| Forfatter |
|
Bo73 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 06 April 2013 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
For et par uger siden hørte jeg forskellen mellem subwoofere i forskellige prisklasser. Selv med mine utrænede ører kunne jeg uden tvivl høre sammenhængen mellem pris og lydkvalitet. Jeg endte selvfølgelig med at blive "forført", fattig for en stund og inspireret til mere.
Nu er turen kommet til fronthøjtalerne. Men sikke en overraskelse... og nu er jeg noget rundforvirret.
Jeg har et par gamle dali blue 8008, som jeg satte op mod et par hjemlånte B&W CM9. Med andre ord en kamp mellem et par ældgamle sager med en nutidsværdi på omkring et par tusind stykket vs. hightec til 9.000 stk. Det burde være givet på forhånd...
Min vurdering efter 3 timers lytning med meget forskelligartet musik:
B&W CM9 har en mere fast og præcis bas end Dali, som lyder mere "kasseagtig". Tilgengæld har dalierne en del mere bund og volume. Måske forklaret af daliernes større kabinet og større basenheder, men lavere vægt/dårligere konstruktion af kabinettet. Sagt med andre ord, fordele og ulemper ved begge.
I forhold til mellemtone og diskant så virker det som om der dalierne spiller lysere/højere og dermed giver et bredere lydbillede end B&W CM9'erne. CM9 erne virker lidt "rundere", men også - sat på spidsen for at få pointen frem - som om der bliver sunget gennem en klud.
Efter den oplevelse er skiftet ikke lige til højrebenet prisen taget i betragtning (selvom kærsten er glad for designet).
Er der nogle, som har nogle "lytteråd". Er der noget jeg skal lytte efter - noget mine utrænede ører har overhørt - så begejstringen vækkes?
Jeg tænkte umiddelbart, at gå nogle runder og måneder om sparegrisen og prøve at høre B&W 804. Men det er en del dyrer end jeg havde forestillet mig. Derfor tænkte jeg også på om der måske var nogle brugte (hvide) højtalere, som kunne være interessante. Jeg fandt et par Audiovector S3 Avantgarde Aretté, som dog er en del dyrer end cm9 erne. Udfordringen er, at det skal være mulgit at købe bag- og sidehøjtalere til som passer. Nogle gode råd?
Og lige for at gøre det vanskeligt... Dali Mentor 6 er også overvejet (ej gennemhørt), men udelukket, da de med en sort farve sammen med et traditionelt design er bedømt til ikke at være tilstrækkelig kærestevenlige.
Mange hilsener
Bo
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 06 April 2013 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din sammenligning af Dali'erne og B&W'erne falder meget godt i tråd med, hvad mange oplever. B&W er også kendt for at være afslappede i diskanten, hvorfor mange hælder til dette mærke, da det er sådan et "går man aldrig galt i byen med"-mærke.
Hvis du godt kan lide den klare diskant fra Dali, så vil jeg foreslå dig at lytte til et par Monitor Audio RX6, som er helt fantastiske. De fåes i hvid pianolak, og ser (næsten) lige så godt ud, som de lyder. Der findes en storebror, der hedder RX8, men der skal du lige være opmærksom på, at bassen er ret dominerende, og derfor kræver RX8 rigeligt med plads for ikke at mudre.
http://www.av-connection.dk/?PGr=4301&ML=1856 http://www.av-connection.dk/?PGr=4302&ML=1856
Prisen på Monitor Audio er rundt halvdelen af B&W CM9 - men lyden er stadig helt i topklasse!
Alternativt kan du kigge i retningen af noget DynAudio X32 eller Focal 826, som også fåes i hvide udgaver - men her er der ikke meget WAF. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 06 April 2013 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv testet cm9, de kræver dyrt grej og omhyggelig placering hvis de skal åbne sig, har selv valgt dem fra. Har nu et sæt b&w 803s i stedet, som jeg er godt tilfreds med.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 April 2013 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bo73 skrev:
| ....Er der nogle, som har nogle "lytteråd". Er der noget jeg skal lytte efter - noget mine utrænede ører har overhørt - så begejstringen vækkes? |
|
|
Det bedste råd er nok at give tingene tid - tid til man begynder at lytte efter hvordan højttalerne formidler musikken, noget der efter min mening kan tage længere tid end man lige er klar over.
Når man fanger sig selv i at "vippe med tæerne i takt med musikken" er man ved at være der :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 06 April 2013 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har tilfældigvis et par CM 9, ovenikøbet med Pioneer SCLX 75... Reciever...
CM 9 er kendetegnet med mellemstone og diskant til den lyse side, og en ikke stærk bas, men den er der  .
Pioneer er også kendt for den lyse klang... Jamen da, lyder det ikke ad h...... Til?..
Niks... For man kan stadig selv vælge hvor meget diskanten skal være toneangivende...
Og bassen.... Jamen der har jeg en SVS subwoofer der tager sig af dette ...
Og det betyder at jeg har en super lyd, samtidig med at det tager sig godt ud...
Så hvad du skal vælge,? Kan jeg ikke/og vil ikke være dommer for... Men brug ørerne, dernæst øjnene og kig så i pungen og se hvad der er råd for...?
Men jeg er tilfreds, for sikke da diskant og mellemstore der er i netop denne højttaler... Og bassen, jamen man kan ikke få det hele, med netop den
kabinetopbygning
Mvh. Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 06 April 2013 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du godt kan lide den åbne diskant, bør du også lytte til XTZ. 99.36 fås i hvert fald i hvid - og serien indeholder alt til
snurrerundt.
De er også noget billigere, så hvis de falder i smag, kan du få det meste af souuround opsætningen til samme pris som et par
CM9'er.
De sælges af Dans TV
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 06 April 2013 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Bo:
Præcis samme oplevelse jeg havde efter en demo i hifiklubben mellemmen mentor 6 og cm9. Skulle jeg vælge mellem en skrige gul mentor 6 og en konevenlig hvid cm9, havde jeg valgt dalien og skænderiet med konen. Forstår overhovedet ikke begejstringen for cm, men sådan er vi heldigvis forskellige __________________ Ofte er godt nok mere end rigeligt!
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 06 April 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Bo73 skrev:
| ....Er der nogle, som har nogle "lytteråd". Er der noget jeg skal lytte efter - noget mine utrænede ører har overhørt - så begejstringen vækkes? |
|
|
Det bedste råd er nok at give tingene tid - tid til man begynder at lytte efter hvordan højttalerne formidler musikken, noget der efter min mening kan tage længere tid end man lige er klar over.
Når man fanger sig selv i at "vippe med tæerne i takt med musikken" er man ved at være der :) |
|
|
Hej. her rammer Jan det essentielle. Giv dig tid og ro. Der er ting der skal bundfælde sig.
god fornøjelse. mvh space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
Bo73 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære alle
Tusind tak for de mange hjælpende råd!
Det er rigtig fedt at få så meget medspil, når man er noget rådvild.
Nitro og SD2100: Godt at høre, at jeg ikke var helt på vildspor i min oplevelse. Jeg vil prøve at lytte til nogle af de højtalere du foreslår. Æh.. WAF
Jan og Spaceman: Ja der er ingen tvivl om, at jeg på de 10 minutter i butikken var mere forført af den velmene sælgers bemærkninger. De tre timer hjemme hjalp, men ja… der skal nok endnu mere til før man ikke bare har fået sat ord på det man hører, men også åbnet sig for, at der er andre måder at formidle musikken på end det man er vant til. Der er ingen tvivl om, at jeg umiddelbart hælder til Dalis måde at formidle de lysere toner, men det kunne jo godt være jeg ville opleve dem som ”for lyse/hårde” hvis jeg var vant til B&W.
Strukturen: Jeg lytter på en yamaha DCP-Z7 i pure direct mode. Men jo, jo.. jeg er blevet foreslået at få en effektforstærker, så jeg kommer rundt om surround receiver. Med hensyn til økonomien, så havde jeg håbet på at bruge omkring 15.000-20.000. Men hvis jeg kan høre og ikke mindst værdsætte forskellen, kan jeg godt gå højere op til omkring 40.000. Det vi dog kræve lidt tålmodighed…
Anker E: Den vil jeg også overveje.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Jeg købte i sin tid Pioneer snurrerundt, da det skulle være primært til tv brug... På det tidspunkt brugte jeg mine gamle Jamo 507, men som sagt
købte jeg B&W CM 9, og jeg har ikke fortrudt, endnu  . Men savnede lidt mere bas, og så røg der en SVS hjem, og det hjalp... Og samtidig købte
jeg Den nye Pioneer cd afspiller, og den lyder super... Så gik der et stort ønske op for mig, og jeg købte en brugt Thorens 2001 med en ortofon om 20
pickup, som jeg kunne tilslutte uden problemer, men lød lidt for tilbagelænet og uden ret meget liv... Så nu har jeg købt en Rondo Bronze, og en
DINO RIAA... Hmm... Og nu kommer moralen... Nu går jeg og ønsker enten en effektforstærker eller en integreret og måske nye højttalere, til den
anden stue... Ej det holder aldrig op  .
Held og lykke med dit projekt, og husk lyden, først og fremmest, dernæst udseendet... Og sidst ikke mindst... Prisen.... Men jeg syntes stadig at CM9
har super diskant og mellemtone, og bas er der skam, især til musiklytning, ellers kan man supplere med en subwoofer, eller 2  .
Mvh. Struktøren...
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bo73 skrev:
Jan og Spaceman: Ja der er ingen tvivl om, at jeg på de 10 minutter i butikken var mere forført af den velmene sælgers bemærkninger. De tre timer hjemme hjalp, men ja… der skal nok endnu mere til før man ikke bare har fået sat ord på det man hører, men også åbnet sig for, at der er andre måder at formidle musikken på end det man er vant til. |
|
|
Det er nok der problemet ligger for de fleste.
Personligt synes jeg det tager en del tid, før man kan abstrahere fra højttalerens lyd, og begynde at "lytte gennem"
Selvfølgelig er der forskellige måder at gøre det på, og ingen måde er vel mere rigtig en andre - at gå ind på debatter om den ene eller den anden spiller bedst er i min optik temmelig tåbelig, af den ret simple grund at ikke ret mange aner en brik om hvordan det egentligt lød da musikken blev optaget - så i stedet for at diskutere æbler og bananer, skal man nok lære sig selv at se bort fra en given højttaleres egenlyd istedet.
Lyt til noget musik - kun musikken , så kan man bagefter lære at trække det fra, som højttaleren bidrager med. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2013 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| Lyt til noget musik - kun musikken , så kan man bagefter lære at trække det fra, som højttaleren bidrager med. |
|
|
Og efter at man har fulgt dit yderst eminente råd, vil man befinde sig i en situation, hvor man må sande, at den højttaler, der formidler musikken bedst samtidig bidrager med et design, der aldrig slipper forbi konen og ind i stuen  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 12 April 2013 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis designet betyder så meget, så få højttaleren malet i den farve du ønsker.
Vi har haft et par kunder der var sygt vilde med Mentor 6, men højttaleren skulle pinedød være hvid. Det giver 2 options;
Brugtmarkedet trawles igennem og find en Mentor 6 LE (hvilket ikke er hverdagskost) eller få den almindelige malet hvid. Det
kan gøres til en tusse pr. højttaler
|
| Til top |
|
| |
mmunk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 325
|
| Sendt: 12 April 2013 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvis du så alligevel skal male dem så ag et kig på Klipsch samtidig! Skal du ha færdig højtalere og ikk diy er de i mine øre TOPPEN-jg har endnu
ikke hørt noget der slår dem til prisen fra et fabriks bånd! Og jeg har sq hørt en del efterhånden.
Dog er jeg personligt gået til diy da man så kan finpudse lyden ;) __________________ mit anlæg
Mit DIY projekt
hilsen mmunk
|
| Til top |
|
| |
Tommy S. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 12 April 2013 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bo og Jan,
I er begge lidt inde på det. Når man har lyttet til et par højttalere i mange år og vænnet sig til den lyd er det sin sag at få et par nye højttalere ind i stuen.
Hvis de nye højttalere lyder som de gamle, bare med et lille twist af et eller andet, er det nok nemmere at acceptere dem.
Jeg går ud fra at der er nogen ting ved de gamle højttalere som du ikke var tilfreds med, siden at du ønsker nyt. Jeg håber at du fik forbedret de ting du ikke var tilfreds med.
Venlig hilsen, Tommy
|
| Til top |
|
| |
8888 Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 12 April 2013 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vienna Beethoven Baby Grand
Kunne være en mulighed , har selv haft storebroren concert
Grand i sort piano fåes også i hvid , ved ikke om baby Grand
fåes i hvid...
Da jeg købte concert Grand lyttede jeg også til
Mentor 6. Cm9. Helicon 400. Sonus faber ?? .
Og de spillede røven ud af bukserne , på de andre og
kunne forstille mig at baby Grand ville gøre det samme
Vh
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 12 April 2013 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undres en del over at det meget ofte er Dali og BW der omtales og sammenlignes. Al ære og respekt for disse 2 mærker men det er tydeligt 'Klubbens' marketing og antal forretninger har sat sit præg på en hel del køberes opfattelse af hvad der skal købes. Til det vil jeg bare sige, som et par stykker andre også nævner, at der findes heldigvis andre højttalere som spiller mindst ligeså godt som de 2 meget kendte 'klubmærker'. Et par stykker kunne nævnes i flæng som System Audio, Audiovector, Proac, og Dynaudio. Lyt til nogle af disse også hvis der er tid og overskud til det og jeg er sikker på du ikke bliver skuffter i forhold til de 2 førstnævnte.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
| Undres en del over at det meget ofte er Dali og BW der omtales og sammenlignes. Al ære og respekt for disse 2 mærker men det er tydeligt 'Klubbens' marketing og antal forretninger har sat sit præg på en hel del køberes opfattelse af hvad der skal købes. Til det vil jeg bare sige, som et par stykker andre også nævner, at der findes heldigvis andre højttalere som spiller mindst ligeså godt som de 2 meget kendte 'klubmærker'. Et par stykker kunne nævnes i flæng som System Audio, Audiovector, Proac, og Dynaudio. Lyt til nogle af disse også hvis der er tid og overskud til det og jeg er sikker på du ikke bliver skuffter i forhold til de 2 førstnævnte. |
|
|
Jeg er 100% enig i, at der er alt for meget hifiklubberi. Men hifiklubben har sat sig på salget af B&W og Dali, som er 2 vidt forskellige lydfilosofier, der dækker meget bredt. Og jo flere der ejer "hifiklub"-udstyr, jo flere vil anbefale det, og jo flere der anbefaler det, jo flere vil købe det.
Heldigvis er der efterhånden mange, der har fået øjnene op for, at god lyd ikke nødvendigvis er ensbetydende med, at man skaffer det samme udstyr som naboen. Og genboen.. Og naboens storebror, lillebror, onkel, tante og alle genboens naboer og deres afkom i 4 generationer, og......  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 12 April 2013 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Bo: Du må aldrig igen nævne at du er normal nok til at have en slags kæreste. Ej heller at højttalernes udseende/WAF har betydning! Du risikerer at blive udsat for alsken spot og spe, samt at blive udelukket fra forum, av, av av, hvilken ulykke det ville være... 
Spøg til side. En nærmest interesant frustration du oplever; jeg kan sagtens forestille mig den mærkværdige oplevelse det må være, at sætte disse to "kombatanter" op mod hinanden, for at frydes over, hvorledes den ene "knuser" den anden og med sin overlegenhed refærdiggør sin merpris. Og så bliver det på en måde uafgjort! How totally unfair!
Slå koldt øl i blodet, hør noget fed musik - det kunne jo være noget Rock n' Roll - på Dali'erne og vid med dig selv, at det meste af det du læser er pis og papir og at dine Dali'er er "gode nok", indtil du en dag ved med dig selv. lige præcis, hvad der skal afløse dem.
|
| Til top |
|
| |