Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 12:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 3½-4vejs delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Halløj

Dette emne udspringer fra dette: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97559&PN=1& TPN=1

Det tyder på at jeg skal ud i at lave mit eget delefilter, men jeg har ikke den fjerneste idé hertil.

Som nævnt i tidl. indlæge har jeg fået hjælp til at det skal lyde i nærheden af
"...en delefrekvens for bas/mellemtone være 300 - 400Hz og til mellemtone/diskant 2000 - 3000Hz. "

Der vil være 1x diskant 4ohm, 1x 5,5" mellemtone 4ohm, og 2x 8" basser 4ohm - som jeg ville skulle lave/købe et brugbart
delefilter til, så ledes alt forholder sig i 4 ohm.

Jeg vil sætte pris på alt hjælp, men hvis der er en der ligger inde med et diagram(for dummies), samt evt. komponent liste.
Jeg kan godt lodde osv så ikke noget problem der. Men det tekniske ved jeg så godt som intet om.

pft. Robert
Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

http://www.erseaudio.com/CrossoverCalculators/Second-Order-3 -Way

Ovenstående filter udregner kan bruges. Den regner i LR, Butterworth og Bessel. Tror Butterworth eller LR er noget for dig

Hilsen Flemming

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  


Takker igen for din hjælp Flemming - virkelig :) Men du skriver med en der INTET aner om det. Har ikke den fjerneste ide til
hvad jeg skal indtaste i de felter. C4/L4 mH/µF osv osv er total fremmede ord for mig :)

Jeg forventer selvfølgelig ikke at folk herinde bare laver alt for mig - men jeg håber så heller ikke at det er noget jeg er nød til
at tage en uddannelse, bare for at forstå :)
Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hov, glemte forklaringen:

Sæt Highpass impedance til 4ohm
Sæt Bandpass impedance til 4ohm
Sæt Lowpass impedance til 8ohm

vælg evt. 2500Hz til high frequency og 300Hz til low frequency.

Du vil så se komponentværdierne på de respektive pladser. Så er det bare at lodde. Måske siden hen der tilføres et
dæmpe led på mellemton og diskant, men det kræver næsten noget målegrej...

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Husk så lige på, at hvis hver bas enhed er 4 ohm,,er det nok bedst at sætte dem i serie (giver de 8 ohm til lowpass impedance)
montere du dem parallel ,får du kun 2 ohm (kan give en dejlig varm forstærker) men også den bedste bas gengivelse..

nu ved vi ikke hvor stor krav du stiller til lyden,,,skal det være rigtig godt, kræver det måleudstyr
men spørg endelig igen,,,al begyndelse er svær
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Tak - Ja jeg tror også jeg er nød til at sætte dem i serie for 8ohm. Har lige snakket med min svoger som kender en der ved en
del om det. Han vil lige høre ham i morgen, om han måske kan hjælpe mig lidt. Ud fra de udregninger som flemming forslog, så
ser det sådan her ud:



Så ser jeg lige om ikke han kan hjælpe mig med at få det lavet, samt hvad mulighederne er for at dæpme de 2 andre 4ohms
enheder. Satme en skam jeg ikke vidste det inden jeg bestilte enhederne. Var sikker på at når de blev monteret parallelt, så
beholdte de 4ohm. Men er blevet klogere nu, takket være jer :)
Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

der er også en anden mulighed med basserne----lad den ene dele ved eks. 300hz,,,og den anden ved eks 200hz
der skal du bruge en spole i serie til hver bas,,,men du har så stadig 4 ohm på basserne
det gør også at de dyre spoler bliver halveret

ved 300hz c1 96uf---l1 3mh
nedre bas kan du så feks.give 4mh spole

basserne hjælper hinanden i den dybe bund og du bevarer de 4 ohm

dette er bare et forslag...som du kan overveje
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Fero har købt:
4stk Scanspeak 22W-4534g00
2stk Scanspeak 15M-4624g00
2stk Scanspeak R2604-833000 diskanten er altså en 8 ohm, det er heldigvis lettere at håndtere end de 4 ohm på mellemtonen.

Der er nok flere andre måder at rede den på.
1. udelad en bas
2. tilføj en mellemtone til et D'Appolito arrangement
3. 4 vejs (er allerede foreslået)

Inspiration: PCA GOA ,
Troels Gravesen Ellam Flex 3W ,
Troels Gravesen Ellam dappo ,
Sony AR1 ,

Forvent delefrekvnser på 400/2500-2800hz og kabinetter på 2x40-60l og mellemtone på ca. 3l, mellemtone og bas skal være seperat.

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Tak Peter X.

Jeg vil meget nødig undvære en bas, da højtalerne ikke vil få det ønskede udseende/design der er tiltænkt.
En 4-vejs delefinter er jeg ret hooked på, for at holde det hele i 4ohm hvis muligt.
Det tyder dog mest på folk, at jeg skal gå efter en 3-vejs filter, og så dæmpe mid og high, hvis det bliver nødvendigt?
Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

når du ikke har mere erfaring med filter vil jeg foreslå du holder dig til 3 vejs - du skal nu nok få det til at lyder godt - det er
jeg overbevist om...

Det gør ikke så meget at det er 8 og 4 ohm blandet - det giver lidt udfordringer til filter med værre er det nu heller ikke..

men 1 mellem tone mere vil virkelig gøre mange ting lettere for dig - men så får du også noget der nok skal spille super fedt
sammen..

mvh

Ulrik
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Ja det tror jeg også det bliver til. Men skal have en til at hjælpe mig med at lave dem.. Har er par kontakter der muligvis kan hjælpe.

Havde håbet at jeg kunne købe dem færdige, men det lyder til det er no-go :)
Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Skulle du ikke lave dine egne??? Nu må du lige komme ind i kampen - det har vi andre forsøgt på længe... ;-)

Hvor hører du til henne af i dk??

mvh

Ulrik
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Jo det er blevet til, at jeg skal have lavet mine egne, efter indput herinde fra :) bor i Ribe ved Esbjerg.
Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hæ hæ - dejligt at høre.. De bliver ikke perfekte 1. gang men du har et godt udgangs punkt..

Du kan jo vælge at få slået alle plader ude (når du har fundet alle størrelser) på et værksted eller hos silvan, bauhaus... hvis
du ikke selv har muligheder for at skære dem til.

Hvis du var i nærheden af Silkeborg så ville jeg godt ha hjulpet dig - men Ribe der er lige langt nok.
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 09 Juli 2013 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Nåååh - tror vi snakker forbi hinanden :) Højtalerne kan jeg godt selv lave - ingen problem.

Hovedepinen ligger pt. i delefilteret - som jeg ikke aner en sk.. om - det var den jeg havde håbet at kunne betale mig fra, da
der jo er rig mulighed for at købe et løs filter. :)
Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero
 
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 09 Juli 2013 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Edit: Glem jeg spurgte :)
Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 09 Juli 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

sorry jeg forstod dig forkert..

men som jeg sagde - lav et rimelig filter, leg derefter med det - så er der meget at hente...
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 09 Juli 2013 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hej Fero ... velkommen til.

Du er godt nok modig, eller skal man sige dumdristig.
Jeg har bygget højttalere i ca. 40 år og ved stadig ikke alt det jeg gerne ville vide.

Man lærer af sine fejltagelser, men man skal nok begynde et passende sted. Håber du får noget ud af de mange enheder du har købt, men svarer lidt til en der køber dyreryg og trøfler til en supermiddag, men som ikke ved hvad en kniv og et komfur er!   Her er der afgjort brug for en kok.

Ting tager tid og ting skal læres. Du gør dig nu dine erfaringer, men reelt havde du nok være bedre tjent med et lille færdigt 2-vejs byggesæt hvor du kunne sætte dig ind i tingene. Det første større system jeg byggede var et sæt Goodmans Custom 50 tilbage i 1974 (færdigt byggesæt). Det skete efter at have læst om højttalere og teorien i mere end 2 år! Desuden havde jeg gjort mine erfaringer med at skille højttalere ad, samt læse blade i flere år.

Det jeg prøvet at sige er, at du skal gøre dig dine erfaringer med det du nu har fået fat i. Det skal nok komme til at spille. Men så finder du af at det kan gøres bedre og anderledes. Dernæst bygger du et nyt system.

Min højttalere plejer at "holde" et par år, så bygger jeg nogle nye. Regn så selv efter hvor mange det er blevet til .... sådan cirka!

Held og lykke med projektet .... men du er altså nødt til at læse/lære lidt om teorien bag højttaler / akustik / elektronik m.v.

Rent konkret vil jeg tro du er bedst tjent med et 3,5 vej system, hvor den nedre bas bare kobles til en kæmpe spole og virker ved de aller laveste frekvenser. Men måske det bare er russisk i dine ører?




__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 09 Juli 2013 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

tak skal du have Jan

Jeg kan godt følge dig. Jeg har også selv lige siden jeg kunne holde en skruetrækker i hånden, skilt div. radio'er, højtalere
og elektronik og lavet div fusker brokoblinger osv. osv. i mine unge dage. På et tidspunkt ville jeg endda uddanne mig til
elektronik mekaniker og kom i praktik og hele baduljen. Jeg blev dog rådet til at det ikke ville være så smart mht. arbejde
efterfølgende, for der var "epidemien" med at " er det gået i stykker - så smid ud og køb nyt". Den dag i dag er jeg også
glad for det ikke var den vej jeg tog :)

Har også selv bygget diskoteks højtalere dengang jeg havde det, men der var det hele styret af elektronisk delefiltre. Men
det skulle bare spille HØJT og go bund, så var man kørende :p

Nu vil jeg gerne have noget der spiller godt. Ikke perfekt måske, men godt. Jeg er ved træt af at høre på mine 3500kr
surround sæt og vil egentlig gerne have nogle pæne højtalere og derfor gik jeg igang med projektet her. Mine intentioner er
at få bygget et sæt pæne højtalere til min stue og syntes det er sjovt at "designe" og bygge dem.

Så at et "skide" delefilter skal "vælte projektet", nægter jeg at gå med til :) Det må og skal løses - simple as that! Det er så
derfor jeg tyer til internettet / forum som dette, hvor der er kompetente og hjælpsomme personer :)
Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero
 
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 09 Juli 2013 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  


Er dog kommet frem til at der er 100 forskellige svar og hver gang der dukker et svar frem, er der 2 nye spørgsmål. Så jeg
tror jeg gør det at jeg køber nogle færdige og håber på at det spiller OK. Hvis ikke så må hovedepinen komme på det tidspunkt
- orker ikke at bruge mere tid / krudt pga. et ski.. delefilter.

Jeg takker dog for ALLE's hjælp og kommentare herinde - der er intet af det der ikke er blevet taget i betraktning :)
Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes