Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 06:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til små SA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2013 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Har nogen adam f5 jeg har købt for en uge siden,som jeg ikke er 100% tilfreds med(mellemtonen og diskanten) jeg har
prøvet at justere lyden lidt (selv om det ikke burde være nødvendigt)så de ryger tilbage, da jeg har købt nogen System
Audio saxo 1, som har en mere klar lyd, selv med en pioneer surround reciver i 400 serien til under 2000kr lød de godt
(neutralt og harmonisk med eric claptons unplogged fra 1992)

Jeg har et sæt isoda ha 20 som er et gammelt high end signalkabel fra hifiklubben, (omkring 1200-1300kr), desvære er de
gule pga jeg røg den gang jeg brugte kablet og et vidst nok 2.5 mm classic højtaler kabel fra supra (næst billigste i serien,
har dog også den billigste i classic serien, skal bare finde dem ;-)).

Forstærkeren er den denne Pro-ject stereo box s hvor der
er fjernbetjening, forstærkeren tror jeg var en demo og højtalerne stod 200kr billigere på av connections hejmmeside så jeg
fik lidt rabat :), en snorre rundt forstærker med 5 kanaler til ca 2000kr kontra en minimalistisk forstærker der normalt koster
ca 2200kr den kan ikke andet end at lyde anderledes, sådan lidt mere hifi rigtig med den "lille" forstærker. (lyttede ikke til
saxo 1'eren med den forstærker jeg købte).

Vi snakkede om det kunne spille højt nok og blev til sidst enige om hvis det ikke spillede højt nok (elller lyden ikke var god
nok) så kunne jeg aflevere forstærkeren tilbage efter få dage som de normalt ikke gør (hifikluben har i den forbindelse fået i
marts månede 14 dages returret)og få en anden, måske få pengene tilbage (fik det ikke med, da jeg kunne få det leveret
gratis på torsdag, evt tage det med når jeg skal aflevere adam f5'erne ,så jeg ikke skal gå en halv dag uden god lyd).

Hvis nu forstærkeren ikke spiller højt eller lyder godt nok, så skal jeg jo have en anden forstærker til under 2000kr som er
lille i størrelsen og lyder bedre,spiller højere, hvad nu årsagen måtte være hvis pro-ject forstærkeren skal skiftes ud med en
anden?

Aragon laver en meget lille model da1 til 1399kr med dac, den størrer model da2 med dac til 1799kr er ikke på lager og
kommer først om 3-5 uger, den billigste integrerede forstæker fra pioneer koster 1500kr, fra denon er der 520 modellen til
1799kr,cambridge topaz am5 koster 1299kr og er meget ny men de skulle have den på lager. De 3 sidste nævnte modeller
er i normal bredden og det er ikke så praktisk hvis de skal stå bag en 27" pc skærm og ikke er med fjernbetjening.Den
gamle denon pma 510 (udgået model) til 1399kr lød rigtig godt bare man ikke skruede for meget op for volumen dengang
jeg lyttede til dem for mange måneder siden, så ved de små denon forstærker har god lyd, Denon DRA-F109 til 1999kr
kunne også være et bud selv om den koster 1999kr og lige er i overkanten, modellen med cd og radio også til 1999kr skulle
være rigtig god men har ikke brug for radio og cdafspiller, desuden spiller en Denon DRA-F109 lidt højere

Somme tider for man enormt meget for pengene ved at købe brugt, skulle jeg købe brugt ville jeg ikke ane hvad, selv om
jeg ved at en mission cryus er lille,har god lyd og lavet i nok mindst 20-25 år, så det ikke sikkert jeg kan finde sådan en
brugt til under 2000kr (1500-1800kr) hvis jeg vil have sådan en, seneste om 1 uge.

Hvad vil i anbefale mig at kigge,lytte efter hvis jeg skulle stå i den situation at forstærkeren fra pro-ject ikke er god nok? Fint
nok at være forberedt i tilfælde af jeg skal have anden forstærker, så undgår jeg flere dage uden god lyd (max pris under
2000kr og de skal selvfølgelig passe med et sæt System Audio saxo 1)

Er kablerne gode nok til højtalerne og forstærkeren? Hvis lyden fra supra kablet ikke passer har jeg tænkt på dette kabel
QED Original pga de
skriver:Lyden fra Original er varm og fyldig, med en rund top og en fyldig bas. Det er derfor velegnet til systemer med
tendens til at lyde lidt lyst og skarpt

Til dem der har eller har haft System audio højtaler!

Hvilken højtaler har i haft og hvilken forstærker har i brugt? (henvender sig mest til dem med de små billige højtaler fra sa
og ikke nogen som ligger lydmæssigt klasser over saxo 1, det for at få en ide om hvad i har valgt af forstæker der
komplimentere højtalerne, som ofte er slanke,åbne,hurtige i lyden)
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Marts 2013 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
....Til dem der har eller har haft System audio højtaler!

Hvilken højtaler har i haft og hvilken forstærker har i brugt? (henvender sig mest til dem med de små billige højtaler fra sa
og ikke nogen som ligger lydmæssigt klasser over saxo 1, det for at få en ide om hvad i har valgt af forstæker der
komplimentere højtalerne, som ofte er slanke,åbne,hurtige i lyden)

SA905 som kørte sammen med en AudioPro B2-50 på en Accuphase E202 :   Nogle små bisser, der virkeligt kunne give den gas,  og spille meget højt !

De lammesmækkede egentligt et sæt SA1150'ere

men Kef Coda 7 lyder bedre.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Sider og tænker på en anden forstærker, om det måske skal være en af de små
Denon DRA-F109 ?
(max 2000kr)

Når der bliver skruet godt op for den lille pro-ject forstærker (ikke så den bliver overbelastet) spiller den ok højt,
men det er som om den bliver lidt upræcis eller mudret og bliver mere påtrængende,markant i toppen ved høje lydtryk selv
om
den ikke overbelastes, det kan jeg ikke bare dæmpes, så jeg overvejer Denonen evt Nad 316bee men den fylder en del
mere.

Har ikke brug for meget høj lydtryk og masser af bas, men at det skal lyde højt og rent, men selvfølgelig også godt.

Hvor meget effekt har denonen? Opgivet til 2x65watt i 4 ohm ved 1 khz og 0.7% thd, men hvad er det i 8 ohm fra 20-
20.000hz?
2x25watt?

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hvor lille skal forstærkeren være? Hififreaks har tilbud på Marantz PM5004. Det var måske en mulighed?

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?&product s_id=641
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2013 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Fysisk størrelse mini eller mindre men jeg har købt denne her
Denon DRA-F109

Generalt lyder toppen på saxo 1 jo lidt mere livlig end hos dali zensor 1 (som jeg hørte denonen med), men så må man jo
finjustere den lidt med noget kabel,placering eller bare dæmpe den lidt, værre er det ikke.

Godt bud Anda8000, men bor ikke lige i nærheden af hififreaks, men den er også for stor da den ikke kan være i dybden på
min hylde bag mit skrivebord,pc skærm, som denonen kan. Med denonen kan jeg også køre digitalt (bruger den via min
computer)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes