Sendt: 21 April 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spiller på et sæt diy-speakers med en ss 9700 diskant og en 8546-02 bas/mellemtone. Filter: en 4,7 uF. kondensator i serie efterfulgt af en 0,56 mH. spole parallel med diskanten og et dæmpeled med en 3,9 ohm serie, efterfulgt af en 10 ohm parallel modstand. På Bas/mellemtonen : 2,0 mH. spole i serie efterfulgt af en 10 uF. kondensator parallel. Jeg bruger m-cap supreme kondensatorer og x-coil foliespoler.
Enhederne spiller i et ca 14 liter lukket kabinet med akustisk ventil. Jeg har nu suppleret systemet med et aktivt stereo bassytem hvor jeg bruger et par Peerless 8" HDS enheder, et aktivt THEL-filter og en IcePower amp. Delefrekvensen kan naturligvis justeres og netop nu deler jeg ved ca 180 hz. Dette har givet systemet et markant løft på alle områder og jeg er fint tilfreds med lyden.
MEN spørgsmålet er nu, om ikke jeg kan opnå en mere "afslappet" mellemtonegengivelse såfremt jeg afskærer min 8546 ned ad til (fx under 60hz?) i det passive filter? Har du et godt forslag til en løsning på det område?
Peak Consult anbefaler at jeg skal smide 100 uF i serie med mellemtonen. Er det en go' ide? Og hvad vil det betyde for lyden?
__________________ Venlig hilsen
Thomas
|