Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Relæ slår fra? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 November 2013 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hej.

Efter er være flyttet hjemmefra er jeg endt i en lille 19 m^2 kollegielejlighed, og det ser desværre ud til at relæet er lige så lille og slattent som lejligheden.

Det sker desværre jævnligt at sikringen på relæet slår fra (thank god for automatsikring) idet jeg tænder min Densen Beat B-100 forstærker.
Når først den er tændt er der ingen problemer, men det er nok idet den tænder at den virkelig trækker tænder ud (den siger jo også "puf" i højttalerne).

Kan jeg gøre andet ved det end at fare frem og tilbage mellem relæ og forstærker når de ikke vil lege sammen?
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

Sille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 November 2013 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Prøv at benytte et langt 230V's kabel.
Det er fordi din forstærker trække meget strøm ved opstart.
Til top Vis Sille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sille

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2013 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Et langt 230V's kabel?

Jeg har godt nok ingen forstand på strøm osv. men gør kablets længde virkelig forskel?

Sille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2013 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Ved at benytte et langt 230V AC kabel til din stik kontakt opnår du en form for soft start af din forstærker og det har du brug for.

Jeg mener at din Densen Beat B-100 ikke har softstart ved power on. Derfor trækker den alt strøm der er muligt fra din stikkontakt og derfor går dit relæg.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2013 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg prøve, så må jeg en tur i gemmerne og se om jeg har et længere kabel.

Tak skal du have.

Sille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2013 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Ellers kan du prøve at sætte en forlængerledning på.

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 01 November 2013 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hvis den automatsikring har været ude for mange kortslutninger i sit
hårde kollegie liv skal den skiftes. De kan blive fandes følsommer.
Som elektriker sværger jeg stadig mest til smelte sikringer.
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 November 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Sille skrev:
Ved at benytte et langt 230V AC kabel til din stik kontakt opnår du en form for soft start af din forstærker og det har du brug for.

Yderst tynd forklaring på hvad der skulle få ham til at bruge et langt 230V's kabel. Vi (jeg ) er da interesseret i at vide, hvad der skulle være den klare fordel ved dette. Altså en forklaring, som er bundet i andet end en påstand.

Jeg tror mere på den, som elektrikeren giver lige over dette indlæg.

En fejlfri Densen B-100 skal under ingen omstændigheder knalde en fejlfri 10A el. 13A- sikring ved tænd.

vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Sille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2013 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy,

Hvis du nu læser alle mine indlæg om hvorfor det er et forsøg hver.
Til din oplysning har jeg arbejdet i mange år med store effekttrin. Jeg ønsker ikke at nævne her hvilke firma det var. Men det var et firma lig Densen.
Men jeg kan fortælle dig at det var meget populært herinde. Undet normale omstændigheder var der ingen problemer hos kunden.
Men nogle meget få gange er jeg stødt på dette problem og har kunne løse det på denne måde. Jeg siger hermed ikke at det med sikkerhed
Vil løse hans problem, men jeg syntes at det er hver at prøve.

Min erfaring inden for store effektforstærker er at det her godt kan ske. Og jo, det kan også ske med en Densen.

Det som elektrikeren skriver er også rigtig. Han bør også gøre dette.

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 November 2013 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Og hvor langt ønsker du at anbefale det kabel skal være Sille?

Når man tænker på at der ligger x antal meter kabel mellem gruppen og amp'en i forvejen må jeg tilslutte mig den tvivl der er eksponeret...
Men du nævner en mulig løsning! - Det er faktisk muligt at finde adskillige diagrammer på nettet der viser hvordan man kan lave soft-start!

Peterlh:
Allier dig med en radio-/elektronik-mekaniker eller en fagtekniker så er den let og rimelig billigt klaret!

Sille
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2013 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Tonni] Og hvor langt ønsker du at anbefale det kabel skal være Sille?Når man tænker på at der ligger x antal meter kabel mellem gruppen og amp'en i forvejen må jeg tilslutte mig den tvivl der er eksponeret...Men du nævner en mulig løsning! - Det er faktisk muligt at finde adskillige diagrammer på nettet der viser hvordan man kan lave soft-start! Peterlh:Allier dig med en radio-/elektronik-mekaniker eller en fagtekniker så er den let og rimelig billigt klaret!

Det jeg prøver at sige er at han skal prøve det som et forsøg. Han kan evt prøve til at starte med at tilføje feks 5 meter.
Hvis det visser sig at hjælpe, ja så er jeg enig i at han bør lave en elektronik soft start. Den kan laves meget simpel og man kan godt som du skrive finde noget på nettet.

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 November 2013 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Tja jeg har egentligt meget svært ved at se hvordan nogle få milli-ohm kan gøre den store forskel... Men vinder man de fem meter ledning op som en spole med så lille diameter som muligt, kan det da godt tænkes at det vil gi et "fi" der er i stand til at faseforskyde, og dermed dæmpe, strømstødet en smule... Meen, jeg har lidt svært ved at se det fungere i praksis...
Derimod vil en "soft-start" helt sikkert gøre en forskel. En modstand i serie med primæren, som så kortsluttes, modstanden altså, efter et par sekunder, af en timer der styrer et relæ. Men det kræver at det laves af en fagmand hvis det skal gøres sådan at forsikringen æder det, i tilfælde af brand eller anden skade...

ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Sendt: 05 November 2013 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Jeg tror egentligt bare problemet ligger i at, i sidder mange værelser på den nævnte gruppe. Dine øvrige kammerater på
kollegiet har også gang i deres grej, og derfor er gruppen allerede belastet. Når du så starter din Densen forstærker, så har
den en tilpas høj startstrøm til at slå relæet fra.

Hvorfor ikke få en elektriker ud og smide et relæ i som er knap så følsomt, du har med 99% sikkerhed et relæ med en C-
karakteristik siddende i din tavle. Hvis nu du skiftede det til et D relæ, så ville du ikke have problemer med din startstrøm. Så
er du også fri for at sidde og fiks fakse med alle mulige hjemmelavede installationer, som typisk ender med at blive ulovlige.

http
://www.wexoe.dk/fileadmin/produktchefer/dokumentation/hager/ 010_modulkomponentersikkerhedteknik_dk.pdf
Til top Vis ChristianHansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianHansen

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 05 November 2013 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

ChristianHansen skrev:
Jeg tror egentligt bare problemet ligger i at, i sidder mange værelser på den nævnte gruppe. Dine øvrige kammerater på
kollegiet har også gang i deres grej, og derfor er gruppen allerede belastet. Når du så starter din Densen forstærker, så har
den en tilpas høj startstrøm til at slå relæet fra.

Hvorfor ikke få en elektriker ud og smide et relæ i som er knap så følsomt, du har med 99% sikkerhed et relæ med en C-
karakteristik siddende i din tavle. Hvis nu du skiftede det til et D relæ, så ville du ikke have problemer med din startstrøm. Så
er du også fri for at sidde og fiks fakse med alle mulige hjemmelavede installationer, som typisk ender med at blive ulovlige.

http
://www.wexoe.dk/fileadmin/produktchefer/dokumentation/hager/ 010_modulkomponentersikkerhedteknik_dk.pdf

Der skal bare skiftes til en 13 a smeltesikring gruppe. Så er vi ude over al det.
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 November 2013 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis ikke det materiel der sidder efter gruppen er så gammelt at det maks. må forsikres med 10A
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Sendt: 05 November 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Det er jeg ikke enig i. Der kan være flere grunde herfor.

1. Installationen er udført med stofledninger, max 10A forsikring.

2. De fremførte ledere/kabel er med ret stor sikkerhed blot en 1,5mm2, korrekt at de må forsikres med 15,5A, under normale
omstændigheder. Installationer af denne type er typisk dimensioneret efter 75% regel, hvorpå du ikke på forsikre med 13A. Jeg
er næsten sikker på at kollegier ikke falder ind under de danske lempede regler for boliginstallationer.

Til top Vis ChristianHansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianHansen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes