Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 01:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Skratten i diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sorenjoren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej.
Når jeg afspiller visse type plader - for det meste 360 grams, men også nogle tyndere plader - er lyden i diskant-toner (som s-
lyde i vokalen og åben hi-hat) meget mudret. Nærmest overophedet, skrattende. Det er ret irriterende for ørerne. Er der nogle
der ved hvad det kan skyldes? Jeg har en rega p3, lige nu med en ret standard ortofon pick-up. Jeg ved ikke hvilken, da jeg fik
den med pladespilleren (men den er grøn). Derfor ved jeg heller ikke hvor mange timer pick-uppen har på bagen. Jeg har
længe spillet med en MMC1, og der synes jeg ikke jeg havde problemet.
Så det store spørgsmål er om det bare er typen af pick-up, der laver den lyd, men lyder dårligt fordi det måske ikke passer til
resten af konstellationen? Eller om den bare er slidt? Men hvorfor er det kun på nogle type plader man kan høre det??

Håber nogle vil komme med mulige svar på dette problem.
Til top Vis Sorenjoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sorenjoren
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Din pickúp er enten slidt eller justeret forkert, hvilket det kunne tyde på når den anden ikke gør det.

       carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

hej sørenjøren.
der kan være 1000 grunde til dine problemer. men en meget sandsynlig grund, kan være en meget slidt pu, for den giver en meget mat, uskindende diskant. men hvis du med en meget blød pu, bruger for meget antiscating, får du når du tvinger puén udefter (antiscating),drejet selve nålens position i rillen, så den peger for meget ind mod pladens centrum, hvilket giver en langsomt udviklende diskant samt udynamisk bas, nærmest som den bliver strøget igang.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

hej igen.
ps. den tendens som jeg beskrev, bliver forstærket af en for lav vta. ( 360 g plader er højere og giver en lavere vta).
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej igen.
ps. den tendens som jeg beskrev, bliver forstærket af en for lav vta. ( 360 g plader er højere og giver en lavere vta).
mvh nils



Hvad er det for nogle plader der vejer 360 gram..??   


Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

hej nilau.
jeg ved ikke hvilke plader sorenjoren tænker på, men under alle omstændigheder må de være højere.   
ps. de tungeste plader i min samling er, uhqr-pladerne fra mobile-Fidelity, de vejer omk. 200g stk.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej nilau.
jeg ved ikke hvilke plader sorenjoren tænker på, men under alle omstændigheder må de være højere.   
ps. de tungeste plader i min samling er, uhqr-pladerne fra mobile-Fidelity, de vejer omk. 200g stk.
mvh nils


Jeg ved heller ikke hvilken pladetype han tænker på, men det må vel være 78'ere...med den høje vægt?
Det kunne også forklare den lidt skrattende diskant!   


Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Kunne det tænkes at sorenjoren har taget fejl af Gram og Grader. Hvis det er 360gr. lyd kan det jo godt lyde underligt.

       carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Sorenjoren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Tak for alle der har svaret :) Jeg tog fejl. Mente 180 gram og ikke 360 gram Ved ikke hvorfor jeg skrev 360.
Men det havde nok, som Carsten siger, noget med grader og vinkler indenfor matematikkens verden at gøre, men det har jo
INTET med dette at gøre
Nilau, tror også at 200g er det tungeste (højeste).

nils valla skrev:
hej sørenjøren.
der kan være 1000 grunde til dine problemer. men en meget sandsynlig grund, kan være en meget slidt pu, for den giver en
meget mat, uskindende diskant. men hvis du med en meget blød pu, bruger for meget antiscating, får du når du tvinger puén
udefter (antiscating),drejet selve nålens position i rillen, så den peger for meget ind mod pladens centrum, hvilket giver en
langsomt udviklende diskant samt udynamisk bas, nærmest som den bliver strøget igang.


Det er lidt svært at se om nålen peger ind mod midten, men det er meget muligt, da jeg har haft en MMC1 på før, som er meget
let (den har måske brug for meget antiskating?). Det er måske lidt pinligt at spørge om, men hvordan ændrer jeg på
antiskating? (da jeg fik sat MMC'eren på, var der en der hjalp mig. Måske justerede han det uden at fortælle mig det.)
Til top Vis Sorenjoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sorenjoren
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Sorenjoren]
Nilau, tror også at 200g er det tungeste (højeste).
[QUOTE]

http://store.acousticsounds.com/d/62923/Christian_McBride__I nside_Straight-Kind_Of_Brown-210_Gram_Vinyl_Record  



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

hej sorenjoren.
det er overhovedet ikke pinligt. så hvidt jeg husker, sidder der en drejeanordning, og jo mere du drejer på den, des mere antiscate. kom ( SOM UDGANGSPUNKT)tilpas meget antiscate på, således at puén rykker en lille smule tilbage mod dig selv, når du løfter den op inde ved pladens udløb. og nu bliver det mere kompliceret,men; det er bedre at tviste puén en smule indefter og så skrue tilsvarende ned for antiscaten, end at fiksere puén for meget.
mvh nils valla
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

som andre har skrevet- kan der være et utal af grunde til at diskanten lyder underligt.

det første du skal gøre er at finde ud af om pickuppen sidder rigtigt, eller får du kraftig fejlsporring

på denne side kan du læse lidt om det, og downloade en gratis portraktor "cartrige alignment tool" den printer du og klipper ud og ser om din pickup sidder rigtigt.

http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm

det lyder mystisk at det har lydt bedre da du benyttede en B&O MMC-1 da den pickup er alt andet end egnet til den arm du har... men den har nok siddet mere rigtigt.

har du bemærket om- den dårlige lyd kommer i starten af pladen eller hen mod slutningen, for hvis det først kommer hen mod slutningen, så er det klart et sporrings problem.

VTAèn betyder noget- men har ikke så meget med dit problem at gøre.



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

hej cph-r.
du kan ikke udtale dig så kategorisk om hvad der er problemet, for problemet er jo netop, at vi ikke kender problemet.
ps hej sorenjoren de råd jeg før gav, forudsætter selvfølgelig at puén ca. sidder som den skal
mvh nils.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej cph-r.
du kan ikke udtale dig så kategorisk om hvad der er problemet, for problemet er jo netop, at vi ikke kender problemet.
ps hej sorenjoren de råd jeg før gav, forudsætter selvfølgelig at puén ca. sidder som den skal
mvh nils.


Hej,
det har du ret i- men et udgangspunk for at fejlfinde, er vel at den basale opsætning er som den skal være...?


__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

hej cph
helt enig.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Sorenjoren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 07 November 2013 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Man tak for I giver jer tid til at dele ud af jeres viden!

CPH-R skrev:
som andre har skrevet- kan der være et utal af grunde til at diskanten lyder underligt.det første du skal gøre
er at finde ud af om pickuppen sidder rigtigt, eller får du kraftig fejlsporring på denne side kan du læse lidt om det, og
downloade en gratis portraktor "cartrige alignment tool" den printer du og klipper ud og ser om din pickup sidder rigtigt.
http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htmdet lyder mystisk at det har lydt bedre da du benyttede en B&O MMC-1 da den
pickup er alt andet end egnet til den arm du har... men den har nok siddet mere rigtigt. har du bemærket om- den dårlige lyd
kommer i starten af pladen eller hen mod slutningen, for hvis det først kommer hen mod slutningen, så er det klart et sporrings
problem. VTAèn betyder noget- men har ikke så meget med dit problem at gøre.



Dette er nu gjort, og jeg har indstillet den (nogenlunde) efter denne illustration. Synes måske det er lidt bedre, men det er der
stadigvæk. Ikke så meget så meget skratte, men mest hvisle-lyd, i diskanten. På s-lyde og hi-hat er det meget sådan 'ssschhh',
som faktisk irriterer i øregangen og er lige før det er noget, der kan give hovedpine. Jeg har prøvet at ændre på anti-skating,
men det vil aldrig gå helt væk. Ved et bestemt anti-skating indstilling, er hele lydbilledet faktisk forsvindene. Som om der er en
dårlig forbindelse. Hvordan kan det egentlig være?
Til top Vis Sorenjoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sorenjoren
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 08 November 2013 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

hej sorenjoren.
her og nu kan du formindske dine sss-lyde ved at tviste din pu en lille smule indefter. men selvfølgelig er det kun en lappeløsning.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 08 November 2013 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hvis du kører med for lavt nåletryk vil PU'en have svært ved at spore i diskanten. Prøv at øge nåletryk lidt, og se om det hjælper. Hvis bassen bliver for massiv, er du gået for
langt...

__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 08 November 2013 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

hej sorenjoren.
med alt for højt et tryg (for meget vægt) bliver bassen faktisk svampet, og med for lidt tryg, bliver toppen for spinkel men metaliske sss-lyde kan du fjerne ved at tviste din pu indefter(nålen peger indefter mod centertappen).
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Stephan A.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 08 November 2013 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

hej
ikke for at hi jacke tråden
men jeg har samme problem
købte for nylig en project debut der sad en om5 på men da den forrige ejer havde samlet pladespillen forkert
bla vendt antiskating lod forkert samt indst. nåletryk forkert, valgte jeg at skifte til om2 red.
syntes jeg var omhyggelig med montering og havde også printet en protractor men den kunne jo have været i forkert størrelse, så nnu har jeg skrevet den ud der henvises til længere oppe i tråden, håber det kan gøre tricket ellers er jeg nok nødt til at bede en herinde om hjælp til at justere den korrekt.
Til top Vis Stephan A.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stephan A.
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes