Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 20:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Brokoblings-modul (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 27 September 2013 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg ønsker (hvis muligt), at kunne brokoble min effektforstærker.

Nogen gange er det muligt at kunne gøre, hvis effektforstærkeren er ordentlig dimensioneret, samt hvordan den er opbygget.

Ved at Brinck elektronik i sin tid lavede et Universal Brokoblings-modul til effektforstærkere, så det må jo kunne lade sig gøre.

Har også set/læst et sted at nogen faktisk også bare tager de to plus'er fra hvert forstærkermodul, og finder den som er mest negativ af de to plus'er til den negative, men den løsning er vidst ikke for god?

- Har ikke sat mig specielt meget ind på det område, så derfor behøver jeg lidt hjælp, til evnt. diagram til kredsløb så jeg kan bygge det.

Der er tale om en SAE 2600 på 2x 400W i 8 ohm RMS (20hz-20Khz)

Et komplet Service-Datasheet over forstærkeren haves. Men scannes kun ind, hvis det er en nødvendighed.

Et almindeligt diagram over den, ses her:
http://schematic.narod.ru/Audio/semi/Amp/SAE/sae26001.gif
http://schematic.narod.ru/Audio/semi/Amp/SAE/sae26002.gif
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 September 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

At brokoble en forstærker er at vende en af forstærkergrnene og bruge de 2 plusser.

Egentlig burde man koble de 2 minusser sammen, men det er de allerede i 99 % af forstærkere, da de i de fleste tilfælde er
koblet direkte til midtpunktet på +/- strømforsyningen. (med mindre forstærkeren er internt brokoblet/balanceret eller med
trafo i udgangen)

Den ene forstærkergren vil så køre i modfase af den anden og du får derfor dobbelt spændingssving og i teorien 4 gange 8
ohms effekten i 8 ohm.

I praksis får man det dobbelte af 4 ohms stereo effekten i 8 ohm brokoblet.

Dvs en forstærker der yder 150 watt i 8 ohm og 250 watt i 4 ohm, vil yde 500 watt i 8 ohm brokoblet.

Kravene til brokobling er få men store Forstærkeren må ikke være brokoblet internt i forvejen og som du selv skriver,
være godt stabil og helt i 2 ohm da en 4 ohms højttaler ses som en 2 ohms højttaler af en brokoblet fortærker.
Du får derved højere effekt, men strømmen halveres.

Kan du måle nul ohm mellem minus på højttalerudgangen og stel på signal ind er forstærkeren ikke brokoblet i forvejen

Brokoblingmodulet fra brink er ikke ret godt lydmæssigt, men du kan lave et selv af en enkelt opamp og lidt modstande og
sikkert finde en passende spænding i forstærkeren til opampen (evt lave en der er spændingsreguleret)

P.S. Det du har læst med den mest negative + er vist en røverhistorie fra et meget varmt land
Til top Vis dipolist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dipolist

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2013 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

dipolist skrev:
At brokoble en forstærker er at vende en af forstærkergrnene og bruge de 2 plusser.

Egentlig burde man koble de 2 minusser sammen, men det er de allerede i 99 % af forstærkere, da de i de fleste tilfælde er
koblet direkte til midtpunktet på +/- strømforsyningen. (med mindre forstærkeren er internt brokoblet/balanceret eller med
trafo i udgangen)

Den ene forstærkergren vil så køre i modfase af den anden og du får derfor dobbelt spændingssving og i teorien 4 gange 8
ohms effekten i 8 ohm.

I praksis får man det dobbelte af 4 ohms stereo effekten i 8 ohm brokoblet.

Dvs en forstærker der yder 150 watt i 8 ohm og 250 watt i 4 ohm, vil yde 500 watt i 8 ohm brokoblet.

Kravene til brokobling er få men store Forstærkeren må ikke være brokoblet internt i forvejen og som du selv skriver,
være godt stabil og helt i 2 ohm da en 4 ohms højttaler ses som en 2 ohms højttaler af en brokoblet fortærker.
Du får derved højere effekt, men strømmen halveres.

Kan du måle nul ohm mellem minus på højttalerudgangen og stel på signal ind er forstærkeren ikke brokoblet i forvejen

Brokoblingmodulet fra brink er ikke ret godt lydmæssigt, men du kan lave et selv af en enkelt opamp og lidt modstande og
sikkert finde en passende spænding i forstærkeren til opampen (evt lave en der er spændingsreguleret)

P.S. Det du har læst med den mest negative + er vist en røverhistorie fra et meget varmt land

Lyder faktisk til det er muligt det her. Herligt

Men jo jeg kender opbygningen af forstærkeren (ikke om den er brokoblet i forvejen eller ej ud fra diagrammet), men ud fra det du siger, ved jeg der måles 0 ohm. Da indgangsbøsningerne er direkte monteret på stel, samt udgangsterminalerne af de negative, som så er monteret til midtpunktet af trafoen, præcis som du beskriver.

Og den er nemlig dimensioneret ordentligt, SAE's koncept var dengang at man ikke skal kunne brænde dem sammen, de prøvede sågar at gå efter skruetrækker princippet, altså næsten kortslutning af udgangen, så derved ved jeg den sagtens ville kunne holde helt ned til 1 ohm, og har læst andres erfaringer med store belastninger med den også hvad det angår.

Men det jeg har brug for her, er hjælp til at kunne udarbejde et forståeligt diagram, altså jeg er ikke elektronikteknikker, så noget med nogen værdier og forbindelse i traditionel forstand, ville jeg sætte pris på. Da jeg ikke har viden nok til at kunne regne tingende ud. Så kan fortælle alt det nødvendige for at finde frem til værdierne for modstande etc. da jeg har måleudstyr osv. ;-)

Og ja, det sidste du kommenterede, er noget jeg svagt husker, så ikke engang sikkert det er noget jeg har læst, men en indbildning kunne det også være.
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 September 2013 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Ved brokobling inverteres den ene kanals signal således at de to kanaler køre i modfase og man får herved det dobbelte spændingssving over belastningen, som jo her er en højttaler. Belastningen tilsluttes mellem de to "varme" terminaler (+venstre og + højre kanal). Hver forstærker kanal "ser" kun halvdelen af impedansen af den tilsluttede belastning - for en 8 ohms højttaler vil det blive 4 ohm. Hvilken impedans har du tænkt dig at tilslutte?
Forstærkeren køre ved ganske høj forsyningsspænding (+/-105Vdc på den høje) og har relativt få udgangstransistorer (2+2par) - dog i en slags klasse G kobling. Hvorfor skal denne fine gamle forstærker udsættes for dette?
Af specs fremgår det at den yder 400W/ch @ 8 ohm og 600W/ch @ 4 ohm. Umiddelbart ville jeg være noget varsom med at pine en så gammel forstærker derud hvor den måske ville have haft det svært selv da den var ny. Der findes i dag mange alternativer der for få penge kan tæskes meget mere og hvor du ikke skal ud og investere i ekstra kredsløb til at fasevende den ene kanal, men det er jo din forstærker.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2013 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Ved brokobling inverteres den ene kanals signal således at de to kanaler køre i modfase og man får herved det dobbelte spændingssving over belastningen, som jo her er en højttaler. Belastningen tilsluttes mellem de to "varme" terminaler (+venstre og + højre kanal). Hver forstærker kanal "ser" kun halvdelen af impedansen af den tilsluttede belastning - for en 8 ohms højttaler vil det blive 4 ohm. Hvilken impedans har du tænkt dig at tilslutte?Forstærkeren køre ved ganske høj forsyningsspænding (+/-105Vdc på den høje) og har relativt få udgangstransistorer (2+2par) - dog i klasse G kobling. Hvorfor skal denne fine gamle forstærker udsættes for dette? Af specs fremgår det at den yder 400W/ch @ 8 ohm og 600W/ch @ 4 ohm. Umiddelbart ville jeg være noget varsom med at pine en så gammel forstærker derud hvor den måske ville have haft det svært selv da den var ny. Der findes i dag mange alternativer der for få penge kan tæskes meget mere og hvor du ikke skal ud og investere i ekstra kredsløb til at fasevende den ene kanal, men det er jo din forstærker.Mvh. Robert GS

Det skal jeg fortælle dig, hehe.

Det slet ikke meningen den på nogen måde skal udsættes for store belastninger som sådan. Selvom folk som beskrevet før har erfaret den klare det fint.

Og er meget glad for den, derfor ønsker jeg også en holdbar løsning.

Det simpelthen fordi jeg nu har én subwoofer, og for at gøre brug af den (med den effekt den har), og ikke bare kun bruge den ene kanal, hvilket jeg jo SAGTENS kan, med det behov jeg har. Men hvorfor ikke forberede den til det, så hvis jeg skulle få løst til at fyre lidt op, at den så er klar til dette. (Kan sagtens være jeg dropper det, for skal helst ikke skade mere end det gør gavn).

Men sagen er den at jeg har kørt med den i noget tid på almindelige højttaler. Men har så også en anden SAE som bare står. Og for at få den i spil, har jeg købt et delefilter som SAE også har lavet. Så jeg derved kan drage nytte af begge forstærkere nu, samt jeg i forvejen har én sub, og ikke har plads til 2. Og den anden SAE er på 250W 8 ohm, er det derved oplagt at bruge den omtalte SAE til dette job. Men den sluttes til èn enhed, derfor kunne løsningen jo logisk nok være i en brokoblingskonstruktion. Hvis det som sagt ikke havde negativ betydning, ved normal daglig brug, som det er 95% af tiden.

Enheden i subben har jeg ikke målt endnu, det er en Dali Concept sub, den i første omgang tilsluttes til (ved den er aktiv, men vil da hellere have råstyrken fra SAE'en til at drive den, fremfor den tamme indbyggede). Hvis den er som mine Dali S1.5 subs, er det meget sandsynligt en 2 ohms enhed.

- Så hvis det er tilfældet med en 2 ohms enhed, vil forstærkeren i brokoblet tilstand se den som 1 ohm, hvis jeg ikke tager meget fejl? (ved det er risikabelt. Men kan jo så bare vælge ikke at tvinge forstærkeren til klippegrænsen med denne sub), hvilket jeg i øvrigt nok aldrig kommer til anyway, da bare 100W fra den er pænt højt til mig. Plus jeg generelt ikke har et behov som andre til at køre en forstærker til grænsen, netop derfor jeg jo foretrækker forstærker med rigeligt effekt, så jeg ved jeg altid har massere af overskud.

Har i øvrigt set en test der siger den klare i hvert fald 2ohm med 900W, uden problemer. Men i 1 ohm, har jeg ikke set test for med data, kun folk der har snakket om det er afprøvet.

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 September 2013 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Kig på denne side, der er alt om det (nederst)

Link

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 September 2013 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hvis enheden i den 1,5 er den samme som i SWA15, så er det en 2 ohms enhed og så ville jeg altså ikke brokoble den
forstærker på den.

En anden ting er at der jo nok er noget korrektion indbygget i filteret i den 1,5 for at få den til at gå dybt i den lille lukkede
kasse, som du så ikke får med hvis du fjerner hele forstærkeren og bruger en anden.

Husk også at hvis du vil gøre det alligevel og selv korrigere elektronisk, så er "sølle" 6 db ekstra i den dybe bas = 4 gange så
stort effektkrav samtidig med at din forstærker kigger ind i 1 ohm.

Jeg ville altså ikke gøre det

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 27 September 2013 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Ja ja - jeg forstår ikke helt formålet med at brokoble den SAE2600 for så at koble den på en Dali sub med en begrænset belastbarhed og måske endda en for forstærkeren vanskelig belastning. Hvad tror du den 12" vil kunne mere end hvis du nøjes med at "bare" at tilslutte den til en kanal fra SAE'en? Ramme den modsatte væg dobbelt så hurtigt?

Mvh. Robert GS 
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2013 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Ja ja - jeg forstår ikke helt formålet med at brokoble den SAE2600 for så at koble den på en Dali sub med en begrænset belastbarhed og måske endda en for forstærkeren vanskelig belastning. Hvad tror du den 12" vil kunne mere end hvis du nøjes med at "bare" at tilslutte den til en kanal fra SAE'en? Ramme den modsatte væg dobbelt så hurtigt?Mvh. Robert GS 

Forstår udmærket dit argument, men hvad er alternativet? Bare at bruge den ene kanal?, Så har jeg den anden som aldrig bruges, da jeg kun har én enhed at gøre godt med lige pt...

Nej forventer hverken hurtigere bass, mere power etc. det er udelukket i hensigt af at drage nøtte af den, og ikke overflydelige gøre den i det beskrevne tilfælde.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2013 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

dipolist skrev:
Hvis enheden i den 1,5 er den samme som i SWA15, så er det en 2 ohms enhed og så ville jeg altså ikke brokoble den
forstærker på den.

En anden ting er at der jo nok er noget korrektion indbygget i filteret i den 1,5 for at få den til at gå dybt i den lille lukkede
kasse, som du så ikke får med hvis du fjerner hele forstærkeren og bruger en anden.

Husk også at hvis du vil gøre det alligevel og selv korrigere elektronisk, så er "sølle" 6 db ekstra i den dybe bas = 4 gange så
stort effektkrav samtidig med at din forstærker kigger ind i 1 ohm.

Jeg ville altså ikke gøre det

Det er ikke S1.5 den skal sættes til. De bruges på et andet anlæg hvor jeg har 4x Vincent SP-991+. Men ved bare at enheden i dem er i 2 ohm, er derved skulle det ikke undre mig at Concept subben også er det.

- Grunden til at SWA-15 har samme ohm, er fordi det er præcis samme enhed der bruges i begge subs. I S1.5 står der SWA-15 på Magneten af enheden, så man er ikke i tvivl...

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Men i begge har jo ret i det måske bare er en dum idé. Men det var lige så meget for at få en dialog omkring et forslag til at drage nytte af den med begge kanaler i drift ved det omtalte tilfælde, med én enhed til rådighed.

For synes da det er synd at en af SAE'erne bare står og samler støv. Når nu også jeg har anskaffet mig et SAE 4000 Crossover, for netop at kunne få begge SAE'er i spil.

- Kan da være det så også bare ender med den sikre løsning... At benytte den ene kanal kun, og måske i fremtiden købe 2 passive subs, eller en dobbelt bund, for så at kunne benytte begge kanaler. Men lige pt. er situationen en anden. Men som sagt afhænger dette her jo også lidt af udfaldet af denne her debat omkring en eventuel brokoblings-løsning.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 28 September 2013 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:
Men i begge har jo ret i det måske bare er en dum idé.
For synes da det er synd at en af SAE'erne bare står og samler støv. 

Hvad med at bygge en boks der "random" tænder / tilslutter de forskellige SAE forstærkere, så får du brugt alle sammen og måske lidt forskellig lyd fra gang til gang...
Ahhhh - just kidding - det er nok lige en tand længere ude end du er med at brokoble

Mvh. Robert GS

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2013 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:

DJ Green skrev:
Men i begge har jo ret i det måske bare er en dum idé.
For synes da det er synd at en af SAE'erne bare står og samler støv. 

Hvad med at bygge en boks der "random" tænder / tilslutter de forskellige SAE forstærkere, så får du brugt alle sammen og måske lidt forskellig lyd fra gang til gang...Ahhhh - just kidding - det er nok lige en tand længere ude end du er med at brokoble Mvh. Robert GS

HAHA, den var god. tjaa hvorfor ikke.. Meeen hehe .

Kan være jeg også bare skulle anskaffe mig den største fra SAE nemlig P500. Som er på 2x 500W 8 ohm, og er med brokoblings-kredsløb "hvis det slåes til", som i øvrigt har hele 24 TO3 transistor i hver kanal (48 i alt). lol (http://www.jims-sae-site.com/Pro_system.htm). Meen så er vi jo ude i det samme igen, netop at jeg ikke for brugt min ellers så dejlige SAE 2600.

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2013 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

DJ Green

Løsningen er jo lige om hjørnet :-D

Du anskaffer dig en Concept sub mere og kører en på hver kanal, så er den SAE 2600 da i brug

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 September 2013 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Måske det var en ide at sælge din concept sub, som den er. Og så bygge en efter samme princip som denne her:
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/233438-dual-oppose d-shiva-sub-inuke1000dsp.html

Så kunne du bruge en kanal til hver enhed, imens at du drager nytte af de fordele der er ved at have modstående sub-enheder i samme kabinet.

Lidt mere inspiration her:
http://www.bossobass.com/Bossobass.com/BB,%20In%20Depth%203. html

Du kunne også lave 2 subs, og igen bruge en kanal til hver. Regner med at dit filter har 2 kanaler. Det er nemlig snedigt at have 2 eller flere subs.
http://news.cnet.com/8301-13645_3-10026083-47.html
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2013 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

dipolist skrev:
DJ Green

Løsningen er jo lige om hjørnet :-D

Du anskaffer dig en Concept sub mere og kører en på hver kanal, så er den SAE 2600 da i brug

Det nok også det som det ender med. Det er i hvert fald den løsning jeg kører på mit hovedanlæg, med 2x S1.5'er hvor der er spændt én Vincent SP-991+ på hver.

Men har squ bare ikke lige plads til en sub mere lige som det er nu. Men okay... - Hvor der er vilje er der vej.. Hehe

For efter denne debat, kan jeg godt fornemme det er mere risikabelt end det gør gavn, og jeg holder jo af den gamle svend, af en 35 årig forstærker. Og den køber man ikke lige igen. Såååå. Tror det taler for sig selv, hehe

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2013 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Måske det var en ide at sælge din concept sub, som den er. Og så bygge en efter samme princip som denne her: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/233438-dual-oppose d-shiva-sub-inuke1000dsp.htmlSå kunne du bruge en kanal til hver enhed, imens at du drager nytte af de fordele der er ved at have modstående sub-enheder i samme kabinet.Lidt mere inspiration her: http://www.bossobass.com/Bossobass.com/BB,%20In%20Depth%203. htmlDu kunne også lave 2 subs, og igen bruge en kanal til hver. Regner med at dit filter har 2 kanaler. Det er nemlig snedigt at have 2 eller flere subs.http://news.cnet.com/8301-13645_3-10026083-47.html

Altså ja, det også en god mulighed. Men har bare ikke rigtig midlerne til at kunne lave kabinetter. Og kender ikke lige noget i min omkreds der kan. Så hellere købe en evnt. aktiv, og gøre den passiv.

Jo delefilteret er mere forberedt til man bruger begge kanaler end én. Da det er en ren stereo aktiv crossover. Så hvis jeg også skulle lave en brokoblings-løsning, skulle jeg også i gang med stereo til mono konverter.

Men når vi er ved det. Hvilke fordele er der ved de kabinetter i push-push / push-pull etc. frem for de traditionelle subs med én frontladet bass? (Da jeg ikke kender de kabinet typer i praktisk forstand)

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2013 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Du skal bare have fat i en sæt af de gode gamle Amadeus Sub-100 incl filteret med frekvenstilpasning og sætte en på hver
kanal

Så garanterer jeg dig dyb dyb dyb og fast bas i rigtig god kvalitet

Man får et chok når man hører de små subwoofere

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2013 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

dipolist skrev:
Du skal bare have fat i en sæt af de gode gamle Amadeus Sub-100 incl filteret med frekvenstilpasning og sætte en på hver
kanal

Så garanterer jeg dig dyb dyb dyb og fast bas i rigtig god kvalitet

Man får et chok når man hører de små subwoofere

Ja okay, fandt også lige ham som havde uploaded artiklen af den her: http://www.holmqvist.dk/hifi/sub100.zip

Meen, ser enheden osv ikke kan fås mere, så det er nok ikke lige til. Samt delefilteret nok heller ikke kan skaffes. Og plus at min SAE anlæg er "kun" sat til min stationær pc, så jeg bruger det som pc anlæg, for netop at få det i spil. Så, så mange penge vil jeg heller ikke smide efter det. Da bare det at skaffe SAE er en båndegård i sig selv. hehe.

Så tror den ligger mere til en evnt opkøbning af en Concept sub mere, hvis vi lander der. Da jeg jo har en i forvejen, og derved ikke bliver så dyrt.

dipolist
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2013 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Et komplet sæt sub-100 med filter fås til ca 2500-3000 og enhederne er jo i et færdigt sæt.

Men det ville godt nok være synd at bruge sådan et godt sæt til PC

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum