Emne: Dynaudio, Dali og DLS, kommentarer ønskes ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Daring Dane Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Entusiaster, eksperter og audiophile!
Indledningsvis vil jeg sige, at jeg tidligere har stillet et spørgsmål herinde, angående valg af højttalere, som delvis omhandler nogle af de samme overvejelser jeg går med. Jeg er nu kommet noget videre i min søgen, og vil blive glad for at kunne trække lidt mere på jeres viden/input. På forhånd mange tak! 
Jeg skal udskifte mine Tannoy R1 reolhøjttalere, som hidtil har været fronthøjttaler, med et par gode gulvhøjttalere. Mit anlæg er en Harman Kardon AVR 5500 surround receiver (5*75 / 2*85 watt v. 45 ampere) og en Harman Kardon DVD 25. Stuen, anlægget står i, er lidt irregulært bygget, men størstedelen af stuen er 3,8 m bred og 6,5 m lang. Derudover er der en ca 2 meter lang og 2 meter bred forlægelse af stuen, så den på det længste stykke er knap 9 meter lang. Der er 2,85 m højt til loftet.
Højttalerne skal primært være til stereobrug, men inden alt for længe indgå i et surround setup. Min musiksmag er meget alsidig og dækker faktisk alle genrer. Jeg lægger vægt på detaljer, afslappethed og god stram/kontrolleret bas (Tjae... hvordan skal jeg næsten beskrive det... )
Jeg har været rundt for at se/høre på højttalere i et godt stykke tid nu, og har forsøgt at følge med her på forummet.
Her er de muligheder jeg indtil videre har indskrænket mig til:
Dynaudio Audience 72
Dynaudio Audience 82
Jeg vil blive meget glad for at høre om erfaringer og forskelle mellem disse to modeller og eventuelle kommentare ift til mit anlæg og stue.
Et par outsidere i opløbet, der skal måle sig med Dynaudio, til det endelige køb af højttalere er:
DALI Evidence 870 (der er lidt demosæt på tilbud rundt omkring)
DLS R55 (hørt hos TC, de spiller sørme helt godt)
Disse højttalere har jeg lyttet til og fravalgt:
B&W DM604 S3 (Basgengivelsen var ikke min smag - og finishen ikke pæn nok)
System Audio 1750 (Flot HT og godt punch, men mørk lyd og mangelfuld bas - MIN mening!)
Det var en lang smøre! Information fylder... Jeg vil som sagt sætte stor pris på at høre nogle kommentarer og erfaringer med de højttalere, som jeg har inde i billedet til det endelige køb. Jeg glæder mig helt vildt til at få de højttalere! Hjælp mig! 
Med mange venlige hilsener - og happy hifi!
Daring Dane
__________________ Harman Kardon AVR 5500, Harman Kardon DVD 25,
Dynaudio Audience 82, Dynaudio Audience 122C, Tannoy R1
|
| Til top |
|
| |
Tiger Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
evt. burde du måske tage et lyt på et sæt Dali Grand Diva, de spiller ret godt, og kan fåes brugt til under 10000kr. De slår de fleste højtaler i klassen under de 20000kr.
|
| Til top |
|
| |
Daring Dane Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tiger
Tak skal du have. Jeg vil ikke udelukke dem, men som udgangspunkt vil jeg helst have nye højttalere - det er et stort skridt for mig at skulle medtage demomodeller. Jeg er lidt et pernittengryn, hvad finish og design angår. Så ridser er jeg ikke meget for....
Venlig hilsen
Daring Dane
|
| Til top |
|
| |
Nalle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lytte til Dynaudio Audience 72, Dynaudio Audience 82 og DLS R55, Dali har jeg ikke hørt. Som det kan ses på min hjemmeside, så faldt mit valg for et år siden på DLS R55 og har siden købt et komplet system.
Jeg var selv tæt på at købe Dynaudio Audience 72, men jeg kunne på daværende tidspunkt få en bedre pris DLS R55 derfor endte mit valg som det gjort, jeg har ikke fortrudt, for jeg har fået et billigere system. Jeg foretrak nemlig finer finish frem for laminat som Dynaudio Audience 72 også fåes i. Jeg er endnu ikke så god til at bedømme højtallere, men her er mine kommentarer til de nævnte højtallere.
Den store forskel i mine øjne mellem Dynaudio Audience 72 og Dynaudio Audience 82, er at 82'eren har mere bas end 72'eren, så hvis du gerne vil have en del bas så er det 82'eren du skal vælge. Forskellen mellem Dynaudio Audience 72 og DLS R55 er efter min mening, at DLS R55 har en bedre og mere markant diskant, DLS'en mangler dog lidt i bassen i forhold til 72'eren, men jeg syntes DLS'en levere den bas som jeg har brug for. Jeg kunne godt savne lidt dyb bas til tider fra DLS'en, men det regner jeg med at løse når jeg ser film, ved at købe en subwoofer. Jeg har ikke hørt Dynaudio som er komplet surround system, men jeg kan sige at DLS systemet lyder meget homogent hele vejen rundt, med en klar diskant, så det er til at høre stemmerne.
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu du er sådan et pernittengryn, mener du så virkelig finnish = finsk på engelsk? Sproget har jo også sit design og sin finish.
med drilsk hilsen __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
.. vil da lige hurtigt indskyde en sætning om Dynaudio:
De er holdt op med at fremstille deres Audience serie i finér, og de kan nu kun fåes i ægte træ - akkurat som mine Audience .. dejligt ! 
Derudover, så er jeg enig med Nalle i, at forskellen på 72 og 82 faktisk kun er en dybere bas. Dog er springet mellem 72 og 82 ikke så stort som et evt. spring mellem 42 og 62 eller 62 og 72 - gav det mening ? 
Så, hvis du har snass for Dynaudio's lyd - som mig, så er det nok kun et spørgsmål om, hvor dyb en bas du foretrækker.
|
| Til top |
|
| |
Daring Dane Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
|
Når nu du er sådan et pernittengryn, mener du så virkelig finnish = finsk på engelsk? Sproget har jo også sit design og sin finish.
med drilsk hilsen
|
|
|
Av! Den sad! Ha ha... finsk ahorn-finer er på sin plads! Retter lige mit indlæg for de værste sprogblomster... 
Venlig hilsen
Daring Dane
|
| Til top |
|
| |
Daring Dane Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifgy: Har du nogen indvendinger mod Dynaudios følsomhed, og så valget af forstærker? Oplever du på noget tidspunkt, at du har brug for en kraftigere forstærker?
Med venlig hilsen
Daring Dane
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har dog kun et par Audience 42 - er ikke helt sikker på, om de er nemmere at trække end 62 og 72, men min Marantz SR4300 synes jeg selv, klarer det fremragende. Jeg har i hvert fald ikke problemer med at spille højt og klart. Det er nærmere bassen der hænger lidt hos mig, da 42 jo kun er en reol-højttaler. Derfor opgraderer jeg nemlig også snarest til 72. 82 er lige en tand for dyre til mig. 
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 21 April 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
For det første synes jeg 72'eren er mere helstøbt end 82'eren. De større enheder i 82 giver dog væstentlig mere realistisk tryk, når du har et forholdsvis stort rum, kan det godt være afgørende.
For mig at høre er der stor forskel på DLS og dynaudio lydfilosofi.
Jeg synes at DLS er mere behagesyg/mindre kantet og tilbagetrukket.
Dynaudio'erne er mere "in your face" agtige og hårde.
Held og lykke med valget. __________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
gulkings Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 21 April 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelskn skrev:
For det første synes jeg 72'eren er mere
helstøbt end 82'eren. De større enheder i 82 giver dog væstentlig mere
realistisk tryk, når du har et forholdsvis stort rum, kan det godt være
afgørende. |
|
|
Hmm, ikke enig med dig der. I mine ører virker lyden fra 72 lidt mere
tilbagetrukket/indelukket end 82. Jeg tror personligt det skyldes at 72
er en 2-vejs HT ift. til 82 der er en 3-vejs konstrution. Direkte holdt
op imod hinanden syntes jeg netop at mellemtonen på 72 falder lidt
bagud ift. 82.
Søren - vi har snakket, så du ved hvad jeg har sagt om de HT du kigger på
/gulkings
__________________ Look Mommy, there's an aeroplane up in the sky!
-Pink Floyd, The Wall
Ta' håret med, så smutter vi!
-KOPPS
|
| Til top |
|
| |
Daring Dane Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
IFGY: Har du nogen erfaringer/overvejelser med hvordan din SR4300 kan håndtere en Audience 72/82?
Med venlig hilsen
Daring Dane
PS: Gulkings: Tak for mailen!
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, ikke andet end, at min lokale hi-fi-pusher, som har leveret min SR4300 og som også står for min opgradering til 72, ikke har haft nogen indvendinger på, at jeg ville opgradere mine fronter.
Der kommer nok også til at gå i hvert fald 1 - 2 mdr., før jeg kan give dig et preview. Min SU er lidt sløb for tiden ..
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 April 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt klart Audience 82 - en super HT til prisen og sikke en bund  . Dyb som en kælder og med det herlige punch som gør især rytmisk musik levende - helt klart min favorit i prisklassen  . Audience 82 bliver du glad for, men man skal være til musik "in your face" som der også berettes om i denne tråd
|
| Til top |
|
| |
Daring Dane Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille update på mine højttalerovervejelser:
Jeg har nu lyttet til Dynaudio Audience 72 og 82 hos KT Radio i Odense, hvor de var så flinke, at jeg kunne få lov til at høre de to højttalere på en Harman Kardon AVR 5550. Det er 7.1 versionen af min AVR 5500. Så de to receivere skulle gerne være meget ens i ydelse og lyd.
Lytterummet var desværre ikke så stort, og jeg fik at vide, at receiveren jeg lyttede på næsten ikke havde været brugt - hvis den overhovedet havde været brugt. Her er mine indtryk:
Jeg lyttede først til Audience 82 - og det var første gang jeg egentligt havde lyttet til dem. Jeg var umiddelbart imponeret over, hvor højt de kunne spille ved moderat styrke. Lyden og detaljerne var naturligvis noget helt andet, end hvad jeg er vant til fra mine Tannoy R1. De spillede godt. Dog synes jeg næsten at bassen var for meget - uden at jeg vil fremtræde som en bas-tosse, så havde jeg ikke troet, det skulle være noget problem. Jeg var ihvertfald overvældet. Bassen var måske lige en tand for meget eller for uklar - noget jeg ikke havde ventet. Yderligere var den nye forstærker også godt varm - men det er jo ikke noget helt ukendt fænomen for Harman Kardon.
- Måske er det bare mig, der var overvældet af så meget bas, når jeg kun er vant til mine små Tannoy R1.
- Receiveren kunne ikke håndtere Audience 82 (
)
- Lytterummet var ikke stort nok for at få Audience 82 til at lyde godt.
(Endelig er der en ond kombination af forklaring 2 og 3 tilsammen)
Jeg nåede også lige at give Audience 72 et lyt - dem har jeg dog hørt før i andre sammenhænge/test. Min umiddelbare reaktion var, at de var lettere at få placeret optimalt i lytterummet. Ihvertfald synes jeg, at lyden lettere smeltede sammen (er det det, der hedder lydbilledet eller stereoperspektivet?) og udgjorde en dejlig helhed. De spillede let og elegant og lød dejligt, som jeg havde forventet. Denne gang var det måske en smule af 82erens bas jeg savnede - ikke så meget til musik, men i forbindelse med surround, hvor jeg ikke regner med at anskaffe en subwoofer i overskuelig fremtid.
Heldigvis skal jeg ikke træffe valget mellem Dynaudio Audience 72 og 82 på baggrund af denne prøvelytning. Jeg var så heldig at få tilbudt at få de to sæt højttalere med hjem en weekend sammen med lidt forskellige kabler, så jeg kan høre dem begge i de omgivelser, hvor de skal bruges. (Det kalder jeg service!) Nu skal jeg bare have fundet en weekend, hvor det passer ind i min og et par andres kalender - så skal der lyttes og vurderes til den store guldmedalje!
Jeg er meget spændt på hvordan Audience 82 vil opføre sig i et større rum, hvor den kommer til at spille på langs i et rektangulært rum og får mere plads omkring sig.
På baggrund af ovenstående indtryk, vil jeg med glæde tage imod erfaringer og indtryk fra andre. Og eventuelt få lidt tips og tricks til når jeg skal lytte/teste de to sæt højttalere i min egen stue.
På forhånd mange tak! Happy Hifi og mange venlige hilsner
Daring Dane
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej DD.
Jeg har selv lige fået nye højtalere, et sæt Vienna Acoustics - Beethoven, er du gal en fed højtaler, de kan det hele i mine øre, kunne være det var noget, der er også mindre højtalere i Vienna´s sortiment, hvis prisen er for høj på Beethoven, dog har jeg indtilvidre kun hørt Beethoven, så kan ikke udtale mig om de andre modeller...

|
| Til top |
|
| |
Daring Dane Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg endelig haft de to modeller fra Dynaudio hjemme og lyttet til dem på mit eget anlæg i de omgivelser, hvor de skal spille. Det kom der følgende vurderinger ud af:
Jeg lyttede til en del forskelligt musik, da min musiksmag som tidligere beskrevet er meget alsidig. Til trods for Audience 72 og 82' ret forskellige dimensioner spillede de overraskende ens i mange tilfælde. For eksempel lød Diana Krall stort set lige godt på begge modeller. Især ved jazz var der meget lille forskel på de to modeller.
Dér hvor højttalerne adskiller sig lydmæssigt fra hinanden er ved musik med mere punch og bas. Rockmusik for eksempel. Vi satte blandt andet The White Stripes' album ELEPHANT på. Audience 72 gjorde det igen forbavsende godt med sine færre og mindre enheder i det noget mindre kabinet. Alligevel var der forskel i Audience 82 favør. Den tilførte musikken mere bas og fylde - bestemt ikke nogen kolosal forskel, men den var der.
Vi skiftede frem og tilbage mellem højttalerne og hørte en masse pop, rock, jazz og akkustisk musik. Som sagt var forskellen mellem de to højttalere mest udtalt ved musik, der skulle spilles højt - og blev det! Ellers var vi imponerede over, så godt som 72eren fulgte med. Måske en kraftigere forstærker end min H/K AVR 5500 kunne gøre forskellen mere udtalt?
Jeg oplevede denne gang ikke nogen problemer med at positionere Audience 82, eller at den spillede for meget bas. Forstærkeren blev heller ikke andet almindelig lunken. Heldigvis. Den blev kun småvarm ved ret høj volumen.
Det var ikke let at træffe beslutningen om, hvilken af de to modeller jeg skulle vælge. Især ikke prisforskellen taget i betragtning. Audience 72 spiller utroligt godt og var tæt på at blive valgt. Når valget alligevel faldt på Audience 82, skyldes det den ekstra fylde og dybe bas, som den især tilfører rockmusik. Sammenholdt med mine planer om at bruge højttalerne i et surround set-up i noget tid uden subwoofer (Rom blev ikke bygget på een dag) faldt valget på Audience 82.
Nu står der så et helt nyudpakket Dynaudio Audience 82 i ahorn-finer og bliver spillet til. De er godt nok lækre! Vidunderlig lyd, godt design og god finish. Hvis tilspilningsperioden virkelig tilfører højttaleren bedre lyd, ja så har jeg fundet mig et sæt højttalere, som jeg forventer at få glæde af i mange år. 
Jeg valgte Audience 82, men jeg kan på det varmeste også anbefale Audience 72.
Stor tak til alle dem som har kommet med gode råd og meninger. Og en tak til KT-Radio i Odense, som udlånte højttalere og kabler uden nogen dikkedarer. Meget fin service! 
Happy HiFi og venlige hilsner!
Daring Dane
|
| Til top |
|
| |
gulkings Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren!
Rigtigt mange gange tillykke med dine HT, jeg er slet ikke misundelig, overhovedet ikke
Jeg har ikke lige nået at svare på din PB, men nu er det jo lidt ligemeget.
Det glæder mig at høre dine indtryk af 82 og 72, det svarer nogenlunde
til min egen opfattelse af dem. Jeg er ikke kommet videre i mit HT køb,
da der kom en flytning til anden lejlighed i vejen, men jeg regner
stærkt med at kunne opfylde min drøm her engang efter sommerferien.
MHT. Eben tråden og de såkaldte "båt" lyde, må jeg erkende, at jeg
endnu ikke har opdaget disse, trods flere lytninger på 72 og 82. Jeg
tror lyden er bestemt af den der lytter + udstyr, hvilket forklarer
hvorfor nogen kan høre det og andre ikke.
Om det så gør mig til et dårligere menneske når jeg ikke kan høre det - tja, så må det være sådan......
Endnu engang tillykke, jeg er sikker på du får mange fede oplevelser indenfor musikken med de HT!  
Du må endelig komme med flere indtryk når du får lyttet nærmere....
/gulkings
__________________ Look Mommy, there's an aeroplane up in the sky!
-Pink Floyd, The Wall
Ta' håret med, så smutter vi!
-KOPPS
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|