Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dali 7.1 hjemmebio setup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Er ved at skulle til at indrette min helt nye hjemmebio i mit nye hus, og skal i den forbindelse opgradere mit system fra 5.1 til 7.1
(har købt supplende højtalere)og har i den forbindelse et par spørgsmål til indretning, konfiguration samt afkobling fra gulv.

Mit setup består af følgende;

Billede:

Benq w1070 Projektor
Elitescreens EZ frame 110" fastrammerærred cinewhite gain 1.0

Lyd:

2 stk. Dali suite 1.5 front
1 stk. Dali suite 0,5 center
2 stk. Dali Suite Rear
4 stk. Dali R1000 (dem med en diskant som peger nedad) skal ikke bruge alle 4 til 7.1, men måske 2 som front high?

Ja min dali er af lidt ældre dato men spiller rigtigt godt syntes jeg.

Dali SUB E-12F Subwoofer
Onkyo TX NR 616 Reciever
Panasonic BD101 Blu ray
Apple TV 3
Popcorn Hour a400

Har lavet en 3d model af rummet med indretning, se her nedenfor.

Rummet er et 1/2 kælderrum med stue ovenpå, rummet er 4.7 * 4.7 meter med 2,18 m til loft, loftet har fået troldtekt til
akustikdæmpning samt gulvtæppe som ligger på et 22 mm spånpladegulv med isolering, gulvet ligger på strøer.

Rummet har en lydmæssig udfordring, da der i det venstre hjørne bag sofaen går skrå trappekasse (til trappe til stuen ovenpå) på 1
gange 2 meter ned fra loftet, som går 1 meter ned fra loftet inde ved væggen (som illustreret i grå). Dette medfører at surround
(side) højtalere skal placeres i ørehøjde, har prøvet at vende rummet om (i tankerne), så lærred kom op på væggen mellen de to
døre, men da sofaen ikke skal længere væk en en meter fra bag væggen gav dette større problemer da surround højtalere i så fald
blev placeret foran lytteposition og det dur jo slet ikke.

Jeg regner med at bruge de to dali rear til surround højtalere i ørehøjde ud for hver side af sofaen eller måske lidt over (kan ikke
komme så højt pga trappekassen), og så placere to dali r1000 højt (helt opp ved loft) bag sofaen, jeg tænker at disse vil være
bedste at bruge som surround back da de spreder diskant nedad, og kan vinkles, da min sofa jo er placeret relativt tæt på
bagvæggen, er dette en god ide og hvor tæt skal jeg placere dem?
Ville det være en bedre løsning af vælge de samme højtalere til surround og surround back og hvilke skulle jeg så vælge dali r1000
eller et skaffe et ekstra sæt Dali rear (kender en som har).

Jeg er lidt nervøs for at subwoofer og fronthøjtalere som skal stå på gulvet får mit spånpladegulv til at spille med, hvordan undgår
jeg det bedst? placere dem på fliser? spikes? andet?

Har palner om at poste mit setup med fotos under foraet "min hjemmebio" her på sitet, men skal lige have afsluttet byggerodet
først.

Håber på nogle gode konstruktive indput, da det nu endelig er blevet til til indretning af min første hjemmebio, jubii.

Med venlig hilsen
Jonas

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er behørigt imponeret! Jeg ville nok sætte de to ekstra surroundhøjtalere lidt længere fra hinanden, end din tegning viser. God spredning i det høje toneområde er, efter min mening, essensielt for baghøjtalere - nok vigtigere end at det skal være den samme type. Er du nervøs for, at gulvet 'spiller med' din sub, er afkopling fra gulvet den bedste løsning - altså et blødt, fjedrende underlag under subben.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
God spredning i det høje toneområde er, efter min mening, essensielt for baghøjtalere - nok vigtigere end
at det skal være den samme type. Er du nervøs for, at gulvet 'spiller med' din sub, er afkopling fra gulvet den bedste løsning - altså et blødt,
fjedrende underlag under subben.

Ja det er også det jeg tænker, at spredningen skal være god når jeg sidder så tæt på, og en placering lidt længere fra hinanden er vel det optimale for
DTS/dd truehd 7.1 kilder.
Det var min oprindelige plan at bruge det ekstra sæt r1000 som side surround højt også, men da jeg er nødt til at placere dem i hovedhøjde ville det
jo give problemer med den nedadrettede diskant, og derfor fik jeg fat i et par Dali suite rear, som jo matcher klangmæssigt med front og center som
jo er samme serie, rumkorrektionen på forstærkeren tager sig vel ar tilretning af r1000 højtaleren.

Mht afkobling fra gulv så syntes jeg det er svært at gennemskue, mange forskellige løsninger, men spinkes giver vel ikke nogen mening når det ikke
er betongulv, ja har tænkt på gummi af en slags, men hvilken? Skal det være dyre dæmpefødder eller kan andet gøre det? Hvad med en stor tung
granitflise kombineret med gummi?

Jeg havde planer om at center skulle lægge på en væghængt hylde, men vil det give problemer at lyden vandrer op gennem muren og op i stuen
ovenpå, det er en letbetonvæg?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Der findes fjedrende fødder, der er til at betale. Løsningen med subben på en tung flise (evt. m. spikes), og så bløde fødder under flisen, er god.

Hvor stort problemet med en væghængt center vil blive er svært at vurdere. Man kunne evt. have fjedrende fødder under centeren, når den står på hylden - det ville hjælpe. Om man kan få vægophæng, der i sig selv er afkoblende, ved jeg ikke.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Så vidt det er muligt, så vælg ens højttalere til alle 4 bagkanaler! - og selvfølgelig med samme klangbalance som dine front og center.

Film er mixet med surroundkanalerne i 180cm højde, så gå efter den højde - prøv evt at hænge den venstre på trappekassen og se om den tættere
placering gør noget. Og ellers, som det er blevet foreslået, så større afstand imellem dine bagkanaler.
De skal sidde tættere sammen end dine fronter, men der må godt være et pænt stykke imellem.

Du skal nok ikke være nervøs for at lyden fra din center forplanter sig op igennem væggen - det er mere bassen der gør den slags.
En stor tung og solid flise under subben er også klart at anbefale

Mvh

Troels
Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2013 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Der findes fjedrende fødder, der er til at betale. Løsningen med subben på en tung flise (evt. m. spikes), og så bløde fødder under flisen, er god.Hvor stort problemet med en væghængt center vil blive er svært at vurdere. Man kunne evt. have fjedrende fødder under centeren, når den står på hylden - det ville hjælpe. Om man kan få vægophæng, der i sig selv er afkoblende, ved jeg ikke.

Hvor finder man billige gummi fødder? Alt er selvfølgelig relativt men 400 - 500 kr. som de typisk koster, syntes jeg er mange penge for nogle gummifødder. Kunne man finde noget i byggemarkedet som kunne bruges?

Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2013 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

troelsfilm skrev:
Så vidt det er muligt, så vælg ens højttalere til alle 4 bagkanaler! - og selvfølgelig med samme klangbalance som dine front og center.

Film er mixet med surroundkanalerne i 180cm højde, så gå efter den højde - prøv evt at hænge den venstre på trappekassen og se om den tættere
placering gør noget. Og ellers, som det er blevet foreslået, så større afstand imellem dine bagkanaler.
De skal sidde tættere sammen end dine fronter, men der må godt være et pænt stykke imellem.

Ja har også overvejet dette, men så kommer den som sidder i siden af sofaen jo til at sidde lige under højtaleren, så er det vel bedre at gå på kompromis med placering i højden?

Sidehøjtalere kan godt komme hørere op hvis jeg flytter dem frem i rummet, men så kommer de til at sidde foran lyttepositionen og skal så vinkels mod denne (højtaleren er let vinklet), men det er jo bedst at de er placeret udfor eller lidt bagved lytteposition.

Mht klang forskelle så er mine fronter, center og surround (sidehøjtalere) samme serie (Dali Suite), men r1000 er en anden, har dog før brugt dem som surround højt. med samme center og fronter uden en forstærker med rumkorrektion og det virkede ok, men kunne dog høres at det ikke var helt samme klang
Jeg kompenserede på det ved at sænke volumen en lille smule på dem, regner med at min nye forstærker kan korrige for det.

Ja, der er mange dilemmaer i fht. placering, men jeg vil helst ikke til at lave for mange huller i de nymalede vægge, så derfor er det godt at høre andres mening/erfaring omkring dette før jeg tager en beslutning.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes