| Forfatter |
|
Denims Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu haft disse DIY højtalere i et stykke tid, og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad træsort de
er.
Jeg har hele tiden gættet på at der var tale om æble, men efter en tur i Audioconsult er jeg kommet
meget i
tvivl.
Træsorten spænder langt hen over farvespektret, fra mørk sort til lys creme, til svag rød. Alle farver kører
lige
op af hinanden. Jeg har vedhæftet et par fotos, jeg ved ikke om der er nogle af jer erfarende entusiaster
der
har stødt på denne træsort før, mange af jer har jo efterhånden set en del højtalere i alle afskygninger
Håber på at i kan hjælpe
|
| Til top |
|
| |
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Denims, Jeg har set den træsort før, men kan ikke huske hvad det for en. Kan det måske være elm??? Hvis det er dig livet om at gøre at finde ud af det, kan du jo spørge hos finerkontoret eller hos Einar Risør om du må maile dine billeder til dem, og om de så vil komme med et bud. Hvis du er ude efter noget mere finer af samme slags (så de har en chance for at sælge noget til dig) så burde de være til at tale med.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte også på elm, men æble lyder altså heller ikke ved siden af. Nu viser billederne ikke noget om den absolutte størrelsen på åretegningen, og det kan være med til at afgøre udfaldet.
Prøv en billedsøgning på google efter "apple veneer", "elm veneer" og finer i andre mulige træsorter. Det kan måske også bringe dig på sporet. Du kan også søge på andet end engelsk men jeg gætter på at engelsk giver flest hits.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar begge to :-)
Jeg har prøvet ggole både på Dansk og Engelsk, men uden resultat. Jeg vil prøve at spørge hos eksperterne,
de burde næsten vide det.
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skriver du ikke noget om hvad det er for højttalere.
Hvis det er fra en producent der fortsat eksisterer, er det måske muligt at få oplyst hvilke træsorter de oprindeligt blev produceret i, og ad den vej indkredse
svaret.
Bare en tanke
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
Nu skriver du ikke noget om hvad det er for højttalere.
Hvis det er fra en producent der fortsat eksisterer, er det måske muligt at få oplyst hvilke træsorter de
oprindeligt blev produceret i, og ad den vej indkredse
svaret.
Bare en tanke  |
|
|
En rigtig fin tanke :-)
Men der er tale om et sæt DIY højtalere. Dette skulle nok lige have nævnt i indlægget
Indlægget er hermed opdateret
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er svært at vurdere ud fra fotos alene, men måske en variant af asketræ, nemlig såkaldt brunkerne ask?
Prøv at sammenligne med nogle af nedenstående link.
http://www.brabrand-finer.dk/Billeder-af-finer-og-traesorter /1/
http://www.faxedesign.dk/files/traegulve/ask%20produkt%20bes krivelsem.pdf
http://www.kjeldtoft.com/massiv-tr
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt ligne noget man kunne kalde planke eg. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
billedet nederst ligner valnød.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart vil jeg mene, at det ikke er valnød. Valnød er en mørk træsort med væsentlig mindre farvevariation.
|
| Til top |
|
| |
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi gætter som vi har forstand til! Husk at melde tilbage, når nogen med forstand på sagerne har udtalt sig!
Og bare for at fortsætte med noget jeg heller ikke har forstand på, så som kommentar til Analoguemans indlæg: Det du måske tænker på, kunne være er den valnøddefiner man oftest ser, nemlig amerikansk valnød. Europæisk valnød er faktisk lysere og med et større farvespænd. Så Keyvan behøver ikke at være helt ved siden af.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIYLars skrev:
Vi gætter som vi har forstand til! Husk at melde tilbage, når nogen med forstand på sagerne har udtalt sig!
Og bare for at fortsætte med noget jeg heller ikke har forstand på, så som kommentar til Analoguemans indlæg: Det du måske tænker på, kunne
være er den valnøddefiner man oftest ser, nemlig amerikansk valnød. Europæisk valnød er faktisk lysere og med et større farvespænd. Så Keyvan
behøver ikke at være helt ved siden af. |
|
|
Ja, europæisk valnød er lysere - jeg er faktisk netop ved at lave en hovedtelefonstander i den træsort til mine STAX - men jeg har aldrig set det så
lyst og med så stor farvevariation. Men træ er jo et naturmateriale, hvor store variationer kan forekomme, så måske. Men som jeg også sagde i mit
første indlæg, så er det utrolig svært at vurdere ud fra de vedhæftede fotos.
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 22 Marts 2013 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg gammel møbelhandler. Det er altid svært at vurderer finér udfra et simpelt billede. Trådstarter nævner selv æble.
Der er faktisk en del kategorier under æbletræ, samt øvrige finér typer. Hver med deres årespil m.m. Eks. Afrikansk og indisk
æblefinér. Det er ikke så entydigt. Det kan ikke afgøres ud fra et billede jævnfør ovenstående. Men jeg tror godt jeg tør påstå
at det IKKE er valnød. Jeg hælder lidt imod æble, uden at være 100% sikker __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
vester Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 23 Marts 2013 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et godt sted at søge er http://www.wood-database.com/wood-identification/   ;   ;
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Marts 2013 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
vester skrev:
Et godt sted at søge er http://www.wood-database.com/wood-identification/ ; ;
|
|
|
Super fint kartotek :-) Jeg synes bare ikke jeg helt kunne finde et match. Det tætteste jeg kunne komme, var en
Hackberry, Sugarberry Finér. Jeg har vedlagt foto. Mske nogle af jer andre der har et bedre bud, der er virkelig
illustreret en del træsorter på den side
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 23 Marts 2013 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denims skrev:
vester skrev:
Et godt sted at søge er http://www.wood-database.com/wood-identification/ ; ;
|
|
|
Super fint kartotek :-) Jeg synes bare ikke jeg helt kunne finde et match. Det tætteste jeg kunne komme, var en
Hackberry, Sugarberry Finér. Jeg har vedlagt foto. Mske nogle af jer andre der har et bedre bud, der er virkelig
illustreret en del træsorter på den side
 |
|
|
Usædvanlig træsort at benytte til finér - ikke mindst i DK/Europa. Hvis du læser videre i beskrivelsen, så vil du se, at træsorten kun vokser i det
nordøstlige USA og stort set udelukkende benyttes lokalt som grovtømmer. Det er dog interessant at læse, at den af udseende minder meget om
asketræ. Mit gæt er fortsat asketræ (med brun kerne), men det er et gæt. Det er en hyppigt anvendt træsort, der er meget udbredt i DK/Europa.
Der er også foreslået pæretræ. Det har jeg dog aldrig set, at det kan fås som finér (men jeg har heller ikke kigget efter det!), og det blokskårne
pæretræ, som jeg har drejet i, ser helt anderledes ud. Det er generelt lysere og med langt mindre fremtrædende åretegning og farvevariation.
I øvrigt et fantastisk trækartotek! Den havde jeg ikke lige spottet. Der kan man godt søge inspiration til valg af træsort til det næste projekt (i træ)
|
| Til top |
|
| |