| Forfatter |
|
TONJEN Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 04 September 2013 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg skal i gang med et selvbyg højttaler projekt.
Jeg regner med at finére dem, og nu kommer spørgsmålet.
Skal der finéres på begge sider af mdf pladen, for at undgå at pladen trækker sig.
Jeg har som forsøg finéret et stykke mdf på ca 30 x 40 cm, og det ser faktisk ud til at den buer en anelse nu.
Er der noget der hedder afstresnings finér eller noget i den retning.
Det drejer sig i øvrigt om Troels Gravesens DTQWT.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 04 September 2013 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske de kan hjælpe dig her http://speakerbuilder.dk/
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 04 September 2013 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min søn som er møbelsnedker, siger at de skal fineres på begge sider.
carsten
|
| Til top |
|
| |
TONJEN Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det noget specielt finér man skal bruge på bagsiden?
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 04 September 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv bygget et sæt DTWQT, dog i en 30hz model som er 50cm højere.
Mine er bygget som et 19mm MDF inderkabinet med 10mm MDF udenpå igen og så finneret med 1mm. Har kun finneret på
udvendig side og jeg har ingen sider der buer det mindste eller noget.
Hvilken metode har du brugt? Jeg har "malet" med trælim på begge flader, ladet det tørre i 10min og så varmet det sammen
med et strygejern.
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 04 September 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at bruge krydsfiner i stedet?
|
| Til top |
|
| |
TONJEN Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2013 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brugt 19 mm mdf, påført lim på pladen, lagt finér på og til sidste presset det hele sammen og ladet tørre i ca 12 timer.
Jeg har presset det med skruetvinger og en 19 mm mdf plade.
"Roky" Jeg var af den opfattelse at mdf er et udmærket materiale til højttalere, men hvilken krydsfinér ville være bedre?
|
| Til top |
|
| |
donjon Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 04 September 2013 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det billigste er ok på bagsiden.
|
| Til top |
|
| |
TONJEN Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt brugte jeg hvid trælim og 0,8 mm finér.
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 04 September 2013 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
TONJEN skrev:
Jeg har brugt 19 mm mdf, påført lim på pladen, lagt finér på og til sidste presset det hele sammen og
ladet tørre i ca 12 timer.
"Roky" Jeg var af den opfattelse at mdf er et udmærket materiale til højttalere, men hvilken krydsfinér ville være bedre?
|
|
|
Hejsa. man plejer at bruge birkekrydsfiner. http://www.otbyggemarked.dk/Plader/birk_s-s-
wbp_18mm_125x250cm.htm .. det mener jeg også troels adviserer på hans hjemmeside.
her kan du læse en tråd på
dansk om mdf vs krydsfiner.
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2013 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
TONJEN skrev:
Jeg har brugt 19 mm mdf, påført lim på pladen, lagt finér på og til sidste presset det hele
sammen og ladet tørre i ca 12 timer.
"Roky" Jeg var af den opfattelse at mdf er et udmærket materiale til højttalere, men hvilken krydsfinér ville være
bedre? |
|
|
MDF er et fint materiale til højttalerbrug - Den primære årsag til at det er så anvendt er at det er billigt og let at
arbejde med.
Som klypstefan skriver er baltisk/østeuropæisk krydsfiner det bedste finer du kan købe- Men prisen er også ca
900
kr pr m2 - Og du skal vel bruge 5-7 m2 ? Du kan følgelig også vælge en billig kvalitet, så har du bare ikke den
finish, som med den dyre- lydmæssigt tror jeg ikke på der er forskel.
Altså jeg har ikke lyttet direkte mellem mdf og krydsfiner - og ved en konstruktion som Troels Gravesen's, tror jeg
ikke at vibrationer/resonanser er så udtalte som ved lukket/basrefleks kabinetter.
Iøvrigt er det bedste til mellemtone en sandwich af bitumen, krydsfiner og mdf. Der ligger en tråd et eller andet
sted om det. Til bas gælder det om at få det så stift som muligt, altså masser af afstivning og tyngde.
Når det så er sag ville jeg i hvert fald overveje krydsfiner, i mente at projektet tager lang tid at bygge, samt
prisen på enheder og
delefilter.
Det seneste jeg byggede var ikke i krydsfiner, men i MDF- På baggrund af hvad enhederne kostede.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 05 September 2013 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er birkekrydsfinér jo ikke bare birkekrydsfinér ...
I mange år var finsk birkekrydsfinér det bedste, man kunne få, men nu er tendensen, at vi skal endnu længere østpå ... ja, faktisk helt til Sibirien,
hvor birketræerne vokser endnu langsommere end i Finland, hvorfor træet blive hårdere og får en endnu tættere struktur.
Denne serviceoplysning er herved videregivet til alle træmænd
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2013 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman, ja mindre kan da ikke gøre det :).. Næste gang jeg skal hamre et kabinet sammen, tager jeg selv til rusland og
henter mit birk :)...
BTW er der nogle der ved hvorfor man ikke bare bruger nogle af de øvrige hårdtræsorter? som man kan se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Janka_hardness_test , er birk jo slet ikke specielt hårdt. I øvrigt findes der 3 forskellige slags
birk :)..
I øvrigt så jeg engang i et byggemarked at man kunne få hårdttræsfiner, som skulle være en tilfældig sammenpresning af
forskellige af de hårde sorter. Det var nu ret flot, og også til at betale. Er der nogle der kender til det??
|
| Til top |
|
| |
TONJEN Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2013 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Argumentet for at bruge finéret mdf fremfor krydsfinér, er at jeg med det saveudstyr jeg har til rådighed, ikke ser mig i stand
til at lave et ordentligt 45 graders snit.
Jeg kan se på linket at birkefinér koster 300,- pr. m2 og ikke 900,- så det er da til at overkomme. Mdf ligger på ca. 100,- pr.
m2.
Jeg tror jeg prøver at finére et stykke plade på begge sider, og ser hvad der sker. Ellers må jeg jo have fat i en bedre sav, og
lave nogle 45 graders snit.
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2013 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også smække finer på dit finer, så man ikke kan se de uperfekte samlinger.
|
| Til top |
|
| |
TONJEN Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2013 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finér på krydsfinér... ja det var da en mulighed.
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2013 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja finer på krydsfiner kunne bestemt være en mulighed.
Hvis jeg var dig ville jeg bede om at få træet skåret ud ved trælasten og så få garanti på milimeter præcision.
Medmindre du har en rigtig god sav.
Er det det her du har kig på : østenfiner ?
Den bedste kvalitet ser nogenlunde sådan her ud (en masse lag).
http://www.bygmax.dk/wisa-twin-birkekrydsfiner-bb-wg-m-grani ndlaeg-15x2440x1220-mm-wbp-limet.html
Direkte link virker ikke...
Det er meget muligt hukommelse ang pris har svigtet
Silvan har i hvert fald bedste kvalitet liggende - Så kan du tjekke det ud
|
| Til top |
|
| |
Peelo Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 05 September 2013 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er møbelsnedker, og mine erfaringer med finéring viser at det er bedstat finére MDF plader, ja faktisk alle pladematerialer, på begge sider for at undgå at pladerne bliver skæve. Jeg har oplevet MDF-plader helt op til 50mm tykkelse blive trukket skæve af kun at finére dem på den ene side. Men hvad der er mere vigtigt ved finéring er, at du sørger for at bruge så tæt på "nøjagtigt den samme" limmængde på begge sider som muligt, for ellers vil den ene overflade være mere 'lukket', og derved suge mindre fugt end den anden side og så har vi igen problemet med at pladerne kan risikere at slå sig. Man kan, hvis nu man gider bruge pengene på det, købe en limvalse til at styre limmængden med: http://dorchdanola-netbutik.dk/product/gupfo-15-cm-limpaasmo erer-cpl-8940/ (Husk at den sorte gummivalse skal købes separat) Og så husk, hvis du bruger ganske almindelig trælim, så skal de ligge i pres i omkring en-to timer. Hvis du vel at mærke kun bruger plader og "vægte" til at presse finéren på med. Håber det kan bruges til noget  __________________ Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2013 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peelo skrev:
Jeg er møbelsnedker, og mine erfaringer med finéring viser at det er bedstat finére MDF plader, ja faktisk
alle pladematerialer, på begge sider for at undgå at pladerne bliver skæve.Jeg har oplevet MDF-plader helt op til 50mm
tykkelse blive trukket skæve af kun at finére dem på den ene side.Men hvad der er mere vigtigt ved finéring er, at du sørger
for at bruge så tæt på "nøjagtigt den samme" limmængde på begge sider som muligt, for ellers vil den ene overflade være
mere 'lukket', og derved suge mindre fugt end den anden side og så har vi igen problemet med at pladerne kan risikere at slå
sig.Man kan, hvis nu man gider bruge pengene på det, købe en limvalse til at styre limmængden med: http://dorchdanola-
netbutik.dk/product/gupfo-15-cm-limpaasmo erer-cpl-8940/(Husk at den sorte gummivalse skal købes separat)Og så husk,
hvis du bruger ganske almindelig trælim, så skal de ligge i pres i omkring en-to timer. Hvis du vel at mærke kun bruger
plader og "vægte" til at presse finéren på med.Håber det kan bruges til noget |
|
|
Hey Peelo.. I stedet for at finere begge sider, kan man så ikke nøjes med at finere ydersiden, og så bare smøre lim på
indersiden af kabinettet?
|
| Til top |
|
| |
Peelo Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 05 September 2013 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
Peelo skrev:
Jeg er møbelsnedker, og mine erfaringer med finéring viser at det er bedstat finére MDF plader, ja faktisk
alle pladematerialer, på begge sider for at undgå at pladerne bliver skæve.Jeg har oplevet MDF-plader helt op til 50mm
tykkelse blive trukket skæve af kun at finére dem på den ene side.Men hvad der er mere vigtigt ved finéring er, at du sørger
for at bruge så tæt på "nøjagtigt den samme" limmængde på begge sider som muligt, for ellers vil den ene overflade være
mere 'lukket', og derved suge mindre fugt end den anden side og så har vi igen problemet med at pladerne kan risikere at slå
sig.Man kan, hvis nu man gider bruge pengene på det, købe en limvalse til at styre limmængden med: http://dorchdanola-
netbutik.dk/product/gupfo-15-cm-limpaasmo erer-cpl-8940/(Husk at den sorte gummivalse skal købes separat)Og så husk,
hvis du bruger ganske almindelig trælim, så skal de ligge i pres i omkring en-to timer. Hvis du vel at mærke kun bruger
plader og "vægte" til at presse finéren på med.Håber det kan bruges til noget |
|
|
Hey Peelo.. I stedet for at finere begge sider, kan man så ikke nøjes med at finere ydersiden, og så bare smøre lim på
indersiden af kabinettet? |
|
|
Ikke umiddelbart. Men man kan tage noget kraftigt papir, som har samme "trækkeevne" som finéren og lime på i stedet for finéren. Det gør flere af de store kabinetfabrikker. Men det er meget vigtigt at det har samme trækkeevne som finéren, ellers er det ikke til at styre. __________________ Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
|
| Til top |
|
| |