Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 19:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Copland CTA 15 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 05 November 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen
Det er lykkedes mig at få fat i en Copland CTA fra 80'erne.
Tidligere ejer mente, at den havde brug for ny rør, og derfor ikke spillede i den ene kanal.
Da jeg fik låget af, fandt jeg en løs forbindelse til højre indgang, og det blev loddet.
Så var der musik i begge kanaler, og cd'en blev sluutet direkte til.
Lyden er ikke overbevisende, så i aften kiggede jeg igen under låget, og fandt ud af, at den havde fire forskellige el84.
Et Funkwerk Erfurt, to forskellige russerrør med kyrilisk skrift og et tungsram.
Sælger havde fortalt mig, at driverrørene var ecf80, men dem der sidder i er Phillips ecg med grøn skrift. Når man googler dem, så er det ecc88?
Og så til spørgsmålene:
Skal jeg bruge ecf80 eller ecc88 - eller kan jeg bruge begge eller også andre?
Hvad kan I anbefale af rør? Jeg har kig på 4 Siemens el84

Beklager det lange indlæg

Lyth
Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 06 November 2013 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Dit indlæg er bestemt ikke langt!!

Det står der godt nok ikke meget om på nettet, men en tidligere tråd på et andet forum oplyser , dog lidt usikkert, at det drejer sig om et sæt ECF80 som drivere og EL84 som slutrør, så det er NOK det, du skal bruge:

Jeg har 2 spørgsmål til dig:

1: hvordan ved du, at de grønne Phillips ECG er ECC88?

2: hvad står der på russerørene med cyrillisk skrift? (formentlig 6P14P?? - ikke?

 

Den ikke overbevisende lyd KAN stamme fra, at der MÅSKE sidder forkerte rør i som drivere?

Ligeledes kan den ikke- overbevisende lyd stamme fra at EL84'erne er slidte eller defekte. Jeg har ikke meget fídus til Funkwerke-røret. Russerne derimod er normalt ganske solide og dem er jeg normalt mere end tryg ved. Tungsram'røret er nomalt også helt ok. Dog kan selv disse rør være defekte eller slidte. Dette kan man normalt ikke se.

Jeg ville finde et diagram el. lignende og sikre mig hvilke rørtyper, der SKAL sidde der inden jeg satte andre i.

Altså - du skal først sikre dig, at der sidder korrekte rør i forstærkeren  - og det ville jeg sikre mig inden jeg overhovedet tændte den. I det hele taget ville jeg altså få den checket af en rørkyndig - der kan være tralse grunde til ,at den blev solgt til dig. Disse skal i så fald rettes op. Det med den skuffende lyd behøver vel heller ikke lige have noget at gøre med rørene - der kan være så meget andet, som spiller ind også.

Et tydeligt billede under hjelmen af forstærkeren samt nærbilleder af rørene er altid fedt....

Anyway - så vil det da være bedst, hvis alle 4 el84 var af samme mærke og version og ligeså med ECF80'erne (som vi lige nu tror, at det er?)

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 06 November 2013 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

læg gerne billeder op af dyret. så kan vi bedre se/råde dig
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 06 November 2013 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Billeder

Det har jeg ikke prøvet før, men vil forsøge i eftermiddag/aften.
Ellers er det lykkedes mig at tyde tallene på driverrørene - 6LB8 og det er jo ECF80, så de er rigtige nok.

Hav tålmodighed - der kommer billeder
Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 06 November 2013 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Lyth skrev:
Ellers er det lykkedes mig at tyde tallene på driverrørene - 6LB8 og det er jo ECF80, så de er rigtige nok.

De er vel kun "rigtige nok", hvis det vitterlig er den type, der skal sidde i soklerne - det ved vi vel egentlig ikke? (diagram)

 

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Online
Indlæg: 372
Sendt: 06 November 2013 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Måske er det et dumt forslag:

Eftersom rør-type/model næppe er en forretningshemmelighed....og kan ses med det blotte øje under låget på apparatet, kunne man jo rette henvendelse til Copland?

Bare in idè

....mindes de gamle firserdage, hvor jeg lyttede den del til CTA10...dejlig spille!

Mvh. Michael



__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 06 November 2013 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hej.

Selvfølgelig kontakter du copland og får af vide hvad der skal sidde i.

En anden årsag til den forkerte lyd er jo nok at dine driverrør ikke er af samme type, og parrede..
Det betyder at der næppe kan stilles en præcis bias for nogen af dem...
Og det lyder ikke godt hvis den ikke står nogenlunde rigtigt. Alt efter hvor meget fra optimalt selvf.

Så ind med den , få den gennemgået og skiftet rør til parrede typer..
Så skal den nok spille, og så kan du lige få den målt igennem også.
Gør det gerne hos Copland selv, flink mand som ikke tager mere end højest nødvendigt for det han laver.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 06 November 2013 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Tak for indlæggene

Så fik jeg langt om længe fundet ud af, hvordan man lægger billeder ind



Først med frakke på. Den har faktisk ikke en eneste ridse eller bule.



Så uden



Her kan I så se de to driverrør (Philips ECF80 - 6BL8) og de fire udgangsrør.
Fra venstre (Funkwerk Erfurt, russerrør 6P14P, ikke nærmere definerbart rør EL84 og endelig et Tungsram EL84)

F.s.v.a. parrede rør, så er risikoen nok ikke eksisterende

Er nok en god ide at ringe til Copland.

Fortsat god aften
Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 06 November 2013 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Kan kun forestille mig at det er en dobbelt-triode eks. ECC83 eller ligende. På baggrund af erfaring, og har googlekikket og fandt et andet diagram på en Copland med en klassisk pusch-pull udgang, hvor driveren's ene triodedel er line-amp og den anden er fasesplitter. kan næppe tro at de har brugt samme kredsløbsopstilling som i Ortofon KS601... 

et bud, exrumpyt

(snup billeder lidt tættere på, så man kan se hvad det er, et print med seks "flasker" siger ikke meget...)

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 07 November 2013 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Kontaktmuligheder til Copland er ikke ligefrem de første, der dukker op, når man googler.
Nogen der kan hjælpe?

Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth
 
donjon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 November 2012
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 07 November 2013 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Copland: Ryesgade 25 D 2200 København N Danmark, telefonnummer +45 35 36 08 08


Til top Vis donjon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donjon
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 07 November 2013 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

exrumpyt skrev:

Kan kun forestille mig at det er en dobbelt-triode eks. ECC83 eller ligende. På baggrund af erfaring, og har googlekikket og fandt et andet diagram på en Copland med en klassisk pusch-pull udgang, hvor driveren's ene triodedel er line-amp og den anden er fasesplitter. kan næppe tro at de har brugt samme kredsløbsopstilling som i Ortofon KS601... 

et bud, exrumpyt

(snup billeder lidt tættere på, så man kan se hvad det er, et print med seks "flasker" siger ikke meget...)



Aldrig give råd, med mindre man er sikker, specielt ikke når det drejer sig om rør. Det kan gå temmelig galt, ECF 80 er som der står E: 6,3 volt glød parallel 430 mA, C: småsignaltriode, F: småsignalpentode, altså IKKE en dobbelttriode. En simpel Googlesøgning, så havde du nok modificeret dit indlæg

http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ecf80.html

http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6bl8.html

Sååååååh Exrumpyt, på baggrund af erfaring, hmmmmm..... og Googlekigget???? Hvor fa´en har du kigget????



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 07 November 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
exrumpyt skrev:

Kan kun forestille mig at det er en dobbelt-triode eks. ECC83 eller ligende. På baggrund af erfaring, og har googlekikket og fandt et andet diagram på en Copland med en klassisk pusch-pull udgang, hvor driveren's ene triodedel er line-amp og den anden er fasesplitter. kan næppe tro at de har brugt samme kredsløbsopstilling som i Ortofon KS601... 

et bud, exrumpyt

(snup billeder lidt tættere på, så man kan se hvad det er, et print med seks "flasker" siger ikke meget...)



Aldrig give råd, med mindre man er sikker, specielt ikke når det drejer sig om rør. Det kan gå temmelig galt, ECF 80 er som der står E: 6,3 volt glød parallel 430 mA, C: småsignaltriode, F: småsignalpentode, altså IKKE en dobbelttriode. En simpel Googlesøgning, så havde du nok modificeret dit indlæg

http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ecf80.html

http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6bl8.html

Sååååååh Exrumpyt, på baggrund af erfaring, hmmmmm..... og Googlekigget???? Hvor fa´en har du kigget????

Hej Boydk, (og alle der kikker med)... Jeg fandt rent faktisk vha. google et Copland diagram, hvor driver er som jeg beskrev ovenfor.

Det som jeg læser det oprindelige indlæg er, at der er tvivl om det er de rigtige rør der sidder i. Der nævnes ECC 88 (dobbelt triode), og ECF80(triode/pentode).

- Derfor mit smily og latterfremkaldende inglæg...

Fætter-Google viser en Copland CTA401, med en helt klassisk LF-udgang med dobbelt-trioder i hele småsignalvejen... det er det der ligger til grund for min antagelse at det "nok også er den opstilling der er valgt i CTA15... Meeeeeen det ka'da godt være at Copland har valgt nogenlunde samme opstilling som i Ortofon KS601, hvor ECF80 er (E 6,3v.), (F)spændingsforstærker og (C)fasesplitter.  (har diagrammet i skuffen, sammen med bl.a. OVC og MOVIC...) 

Coplan CTA15:

Hvis det kan fastslås at det er ECF80 der skal sidde i er vi et godt stykke videre med at få den fine CTA15 op på dupperene  (jeg kan nok trylle et par ECF80 nos, hvis ønskeligt...) Har et gedint lager af alle mulige rør fra 1920'erene og opefter, fra div. lukkede radioværksteder. Det uigenkaldeligt sidste sted jeg var, gik desværre konkurs sidste år ved denne tid, efter 76år som førende værksted og butik i lokalområdet, men så gammel er jeg nu hellere ikke... 

Erfaring og baggrund behøver vi ikke at pløre rundt i...

Hvis du snupper et billede af driver-sektion, set fra komponentsiden, holdt op mod lys, så vi kan se forløbet af printbanerene i forhold til sokkel og komponenter, kan Boydk og undertegnede nok opnå enighed om hvilken rørtype der hører til... (ECF../ECC..)

Så bare klem på, din CTA15 skal nok komme til at spille fint.

 

exrumpyt

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 07 November 2013 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Lige for at danne mig en lille ide om hvad der kunne være (ud over nedslidte rør). - Hvilke højttalere har du haft på den?

Den er med sine ca 2*12 Watt ikke ligefrem egnet til spillende modstande, med besværlige impedans-/fase-forløb, så måske det er en del af forklaringen...


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 09 November 2013 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Fandt et gammel eksemplar af HiFifidelity hvor de testede netop denne forstærker dog uden at blive klogere af dette. Det var en gammel Ortofon medarbejder som stod bag så det kan være KS601 er brugt som grundlag. Ellers kan man jo kigge på røret, hvis det er en ECF80 er ben 9 gitteret på triode delen, hvis det er et ECC83 er det midpunktet af gløden.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 13 November 2013 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, og jeg beklager, at jeg ikke er kommet tilbage før nu.

Men - nu kører vi.

Jeg fik bekræftet, at den bruger EL84 (4 stk) og ECF80 (2 stk).

Tænkte, at det nok var rørene, der sang på sidste vers og bestilte helt nye rør ved Watford walves.
Det blev til et quad EL84 Harma Cryo og to ecf80 Tungsram.

De ankom i fredags, og en time efter var de monteret. Før der blev varmet, blev den sat til mine System Audio 1530, og der blev "varmet op". Højttalerkablet jeg brugte var rent sølv i bi-wiring (4 x 2 kvadrat - kan ikke huske mærket).
Min CD (Denon S10) blev sat direkte på indgangen, og Dire Straits CD Brothers in arms lagt i skuffen.

Hold da helt op - Det var en fuldstændig anden lyd. Utrolig åben og lækker - selv konen kunne høre, at det lød godt (og det siger en del).

Nu er mit Thule PR/PA 100 taget fra, og bliver sat til salg. Det kan ikke følge med.

Problemet er nu:
- Jeg har brug for en forforstærker, så jeg kan sætte pladespiller (Denon DP-47) og spolebåndoptager (Akai GX-630 DB) til. Skal det også være en med rør - og hvilken - eller findes der en anden måde?
- 12 Watt er ikke pokkers stor effekt til at drive mine SA (90 db) - men hvad skal det ellers være?
- Har skiftet sølvkablet ud med Audioquest Midnight II (også bi-wire), og det har trukket lidt ned i diskanten. Lyden er stadig til den lyse side - nogen der kan foreslå en anden rørkombination - uden at jeg skal hive flere tusind op af lommen?

Er mest til det lidt ældre grej, så fyr løs.

Hygge
Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 13 November 2013 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Rør skal spilles til så vent lidt og se om ikke tingene udvikler sig til den positive side
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes