| Forfatter |
|
dhad Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 10 Juni 2013 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg køber brugte LP'er, når de er beskidte vasker jeg dem i en blanding af ca 3/4 demineraliseret vand, !/4 isopropyl og et par
dråber opvaskemiddel og vasker efter med demineraliseret vand. Til sidst støvsuger jeg dem tørre med en hjemmegjort studs
med velourpuder.
Efter vask har jeg på det seneste oplevet at pladerne knaser omend det aftager ved hver afspilning.
Jeg ved, at jeg sikkert kan eksperimentere mig ud af problemstillingen, men kan I måske pege mig i den rigtige retning? Er
blandingen for krads/svag? Er pladen ikke helt tør osv. osv?
Mvh
Peter
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 10 Juni 2013 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke pladen er helt tør , jeg oplever det samme , jeg lader dem ligge i ca. 1/2 time før de afspilles .
Jeg bruger demineraliseret vand og isopropyl i forholdet 1/3 samt et par dråber sulfu.
madmax
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 11 Juni 2013 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tænker statisk el.
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 11 Juni 2013 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan ser din nål ud umiddelbart efter afspilning af de vaskede lp'er? Hvis der sidder skidt/snavs, så er mit gæt, at du ikke får alt skidt/snavs/støv
op fra rillerne, når du vasker dine lp'er. Du får det måske nok løsnet, men ikke suget med op.
For hver afspilning vil du "pløje" mere og mere af det løsnede skidt/snavs væk, og dine lp'er vil derfor støje mindre og mindre.
Jeg tror i hvert fald ikke, at din "hjemmeblanding" er for svag! Isopropylalkohol er et særdeles skrapt og stærkt sundhedsskadeligt opløsningmiddel.
Jeg har aldrig helt forstået, at det af nogen benyttes til at rense lp'er. Jeg véd godt, at compoundmaterialerne til brug for lp-fremstillingen varierer,
men generelt har isopropylalkohol den ulempe, at det kan ødelægge/udvaske de blødgørere, der findes i forskellige former for plast og gøre det stift,
hvorved der over tid kan dannes små krakeleringer i overfladen.
Hvis du nogensinde har prøvet at aftørre fx en klar akrylplade med isopropylalkohol, så vil du i nogen tilfælde se, hvordan overfladen bliver mat og en
lille smule ru at røre ved. Det kræver en oppolering af pladen, hvis den skal blive klar igen.
Det er som sagt ikke sikkert, at der sker skade på dine lp'er, men personligt vil jeg ikke ta' chancen - især ikke, da der findes langt mindre
sundhedsskadelige og mere miljøvenlige alternativer.
Selv benytter jeg L'Art du Son, når jeg renser lp'er på min Keith Monks RCM. Det er ganske effektivt selv på stærkt snavsede plader og if.
producenten miljøskånsomt og biologisk nedbrydeligt. Lidt hippie er man vel
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 11 Juni 2013 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Også et godt bud! Kombinationen af suget fra en støvsuger og gnubben med en velourpude er vel en ret sikker metode til at få skabt noget statisk
elektricitet
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 11 Juni 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb noget L'Arc du Sol rensevæske. Det virker fænomenalt, og der er ingen statisk el bagefter.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 11 Juni 2013 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du tror ikke, at du i virkeligheden har behov for en rigtig pladerensemaskine med vacumsug ? Det virker på mig som om du trykker skidtet ned i rillerne.
|
| Til top |
|
| |
dhad Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2013 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGTF skrev:
Du tror ikke, at du i virkeligheden har behov for en rigtig pladerensemaskine med vacumsug ? Det virker på
mig som om du trykker skidtet ned i rillerne. |
|
|
Jeg er da ikke sikker... Jeg gør pladerne våde med vaskeopløsningen, bruger en ældre pladerenser med velourpad og kører
med denne 10 omgange den ene vej og 10 omgange den anden vej. Jeg støvsuger pladen en enkelt runde eller to, sprøjter
rent demineraliseret vand på og støvsuger dette af til pladen er tør. Dette gøres 2 gange.
Jeg har sgu ikke lige finanserne til en pladerensemaskine...
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 11 Juni 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mine unge dage brugte jeg Knosti maskinen ca400-500 kr.den fungerer uden problemer
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 12 Juni 2013 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
dhad skrev:
MGTF skrev:
Du tror ikke, at du i virkeligheden har behov for en rigtig pladerensemaskine med vacumsug ?
Det virker på
|
|
Jeg er da ikke sikker... Jeg gør pladerne våde med vaskeopløsningen, bruger en ældre pladerenser med velourpad og kører
med denne 10 omgange den ene vej og 10 omgange den anden vej. Jeg støvsuger pladen en enkelt runde eller to, sprøjter
rent demineraliseret vand på og støvsuger dette af til pladen er tør. Dette gøres 2 gange.
Jeg har sgu ikke lige finanserne til en pladerensemaskine... |
|
|
....den er nu heller ikke billig.
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 12 Juni 2013 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGTF skrev:
dhad skrev:
MGTF skrev:
Du tror ikke, at du i virkeligheden har behov for en rigtig
pladerensemaskine med vacumsug ?
Det virker på
|
|
Jeg har sgu ikke lige finanserne til en pladerensemaskine... |
|
|
....den er nu heller ikke billig. |
|
|
Kender du ikke andre der har pladespiller?
Mig og mine vinyl gutter har en 3. part i en Clearaudio pladevasker, det gør de 4-5000kr nemmer at sluge hvis man er flere
om den..
Jeg har aldrig haft knas med mine plader efter rensning, brugte plader købt samme dag og renset og spilbare med det
samme...
Jeg bruger også diy væske med iso, men det lyder ikke godt at det er for krads og pladerne kan gå hen og bliver dårligere
af det, men ellers kunne man gøre forholdet noget mindre, måske 1/10 istedet for 2,5/10..
At købe færdige væsker er ret dyrt i længden, man betaler rimelig meget for de dyre special produkter..
Skal man flotte sig med vandet kunne man også vælge noget destileret vand, og bare spare iso'en væk og et par dråber
sulfo og lidt afspænding må være fint.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Juni 2013 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, for mig ser regnestykket sådan ud, at 5 liter L'Art du Son koster 275 kr. (koncentratet på 100 ml blandet med 4,9 liter demineraliseret vand) og
rækker til i hvert fald 500 lp'er. Jeg har fx lige renset lidt over 100 lp'er og har brugt lidt mere end halvdelen af den liter, som jeg blandede. Det giver
en pris pr. renset plade på ikke mere end 0,55 kr.
Det synes jeg sådan set ikke er dyrt, men det er sikkert dyrere end diverse hjemmeblandinger.
|
| Til top |
|
| |
dhad Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2013 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|