Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 06:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Høj HIFI.. findes det??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 April 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Et lille spm..

Jeg går med tanker om at lade min kære Audiovector M3 Avantg. udskifte. Grunden til at de MÅSKE må lade livet er at jeg er flyttet i hus med en stue på ca. 60 m², og det er simpelthen for meget til de stakkels små HT’ere, særligt ved festlige lejligheder.

Et andet senario: se det for Jer... konen skal jo høre musik (gerne Ozzy O.) samtidig med at hun ryder ukrudt omme i baghaven - jeg kommer hjem, og hører som det første mine basenheder ralle/vrænge..

Spørgsmålet er så hvilke højttalere, i nogenlunde samme prisklasse, der kan levere vellyd som mine M3'ere samtidig med, at de også kan leve et robust lydtryk??

eller sagt på en anden måde: findes der en HT’er som spiller HIFI som ex Audiovector, og højt som en Cerwin Vega??

De skal trækkes af en h/k AVR8500.

Alternativt, så kunne jeg finde på at investere i en god sub eller to, men jeg er lidt skeptisk vedr. resultatet

Input modtages med tak

/HC 

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 April 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Ja se det problem kender jeg alt til , jeg har en stue på 70m2 .

At få en højtaler der kan spille en stue op på 60m2 koster en del hvis de skal lyde godt , men det kræver også sin amp .

så alt i alt prøv først med dine M3

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Ja se det problem kender jeg alt til , jeg har en stue på 70m2 .

At få en højtaler der kan spille en stue op på 60m2 koster en del hvis de skal lyde godt , men det kræver også sin amp .

så alt i alt prøv først med dine M3

Ja, det er muligt at det er AVR'en som ikke kan "blæse" M3 erene helt op, men jeg tvivler en smule... 2x125 W med en spidsstrøm på 85A er trods alt ikke så lidt.

Jeg har en kammerat som har ikke mindre en 5 stk Arcam FMJ P1 monoblokke, så jeg tror lige at jeg starter med at lå et par stykker af dem (mod behørig bestikkelse )

Meeeeeeen 4 stakkels 6" enheder er fint til en lejlighed, men kommer der rigeligt med luft omkring dem, så tror jeg at det bliver tvivlsomt - anyway, P1'erene skal da prøves

/HC

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Du skal vel starte med at kigge lidt efter nogle hifi højtalere med store membraner til bassen.

Ikke for at gøre reklame for jensen, men kan sådan nogen Strauss eller mahler ikke spille pænt højt. M3 avantgarde er da pænt dyre så hvis der er i det nabolag prismæssigt tror jeg ikke du skal være bange.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

tja det er da lidt et problem, hvad med at sænke loftet (hvis du har højt til loftet) så er det volumen de skal spille op ikke så stort, og helt ærligt, alt over 2m og 10 bruger man alligevel ikke.......Nej ok det kan godt være at konen ikke bifalder den løsning.

Hvad med audiovectors S6 ???

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Dali Grand.

Mads L Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 April 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Dali Grand.

Dem får han nok mere end svært ved at trække med AVR8500eren.

Til top Vis Mads L Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads L Knudsen

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 April 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Avr 8500 vil ikke ha nogen problemmer med at trække dali grand, eller næsten alle andre for den sags skyld, af en snurrerundt  receiver er den bestemt meget kraftig , at man så senere kan sætte en effekt på er en helt anden ting...

Grand er kun på 90 db og anbefalet til forstærkere mellem 50 og 500 watt samtidig med den er i 4 ohm

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 April 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

med et par avg. m3 burde du ikke have de store problemer, men hvis lydtrykket virkeligt er et problem for dig, vil jeg anbefale en sub eller to som du selv foreslår.

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg siden sent i går aftes kørt med 2xArcam FMJ P1 (2x175W/8 ohm), og de lyder jo fantastisk, men hvis der skulle være forskel på effekten, så er det faktisk til AVR'ens fordel (jeg har lidt svært ved at fatte det, men ok ) - lyden bliver lidt ukontrolleret når P1 erene presses, særligt syntes de at miste grebet om basserne et pænt stykke før AVR'en, men ved "normale" lydtryk spiller P1'erene KÆMPE lækkert  (her får h/k'en stor-tæv)

Jeg er nu ved at sætte en B&W ASW750 op, og så må vi se om den klarer "problemet".

Jeg har faktisk allerede et godt øje til Dali Grand Diva, så hvis de andre "planer" ikke giver pote er de måske en løsning.

/HC

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hmm, Divaerne er da ikke meget kraftigere end dine M3?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 23 April 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Du skal vel starte med at kigge lidt efter nogle hifi højtalere med store membraner til bassen.

Ikke for at gøre reklame for jensen, men kan sådan nogen Strauss eller mahler ikke spille pænt højt. M3 avantgarde er da pænt dyre så hvis der er i det nabolag prismæssigt tror jeg ikke du skal være bange.

jo meget højt , men mahler skal have en god amp .

Strauss er ikke så slem af trække , men de kan også spille slemt højt .

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Hmm, Divaerne er da ikke meget kraftigere end dine M3?

Ja, selvfølgelig... det er ikke Grand Diva, men kun Grand... my misktake 

/HC

kiro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 April 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Nogle brugte Snell B Minor kunne være en god løsning se evt. http://www.snellacoustics.com/typeBminor.htm

Har selv Snell CV der er nummeret mindre men spiller utroligt godt.

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 April 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hvad med klipsch, rf 5 eller rf 35. rf5 koster 20000/sæt og rf 35 11400/sæt.

dette skulle være en ht der spiller HØØØØJT og smatidig godt, med en meget dynamiske lyd. har kun hørt den mindste udgave ved lav lydstyrke, så ved ikke om det passer. der er en bekrivelse her på sitet, ellers se www.klipsch.com. audioconcept i Aalborg har rf 35

Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 April 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Den M3 er på mange måder en rigtig fin højtaler med sprællende mikrodynamik i mellemtonen. Men dels kan den, som du rigtigt siger, ikke spille højt. Dels trækker den ikke igennem i bundet. Der er sgu ikke noget der så meget som bare minder om rigtigt bassmæk i den. Problemet er prisen. Det koster bare nogle knapper at få høj lyd med tryk i bunden og samtidigt beholde kvaliteten. Det bliver ofte en trevejs konstruktion hvilket heller ikke er animerende for lydkvaliteten med mindre der virkeligt spyttes i kasketten.

Så skub højtalerne mere ind til bagvægen og derefter tættere på hjørnerne. Undskyld jeg siger det - men det virker. Slap af mens du sparer op til en 10 gange så dyr højtaler.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 23 April 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

kiro skrev:

Nogle brugte Snell B Minor kunne være en god løsning se evt. http://www.snellacoustics.com/typeBminor.htm

Jeg er helt enig. Et par brugte A'er ville også kunne gøre det, formentlig en del bedre. Har selv nogle originale AIII, men vil absolut ikke af med dem. De spiller selv meget store rum op. (Men højt som med Cerwin Vega bliver det næppe - så højt i store rum i rigtig god kvalitet koster ekstremt meget). Digital effektforstærker er formentlig den billigste løsning, for du får brug for meget effekt af god kvalitet.

Husk, at i sådan et voldsomt setup, bliver signalkildens kvalitet meget kritisk.

En helt anden vej er at købe en, helst to, højkvalitets subwoofer(e) og dele relativt højt oppe med et stejlt filter. Så kan du beholde de højttalere, du har - og de vil ovenikøbet lyde meget bedre befriet for de store bevægelser, bassen fremtvinger. Men det kræver tålmodighed og håndgejling at få subwoofere til at hænge lydmæssigt sammen med løse højttalere.

En sidste løsning, udover hornsystemer, som jo er foreslået, er at finde et par brugte Tannoy med 15" coaxial enhed. De spiller fremragende, fylder meget, kræver ikke voldsom effekt og kan fås brugt til menneskelige priser, fordi store kabinetter er blevet umoderne. Her kan du så glæde dig over den positive effekt af hysteriske kvinders krav til et pænt hjem anno 2004 (Long live the women of the seventies). Det tør jeg sige til dig, som er så heldig at kissemisse med en, der hører Ozzy-baby.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 24 April 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:
kiro skrev:

Jeg er helt enig. Et par brugte A'er ville også kunne gøre det, formentlig en del bedre. Har selv nogle originale AIII, men vil absolut ikke af med dem. De spiller selv meget store rum op. (Men højt som med Cerwin Vega bliver det næppe - så højt i store rum i rigtig god kvalitet koster ekstremt meget). Digital effektforstærker er formentlig den billigste løsning, for du får brug for meget effekt af god kvalitet.

Tro næppe et par Snell A kan bruges med den amp .

Og ja hvis du vil spille højt med fuld kontrol og uden det går udover lyden , så koster der penge .

men hvis man vil have det hele så koster det

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 24 April 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
donkeyshark skrev:
[QUOTE=kiro]

Tro næppe et par Snell A kan bruges med den amp .

Og ja hvis du vil spille højt med fuld kontrol og uden det går udover lyden , så koster der penge .

men hvis man vil have det hele så koster det

Nej, du har ret, men jeg legede lige med tanken om en amp opgradering.

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2004 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Køb mine højttalere!! Dynamax 2400 højttalerne (brugt som reference hos hifi4all-staben) De er gigant store, men kan UDEN problemer fylde din stue med en vellyd som selv dine nuværende AV´ere ikke kommer i nærheden af!

Skriv en privat besked hvis det har interesse (har det lidt skidt med at sidde her og lave reklame for mine egne højttalere )

De sælges netop pga pladsmangel, da jeg snarligt flytter til noget mindre...

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes