Forfatter |
|
Projectorfreak Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 124
|
Sendt: 24 April 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jeg har en Sony VHP 1272 QM som jeg føder fra en HTPC med et Radeon 9700 Pro AIW grafikkort igennem et 5 meter VGA -> 5xBNC kabel. Jeg oplever at farverne er meget matte og med formindsket dynamik i forhold til når jeg giver projektoren et signal direkte fra min DVD vha. et s-vhs kabel.
Mit gæt er, at signalstyrken ikke er så høj fra grafikkortet som fra DVD afspilleren.
Er der nogen der har erfaringer med dette problem, og evt ved hvordan jeg får den ekstra punch i billedet fra HTPC'en. Jeg har overvejet om en vga-forstærker måske kan gøre tricket?
/Asger
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline Indlæg: 215
|
Sendt: 24 April 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm dit billede burde være mærkant bedre fra din computer via vga end fra DVD kan du virkelig ikke se forskel? Billedet skulle gerne se meget skarpere ud! Det er nok en dum ide at købe en amplifier!
1. Du forstærker også støjen.
2. Du bliver nød til at bruge en amplifier med variable gain for en normal amplifier er designet til at forstærke så signal kan komme igennem der hvor det normalt ikke kan komme igennem. F.eks jeg har omkring 35m til min PJ... 1024x768@60 hz kører fint igennem, men hvis jeg bruger lavere opløsning så bliver signalet for kraftigt og den går totalt amok (noget protection pjat går igang tror jeg).
Istedet bør du gå op til at bruge et kabel med større leder. For at se om det er en større leder der er behov for kan du bruge et super kort kabel istedet og se om resultatet er som du havde forventet.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 April 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sandi
Billedet er bedre fra HTPC'en, det er jo bl.a. progressivt, hvorimod min DVD er interlaced. Problemet er at farverne er mattere (er det et ord?) og uden så meget dynamik som farverne fra DVD'en.
Jeg tror ikke der er støj på signalet i nogen nævneværdig grad. Det virker mere som om spændingen på signalet måske ikke er helt perfekt, eller der sidder nogle filtre på grafikkortet som udjævner signalet.
Hmm, det kunne godt være, at jeg skulle prøve med et kortere kabel. Problemet er bare at jeg skal have konverteret fra vga-stik til 5xBNC.
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1465
|
Sendt: 24 April 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er stor forskel på kvalliteten af tv-out på grafikkort.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 April 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, jeg mener, at have hørt at ATI skulle lave nogle OK kort. Jeg bruger heller ikke TV-Out, men derimod VGA stikket
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1465
|
Sendt: 24 April 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skrev ikke at det var et ATi kort, men der er også fors´kel på deres udgange. Hvis du har mulighed for det, så prøv med DVI-udgangen, og gerne et dyrere kabel.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 April 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min projektor kan desværre ikke tage DVI, da det er en ældre CRT, og derfor skal have 5xBNC stik.
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projector hvis du har en l**te konverter kan den tage jo tage lidt af signalet. Hvordan er det kabel som du har nu ?
Er det et 5m langt VGA - VGA og så en adapter til 5 x BNC ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 April 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kablet mellem computeren og projektoren er et std. VGA - BNC kabel. Der er ingen konvertering, da de 5 BNC stik blot bliver sat på coax lederne i kablet. Sådan et kabel bruges også typisk til highend monitorer.
Kablet er ikke noget specielt, blot det bedste den lokale EDB pusher havde på lager.
jeg har overvejte at tage 5 stykker antennekabel og lodde på et VGA stik og så sætte BNC på i den anden ende.
Var der noget med at du havde testet med skærmet cat 5e?
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det jeg prøvede at komme frem til var om dit kabel indeholdte DCC signaler eller ej.
Det med 5 stykker antennekabel er jo ikke helt udelukket det er ihvertfald værd at undersøge hvor stor båndbredde sådan et kabel har jeg mener at standarden hedder RG58/RG59. Jeg tror de kabler man normalt anvender til video er RG6.
Men altså jeg ved ikke hvor meget en haj du er til at lodde, men for mig virker det pænt svært at få loddet coaxial på et VGA stik der ikke meget plads.
Ja, jeg kører FTP CAT5e til min PJ men det er VGA - VGA. Kablet er et 100ohms kabel så der er en impendance mismatch men ved at bundle alle grounds så kommer det tæt på 75 ohm siger de kloge på avsforum. Men jeg ser 2 probs for dig hvis du skulle prøve det!
1. Det bliver svært at lave en solid løsning med 1 TP til 1 BNC stik. Jeg har aldrig set stik til at lodde på, men findes sikkert.
2. Den impedance mismatch hmmm du kunne måske bundle alle grounds ved break out.
Du skal nok op og have noget møg tykt CAT5e 0.2 mm2 kan skaffes hjem ved http://www.elfi.dk/ det tror jeg ihvertfald! De kan skaffe alt i kabler og i forskellige tykkelser. Jeg var udeved ham for at købe nogle vga stik og fik en sludder for en sladder.
Inden du prøver 5 antennekabler så skulle du lige ringe til ham og høre hvad han kan klare i kabler med 5-coaxial ledere.
|
Til top |
|
|
Jens krogsgaard Branchemedlem

Best-Seat
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 25 April 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv en Sony VPH-1272 som fødes af en HTPC af ældre dato (3D Fusion).
Jeg kan ikke genkende det problem du beskriver, og jeg tror det ligger i indstillingen af RGBHV indgangen af projektoren.
1272 har flere forskellige banker hvori der kan gemmes opsætninger og hvis din RGBHV indgang benytter en bank hvor bias og gain er misjusteret vil du kunne opleve den fej du beskriver.
Prøv at tilslutte en anden PC på RGBHV indgangen og se efter om fejlen følger med. Hvis den gør det er det sandsynligvis en projektorjustering der skal til.
Du kan evt. også checke hvilken skærm dit videokort outputter til. Jeg har selv fundet at Sony Multiscan 20se giver det bedste billede fra min HTPC. __________________ Jens Krogsgaard, Best-Seat, http://www.best-seat.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 April 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens
Jeg har prøvet med to forskellige computere, den ene en IBM bærbar med et ATI 7500 Mobile chipset (tror nok det er sådan det hedder) og så min stationære med et ATI 9700 Pro. Problemet er det samme.
Jeg vil prøve at ændre skærmopsætningen til grafikkortet. Jeg har vist bare skærmen stående til std. skærm.
Angående Bias og Gain, så trode jeg de var "globale" for alle opsætninger. Har du prøvet at stille disse, og har du evt. et fif til hvordan disse justeres bedst/nemmest muligt?
/Asger
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens, nu siger du at din skærm driver har indfyldelse på dit billede og så tænker jeg, Hvordan ?!?!?!? skyldes det at skærmdriveren indeholder fin tunning af HV ?
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projektorfreak, jeg kom lige til at tænke på at du kan prøve at skrue din opløsning så langt ned som muligt dvs 640x480 eller hvad nu med 60 hz eller lavere. Det skulle, medmindre jeg har misforstået noget, gøre båndbredden på signalet mindre. Dæmpingen fra kabler er højere jo højere frekvens (eller noget i den retning) der bliver sendt igennem det, selvfølgelig stiger nogle mere eller mindre end andre. Men min point er at du vil opnå et stærkere signal ved lavere opløsning.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 April 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet med lidt forskellige opløsninger. Jeg skal op i de helt høje opløsninger før jeg synes, jeg kan se forskel på farverne (1080i). Normalt kører jeg std. DVD opløsning - 720x576, men jeg er stadig ved at eksperimentere omkring den bedste opløsning.
/Asger
|
Til top |
|
|