| Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 11 December 2012 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære hifi-venner,
Jeg kigger ofte på dette site da der kommer spændende mennesker som i en timelang videosnak forklarer og fortæller om
dette og hint indenfor lyd og billede. Idag så jeg dette program:
Episode
139: Performance Power
Omkring 45,30 minutter kommer der noget fantastisk, se mindst de næste 10 minutter.
Kort fortalt spiller de resultatet af hvad et freewareprogram som hedder Audio DiffMaker ver. 3.22. Dette program
modtager et digitalt signal fra eksempelvis en CD-afspiller først uden tweak og derefter det samme digitale signal efter
tweak. Her i dette eksempel er tweaket en powerconditioner. De spiller så det der er differensen mellem de to situationer
og jeg var ved at sk... i buk..... da jeg hørte hvor meget forskel der er i de to situationer.
Nå, men desværre har jeg en IMac som jeg ellers altid synes er det der PC p.. overlegent, men lige her kommer vi til kort.
Så hermed linket til det gratis program der lader alle entusiastiske ungersvende dokumentere forskellene man oplever og
ikke mindst lader dem kvantificere forskellige enkelt tweaks eller kaskader af tweaks.
Gratis
Program
"Let the testing beguin"
Da der på dette site er mange som gerne vil "kridte banen op" og fremprovokere mere og mere skingre statements vil jeg
på forhånd bede ALLE der ikke gider at prøve dette i praksis, altså den virkelige verden, om at holde sig langt væk fra
denne tråd.
Nørj hvor ville jeg gerne høre differenssignalet på min CD spiller med forskellig afkonling, spikes, kones, SD, netledning
ect.
Men min Mac må altså ikke lege med......... ØV!
|
| Til top |
|
| |
bech Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 11 December 2012 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yderst interessant !!!
Også noget længere end de 10 min fra 45.30 min, som du foreslår - fx. omkring 1 time.02 min
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2012 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja yderst interessant og så skal man jo lige huske på at ikke altid tolke stort differenssignal som stor kvalitetsforbedring, men
nøjes med at tolke stor forskel, punktum :O)
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 11 December 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt nok.. Jeg fandt forresten en Furman Power conditioner (Den ene af gutterne (Garth Powell) står bag Furman).. 4sound sælger dem, til ganske favorable priser :-) LINKKunne være man skulle prøve en, og se om der er så stor forskel ved en Power conditioner, som de selv mener der er
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 11 December 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fed lille video med en masse god snak om grund/fase/filter... må inderømme at jeg ikke kan leve uden Power Condition og har
1 PS Audio Quintet og Yarland (http://www.yarland.com/en/product_38.asp)
Men effekt forstærkere synes jeg godt kan lide under Power Condition
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2012 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke Power conditioner bruger du?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2012 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne være rigtig fedt hvis en af jer gutter kunne prøve at lave målinger med audio diffmaker programmet med og uden
powerconditioner?
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ingen Power Conditioner, men hvis der kommer noget op i tråden her med målinger som giver lidt bevis på det rent faktisk dur, så kunne jeg godt fristes til at købe Furman's udgave. Den findes fra 800 kr op og til 4000,-
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2012 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
den har et prisskilt på lidt under 30.000 :-)
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende
Roder lige lidt med Audio DiffMaker, men min PC er en af de nye som kan se at jeg intet har tilsluttet på optager indgangen og så stopper programmet :(
tanke: kan en UPS erstatte et AC filter, hvis den er indkoplet konstant ?
går udfra at filter,ups osv har mest mening ved små signals produkter, eller bliver det hele meget meget dyrt!
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
Spændende
Roder lige lidt med Audio DiffMaker, men min PC er en af de nye som kan se at jeg intet har tilsluttet på optager indgangen
og så stopper programmet :(
tanke: kan en UPS erstatte et AC filter, hvis den er indkoplet konstant ?
går udfra at filter,ups osv har mest mening ved små signals produkter, eller bliver det hele meget meget dyrt!
|
|
|
En UPS er typisk en meget billig switchmode forsyning som skulle sende meget store mængder støj afsted med strømmen.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
den har et prisskilt på lidt under 30.000 :-)
|
|
|
Ja OK, det er da også en slat penge :O)
Men Gryphonen er jo en sulten djævel, måske de kunne blive gode kammarater........
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er måske ikke den tørreste kiks i pakken. Men hvad mener han med det lydklip han afspiller?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Jeg er måske ikke den tørreste kiks i pakken. Men hvad mener han med det lydklip han afspiller?
|
|
|
...... men der er nu ikke noget bedre end en fugtblød Mariekiks :O)
Det de spiller er resultatet, lyden, af den matematik det gratis program laver.
1: Der afspillesfra din utweakede digitale kilde og det digitale signal sendes til programmet som gemmer disse bit's.
2: Der afspilles nu fra din digitale kilde men nu i tweaket tilstand, signalet sendes digitalt til programmet som gemmer
disse bit's.
3: Programmet konverterer de to bitstrømme til analogt signal og trækker dem fra hinanden. Det signal der bliver tilbage
er forskellen på lyden med og uden tweak. Derfor kan man nu teste hvor stor forskel der målbart er på eksempelvis
afkoblingsfødder under et drev, diverse ledninger og i filmens eksempel deres powerconditioner som jo er et netstøjfilter.
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende program. Det kunne være jeg skulle køre bootcamp igen, bare for at teste det.
Særligt spændende vil det være at teste nogle at de ting, der er særligt omdiskuterede og se/høre om det giver en forskel.
Alt feedback fra andre vil være velkommen!
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
sigma6 skrev:
Jeg er måske ikke den tørreste kiks i pakken. Men hvad mener han med det lydklip
han afspiller?
|
|
|
1: Der afspillesfra din utweakede digitale kilde og det digitale signal sendes til programmet som gemmer disse bit's.
2: Der afspilles nu fra din digitale kilde men nu i tweaket tilstand, signalet sendes digitalt til programmet som gemmer
disse bit's.
3: Programmet konverterer de to bitstrømme til analogt signal og trækker dem fra hinanden. Det signal der bliver tilbage
er forskellen på lyden med og uden tweak. Derfor kan man nu teste hvor stor forskel der målbart er på eksempelvis
afkoblingsfødder under et drev, diverse ledninger og i filmens eksempel deres powerconditioner som jo er et netstøjfilter.
|
|
|
Øøøøøh den skal jeg lige have igen.
Hvis ovenstående skal tages for gode varer, så "tester" programmet udelukkende hvad et tweak evt. gør ved digitaldelen i
dit apparat. Eller kan det på magisk vis gætte hvad tweaket medfører i den analoge kreds? __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Mercury skrev:
sigma6 skrev:
Jeg er måske ikke den tørreste kiks i pakken. Men hvad mener han
med det lydklip
han afspiller?
|
|
|
disse bit's.
|
|
|
Øøøøøh den skal jeg lige have igen.
Hvis ovenstående skal tages for gode varer, så "tester" programmet udelukkende hvad et tweak evt. gør ved digitaldelen i
dit apparat. Eller kan det på magisk vis gætte hvad tweaket medfører i den analoge kreds? |
|
|
Det er lige præcist næsten rigtigt.....
Den tester forskellen på den digitale bitstream fra den samme digitale enhed med eller uden tweak. Derfor kan man kun
som jeg læser det teste tweaks som har effekt "Up-Stream" til den digitale kæde, det kunne være sig bedre strøm til
enheden, bedre afkobling til enheden, ressonansdæmpning af enheden. Og så ligger det jo lige for at hvis man kan påvise et
så tydeligt differenssignal som programmet genererer at implementere eller ihvertfald eksperimentere med diverse tweaks.
Håber det hjalp lidt, ellers er det ganske gratis at følge mit dertil beregnede link til programmet.
God læsning.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah !....
For at dette "Furman" eksempel skal kunne give nogen som helst mening, så er man nødt til at kende forstærkninggrad af den lydfil der viser forskellen imellem de to benyttede metoder - hhv med og uden Furman.
Og jo, de (Furman) oplyser selv, at signal er forstærket - man skal jo også kunne høre den fundne forskel. __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 12 December 2012 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carsten S Chr skrev:
Tjah !....
For at dette "Furman" eksempel skal kunne give nogen som helst mening, så er man nødt til at kende forstærkninggrad
af den lydfil der viser forskellen imellem de to benyttede metoder - hhv med og uden Furman.
Og jo, de (Furman) oplyser selv, at signal er forstærket - man skal jo også kunne høre den fundne forskel. |
|
|
Det har du fuldstændig ret i, men måske skulle vi teste dine Black Diamond Racing MK3 Cones:
citat: "As a general rule, start with a MK3 Cone under solid state or digital gear and the MK4 Cone under tube
equipment."
Jeg er sikker på, ja hvordan kan jeg egentlig sige det, at man kan kvantificere forskellige tweaks i forhold til hinanden. Den
absolutte kvantitative forskel er selvfølgelig meget interessant, men den relative forskel kunne jo bruges til at vurdere
hvilke tweak man ville ofre flest penge på.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |