Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Første pladespiller/riaa? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 26 April 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej alle plade elskere..! :)

Jeg har nu efterhånden fået samlet mig et fornuftigt anlæg (synes jeg da )

Jeg har siden jeg lyttede til en Saybia plade for snart en 4-5 år siden drømt om en dag at anskaffe mig en pladespiller
og begynde at samle plader :)

Jeg er ikke 100% på hvor jeg skal starte, men er blevet anbefalet at starte i et prisleje omkring 3-6.000,-kr for at
matche mit nuværende setup.

Jeg er blevet anbefalet Thorens, Rega og Pro-ject spillere og må indrømme at jeg er blevet lidt hooked på Pro-jects
design..!

Overvejer pt. Pro-jects Debut Carbon m. M2-Red pu. Har dog også kig på deres RPM5.1, hvilket jeg synes er super lækker
at se på..! Mit spørgsmål går dog på, hvor meget mere jeg får for mine penge ved at vælge RPM5.1'eren frem for Debut
Carbon - med samme M2-Red pu...

Nogle der kan give mig nogle input på overstående.. ?

Næste punkt er valg af RIAA. Her har jeg ligeledes set på Pro-jects udvalg..

Phono Box DS
eller Phono Box S

Hvor meget bedre lyd får jeg ud af at vælge den noget dyrere DS model frem for S modellen, og er DS modellen
overvurderet mht. valget af overstående pladespillere ?

Til sidst - ville jeg få mest ud af, at vælge Debut Carbon med et M2-Blue pu, frem for RPM5.1'eren med en M2-Red ?

Til info, så består mit nuværende anlæg af følgende:

NAD M15 (ved den er bygget til snurrerundt lyd, men den gør det super i stereo efter min mening)
2x monoblokke bestående af Hypex UcD400 HxR m. SMPS400 i hver blok.
DIY højtalere fra 5år tilbage http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51696&KW=oc master%2Edk

Ser frem til positivt som negativt input i min indgang til en helt ny verden for mig..! :)

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 April 2013 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Når du skal købe dín første pladespiller skal du ikke kun tage hensyn til lydkvaliteten men også til betjeningskomforten. Project og Regaver manuelle pladespillere som bliver ved med at køre i sidste rille indtil du slår dem fra. Thorens er overvejende halvautomatiske og de har så autostop hvor armen går tilbage automatisk. Min Denon dp 47 er fuldautomatisk og så trykker du bare på start.

Jeg har haft Rega og min erfaring er at betjeningskomforten er så ringe at jeg i praksis holdt op med at høre plader. Derfor har jeg nu en fuldautomatisk pladespiller som supplement til min CD afspiller som jeg bruger langt mest.

Med hensyn til RIAA så har jeg erfaring for at Cambridge er gode, bedre end Rega. Nu bruger jeg den som er indbygget i min forstærker og den er også god.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej ocmaster!

Velkommen til den bedste af alle verdener ... nemlig den med analog lyd

Ud fra dit indlæg at dømme, så antager jeg, at du først og fremmest er interesseret i at købe nyt? Hvis det er tilfældet, så ville jeg - med dit budget in
mente - styre uden om Thorens. Deres nye billigere modeller leverer desværre ikke helt samme lydkvalitet som konkurrenterne fra Rega og Pro-Ject.
En brugt Thorens TD 318 eller TD 321 ville til gengæld være interessant - den ville du sandsynligvis også kunne videresælge uden større økonomisk
tab, hvis (når!) du sidenhen får lyst til at opgradere.

Det lader til, at du har indsnævret dit valg til enten Pro-Ject eller ... Pro-Ject

Og det er udelukkende dine ører og din pengepung, der kan afgøre, hvad du får mest ud af. Jeg foreslår, at du finder en god forhandler, der kan
gennemføre en A-B demo af kandidaterne. Det vil give dig en indledende fornemmelse af ligheder og forskelle. Det vil så afgjort være bedst, hvis du
endda har mulighed for hjemlån af kandidaterne. Så kan du i egne og kendte omgivelser og i et kendt set-up meget bedre træffe dit valg.

Andre forhold kan også have indflydelse på dit valg. Hvis du fx ikke har mulighed for en stabil placering af din pladespiller med tilstrækkelig isolering
fra omgivelserne, så vil en pladespiller med flydende ophæng måske være at foretrække frem for et masseløbeværk. Jeg nævner det blot som et
punkt til overvejelse.

Jeg kan desværre ikke hjælpe særlig meget med valg af RIAA, da det efterhånden er nogen tid siden, jeg sidst har lyttet til RIAA'er inden for det
budget, som du angiver.

Jeg vil dog sige, at formlen for valg af RIAA i det store og hele følger formlen for valg af pladespillerkombination - du må afsted på forhandlerbesøg og
så lytte, lytte lytte.

God fornøjelse!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 April 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Når du skal købe dín første pladespiller skal du ikke kun tage hensyn til lydkvaliteten men også til betjeningskomforten.
Project og Regaver manuelle pladespillere som bliver ved med at køre i sidste rille indtil du slår dem fra. Thorens er overvejende halvautomatiske og
de har så autostop hvor armen går tilbage automatisk. Min Denon dp 47 er fuldautomatisk og så trykker du bare på start.

Jeg har haft Rega og min erfaring er at betjeningskomforten er så ringe at jeg i praksis holdt op med at høre plader. Derfor har jeg nu en
fuldautomatisk pladespiller som supplement til min CD afspiller som jeg bruger langt mest.

Med hensyn til RIAA så har jeg erfaring for at Cambridge er gode, bedre end Rega. Nu bruger jeg den som er indbygget i min forstærker og den er
også god.

Apropos betjeningskomfort, så stiller forskellige mennesker - ikke overraskende - forskellige krav. Min Hyperspace har nul betjeningskomfort ... selv
pladetallerkenen skal igangsættes med et let håndskub ... men lyden er fantastisk, så jeg har aldrig hørt så mange plader som nu

Men ja, høj betjeningskomfort kan også være styrende for valg af pladespiller.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 27 April 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Har man en tendens til at glemme sit udstyr for en stund under aflytning. Det kan være en pludselig indskydelse af noget man har glemt og så helt glemmer anlægget kører. Her er man jo nok vant til uden pladespiller, at anlægget blot stopper af sig selv med at spille, når de valgte numre er slut. Så hvis ikke er vant til al den manuelle betjening en pladespiller jo er, så vælg en halv/fuld automatisk til at begynde med.

ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2013 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hej alle - og tak for alle de meget brugbare svar..! :)

Mht. manuel vs. halv/fuldautomatisk, så kører jeg pt. musik fra en iPad som er placeret i en dock for at få bare "nogenlunde"
lyd ud af den Det vil altså sige, at jeg hver gang jeg skal høre noget nyt mm. skal rejse mig fra sofaen for at skifte.. Det
gør mig faktisk ikke det store, og jeg kører efter konceptet "keep it simple".
Én del af charmen ved highend grej er jo, at man skal lette r*ven fra sofaen for at gøre bare de mest basale ting (volume,
input select mm.) Dog har jeg med min NAD M15 selvfølgelig muligheden for volume mv.

Pladespilleren skal som udgangspunkt kun benyttes når jeg har tiden til sætte mig ned og nyde et godt album.. Er der gæster
på besøg, rengøring eller lign. så kører iPad'en på Spotify :)
Med andre ord - jeg har intet imod at rejse mig fra sofaen for at betjene og nusse om mit grej.. :)

Er tilmed ved at få overtalt kæresten om at det kunne være fedt med de click frames man kan få til plade covers til at hænge
covers på vægen..

Mht. nævnte RIAA'er fra Project, så synes jeg at jeg fornemmer at folk ikke er 100% tilfredse med deres performance ?

ocmaster.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2013 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ofre omkring de 1500,-kr på en preamp til spillen... Kan jeg uden problemer gå efter én af dem i Pro-jects sortiment,
eller er det bedre alternativer at koble med en Pro-ject RPM5.1 m. Ortofon 2M-Red ?

ps. Kom lige til at købe en mindre samling på knap 100 plader i dag.. ;) og listen med nye albums er noteret

Håber på lidt feedback, da jeg ikke er meget inde i denne verden af vinyl endnu btw - alt er velkommen..! :)

EDIT: Det jeg søger fra lyden er stor dynamic og åbenhed - hvis det er brugbar info overhovedet.. :)

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

jeg har en valgt at købe lige netop riaa'en brugt, da jeg mener man får noget mere for pengene på en måde. synes ikke 1500 rækker langt til en ny riaa, når du har en pladespiller der kan bære en bedre pickup. Husk det er det svageste led der bestemmer lydkvaliteten du kan opnå

Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31

Nocebo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2011
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Overvej evt denne RIAA - Bellari vp130 - har den selv og er meget tilfreds
Til top Vis Nocebo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nocebo

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Maj 2013 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan finde en NLE RIAA brugt, vil jeg anbefale denne

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Maj 2013 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Har selv en Pro-Ject 1.3 i mit soveværelse, som jeg lige har bestilt den mindste Graham Slee riaa til, der kan købes til ca. 1400 kr. hos Phono Phono nede i Berlin. Den er faktisk ret berømt. Phono Phono er gode at handle med. Deres hjemmeside findes også i en engelsk version.

P.t. sidder der en Denon 160 på, men jeg har tidligere kørt med 2m red, som er ok. Jeg er dog overbevist om, at blue er meget bedre.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 08 Maj 2013 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Der er en Dali RIAA til salg på KSB for 1.100,-. Det er mange år siden, jeg lagde øre til den, men jeg husker den som ganske vellydende og med
forskellige tilpasningsmuligheder for forstærkning og belastningsmodstand (via indvendige DIP-kontakter).

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=247456

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes