Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 12:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Mellemtone justering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
floecke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 April 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller på et sæt diy-speakers med en ss 9700 diskant og en 8546-02 bas/mellemtone.
Filter: en 4,7 uF. kondensator i serie efterfulgt af en 0,56 mH. spole parallel med diskanten og et dæmpeled med en 3,9 ohm serie, efterfulgt af en 10 ohm parallel modstand. På Bas/mellemtonen : 2,0 mH. spole i serie efterfulgt af en 10 uF. kondensator parallel.  Jeg bruger m-cap supreme kondensatorer og x-coil foliespoler.

Enhederne spiller i et ca 14 liter lukket kabinet med akustisk ventil.
Jeg har nu suppleret systemet med et aktivt stereo bassytem hvor jeg bruger et par Peerless 8" HDS enheder, et aktivt THEL-filter og en IcePower amp. Delefrekvensen kan naturligvis justeres og netop nu deler jeg ved ca 180 hz. Dette har givet systemet et markant løft på alle områder og jeg er fint tilfreds med lyden.

MEN spørgsmålet er nu, om ikke jeg kan opnå en mere "afslappet" mellemtonegengivelse såfremt jeg afskærer min 8546 ned ad til (fx under 60hz?) i det passive filter? Har du et godt forslag til en løsning på det område?

Peak Consult anbefaler at jeg skal smide 100 uF i serie med mellemtonen. Er det en go' ide? Og hvad vil det betyde for lyden?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 22 April 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Peak Consult. Det vil befri dine 8546 for at skulle gengive de dybe frekvenser, og dermed reducere den forvrængning i mellemtonen som disse (altså de dybe frekvenser) kan være årsag til - pga. membranbevægelserne. Det vil naturligvis blive mest hørbart ved rimeligt kraftige lytteniveauer, hvor enhederne 'arbejder' meget i bassen - og det afhænger naturligvis osse af hvad du spiller. Men, prøv!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes