lyde forfærdeligt hvis jeg satte det sammen som jeg har planlagt?

Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Stoffergoffer skrev:
Så hvad gør man for at få delefilteret til at virke efter hensigten?

Der skal impedanskorrektion til, altså komponenter der udglatter impedanskurven, men det er bestemt ikke noget man bare lige gør.

Var det bare så nemt ville jeg være glad

Hvorfor vælger du ikke elektronisk filter ? Du vil få meget mere ud af det og vil kunne justere lyden så den passer til dig, det er knapt så nemt med et
passivt filter.
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Nu har de andre jo nævnt problemerne omkr. enheders impedans. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor meget det passive filter til 200 Hz delingen koster - for, medmindre det er ret dyrt, har jeg svært ved at forestille mig, at det virker korrekt. Årsagen til min pessimisme er, at seriespolen i et sådant filter skal være meget stor (p.g.a. den lave delefrekvens). Man kan omgå problemet ved at give spolen en jernkerne, men ved de effekter, der er tale om her, vil en sådan fætter gå i mætning, og ikke længere virke efter hensigten. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes