| Forfatter |
|
ulrikmm Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 27 September 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Er der et godt bud på hvor man som privatkunde kan købe Mobil Vactra Nr. 4 olie i DK (Østjylland). Jeg skal bruge olien til smøring af lejet i en Dual EDS-1000 DD motor. Så det er i virkeligheen mililiter, ikke hektoliter, jeg har brug for. Lidt om baggrunden for valget af denne tyktflydende olie, der ikke destruerer metallejet: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=3 7&t=50525Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Ingvar Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 28 September 2013 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ulrikmm
Mobil Vactra nr. 4, står beskrevet som en vangeolie til værkstedsmaskiner, så prøv evt. at spørge på maskinværksteder,
om det er den de bruger, i så fald kan der nok hældes lidt i en lille flaske til dig.
Hilsen maskinarbejderen Ingvar
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 28 September 2013 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmmm ... lidt mystisk og lettere postulerende læsning, at almindelig motorolie ødelægger bronzelejer?!? Hvor i alverden kommer den viden fra?
Hvis man læser, hvordan sinterede bronzelejer fremstilles, så bliver de typisk vakuumimprægnerede med mineralsk olie, men mange producenter
tilbyder vakuumimprægnering med syntetiske olier, hvis blot man bestiller tilstrækkeligt store mængder.
Der findes mange holdninger, synspunkter og erfaringer omkring brugen af olie til pladespillerlejer, men jeg har endnu til gode at se/finde en
videnskabelig undersøgelse, der underbygger postulatet i det indlæg, som du henviser til.
Det afgørende i et lyd- og friktionsløst leje må være, at olien er i stand til at modstå det tryk, som lejerotationen skaber, så der dannes en olietrykfilm
mellem lejedelene, så de løber "olie i olie".
Det vil de fleste moderne motorolier med fed viskositet nok kunne klare. Jeg benytter selv syntetisk hypoid gearolie i alle mine pladespillere - også
dem med lejeforinger i bronze - da det er den fedeste kvalitet, man kan få. Og når det er godt nok til at klare belastningen i gearkasser og
differentialer, så kan det sikkert også godt klare belastningen i et pladespillerleje. Det er i hvert fald min (meget uvidenskabelige skal det siges)
filosofi.
Du kan få en dunk (1 liter) for omkring 100 kr., og så burde du have olie nok - i hvert fald til pladespillerlejer - resten af livet ud
Jeg tror dog bestemt, at den foreslåede Mobilolie er glimrende til dit formål. Når jeg ser på specifikationerne, så er det en meget fed olie, men det
spøjse er så, at i indlægget, som du henviser til, der advares imod at benytte olier med additiver (som jeg læser det), og Mobil bemærker selv, at
olien indeholder en additivpakke, der beskytter maskindele. Tja, man kan åbenbart ikke få det hele
|
| Til top |
|
| |
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 28 September 2013 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan bruge den olie man bruger på Toyota bagtøjer med spær, den hedder castrol hypoid LS så kan du nemt få en sjat kvit og frit her...
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for gode råd.
Efter inspektion af lejebøsningerne ser de netop ud til at være selvsmørende. Jeg har derfor blot tørret akslen af med en blød
og fnugfri klud og blæst bøsningerne rene. Bundlejet er fedtsmurt, på metalplatten i bunden der, har jeg lagt Loctite 8106
smørefedt til en start.
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kædesavsolie er dejlig feddtet og har en god vedhæftningsevene.. Bare en uvidenskabelig tanke...
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg også overvejet.
Det kan være det ender med nogle forsøg, da lejet er let at rengøre.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har I nogensinde overvejet at gå ind på fabrikantens hjemmeside og finde den anbefalede olie til lejet??? Så holder lejet en hel menneskealder   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Funny, hvad tror du selv?
Nu er lejet i disse dual DD pladespillere netop en menneskealder gamle.
Manualen giver ingen smørevejledning til motorlejet.
Smøringen er foreløbigt blevet til meget tynd syrefri symaskine olie til bøsnngerne og ovennævnte Loctite fedt til bunden af
lejet. Det fungerer mere lydløst end til at starte med, så helt ringe er det ikke.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk, dit forslag er sympatisk, men Dual i dag er ikke, hvad Dual (heller ikke!) var engang. Nu sælger de sågar mikrobølgeovne og LED-lamper ...
Der er ingen info at hente på hjemmesiden. Måske en email til Dual kan give svar på oliespørgsmålet. De vil helt sikkert forsøge at svare - de er jo
tyske! - men om de længere har nogen viden i organisationen om deres tidligere produkter er nok tvivlsomt.
Motoren indeholder sinterede lejebøsninger (også kaldet selvsmørende lejebøsninger), og som jeg tidligere skrev, så er de typisk
vakuumimprægnerede med mineralsk olie. Det betyder, at hvis du endelig vil smøre dem, hvilket absolut ikke skader, så vil en almindelig fed
motorolie være et godt valg.
Jeg ville under ingen omstændigheder begynde at smøre med olier, der ikke er beregnede til lejer, hvilket inkluderer kædesavsolie, hvor fedtede de
end synes at være
|
| Til top |
|
| |
jarech Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 06:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kædesavsolie er normalt en organisk olie , da den skal være nedbrydelig i naturen. Det gør at den hærder op med tiden ligesom linolie.
Jeg bruger selv Statoil Glideway 32 til smøring af alle mine sinterede lejer.
__________________ JCH
|
| Til top |
|
| |
Serritzlev Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 323
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Van den hul sælger såmænd en lille flaske beregnet til lejer i pladespiller om ikke andet så prøv ebay.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gad vide, hvor Van den Hul får sin olie fra? Mit gæt er, at det er en standardolie fra en større olieleverandør, hvor Van den Hul blot omhælder på små
flasker og sælger til absurd høje literpriser. Men det er et gæt, der blot afspejler min mistro til menneskeheden og "snake oil" i særdeleshed
Jeg er i øvrigt ikke sikker på, at alle vangeolier (herunder den nævnte Glideway 32) er så god en idé at benytte, da disse olier primært er beregnet til
maskindele, der bevæger sig langsomt og ikke udvikler voldsomt meget varme. Hvis man ser på vangeoliers viskositet, så er de karakteristiske
derved, at de er tyktflydende ved lave temperaturer (altså har høj viskositet) og er tyndtflydende ved høje temperaturer (altså har lav viskositet). Og
det er vel lige præcis de modsatte egenskaber, der er brug for, når vi taler roterende lejer, hvor olien ikke må blive tynd som følge af
varmeudviklingen fra lejet?
Hypoid gearolie 80/90 har lige præcis de egenskaber, at viskositeten er høj, hvad enten temperaturen er lav eller høj, så den forbliver dejligt fed (den
bliver marginalt federe, når den bliver varm, hvilket også indikeres af betegnelsen 80/90, hvor 80 angiver viskositeten, når den er kold, og 90 angiver
viskositeten, når den er varm).
Motorolier har samme egenskaber, men har generelt lavere viskositet, som fx 5/50, hvilket gør dem lidt for tynde efter min bedste vurdering.
Vangeolier med meget høj viskositet - jeg har set nogle med en viskositet på 220 - vil sandsynligvis kunne benyttes, da de stadigvæk vil have en
passende høj viskositet, selv når de bliver varme. Det er dog en god idé lige at tjekke specifikationerne. De fleste producenter har kurver over
sammenhængen mellem viskositet og temperatur, som man kan nærstudere, hvis man er meget nørdet med smøremidler.
Og det er der jo enkelte af os, der er
|
| Til top |
|
| |
jarech Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hypoid gearolie er fyldt med EP tilsatser for at den skal være så tryk-stabil som mulig og det er også almindelig kendt at disse nedbryder gul metal lejer p.g.a. korrosion.
Da jeg for en menneskealder siden sad og samlede kapstan drev og trykruller til Brüel & Kjær 7003 og 7004 båndoptager bruget vi microtime olie til smøring. I mangel af bedre bruger jeg nu glideway 32 som har ca. den same viskositet og smøreegenskaber.
Min Schaublin 125 drejebænk har nu kørt i 20 år med glideway 32 eller tilsvarende olie i central smøresystemet uden at bryde sammen eller kører varm så mon ikke almindelige langsomtgående lejer i Hifi også kan.
Nå men det er min holdning.
__________________ JCH
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Almindelig kendt" ... på samme måde, som det er almindelig kendt, at kvindebevægelsen i 1970'erne afbrændte deres bh'er offentligt?
Jeg tror, jeg snart vil skrive til en producent af sinterede lejeforinger og en kemiingeniør (jeg kender faktisk en!) for at få deres kommentarer til
problemstillingen.
Jeg skal nok vende tilbage, hvis jeg får skrevet og i særdeleshed, hvis jeg får et svar
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
@jarech: Schaublin: det er vist drejebænkenes Rolls Royce, er det ikke? Hvis de roterende lejer har holdt til olien i 20 år,
lyder det ikke helt tosset til en pladespiller. Hvor mon man sourcer produktet?
@serritslev: Kender godt vdh olien, har tidl. lånt et par dråber fra en bekendt til min SP 10 mk. II.
@alle: den nuværende smøring er ikke helt tosset: Når DD motoren slukkes, roterer pladetallerkenen videre i 9 omgange.
Den overordnede plan er i øvrigt at lave et vandret leje af glasplader og luftfilm ligesom her: http://ing.dk/blog/flyvende-
tallerken-hvad-er-godt-pladespillerdesign-85967
Jeg har tidligere lavet tilsvarende luftleje med Rega glastallerkenener på en remdrevet DIY. Det leje kunne køre ca. 100
omdrejninger når remmen blev vippet af (fra 33 RPM).
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Ulrik.
det lyder som et spændende tiltag, du har gang i.
med hensyn til bil- eller drejebænksolier, er de jo konstrueret til at kunne absorbere metalrester, og lige præcis det, bliver ikke aktuelt i forbindelse med en pladespiller motor (forhåbentlig ikke).
mvh nils
|
| Til top |
|
| |