Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt system? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RawHawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hej alle. Jeg er ny her og vil forsøge mig med mit første indlæg. Jeg har et gammelt 5.1 setup, bestående af følgende komponenter:

Sony STR-KS1200 reciever

Front:2 x Sound Dynamics RTS-7 (Købt i Merlin for mange år siden som stereohøjttalere til teenageværelset. Egentlig ganske velspillende synes jeg)

Sub: JBL E150P/230 (Jeg har aldrig rigtigt fået noget ud af denne. Måske recieveren har skylden?)

Center: Eltax MovieMaxx

Bag/Surround: Noname sommerhushøjttalere.

Derudover har jeg en PS3 som tilsluttes via HDMI. Jeg bruger denne til spil og afspilning af BD. Også i 3D.

Skærm: LG 47LM669T-ZC

DVD afspiller (HDMI)

YouSee plus box (HDMI)

Nu til det nye. Jeg er træt af dette system og vil gerne have noget nyt som passer til rummet. Systemet skal stå i en stue i en lejlighed. Rummet er ca. 30 kvadratmeter. Jeg vil have god lyd som man kan mærke og giver en wauwfornemmelse, uden at alle naboerne ringer og klager.

Budgettet skal nok være i omegnen af 10.000 (Jeg er totalt HIFI novice)

Først skal jeg have mig en ny surroundreciever:

Jeg har kigget på denne men kan slet ikke vurdere om det er totalt overkill eller hvad. Er der eventuelt nogle bestemte ting man skal kigge efter når den skal opfylde ovenstående ønsker/krav.

ONKYO TX-NR818 7.2

Kan jeg bruge nogle af mine eksisterende højttalere til denne reciever? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Jeg har yderligere kigget på disse: JAMO A200

Eller disse: Klipsch RSX-3/RCX-3

Det vil altså sige at mine tanker kredser om ovenstående ONKYO reciever. Mine gamle Sound Dynamics højttalere som fronter. Min gamle JBL sub. De nye JAMO eller Klipsch som center og side-/baghøjttalere.

Er dette fuldstændig ude i hampen eller hvordan mener I? Nogen der har et andet forslag?

På forhånd tak for hjælpen.

Rasmus

Til top Vis RawHawk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RawHawk

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Behøver det at være et surround-sæt?

Hvad med et alm. stereo-setup, som du så kan sætte tv'et til?

Problemet er, at 10.000 kr. ikke rækker langt, når vi snakker surround.
I hvert fald ikke hvis du gerne vil have noget, der giver dig en wauw-fornemmelse, som du skriver.
Uden at forklejne de elementer, du har, skulle der i så fald nok både købes receiver og nye højttalere.

Hvis jeg havde i omegnen af 10.000 kr. til et stereo-setup, ville jeg købe:

1) Creek Evolution 5350-forstærker til 6.000 kr. brugt
Link til Den Blå Avis

2) Dynaudio Excite x16-højttalere til 5.000 brugt
Link til Den Blå Avis

Det giver 11.000 kr. i alt plus fragt - du skriver, at budgettet er "i omegnen af" 10.000, så jeg regner med, det godt kan gå
an

Så har du et anlæg, der virkelig kan spille, det kan jeg godt love dig
Har hørt Dynaudio x16-højttalerne på et Creek-anlæg hos Tapeconnection i Århus, og det lyder bare supergodt.
Kører selv med Cambridge-forstærker, der lyder henad Creek, og Dynaudio-højttalere som er en større version af x16.
Sat sammen giver det en dejlig velafbalanceret og neutral lyd, der aldrig bliver klinisk eller kedelig.

Så det ville være mit bud på et setup til dig.

Sig til hvis det er helt hen i skoven, så kan det være, jeg kan finde på noget andet.
Dog har jeg ikke så godt kendskab til surround, da jeg ikke selv kører med det.

Mvh
Henrik
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Ups, der skal jo også stativer til.

Det kunne være:
disse
fra Hi-Fi Klubben til 999,-

Så ryger vi godt nok noget over budgettet på 10.000 kr., og lander på godt 12.000 kr.

Der fås billigere Dynaudio-højttalere, som også - tror jeg, for jeg har ikke selv hørt dem, kun læst tests på dem - lyder godt.
Men det ville være så ærgerligt at gå ned i højttaler-model, for de Dynaudio Excite x16 spiller virkelig, virkelig godt.

Mvh
Henrik
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Heller ikke jeg er ekspert på surround, men hvis du vægter det, skal vi andre jo ikke prøve at sælge dig en anden løsning. (Sagt i al respekt for Henriks
velmenende forslag til et absolut godt bud på et stereo setup. )

Inde jeg kaster mig ud i forslag, skal jeg lige høre om jeg har læst rigtigt:
Ud fra dit indlæg fornemmer jeg at du ikke er typen der skifter ud og opgraderer dit anlæg i tide og utide. Men at du der imod søger anlægget. Og derefter
gerne vil kunne glæde dig over og med det i mange år fremover.

Hvis ovenstående er rigtigt, skal der nemlig tænkes lidt anderledes end mange af os nørder herinde gør. Nemlig at opgradere en eller 2 komponenter til det
bedste vi har råd til, med henblik på at spare op til udskiftningen af det næste. Det er en (meget dyr) virus, som du skal passe på ikke at blive smittet med
når du færdes herinde

Og du kan godt få en væsentlig opgradering - også i surround indenfor dit budget, især hvis du er tilfreds med dine nuværende fronter, og indstillet på at
køre videre med dem.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

RawHawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2013 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Jeg vil gerne have surround.
Man kan sige, at det jeg har, aldrig er blevet opgraderet, da det vel nærmest består af ting jeg har fået skrabet sammen.

Egentlig tror jeg, at min største tvivl ligger i om jeg skal vælge en "relativt" dyr receiver - TX-NR818 (kan fås for ca. 5000 kroner) og så skifte bag,
side og center højttalerne ud med noget andet for ca. 5000 kroner. Hvad det andet så skal være er jeg i tvivl om.

Alternativt købe en billigere receiver og så bruge flere kroner på højttalere - måske stadig beholde fronter og sub.

Tror det er der mit dilemma ligger.

Den receiver jeg nævner understøtter 7.2. Det vil vel sige at der skal/kan tilsluttes to sub'er. Er det her vigtigt, at de to sub'er er samme
mærke/model?

RawHawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2013 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt at jeg godt kunne tænke mig et anlæg der kan holde nogle år. 5-7 år indtil kæresten og jeg skifter lejligheden ud.
Måske er det nemmere at hjælpe mig hvis vi skærer lidt ned på wauw-effekten.

I virkeligheden tror jeg (har ikke noget at have det i, men alligevel) at der er utroligt meget at hente bare med en lille opgradering.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Januar 2013 kl. 03:46 | IP-adresse registreret  

for 10k skal du helt sikkert på brugtmarkedet, men du kan også komme ret langt for det budget.

her er et godt bud på et sæt http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=239542

ellers

køb en receiver fra den gamle Harman kardon avr serie, avr 4500 til ca 1500 kroner er den mindste model du bør gå efter
avr 8500 er topmodellen og spiller kanon både i stereo og snurrerundt, den bør kunne samles op for omkring 3500-4000.

nup Dali 470 Evidence til front højttalere dem kan du finde for 3k,-
center Dali C70 ca 7-800,- (der er flere til salg på dba til 1000,-)
Bag HT dali evidence 370 (de er en smule sværere at finde, men du kan også bruge r1000 i stedet) for evidence 370 skal
du af med ca 1400,- for r1000 en 7-800

ovenstående vil være et kanon setup både til musik og film og samlet koste ca 6500 så du kan selvfølgelig godt tage en
større model forstærker hvis du vil, eller en subwoofer, men det er ikke nødvendigt med dette setup.
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 24 Januar 2013 kl. 05:05 | IP-adresse registreret  

kan se du bor i Kbh..
er selv fra Amager og vil meget gerne hjælpe dig med at få sammensat et lækkert setup.

Jeg kører selv med en stor Onkyo receiver og vil til hver en tid anbefale Onkyo til andre, da man får rigtig meget for pengene.
Hvis du har tid og lyst kan du smutte en tur forbi her og få lidt inspiration.
Kører med nogle yderst velspillende højttalere der samtidig er til at betale, så kunne jo være du faldt for den kombi jeg har herhjemme...

Du siger bare hvis du vil forbi Amar' Bio, så tænder jeg op for udstyret og smider familien ned i stuen :-)

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes