| Forfatter |
|
Bjørns Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 14 Juli 2013 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min søn på 11 kom fornylig hjem med en gammel beogram 1203 som han havde fået forærende, og da vibesøgte Fona strøg
han direkte hen til pladeafdelingen og fandt 2 lp'er som han investerede lommepengene i. Det er ret sjovt, fordi jeg selv gik
over til CD'erne da de kom frem, og ikke har kigget tilbage siden, så det er meget begrænset hvad jeg har af vinyl. Men
knægten mener altså at vinyl er det eneste der du'r  . Nu mener jeg faktisk at vi skal
se os om efter en bedre brugt pladespiller at spille de fine nye plader på i stedet for b&o'en som har stået i en garage i 10+ år.
Men den skal stå på drengeværelset, hvor der jo stadig bliver leget og hoppet rundt ind imellem. Er det noget brugt Thorens
TD 316/318/320 som jeg skal gå efter? Der er en del brugte af dem for tiden. Hvad skal jeg særligt være opmærksom på?
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 15 Juli 2013 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Remmen kan være slidt.Ellers plejer de at være solide.Jeg havde min 318 i mange år.Men det var 10 år siden
Men ellers er der Dual pladespiller fra 2500.- som spiller super til prisen
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 Juli 2013 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
De nævnte Thorensmodeller er sædvanligvis glimrende brugtkøb! En slidt rem er ikke så dyr at skifte, så hvis eneste minus er en slidt rem, så bør det
ikke afholde dig/jer fra et køb.
Tjek herudover om lejet drejer let og støjfrit rundt. Tag remmen af og skub til pladetallerkenen og lyt efter mislyde. Hvis du/I har mod på det, så løft
evt. lejeakslen op af lejebrønden og se efter slid (-mærker) på lejeakslen. Og det samme, hvis lejekuglen kan fiskes op fra bunden af lejebrønden. Det
kan hurtigt blive en træls affære, hvis centerlejet på en pladespiller er slidt.
Endelig bør det flydende ophæng tjekkes. Bevæger det sig frit, og vender det tilbage til sin udgangsposition.
Tjek også, at motoren drejer lydløst rundt, og at hastighedsomskifteren fungerer. Hvis omdrejningstallet også kan tjekkes med en stroboskopskive, så
gør det.
Ovenstående lyder måske altsammen en smule besværligt, men helt så galt er det nu ikke.
Held og og lykke!
Og husk - vinyl er fremtiden
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 15 Juli 2013 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det største problem lige nu er at de "hopper" rundt når de leger ville jeg sætte en solid hylde op på væggen. Det må
kunne gøres for mindre end 200 kr via silvan.
Ellers ville jeg gå efter en Project Debyt. Den er billig og ikke flydende ophængt. Et flydende ophæng er lidt som svigermor,
når alt kører gir det ingen mislyde, men er bare en lille ting skæv, ja så vælter hele læsset......... Og på et drengeværrelse er
der altså ofte meget galt !!! En sådan SKAL hænge på væggen.
mvh. Asger
PS:Så er weekenderne jo besat med loppemarkeder og gennemrodning af kasser med gamle plader, god fornøjelse.
|
| Til top |
|
| |
MUNKEBO Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 15 Juli 2013 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er det bare dejligt at også de helt unge begynder at interesser sig for vinyl. Jeg handler ofte plader og i butikken hvor jeg kommer, ser man
flere og flere unge mennesker, er det ikke bare fedt
Med hensyn til pladespiller synes jeg personligt i skal kikke efter en god brugt, frem for en billig ny! Analougeman anbefaler Thorsens, der er jo
også Rega, som ofte er til salg her på sitet.
Held og lykke med projektet
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 15 Juli 2013 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller også forsætte med B&O, bare en anden og nyere model. De er jo ret danse sikre, når man tænker på det lille livlige pus. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 Juli 2013 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
MUNKEBO skrev:
Hvor er det bare dejligt at også de helt unge begynder at interesser sig for vinyl. Jeg handler ofte plader og i butikken hvor jeg
kommer, ser man
flere og flere unge mennesker, er det ikke bare fedt
Med hensyn til pladespiller synes jeg personligt i skal kikke efter en god brugt, frem for en billig ny! Analougeman anbefaler Thorsens, der er jo
også Rega, som ofte er til salg her på sitet.
Held og lykke med projektet |
|
|
Rega er bestemt også en mulighed, men hvis man sammenligner byggekvaliteten på en ældre Rega Planar 3 og en Thorens i 300-serien, så får man
altså alt i alt mere for pengene i Thorensen. Og hvis sønnike skal betjene pladespilleren, så er en Thorens nok også en lidt mere betjeningsvenlig sag.
I øvrigt enig med MUNKEBO i, at det er rigtig fedt at se så ung en generation kaste sig over vinyl. Jeg holder også en daglig prædiken for mine
sønner, der er hhv. 5 og 3 år - jeg får se, om det bærer frugt
|
| Til top |
|
| |
Bjørns Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2013 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svar.
Vi endte med at købe en brugt Thorens TD318 (I) monteret med Ortofon OM10, fundet på Den Blå Avis til 1500 kr. Sælger var
en meget flink mand, som havde shinet pladespilleren op i alle ender og kanter, monteret ny rem, tjekket pickup'en osv. Alt i
alt så det meget fornuftigt ud, og en rimelig pris til at starte op med. Fin, solid pladespiller, sådan en Thorens.
Så vi tog hjem og sluttede den til den gamle Luxman L30 forstærker, der for tiden kun spiller i den ene kanal  . Det blev
dog liiidt for kedeligt, og så blev den lige sat til min Luxman L540 på et par JBL TI-5000, og så var lyden jo en ganske anden
sag.
Min søn fik hørt sin nyindkøbte Michael Jackson og Beatles plade, og jeg lyttede med!
Tænk sig, jeg har kun haft Luxman L540 i godt 20 år, og har sgu aldrig haft en pladespiller tilsluttet  .
- Jeg er vant til at lytte på min Sony X707 CD-afspiller.
Hvad jeg så synes om lyden fra Thorens'en?? Jaa, det lyder da ret godt vil jeg sige, men X707 lyder bedre. Jeg er jo vant til
den super detaljerede, rene lyd.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2013 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo bare forkæle din guldklump med en bedre p.u
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2013 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørns skrev:
Tak for alle svar.
Vi endte med at købe en brugt Thorens TD318 (I) monteret med Ortofon OM10, fundet på Den Blå Avis til 1500 kr. Sælger var
en meget flink mand, som havde shinet pladespilleren op i alle ender og kanter, monteret ny rem, tjekket pickup'en osv. Alt i
alt så det meget fornuftigt ud, og en rimelig pris til at starte op med. Fin, solid pladespiller, sådan en Thorens.
Så vi tog hjem og sluttede den til den gamle Luxman L30 forstærker, der for tiden kun spiller i den ene kanal . Det blev
dog liiidt for kedeligt, og så blev den lige sat til min Luxman L540 på et par JBL TI-5000, og så var lyden jo en ganske anden
sag.
Min søn fik hørt sin nyindkøbte Michael Jackson og Beatles plade, og jeg lyttede med!
Tænk sig, jeg har kun haft Luxman L540 i godt 20 år, og har sgu aldrig haft en pladespiller tilsluttet .
- Jeg er vant til at lytte på min Sony X707 CD-afspiller.
Hvad jeg så synes om lyden fra Thorens'en?? Jaa, det lyder da ret godt vil jeg sige, men X707 lyder bedre. Jeg er jo vant til
den super detaljerede, rene lyd.
|
|
|
En god ny pickup vil løfte lyden flere grader og så kan det måske være du selv snupper spillen fra sønnike  så pas på, du kunne jo gå hen og blive bidt af det. Den TD318 er en rigtig fin maskine. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Bjørns Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2013 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, hvad kunne være et godt bud på en ny pickup?
- hvis jeg skulle bruge den på mit anlæg (hvor den altså "konkurrerer" med Sony X707) ?
- hvis min søn skal bruge den på et noget billigere anlæg.
Jeg har ikke en dyt forstand på pickup'er eller montering af dem, så der er vel lidt at sætte sig ind i dér ?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2013 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom jeg og et par stykker nævner noget om en ny pickup, er det jo ikke sådan at du absolut skal gøre det. Den er i første omgang købt til din søn pga han tilfældigvis kom hjem med en anden pladespiller. Den pu, der sidder på er helt sikkert fin og tilfredsstillende for din søn. Så lad det være dér og spekulér ikke mere på det, hvis det trods ikke har været planen at få en spille selv. Får du derimod selv blod på tanden på et tidspunkt, vender du bare tilbage her på siden. Så hjælper vi dig så godt vi kan. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 17 Juli 2013 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af de smukke ting ved en OM10 er at lyden kan forbedres ved at simpelt skift af forsats (nål). Der er fire niveauer: 10, 20, 30, 40.
Hvert niveau vil give en forbedring over det forrige, men mange er lige så glade eller mere for 30 som for 40.
|
| Til top |
|
| |
Bjørns Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2013 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich:
Ja, det har jeg selvfølgelig klart for øje. Til drengeværelset og med billig brugt forstærker osv. spiller OM10 pickup'en helt fint.
Det var egentlig bare for at høre folks mening om hvor vi er henne, hvis man skal have en virkelig god pickup, og selvfølgelig
med den bagtanke at jeg godt kunne finde på at købe en Thorens grammofon mere til mit eget anlæg på et tidspunkt.
Jeg ville da gå efter en virkelig god pickup fra starten.
Tak for alle svar. Super forum dette her.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2013 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
da jeg kørte med den havde jeg bl.a en Ortofon MC 20 super-såå man kan godt forsvare en Ortofon Bronze, både MM og MC udgaven
|
| Til top |
|
| |