| Forfatter |
|
kjaeger Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2012 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 19 December 2012 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg har for nyligt købt et sæt Dynaudio DM 3/7 i sort ask laminat.
Men ønsker at finere dem. Jeg har talt med finerkontoret ang. finer og har fundet noget
jeg synes er fedt a se på  Men så kommer spørgsmålet...hvordan gør man?
Jeg havde forestillet mig at spartle dem og så lime fineren på.
Har også læst lidt om det på nettet, men kunne godt bruge en vejleding fra nogle der
har prøvet det før  Nogle der har erfaring med dette ?
Kristian
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 19 December 2012 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror bare jeg ville slibe dem lidt for at få en god overflade som limen kan hæfte ved... Komme almindelig Dana hvid snedkerlim på både højtaler og
finer, rulle det jævnt med en skum-rulle, lade det tørre til det er blevet klart, ca en halv time. Ligge det sammen og så stryge det på med et
strygejern med bagepapir imellem.
Jeg har fuld gang i at finere et sæt ret store højtalere og det går rigtigt fint med denne metode for mig.
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 19 December 2012 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, har en del erfaring med finering ... hvad vil du vide 
Nej, spøg til side. Jeg kan næppe give dig en komplet vejledning, men nogle tips og tommelfingerregler kan det godt blive til.
1. Du skal grovslibe laminaten, så finér og lim har noget at hæfte på. Det er ingen god idé at spartle - det mindsker vedhæftningsevnen! 2. Brug PVA-lim (trælim) til at lime finéren - kontaktlim til finér er noget møg af mange forskellige grunde. Jeg er dog lidt usikker på, om PVA-limen kan hæfte tilfredsstillende på laminaten - spørg evt. producenten af limen, hvad de vurderer. 3. Limen påføres med en fintandet spartel i et tyndt lag, så det dækker hele fladen, som finéren skal limes på. 4. Aftør øjeblikkelig overskydende lim med en fugtig klud - det er et helvede at skulle fjerne, når det først er tørt/hærdet. 5. Brug rigeligt med skruetvinger for at sikre, at finéren presses helt fast mod underlaget. Mange undervurderer, hvor mange skruetvinger det kræver! 6. Spænd aldrig skruetvingerne direkte på finéren - det kan give mærker - men benyt i stedet en dækplade eller tværgående lister mellem tvingernes læber og finéren. 7. Finér en side af gangen - det bliver hurtigt uoverskueligt at stå og bakse og tilpasse finér på flere sider på samme tidspunkt. 7. Brug en superskarp kniv og en stållineal til at trimme for overskydende finér.
Sværere er det ikke 
Du vil sikkert efterfølgende vælge at overfladebehandle finéren. Hvad du vælger er et spørgsmål om smag og behag og typen af finér. Fx bliver kirsebærtræ meget smukt, hvis det får bivoks, mahogni ser godt ud, hvis det får rustikolie og andre træsorter - især lyse - bliver fine med en blank eller mat lak. Hvis du vælger en blank lak, vil jeg anbefale, at du ofrer pengene på en professionel sprøjtelakering. Det mindste støvkorn vil kunne ses, og det er altså meget svært for hjemmefuskeren at opnå tilfredsstillende resultater.
Held og lykke med projektet!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 19 December 2012 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også kastet mig ud i et fineringsprojekt. Det er dog på buede flader, så den med pres virker ikke.
Jeg har forsøgt mig med hvid lim og ladet det tørre. Derefter stryge med et passende varmt strygejern. Første forsøg ser lovende ud, men det kræver tålmodighed. Det bliver bestemt ikke nemmere med store stykker finer - 45 x 120 cm.
Flere billeder på min hjemmeside.

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 19 December 2012 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nøjagtig Janils, jeg har også prøvet mig med at holde det hele i pres, men det er simpelthen for omstændigt, den med
strygejernet er bare så meget nemmere.
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
kjaeger Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Jeg har også kastet mig ud i et fineringsprojekt. Det er dog på buede flader, så den med pres virker ikke.
Jeg har forsøgt mig med hvid lim og ladet det tørre. Derefter stryge med et passende varmt strygejern. Første forsøg ser
lovende ud, men det kræver tålmodighed. Det bliver bestemt ikke nemmere med store stykker finer - 45 x 120 cm.
Flere billeder på min hjemmeside.

|
|
|
Det ser sgu godt ud  Har du givet den en behandling med voks eller lign. på det store billede?
Den skinner fint i lyset. Jeg tror jeg vil prøve med "tør" lim og har lige læst, at en kagerulle skulle være fin til at glatte med
Kristian
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 19 December 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kagerulle duer ikke! Limen skal varmes op for at blive flydende og klæbende igen. Det sker med et strygejern ved ca. 80 grader. Du lægger bagepapir imellem, for ikke at skade fineren.
Aske fineren på billedet er ikke behandlet, blot slebet af med fint sandpapir. På den endelige højttaler får det voks.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
kjaeger Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morell skrev:
Tror bare jeg ville slibe dem lidt for at få en god overflade som limen kan hæfte ved... Komme almindelig
Dana hvid snedkerlim på både højtaler og
finer, rulle det jævnt med en skum-rulle, lade det tørre til det er blevet klart, ca en halv time. Ligge det sammen og så stryge
det på med et
Jeg har fuld gang i at finere et sæt ret store højtalere og det går rigtigt fint med denne metode for mig. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kjaeger Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morell skrev:
Tror bare jeg ville slibe dem lidt for at få en god overflade som limen kan hæfte ved... Komme almindelig
Dana hvid snedkerlim på både højtaler og
finer, rulle det jævnt med en skum-rulle, lade det tørre til det er blevet klart, ca en halv time. Ligge det sammen og så stryge
det på med et
Jeg har fuld gang i at finere et sæt ret store højtalere og det går rigtigt fint med denne metode for mig. |
|
|
Hej nu er jeg i gang med lim og finer....men jeg fornemmer at fineren ikke ligger helt an mod underlaget.
Den buler en lille smule når jeg kører fingrene henover.
Er det et spørgsmål om for lidt lim...det er heldigvis kun en prøve på en mdf-plade
|
| Til top |
|
| |