Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 16:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ødelagt PU og TT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dhad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej med jer
Lad mig fortælle om mine katastrofale fødselsdagsgaver (jeg stod selv for indkøbet af disse):

1. Øv. Først køber jeg en okki nokki pladevasker - 8-10 ugers leveringstid. Phonophono trak penge med det samme... (Det må
så blive en julegave.)

2. Øv. Køber brugt regahylde, som bliver smadret i forsendelsen.

3. Øv. Køber ny PU. efter 8 dage undervejs fra Berlin, får jeg track and trace besked om at den er ankommet til Frankfurt i går
(fredag).

1. Hurra! PU ankommer med post idag (lørdag), hvem viste, at postdk udleverede pakker lørdag?

4. Øv! Øv! ØV! Giver mig straks til at montere PU på Project RPM1.3 Genie. Ledningerne sidder lidt godt fast på PU, så lidt
kræfter må der til. Dette resulterer i, at jeg rykker den første ledning over (den hvide - på Genie er der ikke headshell kabler,
men kabler direkte mellem PU og phonostik.) De næste 3 stik, som jeg rykker, rykker allesammen den lille guldpin ud af PU'en,
som bliver siddende i ledningen...

Mine spørgsmål er nu:

1. Kan jeg korte det hvide kabel op og montere stik igen? Jeg forventer dog at alle kabler skal være af samme længde?

2. PU (ortofon red) virker ikke efter, at jeg har sat de små guldpin's i igen. Kan det betale sig at kigge mere på PU'en eller er
den til skraldespanden?

Mvh Peter
Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad
 
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 483
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hej Peter.

Min bedste bud er, at forskellen på længden af ledningerne er uden betydning, når forskellene er så små. PU'en anser jeg for at være færdig.

Inden næste forsøg med at montere ledninger på en PU, så prøv evt. at udvide stikkene lidt, så de ikke sidder så fast. Det gøres let, og har ingen betydning for lyden.

Med venlig hilsen

 

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej Peter!

Du kan sagtens korte den hvide ledning lidt, uden at det betyder noget.

Men de små pinde på din Ortofon Red har været loddet sammen med små litzetråde inde i pickup'en. Det betyder så, at forbindelsen til disse er røget. Og det er ikke nemt at reparere.

Desværre er der nogle producenter - bl.a. Pro-ject, Thorens m.fl., der lodder stikkene fast, på pickup'en. Og når man så forsøger at skifte pickup'en, så kan der ske skader, som dem du beskriver. Jeg har selv oplevet det med en unavngiven pladespiller til omkring 10k, hvor jeg i forbindelse med en test, forsøgte at skifte pickup'en, for at teste med en bedre type. Jeg opgav hurtigt, da jeg frygtede det, som du har oplevet! 

Det er bagsiden af "plug and play" pladespillere.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Når jeg af og på montere en pickup, så bruger jeg en meget lille skruetrækker til at skubbe/lirke skoen på pinden ud til den selv falder af og hænger. Jeg sætter skruetrækkeren helt inde ved pu huset og skubber derfra. Når jeg sætter dem på bruger jeg samme metode. Men som der nævnes, skal man lige tjekke tykkelsen på pindene, der sidder på pickuppen og enten klemme eller udvide skoen. Men min måde, at gøre det på, sikrer at jeg ikke flår ledninger og sko fra hinanden. Synd du var så uheldig.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
dhad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er også godt træt af det. Jeg er ved at udvide stikkene, men det er noget hø, for jeg kan se at de har en slags modhage
indbygget...

Tak for hjælpen.

Nogen som kender én, der har et hus til en næsten ubrugt ortofon red PU til salg?
Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad
 
dhad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Ved I hvilken kvalitet ledninger, der er brugt i armen? (hvis nu lodningen ikke holder.)

Kan jeg nøjes med at købe nogle til 100 kr. på ebay, eller skal jeg højere op?
Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Surt Show, har skam også være på den (for nogle år tilbage), grund for stor hænde og for små ledninger (ledninger fra PU til PU hus), her var jeg heldig at det var et løs SME PU hus, som så bare skulle skifte ud, fik derefter forhandler til at montere PU.

Men du leve fuld og til at en ulykke kommer sjældent alene.

Hvordan gå det så med de andre ting som er gået itu ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
dhad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Hvordan gå så med den andre ting er er gå itu ?


Mener du regahylden? Sælgeren havde heldigvis 2, så han sender den anden til mig, og så må postdanmark erstatte den første.

Jeg har fået loddet den hvide ledning, og jeg kan få forbindelse med et multimeter gennem den, men ikke igennem den blå. Jeg
prøvede dog, at montere en meget gammel pickup, og det virkede fint med lyd i begge højttalere?!?

Jeg tror, jeg vil have lavet pladespilleren professionelt, så jeg er sikker på, at alt virker 100%. Så sælger jeg den måske
bagefter, da jeg har fundet ud af, hvor træls det er at montere pickup på arm med arm og hus ud i et....

Kan I anbefale en pladespillermager i det midtjydske?
Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1013
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Sound2vision i Viborg, er det det midtjydske?

__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

dhad skrev:
StarTrek skrev:
Hvordan gå så med den andre ting er er gå itu ?


Mener du regahylden? Sælgeren havde heldigvis 2, så han sender den anden til mig, og så må postdanmark erstatte den første.

Jeg har fået loddet den hvide ledning, og jeg kan få forbindelse med et multimeter gennem den, men ikke igennem den blå. Jeg
prøvede dog, at montere en meget gammel pickup, og det virkede fint med lyd i begge højttalere?!?

Jeg tror, jeg vil have lavet pladespilleren professionelt, så jeg er sikker på, at alt virker 100%. Så sælger jeg den måske
bagefter, da jeg har fundet ud af, hvor træls det er at montere pickup på arm med arm og hus ud i et....

Kan I anbefale en pladespillermager i det midtjydske?

jeps. det var netop regahylden.

Kan se at du også valgt den professionelt løsning, præcis det samme som jeg gjorde, live er for kort til at kaste sig ud i et sådan et projekt og denne løsning koste jo hele ikke en formue.

Og de har jo også den rigtige ekspertise og det rigtige værktøj.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
dhad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Sound2vision i Viborg, er det det midtjydske?


Jow, det er det. Der er også noget der hedder Artsound i Viborg, men jeg kender ikke nogen af firmaerne...

De ser dog lidt high-end ud for en pro-ject pladespiller! De vil nok helst sælge nye arm ledninger til en tusind kroner... :-) Men
der findes nok ikke længere firmaer, der lige passer i profilen til en halvbillig pladespiller.
Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

dhad skrev:
StarTrek skrev:
Hvordan gå så med den andre ting er er gå itu ?


Mener du regahylden? Sælgeren havde heldigvis 2, så han sender den anden til mig, og så må postdanmark erstatte den første.

Jeg har fået loddet den hvide ledning, og jeg kan få forbindelse med et multimeter gennem den, men ikke igennem den blå. Jeg
prøvede dog, at montere en meget gammel pickup, og det virkede fint med lyd i begge højttalere?!?

Jeg tror, jeg vil have lavet pladespilleren professionelt, så jeg er sikker på, at alt virker 100%. Så sælger jeg den måske
bagefter, da jeg har fundet ud af, hvor træls det er at montere pickup på arm med arm og hus ud i et....

Kan I anbefale en pladespillermager i det midtjydske?
Min Helius Aurum arm er også ud i et. Det kan godt være lidt svært, men har heldigvis fået øvet mig over tid. Arm og det flydende ophæng skal være fikseret, så går det fint.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1013
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget sikker på at hvis du snakker med Lars i Sound2Vision vil han meget gerne hjælpe dig med en reparation! Og du må godt hilse og sige at "Vintagetossen Tonni" har sendt dig...


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
dhad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 27 Oktober 2013 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Jeg er meget sikker på at hvis du snakker med Lars i Sound2Vision vil han meget gerne hjælpe dig med en
reparation! Og du må godt hilse og sige at "Vintagetossen Tonni" har sendt dig...

Det vil jeg gøre. Jeg har dog skrevet til NBradio, som jeg købte den af for at høre om, de eller Pro-ject kan hjælpe mig. Ortofon
har også fået en mail om, de har en cart uden nål, som man kan købe.
Mvh Peter
Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes