| Forfatter |
|
ocmaster.dk Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 30 April 2013 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har en kammerat der kom til mig, efter jeg fortalte ham om min nye interesse for vinyl..
Han ligger inde med en Pro-ject RPM 1.3 som skal have nye kabler i armen.
Er dette noget kan selv kan klare hvis man har lidt teknisk snilde og en elektronik udd. bag sig? Eller skal den til en reperatør
der ved hvad han laver ?
I så fald det er muligt at gøre selv, skal man så gå efter noget specielt kabel (dimmensioner mv.) eller kommer det sig ikke så
nøje hvis bare det er tyndt og flektibelt ?
Ville ikke sige ja til at hjælpe med det, hvis det ikke kan svare sig (dvs. at jeg selv kan lave det for ham)
Håber på lidt brugbart feedback __________________ OCMaster
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 30 April 2013 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bedst, at lade en prof lave det, da forkert udført eller valg at kabel, kan spolere hele gangen for armen. Audio Consult med flere kan udføre det. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 30 April 2013 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan det overhoved betale sig at skifte ledninger i sådan arm,jeg mener det koster ca 2000-2500 hos AC
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
ocmaster.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2013 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville da også mene at det - hvis det muligt at gøre selv, så er det eneste mulighed, da jeg vil tro at det ikke kan betale sig
at få det udført af en autoriseret..!
Slet ikke nogen der ved lidt på det område ? Evt. hvilke kabler mv. man skal have fat i.. ? Har adgang til lidt af hvert i mit
erhverv (elektronik laboratorie, komponenter, kabler, værktøj mm.)
Skal den bare have en enkelt billet, eller er der stadig håb ? __________________ OCMaster
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 30 April 2013 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er forskellige muligheder for at rewire.
En mulighed er Cardas' glimrende kobberkabel - og hvis du benytter den skærmede version, så kan du lave et ubrudt kabeltræk fra pick-up til
RIAA/forstærker.
Andre muligheder er diverse sølvkabler - Audio Note er en mulighed blandt mange.
Du kan se begge på
http://www.hificollective.co.uk/components/wire.html
Det kræver lidt fingersnilde at montere selv, så hvis du er usikker på, hvad du har med at gøre, så bør du enten overveje at undlade at rewire eller få
andre til det. Hvis du vil betale en tekniker for at udføre arbejdet, så skal du vide, at det kan være et tidskrævende arbejde, så
hundredekronesedlerne flyver ganske hurtigt ud af din pengepung
Jeg har vel rewiret i omegnen af femogtyve tonearme, og hver eneste tonearm stiller forskellige krav til fingersnilde, omhyggelighed og tålmodighed.
Pt. er jeg i gang med en Helius Orion (den oprindelige med SME-monteringen), og den driller ganske meget, da jeg ønsker den monteret med
phonobøsninger for størst mulig fleksibilitet med hensyn til valg af signalkabel - jeg har endnu ikke fundet en tilfredsstillende løsning
|
| Til top |
|
| |
ocmaster.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2013 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay... Jeg har også her til aften fået læst mig igennem div. udenlandske forums vdr. re-wirering og kan se at det er meget
forskel på hvor slemt det er at skifte på de forskellige modeller.
Jeg tror jeg springer ud i det med nogle dele fra hificollective.co.uk... :) Så må vi se hvad der sker.. Om ikke andet, så har han
ofret omkring 200,-kr på dele, og så har det været forsøget værd..
Lykkedes det med succes, så er det jo bare en bonus..! :)
Tak for alle de brugbare svar..!  og fortsat god aften.! __________________ OCMaster
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 01 Maj 2013 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Der er forskellige muligheder for at rewire.
En mulighed er Cardas' glimrende kobberkabel - og hvis du benytter den skærmede version, så kan du lave et ubrudt kabeltræk fra pick-up til
RIAA/forstærker.
Andre muligheder er diverse sølvkabler - Audio Note er en mulighed blandt mange.
Du kan se begge på
http://www.hificollective.co.uk/components/wire.html
Det kræver lidt fingersnilde at montere selv, så hvis du er usikker på, hvad du har med at gøre, så bør du enten overveje at undlade at rewire eller få
andre til det. Hvis du vil betale en tekniker for at udføre arbejdet, så skal du vide, at det kan være et tidskrævende arbejde, så
hundredekronesedlerne flyver ganske hurtigt ud af din pengepung
Jeg har vel rewiret i omegnen af femogtyve tonearme, og hver eneste tonearm stiller forskellige krav til fingersnilde, omhyggelighed og tålmodighed.
Pt. er jeg i gang med en Helius Orion (den oprindelige med SME-monteringen), og den driller ganske meget, da jeg ønsker den monteret med
phonobøsninger for størst mulig fleksibilitet med hensyn til valg af signalkabel - jeg har endnu ikke fundet en tilfredsstillende løsning  |
|
|
Helius Orion er en flot arm. Kan du ikke bruge en lille plexi glas plade til at montere phono bøsninger på og finde en måde og lime denne fast på siden af arm basen? __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 Maj 2013 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
På siden af armbasen er en dårlig løsning - det umuliggør højdejustering af armen. Desuden vil trækket/vægten fra ic-kabler gøre det svært at
benytte armen på flydende ophængte pladespillere med "levende" ophæng (som fx Pink Triangle).
Jeg ender nok med en løsning a la VPI, hvor kablerne ender i en lille boks med phonobøsninger, der så kan monteres, hvor det nu er mest
hensigtsmæssigt.
Jeg har monteret en del arme med SME/DIN hanbøsning i bunden af armbasen, men det er ikke en option på Orionarmen, da der ganske enkelt ikke
er plads.
Nå, det blev en smule off topic, men trådstarter får forhåbentlig et lille indblik i nogle af de overvejelser, man bør gøre sig, inden man kaster sig ud i
kunsten at rewire
|
| Til top |
|
| |
ocmaster.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2013 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Nå, det blev en smule off topic, men trådstarter får forhåbentlig et lille indblik i nogle af de
overvejelser, man bør gøre sig, inden man kaster sig ud i
kunsten at rewire  |
|
|
Uden tvivl..!! ;) Vi må se hvad der sker.!
Er Gert fra highend-sound.com en meget travl mand.. ? :) __________________ OCMaster
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 02 Maj 2013 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må du nok spørge Gert om - hvis du altså kan få fat i ham
|
| Til top |
|
| |
ocmaster.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2013 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Ser om jeg kan fange ham på telefon i morgen __________________ OCMaster
|
| Til top |
|
| |
truef Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 02 Maj 2013 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
spild af tid og penge på en så billig pladespiller Project 1.3...det er den arm alt for ringe til
tvivler på Gert gider at gå i gang med det
|
| Til top |
|
| |
ocmaster.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2013 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
truef skrev:
spild af tid og penge på en så billig pladespiller Project 1.3...det er den arm alt for ringe til
tvivler på Gert gider at gå i gang med det  |
|
|
Det var nu også vdr. en RPM5.1 m. en 2M-Red/Blue :) __________________ OCMaster
|
| Til top |
|
| |