| Forfatter |
|
blackstef Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
Jeg har en Alphason Sonata pladespiller som jeg er rigtig glad for.
Jeg spiller med mm pick up.
Jeg har den billigste riaa fra Vincent som hedder PHO-111 som jeg har brugt hidtil.
Jeg har så opgraderet til en Vincent PHO-8, som er nummeret bedre.
Men den brummer/støjer når jeg skruer op.
Den har en meget svag brummen som er til at leve med når den er tilsluttet og når motoren ikke er aktiveret.
I det øjeblik at motoren bliver aktiveret kommer der en irriterende brum.
Brummen er ikke dyb, nærmere lidt skarp i lyden.
Stel ledningen er selvfølgelig sat fast på riaa'en.
Det mærkelige er at den billigere/dårligere riaa er meget lydløs i forhold til den nye bedre og har ikke det problem!
Jeg har prøvet med 5 forskellige forstærkere, nogle med indbygget riaa og hvis jeg tilslutter pladespilleren til de forstærkere med indbygget riaa, er der stort set intet problem, men i det øjeblik at jeg kører gennem riaa'en, så brummer/støjer det?
Jeg har prøvet med forskellige netkabler, netfiltre og i et andet hus, alle med samme resultat.
Jeg har også byttet den nye riaa til en anden af samme model, igen med samme resultat som er lange testikler!
Jeg har i øvrigt også prøvet med en anden pladespiller og det er samme problem, dog knap så irriterende.
Forhandleren har ikke flere løsningsforslag men inden at den ryger retur vil jeg lige høre forummet om der skulle være et guldkorn eller to som jeg kan prøve?
Den lyder jo meget godt og jeg vil egentligt gerne beholde den, hvis jeg kunne få løst brum støjen.
Kan det virkelig passe at de to ting ikke kan passe sammen?
Mvh
Blackstef
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Fejlen kan være mange ting
Forsøg at flytte din nye RIAA længer væk fra både pladespiller og forstærker udstyr generelt
Nogle riaa er bare uheldig mere følsom, og det er da et forsøg værd
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det en Alphason arm der sidder på også. Eller er det en Rega, f.eks. Er det er Rega, så er stel en del af det ene phono stik. Prøv evt at vende net stikket en ½ omgang på riaa'en og evt din forforstærker. Se efter om du ikke har sat riaa til mc, da du bruger en mm. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
blackstef Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Det er en Alphason arm.
Jeg har prøvet at flytte riaa'en længere væk, har også vendt stikket, og også prøvet at flytte pladespilleren længere væk fra forstærkeren, og den står til mm, he he!
Mvh
Blackstef
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 2 bud der måske kan hjælpe.
1. køre stelledningen videre fra RIAAén til forstærkeren.
2. køre stelledningen udenom RIAAén og direkte op på forstærkeren.
Er problemet lige så stort hvis du kun har f-eks højre kanal fra pladespilleren sat i RIAAén, eller kun højre kanal fra RIAAén i
forstærkeren ?
|
| Til top |
|
| |
blackstef Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Dipolist:
Jeg har faktisk prøvet begge dele og også det med højre /venstre kanal.
Problemet er lige stort uanset 1 eller 2 kanaler.
Har også prøvet at føre stel videre til en radiator, uden held.
Mvh
Blackstef
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den må være noget mere følsom den nyere RIAA.
Det er åbenbart et uheldigt match med den RIAA og den pladespiller og/eller P.U.
Har du prøvet at sætte det sammen som man nu gør og du har gjort og så trække en ekstra ledning fra stelskruen på RIAAén
og holde den hen på arm eller motor ?
Har selv prøvet et lignende problem og der måtte jeg "klistre" en ledning fast til motoren og trække den hen til stelskruen på
forstærkeren
|
| Til top |
|
| |
blackstef Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke prøvet at føre en ekstra ledning til arm eller motor, det prøver jeg i morgen, og godt tænkt!
Mvh
Blackstef
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 25 September 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, visse RIAA'er kan være meget følsomme, hvis ikke alle metaldele på pladespilleren har fat i stel. Jeg måtte fx på et tidspunkt i forbindelse med en
af mine RIAA'er føre en ekstra ledning fra centerlejet til stel. Uden den ekstra stelledning brummede RIAA'en svagt (men hørbart!). Men det var kun
ved den ene RIAA - mine andre RIAA'er var helt tavse også uden den ekstra stelledning.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 September 2013 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt lige at se efter om ikke de små signal pinde ved pickuppen (i huset) ikke er så brede, at de rører hinanden. Nogle signal pinde på pickupper kan sidde lige lovligt tæt. Eller enden på skoen er bøjet lige så tilpas meget til en af siderne, at den rører nabo pinden __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 26 September 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Prøv evt lige at se efter om ikke de små signal pinde ved pickuppen (i huset) ikke er så brede, at de rører
hinanden. Nogle signal pinde på pickupper kan sidde lige lovligt tæt. Eller enden på skoen er bøjet lige så tilpas meget til en af
siderne, at den rører nabo pinden  |
|
|
Det vil aldrig kunne give brum
Enten vil det kortslutte en af kanalerne eller spille i mono
Det er jo 2 x stel og 2 x signal der er der
|
| Til top |
|
| |
blackstef Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 26 September 2013 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
Så lykkedes det sgu!!
Jeg tilsluttede endnu engang en ekstra stel ledning på riaa'en og prøvede på alt det metal som ledningen kunne nå, uden nogen positiv virkning.
Jeg prøvede selvfølgelig også på forstærkeren og det var der løsningen var!
Jeg har en T.A.C. V-60 hvor der er rigtig meget metal men det var lige meget hvor at jeg prøvede med ledningen, så skete der ingenting.
Til sidst rørte jeg tilfældigvis ved det bagerste højre "ben", hvor der er en smule blank metal og så blev der stille!
Jeg havde ellers prøvet tidligere på de forreste "ben" på samme type metal, "benene" er helstøbt med chassiset så jeg er ikke helt sikker på hvorfor at det virker på højre bagerste ben, men det gør det, heldigvis!
Så tak til alle for gode råd!
Mvh
Blackstef
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 26 September 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackstef skrev:
Hej igen!
Så lykkedes det sgu!!
Jeg tilsluttede endnu engang en ekstra stel ledning på riaa'en og prøvede på alt det metal som ledningen kunne nå, uden
nogen positiv virkning.
Jeg prøvede selvfølgelig også på forstærkeren og det var der løsningen var!
Jeg har en T.A.C. V-60 hvor der er rigtig meget metal men det var lige meget hvor at jeg prøvede med ledningen, så skete
der ingenting.
Til sidst rørte jeg tilfældigvis ved det bagerste højre "ben", hvor der er en smule blank metal og så blev der stille!
Jeg havde ellers prøvet tidligere på de forreste "ben" på samme type metal, "benene" er helstøbt med chassiset så jeg er
ikke helt sikker på hvorfor at det virker på højre bagerste ben, men det gør det, heldigvis!
Så tak til alle for gode råd!
Mvh
Blackstef |
|
|
Jamen det er jo det rene guld
Fedt det lykkedes
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 26 September 2013 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Perfekt
Så det var "kun" et spørgsmål om at finde det rette stykke metal at stelle. Har selv prøvet det, og det er godt nok en frustrerende oplevelse, for det er
ikke altid til at se, hvor dælen det er.
|
| Til top |
|
| |
blackstef Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 27 September 2013 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, ultra frustrerende...........men også meget lærerigt
Og nu bliver der bare fyret skiver på tallerkenen, så det er allerede glemt............næsten!
Jeg har ikke skældt ham der Vincent ud i dag, men jeg har godt nok været sur på ham!
God weekend til alle.
Mvh
Blackstef
|
| Til top |
|
| |