Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Måling af højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Nu har jeg brug for lidt hjælp :)

Jeg har fået bygget mine højttalere færdige, som består af følgende pr. kabinet:
1 x Scan Speak D2905/990000 diskant
2 x Eton 5-880 mellemtoner
2 x Eton 7-372 basser

(I kan se hele byggeprojektet her http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=96830&PN=0&TPN= 1)

Enhederne er aktivt delt og der benyttes et MiniDSP delefilter til at køre 3 vejs.

- Når i måler højttalere, er det så med mikrofonen ved lytteposition (i sofaen) eller er det 1 meter fra højttaleren.?
- Hvilke program bruger i til at måle i?
- Hvordan måler i time alignment?
- Findes der noget godt materiale, som tager udgangspunkt i nogen eksempler. Teori er fint, men at se det i praksis er
bedre.
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

man laver nærfelt måling for at måle enhederne og måling ved lytte pladsen for at finde system frekvens gangen
nærfelt måling er mikrofon så tæt at membran lige ikke rører mikrofonen

holmimpulse
LGrau med flere kan sikkert hjælpe dig i bruges af dette gratis program

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer at måle hver enhed for sig, så jeg ved hvad de kan før jeg pejler mig ind på hvordan jeg vil have det til at hænge sammen.
Jeg sætter mikrofonen i niveau med et fiktivt punkt imellem diskant og mellemtonen, i dit tilfælde bliver det så ret på diskanten. Her måler jeg først efter niveau, dvs får stadfæstet den mindst følsomme "sektion". i midt tilfælde er det nemlig mellemtonen, og resten af enhederne skal dæmpes for at passe til denne.
Når niveau er på plads, så gælder det om at få mellemtone og diskant til at hænge sammen, det er en meget vigtig overgang da vi er meget følsomme for fejl i dette frekvensområde.
Timing måler du ved at se på pulsen. når mikrofonen står samme sted, så vil pulsen nå frem hurtigere for diskanten. Dvs at du skal forsinke signalet til diskanten, indtil at pulsen kommer samtidig for både mellemtone og diskant. Så vender du polariteten i filteret for mellemtonen eller diskanten. når du så måler igen skal du få et dybt dyk i frekvensovergangen. Når du så har opnået det dybeste dyk, som er muligt i dit setup, så vender du polariteten korrekt igen. Dette skulle gerne medfører at du får en ret frekvensgang i overgangen og herved får mest hul igennem.
Men det forudsætter at dine enheder ikke laver nogle unoder, dels i forhold til hinanden eller kabinettet. Dette kan du sikre dig ved at måle mellemtonerne for sig og diskanten for sig(med filteret indkoblet). Her skal du gerne få en pæn afrulning der hvor filteret træder i kraft. Dvs i dit tilfælde ved 3500. Jeg ville dog klart eksperimentere med en deling omkring 2200hz. Det går an til en 9900 og det hjælper på sammenhængen, især når du har 2 mellemtoner.
Hvis f.eks dine mellemtoner har nogle unoder omkring delingen, eller op til minimum en oktav højere oppe, så skal den tæmmes med en PEQ. Dvs hvis din enhed ikke har en fin afrulning, så skal du ind og tilpasse Q og gain, så du får rettet kurven ind.
I mit tilfælde har jeg en mellemtone der har et opbrud ved 4800hz. Jeg deler ved 3K. Men alligevel vil puklen ved 4800 udfase min diskant og derfor vil filteret ikke arbejde ordenligt. Derfor benytter jeg PEQ(Hz, Q og Gain) til at dæmpe puklen, så min mellemtone ruller pænt af selv en oktav over de 3K. På den måde får jeg fin glat overgang til min diskant, som ruller noget pænere af.
Over ca 400 hz er det nemt at bruge gating, til at se port fra reflektionerne i lytterummet. Men under 400hz benytter jeg dels måling i lyttepositionen til at få styr på bassen. Men også lyttetest med tonegenerator. Ved at sweepe langsomt igennem frekvensområdet fra 20 til 500hz, er det let at høre hvor der er problemer. Dette gør jeg mens jeg sidder i lyttepositionen, så jeg får bassen rettet ordenligt ind. Problemer under 400hz er at bølgelængden er så lang at det er meget svært at skelne imellem reflektioner og direkte lyd fra enheden.
Nærfeltsmålinger vil jeg kun benytte til at identificere om det er enheden eller kantdifraktioner der driller.
Jeg er lidt træt nu og bør gå i seng - så hvis du finder noget der ikke giver mening i min beskrivelse så brok dig endelig. I morgen er der atter en dag
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Hej,

til Digital thors beskrivelse.

Har sendt PM, spændende projekt, jeg vil gerne komme og måle(lytte )

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes