Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Block (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 29 September 2013 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er så småt begyndt at tegne på mit nye projekt.

Jeg har i lydlaboratorie tråden lært lidt om IMD forvrængning, som er den fæle type i forhold til Harmonisk forvrængning.
Jeg har fundet nogle enheder som kan holde IMD (og Harmonisk forvrængning nede), se IMD målinger link.

Jeg har lavet en del flere målinger end jeg har delt i tråden. Så hvis der er interesse deles der gerne flere erfaringer.
IMD målinger

Udover IMD forvrængning, mener jeg også at systemet skal gengive tidmæssigt korrekt. dvs at transienter skal stoppe når
kildematerialet dikterer det. Samt at der gerne skulle være styr på enhederne fasedrej, så de spiller tidsmæssigt sammen.

Kan anbefale at læse første link herunder, andet link går lidt mere i dybden(kan ikke få link til at virke her, men prøv at søg
på ) "Watkinson-Putting_science_back_in_loudspeakers.pdf":
Putting_science_back_in_loudspeakers.pdf">Putting science back
Linear phase loudspeaker

Jeg har lavet et 3D udkast her. Det sorte på højttaleren er dæmpemateriale.
Jeg kommer nærmere ind på beslutningerne senere i tråden her.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 September 2013 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

hej Lennart
Dit ene link fejler, Watkinson-Putting_science_back_in_loudspeakers
pdf
Fik mig lige et smil da artiklen bringer "Heisenberg inequality" ind i lyd verden :-D

Dit projekt ser virkelig spændende ud Det sorte på højttaleren er dæmpemateriale. Det er jo nok for at undgå "diffraction distortion" ;)

Måske den her artikel kan være spændende læsning
Loudspeaker Diffraction Distortion and Radiation Impedance

I 80-90 brugte jeg 5 cm skumgummi på fronten af mine KEF CS-3 som også havde teglskaller indvendig
De 5 cm skum bragte virkelig ro over lyden og stereo billede for både T33 og B200G

alternativet er jo at arbejde med eksotiske former af forplader

Hele artiklen af HARRY_F._OLSON fra 1950 kan læses her
LINK

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2013 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Hej hans,

Du fik linket til at virke, takker     , jeg kæmpede lidt med det men der kom altid uønskede karakterer med i linket.

Du har helt ret mht diffraction distortion. Jeg vil gerne undgå den forsinkede puls der kommer fra kantdiffraktion.

På tegningen har jeg også smidt lidt dæmpning på nederst på højttaler fronten. Det er egentlig ikke fordi det hjælper på
diffraktion. men tanken var lidt at højttaleren ville hjælpe på akustikken også. Man siger at der gerne skulle være en dead end,
mht til akustik i højttalerenden. Højttaleren står jo meget bekvemt i den rigtige ende

Dejligt at høre at du havde positive erfaringer med det. Jeg har allerede leget lidt med noget indkøbt skumgummi. Er en
underlig fornæmmelse når man har hovedet tæt på skumgummien, den nærmest sluger lyden.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2013 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

hej Lennart

Jo det har været et af de mindst tekniske tricks jeg har forsøgt og givet så fantastisk meget
Din dæmpning forneden er heller ikke tosset, plus evt nogle tæpper eller fåreskind på gulvet
Det er de først "falske" refleksioner vi skal undgå så dit tiltag er super

Mit forsøg med 5 cm skumgummi var 100% det bedste og billigste jeg har oplevet
Poul Ladegaard brugte stenuld A batts som jeg også forsøgte men nærmet umuligt at undgå at det støver
Hårlak kan evt bruges så de små stenfiber ikke flyver rundt i rummet, men skumgummi er en fin erstatning

Lyden bliver nemlig stentør og man hører kun enheden og det bringer kvaliteterne frem ved gode enheder

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2013 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej,

Dæmpningen med skum er rimelig godt.

Her er måling med/uden 100mm skum foran diskanheden(se bort fra den dårlige frekvensgang)
Der dæmpes med mindst 20dB fra omkring 1KHz,

Så jeg tror jeg vil undgå stenuld der er lidt mere besværligt at arbejde med.

Jeg regner dog med at der skal en form for frontstof foran. evt. over hele øverste stykke. Skumgummi er jo ikke specielt
pænt :)

Nogle gode ideer til stof? skal gerne være visuelt tæt, men ikke lydtæt.

Forresten så skal der en sub på. regner ikke med at gå under 100Hz med systemet her. Eller bliver IMD for høj.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2013 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Holmimpulse tip: Husk at trække i "Gating" nede på impulsresponsen så de kommer så tæt på hinanden som muligt.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2013 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Ang frontstof så er der lidt her
hoejttalerstof
hojttalerstof-hojtaler-hojttaler-stof -hvid
Højttalerstof,_SORT,_150x75cm

Hvad der er bedst ved jeg ikke

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 September 2013 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Dejlig anderledes projekt. Kendte ikke Dayton 2" domen, men den ser da rigtigt spændende ud. Med lidt modifikationer kan den bringes til at måle super flot:
LINK

Hvad koster den og hvor i DK finder man den?

Forstår ikke helt din sideplacering af basserne, det må da give nogle faeproblemer, når du skal delle forholdsvis højt oppe.

Går ud fra topen er en bånd diskant. Kan du fortælle mere om den?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2013 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Holmimpulse tip: Husk at trække i "Gating" nede på impulsresponsen så de kommer så tæt på
hinanden som muligt.

Du har ret, jeg var fokuseret på området over 2khz her.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2013 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Dejlig anderledes projekt. Kendte ikke Dayton 2" domen, men den ser da rigtigt spændende ud. Med lidt
modifikationer kan den bringes til at måle super flot:
LINKHvad koster den og hvor i DK
finder man den?Forstår ikke helt din sideplacering af basserne, det må da give nogle faeproblemer, når du skal delle
forholdsvis højt oppe.Går ud fra topen er en bånd diskant. Kan du fortælle mere om den?

Hej,

Dayton enheden, har jeg købt den i tyskland. Da jeg bor syd for grænsen er der flere forhandlere.
Enheden har en virkelig fornem frekvensgang, og lav forvrængning.
Man kan også finde test her:
Zaph small driver test

Jeg foretrækker hvis muligt at bruge enhederne i området uden breakup, så de bevæger sig som stempler. Dayton går op til
ca 13KHz, så der er ingen problem at undgå peaken, da jeg bruger digital filter.

Der er et par unoder i enheden som jeg har kigget på. f,eks, er der en resonans i udluftningen bagtil, ved 8KHz. Jeg
kommer til forbedringerne af enheden senere

Diskanten er en AMT enhed fra Beyma (TPL-150), eller dvs samme membran. Jeg har lavet mit eget magnetsystem til
enheden se evt her og de næste sider frem:
DIY TPL-150

Den måler rigtigt godt med 3. harmonisk på omkring 0.03% ved høj lydstyrke, og en forsvindende lille IMD, fordi membran
arealet er enormt for en diskant. (omkring 200cm2 foldet ud.) Impulsresponsen er også fornem, hvis man ikke bruger den
nede omkring de 1700Hz hvor der er en membranresonans.

Jeg har simuleret lidt på basserne, og umiddelbart ser det fornuftigt ud selv med relativ høj delefrekvens på 700Hz. Men må
hellere måle lidt inden kabinettet lavet for at sikre mig at der ikke er udfasninger osv.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2013 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hej,

Her er lige et par simuleringer af de to basenheder ved 700Hz som nok bliver delefrekvensen(-6dB)

Det fornuftigt ud. hvis jeg delte ved f.eks. 2KHz blev udtrålningen noget mere problematisk:

Jeg tror at Xdir regner med punktformede udstrålning, i praksis er det jo en stor overflade så udfasningerne er nok ikke så
markante. jeg er ikke så bekymret for small udstrålning da jeg ikke har noget imod en egoisthøjttaler.

Forresten, må jeg takke dig Janils som inspiration til at lave en højttaler der fylder mere i bredden. Det giver flere fordele.
f.eks. at baffle step flyttes ned i frekvens, samt at kantdiffraktioner burde have lavere amplitude, da lydniveauet ved kanten
er lavere.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Hvorfor er centrum-til-centrum afstanden for mellemtone og diskant enhederne hele 25 centimeter? Kan det ikke gøres mindre? Og hvad betyder Tweeter level [dB] = -90 ?

mvh
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hej,

Afstanden er mellem basenhederne. Jeg satte diskant til -90dB så den ingen betydning har.

Dvs det burde være et plot hvor der kun er bidrag fra basenheder med.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej,

En del af kriteriet for valg af enheder har været at finde enheder med lav forvrænnging i det båndet jeg vil benytte dem.
Lavt HD, giver også lavt IMD. bortset fra doppler effekt som ikke er afhængig.

Bas Aurum Cantus 200/50C2C, i test fra K+T har jeg ikke set det meget bedre 150-700Hz:

Mellemtone Dayton Rs52 700-2.5KHz:

For sammenligningens skyld er her en Scan speak 12m4631G. Dome enheder har en klar fordel i området fra omkring 500-
2KHz. Dome har ikke resonans i bølgen, og forvrængningen ligger oftest langt lavere, hvis magnesystemet er lavet
ordentligt:

Diskant Beyma-TPL150, her fra købt enhed, mine DIY enheder har sammenlignelig forvrængning. Det er nok den laveste
forvrængning jeg har set(3. harmonisk)

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Hej,

Afstanden er mellem basenhederne. Jeg satte diskant til -90dB så den ingen betydning har.

Dvs det burde være et plot hvor der kun er bidrag fra basenheder med.

Ja, men se på plottet for TP-150. Det er ikke nogen god bølgefront du har der. Netop derfor bør du få den akustiske afstand længere ned.... MEN, den vertikale spredning for sådan en båndfidus er jo ret begrænset, og tag det sammen med et stejlt filter, LR4 f.eks., så vil interferensen mellem diskant og mellemtone enhederne være meget lavere og dit sprednings-plot vil se finere ud.

Det skal næsten afprøves siden dit projekt er forholdsvis avantgardistisk.

mvh
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej Kris,

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med bølgefronten til TPL-150? Den har jeg ikke plottet her.
Du har ret i at vertikal spredning ikke er så stor.

Jeg deler som sagt, mellembas til mellemtone 700Hz og mellemtone til TPL omkring 2500Hz.
Jeg har prøvet at holde mellemtone og TPL tæt, da deling ved 2500Hz er kritisk pga den kortere bølgeafstand.
Det er lidt problematisk med afstanden mellem mellemtonerne, men skulle gå.

PS. jeg deler nok med 8. ordens LR.

Jeg har lidt kabinetter osv. liggende, så bliver nok nød til at prøve opsætningerne i praksis inden jeg går i gang med kabinet
byggeri.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har lige tegnet lidt på magnetsystem til TPL 150(diskant) og dæmpning. Kommer nok til at se sådan ud:
(dæmpningstegning er ikke lavet med samm mål)

Jeg overvejer at lave en dæmpning med skum og rockwool(til hele toppen ikke kun til TPL-150), for bedst mulig
dæmpeevne, skum yderst og roockwool i kernen. Hvad siger i? lader til at rockwool dæmper lidt dybere.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2013 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har gået og tænkt hvordan basserne bedst monteres.

Jeg vil helst undgå vibrationer i frontplade/side plade, samt have en solid måde at montere bassen på.
overførslen af energi sker i magnetsystemet, og ikke i chassis. så optimalt skal magneten kobles hårdt til noget tungt.

I princippet behøver chassis ikke at spændes til frontplade, derved overføres der ikke enhed til fronten.

Jeg var i byggemarked og fandt nogle egnede materialer:

Her billede af kabinet uden frontplade. Der skal ikke bagplade på planen er at køre åben baffle til midbas, med stærk
sæmpning bag.

Limning af enhed på betongsøjle.

Første enhed limet:

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 12 Oktober 2013 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke lave et rum til mellemtone/diskanter i kabinettet, som du kan putte et andet kabinet ind i (mellemtone/diskant kab..). Her uden på dette ekstra kabinet limer du en 1 cm tyk neopren gummi på hele fladen og putter hele herligheden ind i det egentlige kabinet. det skal være sådan, at du skal bruge lidt kræfter på at skubbe det på plads, så kabinettet sidder godt i spænd. Nu vil diskant/mellemtone være godt isoleret fra basserne.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes