Emne: Ny arm på TD321 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum.
Jeg er blevet ramt af et dejligt hifivirus. Og ud over en masse andre nyanskaffelser, er jeg i det små på udkig efter en
anden tonearm end den RB250 der sidder på min TD321.
Den primære årsag er at der ikke er aftageligt headshell på. Jeg vil mene det kan være muligt at have 2 headshells med
hver deres pickup på, hvor jeg så bare skal justere nåletryk og antiskating ved skift mellem de 2.
Kan det mon lade sig gøre, er der arme - gerne gamle - der kunne passe på den armbase jeg har monteret nu?
Jeg har købt ny Cardas intern kabel til min RB250, men har aldrig fået det monteret. Det kunne måske bruges i en anden
arm, når det alligevel er skilt ad.
Kom frisk med bud, men ikke noget med at skifte hele spillen etc... Den er jeg nemlig meget glad for. :-)
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der var da nogle at kigge på :-)
Der er også en Lustre GST 1 på dba, men om den vil have min nuværende Rega Elyse2 er jeg ikke sikker på.
Ville gerne kunne skifte mellem en MC og en MM efter behag :-) Dog uden at have 2 arme på, for det kræver jo et skift af
spillen.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sme 309 !!!
En god præcis arm, som er et naturligt skridt videre fra Rega's arme, og som har aftagelig headshell...
|
| Til top |
|
| |
Aragon Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Styr udenom den der Lustre ...
Det er ikke nogen specielt god arm.
MVH Jan
__________________ Air Bearing Rules
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
SME 3009 II er armen man typisk kom på denne spille, har aldrig set med en 309, men måske du blir den første
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sagen er desværre ikke helt så enkel, som den fremstilles i ovenstående indlæg Du må tænke på, at det ikke kun er nåletryk og antiskating, der skal stilles. Forskellige pick upper har typisk også forskellige dimensioner, hvilket betyder, at din nye tonearm sædvanligvis også skal højdejusteres hver gang, du skifter headshell for at bibeholde/opnå perfekt sporingsgeometri. Jeg har selv en Oracle/SME 345, som på mange områder er en glimrende arm. Den er teknisk set en krydsning mellem en SME 309, IV og V og har aftagelig headshell. Den lader sig også højdejustere, men problemet er, at højdejusteringen foregår pr. øjemål (eller ved at benytte et USB-mikroskop), så hver gang, der er skiftet headshell, skal armen ganske møjsommeligt og tidskrævende højdejusteres. Hertil kommer, at omend SME's låsemekanisme til deres headshell giver en helt sikker og meget stabil sammenkobling med armrøret, så er er låsemekanismen konstrueret således, at headshell kan rotere en smule om sin egen akse med henblik på at kunne justere azimuth på pick uppen. Det er jo vældig godt, hvis man vil opnå perfekt sporingsgeometri, men det betyder så også, at pick uppens azimuth skal justeres hver gang, headshell skiftes - igen på øjemål og tilsvarende møjsommeligt og tidskrævende. Jeg benytter min SME til at eksemplificere et problem, som gælder for mange arme med udskiftelig headshell eller udskifteligt armrør (fx Mørch, som jeg også har). Min Graham Phantom B-44 er til gengæld en leg at benytte, når det gælder brugen af forskellige pick upper. Grahamarmen har aftageligt armrør og højdejusteres med en mikrometerskrue og -skala. Det gør det suverænt nemt og sikkert at finde tilbage til den rigtige højdeindstilling. På tilsvarende vis justeres azimuth, idet en højdejusterbar magnet, der kan skrues op og ned på en skala, sørger for, at armrøret får den rette hældning. Den er et fantastisk (vellydende) værktøj, hvis man "har gang i" mange forskellige pick upper. Noget tilsvarende er muligt på VPI's arme, hvor højdejusteringen også stilles med en mikrometerskrue, men hvor armrøret og pivothuset inklusive kontra- og afbalanceringsvægte kan løftes af pivoten og udskiftes med en tilsvarende enhed med en anden pick up monteret. Det er ikke for at afskrække dig, at jeg nævne disse problemstillinger, men for at tydeliggøre, at det bestemt ikke er alle tonearme med aftagelig headshell eller aftageligt armrør, der er lige velegnede, hvis man ønsker at benytte flere pick upper, og at de kan kræve en vis portion entusiasme og tålmodighed. Personligt er jeg blevet lidt træt af den evindelige justeren rundt - jeg vil hellere bruge min tid på at lytte til musik - så Grahamarmen er for mit vedkommende et rigtig godt valg. Men man er vel ikke analogentusiast for ingenting, så derfor har jeg forskellige pladespiller/tonearm/pick up- kombinationer stående, som jeg kan lytte til, når jeg har behov for lidt afveksling
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen tvivl om at jo dyrere tonearme bliver, jo mere brugervenlige bliver de også... på en dyrere arm er der plads/råd til mere mekanik med højere præcision.
Men en Graham arm på en TD321... måske lidt overkill? (sagde manden, der har en Reed 3P på en Gyrodec)
Der er mange meninger om vigtigheden af de forskellige indstillinger af tonearm/pickup... men USB mikroskop? Hvorfor ikke bare bruge ørerne? Og her er det min erfaring, at der høres langt større forskel på justering af Azimuth i forhold til VTA. VTA kan sagtens blot justeres med det "forchromede øjemål", og så er det meget svært at forbedre yderligere. På min arm er der en 2-trins justering af VTA, og det gør altså ikke den store forskel, alligevel!
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Personligt er jeg blevet lidt træt af den evindelige justeren rundt - jeg vil hellere bruge min tid på at lytte til musik"
Det er om man vil pussenusse med spillen, eller slappe af og lytte til optimal vinyl. Havde i sin tid et SME Plinth System 2000,
med SME 3012 II - der skulle konstant pussenusses omkring stort set alt, som også jeg blev træt af.
Gendkender historien omkring SME armen, den er lidt vanskelig at justere i højden, bl.a. skal man bruge en umbraco nøgle,
head shell roterer, man checker uvilkårligt antiskating og nåletryk konstant for at være sikker på noget ikke er skubbet ud af
hak - men armen er smuk og klassisk.
Valg af arm og spille afhænger ret meget af om det er spillen der er hobbyen, eller musikken - som godt kan gi lidt forvirring
hos nogen når pladespillere diskuteres
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt nok, så nyder jeg musikken imens jeg leger :-)
Der er da også tider, hvor det bare skal virke, men når jeg bliver ramt af det her, så hører jeg som regel mere forskelligt
musik end ellers.
Kan også godt nu se at det ikke bare er ligetil. Men føler ikke der er plads til en anden spille ved siden af. Det ville jo nok
være det mest komfortable
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det er lidt problematisk at sammenligne PU, du kan prøve at sammenligne med en CD, helst en CD/plade hvor CD ligger tæt
på pladen.
Alternativet er at sætte to arme på, sætte to pladespillere op - selv er jeg på vej over i fuldautomatisk, søger en 1610/1710
som har samme arm som den nuværende, til sammenligning af PU. Derefter bliver 1200 sat i kælderen, og taget frem når PU
skal sammenlignes.
Istedet for en ny arm, måske en bedre PU ? Mon ikke en bedre PU kan gi samme forbedring som ny arm ?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej A127,
Som ingeniør må du da vide, at det hedder "unbrako" ...
Og så var den evindelige justeren rundt altså kun i forbindelse med pick up skift, hvilket meget tydeligt fremgår. Alt andet har været "set and forget".
Er lidt ked af, at du citerer mig ude af kontekst og for at fremme egne synspunkter - undlad venligst dette fremover. Tak!
Og så vil jeg gerne bede dig om at svare på et enkelt spørgsmål, så jeg kan nå nye erkendelsesmæssige højder: Betyder kombinationen af Graham Phantom B-44, Nottingham Analogue Hyperspace og diverse pick upper, at "spillen" eller musikken er min hobby? Det vil nemlig være rart at vide, om jeg skal skrotte mine ca. 2500 lp'er - der er nemlig ingen grund til at beholde dem, hvis det er "spillen" og ikke musikken, der er min hobby ...
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 02 April 2013 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
SME 309 er et godt bud. Men også en dyr og tung løsning.
Jeg vil dog syntes det er lidt bøvlet at skifte rundt mellem 2 forskellige pickupper på samme arm.
Du skal hver gang stille nåletryk VTA asimuth antiskating. og overhæng hvis du vælger en arm hvor der ikke er langhuller i headshell.
Har du mod på justering helt ned i pillerier, så er SME 3009 Series III den ultimative arm IMHO.
Der kan du finde flere armrør, og montere forskellige pickupper, jeg ville dog foretrække at smide alle pengene på den bedste pickup der er penge til.
Andre SME 3009/3012 arme er ikke særlig spændene hvad angår lyd, og justerings muligheder.
En ting du skal overveje er også vægten af hele armen da Thorens er et fjederophængt værk, og vil sikkert opføre sig bedst med så let arm som muligt.
jeg har selv leget med både SME V og 3009 Series III på en TD125, og den tunge SME V arm passede slet ikke til værkets ophængs kompliance.
Let arm samt højkompliant PU er et stort hit til min Thorens.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Ingen tvivl om at jo dyrere tonearme bliver, jo mere brugervenlige bliver de også... på en dyrere arm er der plads/råd til mere mekanik med højere præcision.
Men en Graham arm på en TD321... måske lidt overkill? (sagde manden, der har en Reed 3P på en Gyrodec)
Der er mange meninger om vigtigheden af de forskellige indstillinger af tonearm/pickup... men USB mikroskop? Hvorfor ikke bare bruge ørerne? Og her er det min erfaring, at der høres langt større forskel på justering af Azimuth i forhold til VTA. VTA kan sagtens blot justeres med det "forchromede øjemål", og så er det meget svært at forbedre yderligere. På min arm er der en 2-trins justering af VTA, og det gør altså ikke den store forskel, alligevel! |
|
|
Jeg tror ikke, jeg anbefalede at bruge en Graham på en TD321? Jeg nævnte den blot som en tonearm, hvor det hurtigt og med stor præcision er muligt at genfinde de optimale indstillinger for den enkelte pick up, når der skiftes mellem forskellige kombinationer af armrør/pick up. At du har en Reed på din GyroDec vidner jo kun om GyroDec'ens potentiale! Når jeg nævner et USB-mikroskop, så er det med henblik på at justere SRA, så nøjagtigt som muligt nær de ideelle 92 grader ... men nu er jeg også typen, der ikke kan sove om natten, hvis jeg véd, der er et lillebitte hul i væggen under tapetet Og det handler ikke nødvendigvis om de store tonale gevinster, hvis der overhovedet er nogen, men om optimal geometri med henblik på sporingsevne og mindst muligt slid på pick uppen. Jeg har aldrig helt forstået, hvorfor VTA er så interessant at fokusere på. I modsætning til SRA er der nemlig ingen standard for, hvad den bør være.
|
| Til top |
|
| |
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal da have en Mørch DP6 Gold (eller til nød en UP 4 Silver). Her skifter du med en lille fingerskrue, hele armrøret. Og da der er 4 forskellige armrør (vægte) at vælge imellem, kan du altid finde et, der passer til vægt/compliance for den pick up, som du vil prøve med. Ud over at det er en lidt dyrere og bedre arm, har DP 6 den fordel at du ikke behøver indstille azimuth mellem hvert PU/armrørsskift, men bare tracking force, anti skating og VTA efter "det forkromede øjemål" (i praksis er VTA-fejlvinklen fra PU til PU mindre end de fejlvinkler, der opstår pga. af pladernes buler). Hvis du får en UP 4 (Uni Pivot) arm på, skal du også indstille azimuth. Det gøres vha. kontralodderne. Desværre kommer man derved nemt til også at påvirke tracking force... Så det kræver et par omgange mere frem og tilbage, inden det hele er på plads. Men det er ikke nogen større videnskab og er med lidt rutine klaret på et kvarters tid.
Fremstilling af et nyt armboard er heller ikke noget der kræver en Überbergwegmeistereksamen: Med det gamle armboard som skabelon, kan du nemt save (endnu bedre overfræse med kopifræser) de ydre dimensioner. Du lægger det gamle armboard øverst og borer gennem de eksisterende huller, for at få de nye skruehuller. Så skruer du armboardet fat på spillen. Det "vanskeligste" er nu at få målt afstanden fra pladetallerknens midte og ud til det monteringshul, du skal have boret for din nye tonearm. Det bliver mest præcist, hvis du først fremstiller en art "skabelon" du kabn sætte på centerspindlen, og som har et hul du kan bore eller markere igennem, hvor montereingshullet skal bores. Når stedet er fundet må du nok på byggemarkedet for at finde en Bosch-hulsav med den rette diameter - det bliver ikke kønt, hvis du forsøger med et stort spiralbor... Til Rega-tonearmene med deres tre-hulsophæng af PU'erne er afstanden ekstremt kritisk. For andre tonearme, hvor der er to paralelle spor af 10 mm længde, skal det stadig passer inden for +/- et par mm. Brug en protractor for at få sporet PU'en - jeg gætter på sådan en kan printes fra nettet. Som materiale for dit armboard skal du bruge noget hårdt træ; eg, mahogny, god kvalitet krydsfiner eller den sorte MDF (som foreløbig er en helt anden kvalitet end almindelig MDF) i ca. 20 mm tykkelse.
Mørch armene er danske. Og det er jo ikke nemt at blive profet i eget hjemland, selv om produktet er nok så godt. Så de er udsat for det lidt paradoksale at de på samme tid er meget undervurderede men også har samler/kultstatus! Priserne kan godt være temmelig forskruede - det er lige som om, dem som sætter deres 15 - 20 år gamle, brugte arme til salg, glemmer hvor gamle og brugte de er. Jeg ville mene at rimelige priser ville være DKK 2500,- til 3000,- hhv. 4000,- til 5000,- for UP4 hhv. DP6, afhængig af alder og hvor komplette de er osv. Vær særligt opmærksom på om du tør stole på sælger, når han forsikrer at der stadig er den korrekte mængde dæmpende siliconeolie i brønden. Det kan være lidt vanskeligt eller dyrt at finde den rigtige siliconeolie.
Til din Thorens passer UP4 godt i pris/kvalitetsforhold (kører jeg selv med). Men med en DP6 får du en lidt fastere bas, der rækker lidt dybere og specielt hvis du hører meget klassisk med store orkesterværker er DP6 den rigtige. Til almindelige indspilninger, Dire Straits/Pink Floyd oplever du måske ikke det store lydmæssige udbytte ved en DP6.
Det er ikke fordi jeg tror at Mørch er verdens bedste tonearme, men jeg tror til gengæld at afstemningen af PU vægt/compliance med tonearmsvægten er altafgørende for det endelige resultat: Tager du "verdens bedste tonearm" kombineret med "verdens bedste PU" og vægt/compliance ikke passer sammen, så får du dårlig bas, problemer med sporing, tilbagekobling osv., osv. Og her er det vist kun Mørch, der tilbyder den fleksibilitet, som gør at man kan få tonearmene til at passe sammen med alle PU'er.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg sætter stor pris på jeres input og store tekniske indsigt. Jeg må nok erkende at det måske ville være lettere og måske endda en mere økonomisk løsning at købe en spille mere :-)
Tror jeg vil sælge ud af det grej jeg har stående i kælderen og se mig om efter en Thorens mere. Måske en der er sammenlignelig med min egen, eller gå en anden vej, med rem på forstås :-)
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg@email skrev:
Hej alle.
Jeg sætter stor pris på jeres input og store tekniske indsigt. Jeg må nok erkende at det måske ville være lettere og måske
endda en mere økonomisk løsning at købe en spille mere :-)
Tror jeg vil sælge ud af det grej jeg har stående i kælderen og se mig om efter en Thorens mere. Måske en der er
sammenlignelig med min egen, eller gå en anden vej, med rem på forstås :-)
|
|
|
Vigtist at de begge har præcis samme arm og head shell, ellers kan du ikke sammenligne. Præcisionen af den type arm
du bruger spiller også ind, er det en upræcis arm, ville det være bedre at bruge en CD som reference, istedet for en anden
spille - og vupti, dit problem er løst
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svendborg........
Er du overhovedet interesseret i sammenligning, eller drejer det sig bare om at have 2 slags lydfilosofier til forskellig slags musik????? Og ja, det er nok mindst problematisk at købe en TD-321 mere. Den kender du jo i bund og grund også alt til , hvis du er tilfreds med den standardmonterede arm, er det jo bare at prøve med diverse pu-er og se, hvad man personligt synes klæder de forskellige musikgenrer bedst . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2013 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Svendborg........Er du overhovedet interesseret i sammenligning, eller drejer det sig bare om at have 2 slags lydfilosofier til forskellig slags musik????? Og ja, det er nok mindst problematisk at købe en TD-321 mere. Den kender du jo i bund og grund også alt til , hvis du er tilfreds med den standardmonterede arm, er det jo bare at prøve med diverse pu-er og se, hvad man personligt synes klæder de forskellige musikgenrer bedst . |
|
|
Ja ser du....
Når alt kommer til alt er du nok tættere på virkeligheden end jeg selv havde set.
Jeg føler et kraftigt behov for at mixe mellem MC og MM. Jeg hører ikke klassisk, men jazz smyger sig stille og roligt ind. Ellers er det jo primært rock og symfonisk rock jeg hører. Og kan generelt godt lide at høre forskelle. Eks mellem cd og vinyl. De har hver deres forcer synes jeg, ligesom MM og MC.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|