| Sendt: 02 Juli 2013 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg står i den glædelige situation at jeg snart skal til at flytte i ny bolig. Det har dog den ulempe at vi kommer til
at få en lidt mindre stue, hvor jeg tror jeg får noget svært ved at placere mine Yamaha NS1000 M. Derfor
overveje jeg at downsize(!)
Min umiddelbare indskydelse er at jeg skal selvfølgelig bygge nogle selv. Der findes mange spændende
byggesæt derude, så jeg skal bare finde ud af hvad der passer mig.
Min selvbyggererfaring er begrænset, og begrænser sig til en plint til pladespilleren, standere til højttalerne og
et delefilter (Troels Gravesen) til mine JBL L100, som jeg også stadig har.
Det store spørgsmål er: Hvad skal jeg vælge? Jeg forestiller mig en 2,5 vejs, måske 3 vejs, mindre
gulvhøjttaler. Dem jeg har kigget på er primært fra Troels' hjemmeside: Nomex 164, Ekta eller CNO-25. De
sidste to kræver dog noget længere tids opsparing. Endvidere har jeg også skelet til byggesættene Mezzo og
den 3 vejs fra Rabu-acoustics.
Det er lidt svært at komme ud og lytte til sådan noget selvbyg, så jeg vil høre om der er nogen der har erfaring
med de nævnte sæt, eller de anvendte enheder?
Den nye stue bliver ca. 14 m2 i åben forbindelse til køkken-alrum på 10-12 m2, så jeg er lidt i tvivl om Rabus 3
vejs måske er for stor. Nogen kommentarer hertil?
Jeg er selvfølgelig lidt bange for at jeg kommer til at savne 12"ens måde at lave lyd på, så jeg vægter god
kontrol i bas og nedre mellemtone, hvilket jeg ser som en udfordring i en smal gulvmodel. Men kom endelig
med kommentarer, da jeg har begrænset erfaring.
Mvh
Jens
|