Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 00:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rca stikboks? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 08 November 2013 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er går og roder med lidt selvbygge halløj.

Vil have muligheden for at lege med forskellige kabler til min SME arm.

Og leder så efter ideer på nettet til en samleboks hvorpå der sidder  H/V phono hun stik. Så jeg fører mine fine tynde ledninger fra tonearmen ind i den.

Men hvad hedder sådan en???

VPI bruger det : http://www.stereophile.com/images/1011vpi.jmwtgone.jpg

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 November 2013 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

altså kun et/par gæt
tonearm litz wire hub or break outbox
eller tonearm connection jig

Jig bruger man altid når man ellers ikke ved hvad det skal hedde

har rettet teksten 21:40 08-11-2013

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 November 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

En værre omgang sludder!
Alignment Jig er den der Bruges til at opsætte PU korrekt - hvilket navnet også antyder.

Nej det er et LEMO stik.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 November 2013 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

jeg vil nu også mene det er fra LEMO www.lemo.co.uk

nu så jeg det billede du satte på- og må da nok sige, at det er da for dum en løsning, hvorfor i alverden vil nogen sende sarte lav volts signaler igennem så mange lodninger og stik (sådan en bussemand af en loddeklat er altså noget man skal undgå og så der overførslen fra stik til bøsning)..? godt kan det ikke være.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2013 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

mit gæt var vrøvl, ok og du har ret, men det var nu ikke stikket der blev spurgt om (som jeg læste det)
men boksen

JMW-9_Memorial_tonearm

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 November 2013 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har ejet en VPI Aries III med 10.5i arm.

Jeg var heller ikke videre pjattet med den løsning - altså de sarte signaler skal igennem et ekstra led.
Men der er, som jeg ser det, nogle grunde til de netop valgte denne løsning.

1) Det er en unipivot arm, altså armen hviler på ét punkt/nål derfor er det svært at komme til nedefra, ved at pladsere kablet lige over unipivot
punktet, har kablet mindst indflydelse på den sarte arm.
2) Ved at have en LEMO kontakt så tæt på gør, at det er særdeles nemt at have flere arme med PUer liggende klar og indstillet, vupti er skift mellem
flere PUer ekstremt nemt - istedet for at have en pladespiller med x antal arme monteret.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2013 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Godt ...

Lad os slå det fast een gang for alle: VPI kalder deres boks for en RCA Junction Box, og den er - som det er nævnt flere gange - forsynet med et
hunstik fra LEMO. LEMO er svejtsisk, men er (selvfølgelig) repræsenteret i mange lande.

En junction box er nem selv at lave - man kan fx benytte nogle af de færdigstøbte alukasser, hvor låget skrues på. De fås i mange dimensioner hos fx
Brinck Elektronik.

Jeg har selv lavet en boks af 5 mm udskåret aluplade. Det er noget mere tidkrævende at lave end en færdigkøbt boks, men jeg skal jo have en
anledning til at lege med min fræser

Hvis det skal være lidt mere bling kan boksen også laves i kobberplade, men det er en pæn del mere hysterisk at arbejde i end alu ...

Og ja, så er det faktisk overraskende, hvor mange velanmeldte tonearme, der har ganske mange stikforbindelser i signalvejen fra pick uppen. Min
Oracle/SME er nok det værste (bedste?!?) eksempel, hvor p.u. forbindes med små litzetråde til nogle stifter i det aftagelige headshell. Headshell
monteres med stifter i nogle armrørskontakter, hvorpå der er loddet litzetråde, der er ført og loddet til et DIN-stik i bunden af armbasen. Heri kan så
sættes et phono-/interconnectkabel efter eget valg. Det giver i alt 11 overgange fra p.u.-tilslutningspindene til phonobøsningerne på min RIAA. Og så
på det sted i signalkæden, hvor signalet er svagest
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2013 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 09 November 2013 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Godt ...

Lad os slå det fast een gang for alle: VPI kalder deres boks for en RCA Junction Box, og den er - som det er nævnt flere gange - forsynet med et
hunstik fra LEMO. LEMO er svejtsisk, men er (selvfølgelig) repræsenteret i mange lande.

En junction box er nem selv at lave - man kan fx benytte nogle af de færdigstøbte alukasser, hvor låget skrues på. De fås i mange dimensioner hos fx
Brinck Elektronik.

Jeg har selv lavet en boks af 5 mm udskåret aluplade. Det er noget mere tidkrævende at lave end en færdigkøbt boks, men jeg skal jo have en
anledning til at lege med min fræser

Hvis det skal være lidt mere bling kan boksen også laves i kobberplade, men det er en pæn del mere hysterisk at arbejde i end alu ...

Og ja, så er det faktisk overraskende, hvor mange velanmeldte tonearme, der har ganske mange stikforbindelser i signalvejen fra pick uppen. Min
Oracle/SME er nok det værste (bedste?!?) eksempel, hvor p.u. forbindes med små litzetråde til nogle stifter i det aftagelige headshell. Headshell
monteres med stifter i nogle armrørskontakter, hvorpå der er loddet litzetråde, der er ført og loddet til et DIN-stik i bunden af armbasen. Heri kan så
sættes et phono-/interconnectkabel efter eget valg. Det giver i alt 11 overgange fra p.u.-tilslutningspindene til phonobøsningerne på min RIAA. Og så
på det sted i signalkæden, hvor signalet er svagest

Nemlig. Takker. Faldt over et færdigt design fra Pro ject ://http://www.henleydesigns.co.uk/RCA-Junction-Box-p1245

Men om det egentlig ikke bedst kan svare sig at bygge det selv. Har du mulighed for at tage et billede af indmaden, på det du har bygget?

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 November 2013 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Det nemmeste er nok at købe en færdig støbt boks a'la http://www.hammondmfg.com/1550.htm og montere en stelskrue og et par gode phono bøsninger.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2013 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Ja, det var også, hvad jeg skrev

Jeg kan desværre ikke tage fotos af indmad og boks, da boksen og den tilhørende tonearm er solgt og befinder sig et sted i Jylland (eller var det
Fyn?).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes