Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Razer Mako 2.1 THX (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ParadokS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 September 2013 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Det drejer sig om et 2.1 speaker/subwoofer system til PC. Genial lyd men desværre et meget kendt problem med "clicking
sound of death".
Alle elektronik reperations steder jeg kunne finde tager 500 kroner bare for at se på den og give mig et bud på reperations
omkostninger. Det syntes jeg er lidt vildt! Så hvis der er nogle elektronik kyndige der evt. kan skifte nogle kapacitorer I KBH
området er jeg villig til at betale en rimelig pris og en frokost :)

Det bedste løsningsforslag jeg kunne finde kommer her:

"The solution is that there are two capacitors in the subwoofer amp that need replacing. A qualified electrical repair shop
can do this easily for you. If they put it on the oscilloscope, you'll see that the issue is one of two caps : Best solution is to
replace both the capacitors. One capacitor is 47 uF/50V, and the other is capacitor is a 100 uF 35V. Voltage (Voltage
capacitors) must be of higher capacity, not lower. By putting in slightly bigger capacitors, it will be more resilient to dirty
power, which I believe is the reason why it went bad in the first place - put these on a proper power surge/filter to protect
them.
"

Han beskriver ydermere her hans forklaring til "reperations eksperten" der påstod den ikke kunne fikses:

"According to "experts" changing the capacitors won't fix it, first the ICs were likely the ones damaged and can't be
repaired (yeah right, solid state parts are known to last 3-4 times longer than electrolytic caps).
second excuse; there was another logic board hidden behind the sub woofer that cannot be removed. I laughed at this one,
because I dismantled the whole thing in front of him and left him speechless.
In the end i got fed up, bought a new soldering iron, solder, and capacitors and redid the whole thing myself.
"

Hvis det bare er de kapacitorer som skal skiftes burde det være overkommeligt. Så er det bare lige hvad for nogle man skal
sætte I, men det har I nok mere forstand på end mig :)

MVH David.
Til top Vis ParadokS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ParadokS Besøg ParadokS's Websted

ParadokS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2013 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Det var ikke så mange svar endnu. Jeg sku måske sige at fair pris er ~500 :P
Til top Vis ParadokS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ParadokS Besøg ParadokS's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2013 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg ikke ud fra dine billeder se, om det er en switch-mode strømforsyning, der sidder i, hvis det er det, skal du ikke ændre på værdien/kapaciteten. I det tilfælde, er den 47µF sikkert den, der giver feedback til controller-ic´en. Du skifter dem med samme værdi, 105 graders type og med en spændingsværdi på 100 volt på dem begge to. Køb den dyreste og bedste kvaitet, du kan få. Det vil max koste dig 20-30 kr. for dem begge 2. Så kører det igen i årevis. Hvis det en forsyning med nettrafo i, gør du bare som beskrevet alligevel.

ParadokS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2013 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

det er ikke prisen på materialerne der bekymrer mig.. jeg mangler en der har udstyret og knowhow til at skifte det. Men gider
ikke betale 2000 for det. Dog gerne en rimelig pris :)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2013 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg bor s´gu nok i den forkerte ende af DK i forhold til dig, men der er sikkert masser her på forum fra hovedstaden, der kan svinge en loddekolbe til den meget ukomplicerede rep., der her er tale om.

ParadokS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2013 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Mange tak for informationen. Så er jeg et skridt videre i forberedelsen. Jeg vil prøve at åbne den og tage et par billeder senere.

ParadokS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2013 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg åbnet dyret og taget et par billeder. Men ved ikke hvor meget du kan se på dem :)
Har lavet et mini-album på IMGUR.

Ved du evt. hvor man skal/kan købe de to kapacitorer henne og. evt . hvilket mærke som er det bedste?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2013 kl. 03:51 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at se på billederne. På det første billede af komponentsiden sidder der en lyt(cap til venstre for de to røde ledninger, der ser ud som om den er bulet op i toppen. Hvis det er tilfældet, skal den også skiftes. Ellers er det tæt på ligemeget med fabrikat. Du går bare ind i den nærmeste forretning med løsdele og siger, at du skal ha´ de to (47+100uF) i den bedste kvalitet, de har. Husk 105 grader og min. 63 volt (helst 100 volt).

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H232 82

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H303 91

ParadokS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2013 kl. 05:19 | IP-adresse registreret  

Ja. jeg er heller ikke så handy med kameraet. Men fik ændret fokus så nu ser det bedre ud tror jeg :)
imgur

Man sku tro de havde sat den grå ledning fast med tapetklister eller et stykke tyggegummi. Ved ikke lige hvad det er for en du
syntes der buler (?).

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2013 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Det gør jeg heller ikke længere, med mindre du har pillet noget ud siden i går. Det hjalp lidt med bedre fokus

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 September 2013 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Er det den store lyt, du mener der buler, Boydk, så er det bare støv på toppen og en finger, der har rørt toppen.

ParadokS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2013 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Der må da være en med lidt teknisk snilde som vil tjene en plov + frokost for at skifte et par dimser :D
Kom frisk!

ParadokS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2013 kl. 03:30 | IP-adresse registreret  

. One capacitor is 47 uF/50V, and the other is capacitor is a 100 uF 35V. Voltage (Voltage
capacitors).

Nu har jeg lige dobbelt checket, og jeg kan faktisk ikke finde nogle lign. hvor der står 47uF/50V eller 100 uF/35V og det er jo ik
så fedt :D

Jeg kan finde 4 der hedder 47uF/160V tilgengæld :(
Så er det jo nærmere tilbage til tegnebrættet....

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 September 2013 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Efter min mening , ville jeg ikke bruge så meget tid på den dims.Det har ikke noget med hi-fi at gøre , køb heller en lille forstærker og et sæt rigtige højtaler.

fås her http://dk.farnell.com/panasonic/eca1ham470x/capacitor-47uf-5 0v/dp/8767408
madmax
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

ParadokS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2013 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

en lille forstærker og rigtige højtalere løber hurtigt op, plus det her 2.1 sæt lyder p***e godt allerede. Og det fylder ingenting på
mit bord.. "rigtige" højtalere fylder. og bassen syntes jeg altid mangler noget i de der mindre bord højtalere uden en rigtig
subwoofer.

Det var forresten på komponent print pladen jeg ikke kunne finde de der 47uF 50V, ikke på webshoppen :P

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 September 2013 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Tag close up pics (brug makro) af alle lytter der fejler noget.

Skriv lidt mere præcist hvor i (for jyder og tidligere jyder går det altså et stykke ud)

På brugt markedet kan du sagtens finde et sæt ScanDyna A20 el A25 + ældre forstærker til en plovmand... alligevel synes jeg det er lidt skam at et højtalersæt bukker tidligt under. Sikkert for at spare nogle få kr på lytter.
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

ParadokS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2013 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Så var der sgu en der postede en nice detaljeret løsning endelig!! http://www.fixya.com/support/t8840595-
razer_mako_2_0_speakers https://www.dropbox.com/sh/cvlnyj5cmkdr8yl/7tNh8CsSAj#lh:nul l-Mako.jpg

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 September 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Retter lige link (Håber det er iorden)

http://www.fixya.com/support/t8840595-
razer_mako_2_0_speakers

Til top Vis dipolist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dipolist

ParadokS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2013 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

ja sorry.. ;D

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke kontrollere om det er samme værdier på dit PCB?
Der kan være forskel mellem US og EU udgaven.
+ evt. se om de ser ud til at have udvidet sig.
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes