| Forfatter |
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 19 April 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er der blevet af Peter Forsell og hans produkter. Har selv hans luftarm og har lagt øre til både hans skivespiller og hans CD (så vidt jeg husker drev og separat DAC).
Hans produkter var aldeles fremragende . vel noget af det bedste ... laves de stadig, eller er han helt ude af branchen.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 19 April 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han lavede også en forstærker. Som i TAS fik prædikatet. "probaly the best ampilfier ever". Forstærkern var en indpakket Adyton Cordis 3B. Jeg har set en CD stå hos Oslo Hifi Center. Men helt ærligt så tror jeg det laves bedre og billigere idag. Hans Stunt med et luft båret CD-drev virker lidt ustabilt. Og hans drev var da også plaget af hyppige fejllæsninger.
Jeg har også haft fornøjelsen af han drev+Arm. Må dog sige at armen mangler ro og dynamik i forhold til den Well tempered som jeg bruger i dag. Værke løber fortsat og er vel næppe overgået noget sted.
mvh
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 19 April 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB
Jeg tror du har ret ... der er en god sandsynlighed for at det findes både bedre og måske især billigere idag.
Hvad angår dine observationer med armen, så vil jeg nok sige at det må bero på både smag og behag og endelig også opstillingen. Lad os bare sige at den arm er notorisk vanskeligt at indstille optimalt. Det tager måneder at indstille den ... 100% det er ihvertfald min erfaring.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
Bruger siden: 07 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 148
|
| Sendt: 19 April 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han skulle, ifølge rygtet, hellige sig arbejdet som kirurg på Karolinska Sykhuset i stockholm.
Arbejdet som både kirurg, og arbejdet med at forsøge at blive high end fabrikant
var enormt tidskrævende, ihvertfald så meget at han måtte vælge imellem arbejdet og konen. ( Har vi hørt det før.....????).
mht opstilling af arm, er min personlige erfaring med Air ref, at den IKKE er svær at justere(???), men jeg har ikke prøvet nogle af de første.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audioconcept,
Min arm er en af de første (fra 1985/87 deromkring før Air ref.) ... den er ophængt i begge sider. Spøjs konstruktion. Men den spillede himmelsk når den endelig var sat op. Det jeg mener er at der er meget at hente før den er 100% indstillet. Det er rimeligt let at få de første 95% ud af den.
Men hifi handler vel også om at hente de sidste 5% ... det er der det bliver rigtigt sjovt.
Ja husker godt han var kirurg... sjovt med den slags garage ting ... de kommer og går.
|
| Til top |
|
| |
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT.
Det er ikke sådan at jeg mener at Forsell armen er dårlig. men den er totalt udæmpet. og hvor man på en normal radial arm kæmper med lejeslør, er der på Forsells arm indsat en luftfjeder mellem luftrøret og slæden. Husk at armen skal aftaste micrometer og ligegyldtigt hvor stiv den luftfjeder er, så opstår der udæmpede vibrationer der. Prøv at finde en well tempered arm. Så vil du bliver overrasket over hvor meget mere dynamik, ro og sort baggrund der bliver. Well Tempered er det eneste tonearms koncept jeg kender der er gennemført fri for slup og slør.
mvh
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt Well-temp ... på eget anlæg .... mod Forsell/Micro-seiki, og det faldt klart ud til Forsell's fordel. Men det ligger mange år tilbage.
Nu har tangential-princippet jo nogle fordele frem for radial-armen, som er uomtvistelige. Well-tempered er bestemt kompetent ... misforstå mig ikke.
Men superligaen dengang var efter min opfattelse Goldmund og Forsell - ud fra hvad jeg har hørt selv (Goldmund Studio, Forsell/Mikro Seiki, Forsell Air). Men der kan jo være sket meget siden da!!
|
| Til top |
|
| |
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satmit
Jeg så at du i en anden tråd efterlyste info om Adyton Cordis 1.6. Jeg kan fortælle at Forsell Reference Amplierfier er 2X cordis 1.6 = Cordis 3B, som brokoblet leverer en masse effetk. 1.6 er på hundrede W og trækker alt. Den er Ultra Dynamisk velopløst. Den havde, da den blev solgt (60.000 kr) nærmest kult agtig status særligt i japan og Tyskland. hvor den blev distribueret af Jorchim Gerhart fra Audio Physic. Jeg har hørt Cordis'en med Audio Physic's Caldera og det var en oplevelse som nok ligger år tilbage, men som stadig ligger frisk i enrindring.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB
Jeg er med på at Forsell ... åbenbart havde havde købt rettighederne til at bruge Adytons Cordis 3B ... i en elelr anden modificeret udgave. Nogle siger blot "design" andre siger mere modificeret.
Cordis 1.6 ... er jeg blevet tilbud fra en fyr i Sverige, som måsek vil af med den. Spiller pt. med SAT Amplifix på et sæt Proac 3.8 ... og kunne godt bruge noget mere suppe!
|
| Til top |
|
| |