Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Knosti plade-renser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Før jul,  læste jeg på dette forum, en tråd om en manuel pladevasker.

Det blev anvist hvor den kunne købes, og samtidg var der diverse meninger om rensevæsker m.m.

Jeg købte en sådan vaskemaskine - og ville så idag nærlæse tråden omkring brug og navnligt opskriften på hjemmelavet væske til maskinen.

Hvor er denne tråd???

mvh

Søren

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Indlæg slettet!

- Hvis man ikke har noget godt/fornuftigt at sige, så skal man lade
være... 

Mvh. Mikkel - Indehaver & Redaktør

Nej, det skal man vel ikke.
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Here you are:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=95612&PN=2

Ved ikke hvorfor den ikke optræder ved søgning
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Man kan, hvis man har skrevet noget i en tråd og ikke lige kan finde den igen, prøve at kikke i sine egne indlæg ved at klikke på "mine indlæg" foroven. Ikke det hurtigste, men kan lade sige gøre. Det dur selvfølgelig ikke, hvis man kun har læst i en tråd.

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej Anker E!

Tusind tak!!!!!!

Det var lige nøjagtig det jeg søgte. Juhui

-men hvad skete der lige med det første svar - det var da i mine øjne et fornuftigt forsøg på en god forklaring.

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Man kan, hvis man har skrevet noget i en tråd og ikke lige kan finde den igen, prøve at kikke i sine
egne indlæg ved at klikke på "mine indlæg" foroven. Ikke det hurtigste, men kan lade sige gøre. Det dur selvfølgelig ikke,
hvis man kun har læst i en tråd.

Præcis Kunne godt huske tråden, men var åbenbart ikke aktiv i den - forsøgte også at finde det i "Mine indlæg".

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej igen allesammen!

Så har jeg fået gang i pladerensningen, og det er virkeligt lækkert. Jeg renser 7 stk ad gangen. Det er det antal der er plads til i tørrestativet. De bliver virkeligt rene og fine, og det jeg kan huske af kommentarer om, at den medfølgende rensevæske ikke er god - det kan jeg ikke forstå. Mine plade bliver både rene og vellydende?

Jeg har nu også fået fat i noget hostitalssprit, og er dermed klar til at gå igang med "hjemmeblanderiet" - det er så her jeg tænker: "Hvorfor skal det være hospitalssprit"?       &n bsp;         

Kan man ikke bruge alm denatureret sprit - og hvis nej - så hvorfor??

mvh

Søren

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Denatureret sprit indeholder en meget lille mængde acetonelignende opløsningsmiddel, deeeeeet er ikk´ ret godt for vinyl

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

rørgrej skrev:

Hej igen allesammen!

Så har jeg fået gang i pladerensningen, og det er virkeligt lækkert. Jeg renser 7 stk ad gangen. Det er det antal der er plads til i tørrestativet. De bliver virkeligt rene og fine, og det jeg kan huske af kommentarer om, at den medfølgende rensevæske ikke er god - det kan jeg ikke forstå. Mine plade bliver både rene og vellydende?

Jeg har nu også fået fat i noget hostitalssprit, og er dermed klar til at gå igang med "hjemmeblanderiet" - det er så her jeg tænker: "Hvorfor skal det være hospitalssprit"?       &a mp;n bsp;         

mvh

Søren

Brug isopropylalkohol. Fås (bl.a) på Apotek og i Matas.

Hér er min blanding:

10% isopropylalkohol
90% destilleret vand
2-3 dråber opvaskemiddel
2 dråber afspændingsmiddel (t. opvaskemaskine)

Ingen af ovennævnte ingredienser koster noget særligt. Opvaskemiddel og afspændingsmiddel er sådan set en éngangsinvestering. Det skulle række til 20-30 års forbrug, hvis du vasker plader hver dag året rundt...

Hvis du har lyst til at smide om dig med penge, kan du købe rensevæsker der koster 1000 gange mere. Derved giver du også sælgeren mulighed for at købe endnu en rød sportsvogn...

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

rørgrej skrev:

Hej igen allesammen!

Så har jeg fået gang i pladerensningen, og det er virkeligt lækkert. Jeg renser 7 stk ad gangen. Det er det antal der er plads til i tørrestativet. De
bliver virkeligt rene og fine, og det jeg kan huske af kommentarer om, at den medfølgende rensevæske ikke er god - det kan jeg ikke forstå. Mine
plade bliver både rene og vellydende?

Jeg har nu også fået fat i noget hostitalssprit, og er dermed klar til at gå igang med "hjemmeblanderiet" - det er så her jeg tænker: "Hvorfor skal
det være   hospitalssprit"?   &nbs p;   &a mp;n bsp;         

mvh

Søren

Brug isopropylalkohol. Fås (bl.a) på Apotek og i Matas.Hér er min blanding:10% isopropylalkohol90% destilleret vand2-3
dråber opvaskemiddel2 dråber afspændingsmiddel (t. opvaskemaskine)Ingen af ovennævnte ingredienser koster noget særligt. Opvaskemiddel og
afspændingsmiddel er sådan set en éngangsinvestering. Det skulle række til 20-30 års forbrug, hvis du vasker plader hver dag året rundt...Hvis du
har lyst til at smide om dig med penge, kan du købe rensevæsker der koster 1000 gange mere. Derved giver du også sælgeren mulighed for at købe
endnu en rød sportsvogn...Mvh.Niels L.

Hej Niels

Kan du ikke sætte lidt mere nøjagtige og brugbare mål på? 10 henholdsvis 90% er intetsigende i forhold til nogle dråber afspændingsmiddel og
opvaskemiddel :)

Selv har laver jeg et pr. deciliter af gangen, og har en større andel isopropylalkohol.
50mL isopropylalkohol
150 mL destilleret vand
5 dråber opvaskemiddel (uden farvestoffer og parfume)
5 dråber afspændingsmiddel

Det skulle gerne fordele sig fint i rillerne, og ikke samle sig som rent vand på en ny teflonpande.
Min vasker er hjemmelavet efter samme læst som vpi og Okki Nokki. Fandt en perfekt motor til formålet. Resten er købt hos Silvan og tallerkenen er
fra en gammel Sony købt for 100kr.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=91746&KW=golfdane

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hér er min blanding:

30% isopropylalkohol
70% destilleret vand
2-3 dråber opvaskemiddel (uden farvestoffer og parfume)
2-3 dråber afspændingsmiddel (til fotobrug)

Jeg blander omkring en ½l.

P.S. Jeg bruger denne blanding sammen med en Nitty Gritty pladestøvsuger.
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2013 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
rørgrej skrev:

Hej igen allesammen!

Jeg har nu også fået fat i noget hostitalssprit, og er dermed klar til at gå igang med "hjemmeblanderiet" - det er så her jeg tænker: "Hvorfor skal det være hospitalssprit"?       &a mp;a mp;n bsp;         

mvh

Søren

Brug isopropylalkohol. Fås (bl.a) på Apotek og i Matas.

Hér er min blanding:

10% isopropylalkohol
90% destilleret vand
2-3 dråber opvaskemiddel

Ingen af ovennævnte ingredienser koster noget særligt. Opvaskemiddel og afspændingsmiddel er sådan set en éngangsinvestering. Det skulle række til 20-30 års forbrug, hvis du vasker plader hver dag året rundt...

Hvis du har lyst til at smide om dig med penge, kan du købe rensevæsker der koster 1000 gange mere. Derved giver du også sælgeren mulighed for at købe endnu en rød sportsvogn...

Mvh.
Niels L.

Først og fremmest: Mange tak til alle I, som har skrevet jeres opskrifter.

Det tyder lidt på, at der findes mange forskellige blandingsforhold - men alle er jo enige om indholdsstofferne.

Jeg ser sådan på det, at hvis alle hver især er tilfredse med deres blanding, så virker de tilsyneladende alle rigtig godt, og derfor vil jeg ta´ på indkøb i den nærmeste Matas-butik og købe sprit og destileret vand. Jeg kan så blande (den billigste blanding) og hvis jeg blir tilfreds  , så er alt jo godt.

Mange tak alle sammen

mvh

Søren

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger billigste løsning i en knosti pladevasker forlænger du tørretiden, jeg blander selv 1/2 liter isopropylalkohol til 1
liter destilleret vand, den kan forøvrigt rumme 8 lp`er ad gangen

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

rørgrej skrev:
[QUOTE=Nilau] [QUOTE=rørgrej]
[

Først og fremmest: Mange tak til alle I, som har skrevet jeres opskrifter.

Det tyder lidt på, at der findes mange forskellige blandingsforhold - men alle er jo enige om indholdsstofferne.

Jeg ser sådan på det, at hvis alle hver især er tilfredse med deres blanding, så virker de tilsyneladende alle rigtig godt, og
derfor vil jeg ta´ på indkøb i den nærmeste Matas-butik og købe sprit og destileret vand. Jeg kan så blande (den billigste
blanding) og hvis jeg blir tilfreds  , så er alt jo godt.

Mange tak alle sammen

mvh

Søren

Nu skal du nok ikke hænge dig i de forskellige blandingsprocenter. Det vigtigste er at du bruger de intrigenser. Brug IKKE
husholdningssprit, noget med farvestof, duftstof m.m. :)
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2013 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

42

jgrevan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Efter Knosti-behandlingen placerer jeg pladen med Knostiholderen stadig påskruet i en lægte med hul og suger pladen tør for væske med en almindelig støvsuger og det flade mundstykke omviklet en fnugfri klud.
Resultatet er gamle, nye plader uden knas, uden kalkpletter og en overflade, der ser ud som overfladen på nye plader.
Til top Vis jgrevan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jgrevan

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Der florerer rigtig mange rygter om hjemmeblandede rensevæsker versus diverse mere eller mindre mirakuløse (og dyre) væsker fra forskellige
kommercielle udbydere.

Det kunne være interessant at få en kemiker med speciale i plastmaterialer til at kommentere på, om de forskellige ingredienser i diverse
hjemmeblandede miksturer - som fx isopropylalkohol - kan skade vinylplader. Nogle hævder, det er tilfældet, mens andre tilsyneladende har en anden
opfattelse. Debatten er dog mere drevet af holdninger, synpunkter og antagelser end af fakta, så det ville være meget velkomment med andet end
lægmandsbetragtninger.

Når det så er sagt, så vil jeg dog ikke undlade at nævne, at isopropylalkohol er et alkohol - altså et opløsningsmiddel - som ikke er helt ufarligt at
omgås. Dels er er det meget brandfarligt, men det kan også ved langvarig eller gentagen påvirkning, ved hudkontakt, eller ved indånding af dampe,
give skader på centralnervesystemet.

Blandinger med isopropylalkohol er desuden at betragte som kemikalieaffald og skal bortskaffes som sådant - jeg antager naturligvis, at dette forum
er befolket med fornuftige og ansvarsbevidste borgere, der heller ikke kunne drømme om at hælde fx terpentinrester eller cellulosefortynder ud i
kloaken ...

Nu er oplysningen givet videre, og så må det være op til den enkelte at vurdere eventuelle risici og træffe eventuelle forholdsregler - som fx god
udluftning/ventilation, når man time efter time står og renser plader og indånder skadelige dampe.

Mange er sikkert ligeglade ... Og for mange er det sikkert også både ligegyldigt og for sent
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

jgrevan skrev:
Efter Knosti-behandlingen placerer jeg pladen med Knostiholderen stadig påskruet i en lægte med hul og suger pladen tør for
væske med en almindelig støvsuger og det flade mundstykke omviklet en fnugfri klud.
Resultatet er gamle, nye plader uden knas, uden kalkpletter og en overflade, der ser ud som overfladen på nye plader.

Jeg håber da sandelig, at overfladen er renere end på nye plader ... For de er fyldt med rester efter de slipmidler, der benyttes under produktionen.
Det er derfor, det også er en god idé at rense selv nye plader
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Februar 2013 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har 2 Knostier. Først får pladerne en tur med rensevæske, og derefter en tur i Knostien med skyllevæske.

Rensevæske er1 dL sprit, 2 dL Isopropanol, 7 dL destileret vand, 2 dråber flydende vaskemiddel (den der hvide kedelige fra Brugsen), og en dråbe afspænding. Generelt tror jeg man kan sige, at så længe man ikke hælder mere end 30-40% alkohol i blandingen, og ikke lader det soppe alt for mange minutter, er man nogenlunde sikker på der ikke sker skader.

Personligt bruger jeg almindelig sprit, og karburatorsprit - og har ikke problemer med hverken accetonelignende stoffer eller det røde/grønne farvestof i karburatorspritten. Jeg tror begge dele fortyndes til harmløshed

Skyllevæsken er destilleret vand, med 10% Knostivæske og 10% sprit. Jeg har ikke selv været i stand til at lave et antistatisk mix der dur, men en 10% Knostiopløsning funker stadig overbevisende. 

Et andet trick ved genstridige plader er at varme rensevæsken lidt op - ca 35 grader. Man skal nok ikke gøre det kogende

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:

Hér er min blanding:
10% isopropylalkohol
90% destilleret vand
2-3  dråber opvaskemiddel
Ingen af ovennævnte ingredienser koster noget særligt. Opvaskemiddel og
afspændingsmiddel er sådan set en éngangsinvestering. Det skulle række til 20-30 års forbrug, hvis du vasker plader hver dag året rundt...Hvis du
har lyst til at smide om dig med penge, kan du købe rensevæsker der koster 1000 gange mere. Derved giver du også sælgeren mulighed for at købe
endnu en rød sportsvogn...Mvh.Niels L.

Hej Niels

Kan du ikke sætte lidt mere nøjagtige og brugbare mål på? 10 henholdsvis 90% er intetsigende i forhold til nogle dråber afspændingsmiddel og
opvaskemiddel :)

Selv har laver jeg et pr. deciliter af gangen, og har en større andel isopropylalkohol.
50mL isopropylalkohol
150 mL destilleret vand
5 dråber opvaskemiddel (uden farvestoffer og parfume)
5 dråber afspændingsmiddel

[/QUOTE]

Jo, jeg glemte selve mængden jeg blander: Ca. én liter færdig væske!

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes