| Forfatter |
|
marcobjensen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 05 December 2013 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har fået fingrene i en gammel Philips AG2456, som vidst er fra 1963/64.
Den spiller sikkert ikke ret godt, men vil alligevel gerne prøve at have den sat til anlægget  .
Hvordan finder jeg ud om, om jeg har brug for en MC eller MM RIAA forstærker? Eller kan det være en helt anden type, når den
er så gammel?
Sådan ser den ud:
Jeg har også taget et billede af pickuppen nedefra
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 05 December 2013 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2013 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha, der kan man bare se. Det er svært at finde meget information om det.
Men så vidt jeg kan google mig frem til, så den måske ikke yderligere forstærkning, kan det passe?
Jeg kan ikke tilslutte og teste, da jeg først skal have monteret nogle phonostik på ledningen!
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 05 December 2013 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med forbehold for at det LAAANG tid siden jeg havde fat i sådan et vidunder, vil jeg lige nævne at det ligner en dobbelt-pickup. Den lille hvide dims, der er mærket "N" på undersiden kan skubbes over til den modsatte side hvorved den nål der vender nedad nu, vil vende opad.
Det var almindeligt på det tidspunkt at der sad en nål på hver side. Den ene var til at afspille 78'ere, den anden til 33/45. Måske i stereo, måske ikke
Hvis det er tilfældet, skal du være sikker på at du ikke bruger den nål der er beregnet til 78'ere. Dels lyder det i bedste fald forfærdeligt - dels vil dine plader absolut ikke være glade for bekendtskabet
Jeg ville under alle omstændigheder holde min yndlingsplader på god afstand af den afspiller. Men et sjovt klenodie er den. Jeg husker mange der lignede fra min barndom. Om det lige var den model kan jeg dog ikke sige. Den kalder jo næsten på en gammel rørradio fra samme alder. Dem vil den også kunne tilsluttes direkte. Så gå evt. på jagt på loppemarkeder eller hos vennernes forældre.
Held og lykke med at få den til at spille. Lad os endelig høre resultatet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2013 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar Anker! Det er rigtigt at nålen den flippes! Det må jeg teste hvis jeg får noget lyd ud af den.
Den ser nemlig rigtig fin ud og vil gøre sig rigtig godt i stuen med nogle gamle brugte jazzplader.
Kender du evt. svaret på spørgsmålet om den kan tilsluttes direkte til en moderne forstærker med held?
Jeg har faktisk sådan en phillips rørradio stående i kælderen - er der en mulighed for at de kunne "snakke" sammen?
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 05 December 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Keramiske pickup'er giver et meget kraftigere signal fra sig end almindelige pickup'er. Desuden er frekvensgangen anderledes så der kræves ikke et RIAA trin, faktisk hvis den tilsluttes en højimpedant indgang uden nogen form for frekvens kompensation skulle det passe nogenlunde. Jeg kan ikke forestille mig andet end den gamle fine radio har en indgang for grammofon. Så vidt jeg kan se på billedet er det krystal man kan se vinklet 45 grader og hvis der et magen til over i den anden side er det en stereo pickup. Det skal også nævnes at de var ret sarte overfor fugt / temperatur så det er ikke sikkert at der er mere lyd i sådan en gammel svend.
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2013 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt er er jeg enig i den påstand at den nok ikke skal bruges på sine yndlings plader.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 December 2013 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svaret j_mil.
Er det selve pladespilleren, PU eller nålen der er sart overfor fugt og temperaturer?
Jeg er helt med på at der kun skal spilles billige brugte plader på den!
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 05 December 2013 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damn! Jeg er vild med det pladespillerdesign! Lige et niveau over Fischer Price i stilrenhed, men det er tydeligt, at Fischer Price må have været på
rov, da de designede deres plastikbørnelegetøj.
Ethvert barn i alderen 1-2 år må knuselske at flå i den tonearm og hive hastighedsvælgeren frem og tilbage, frem og tilbage, frem og tilbage
|
| Til top |
|
| |
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 05 December 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Damn! Jeg er vild med det pladespillerdesign! Lige et niveau over Fischer Price i stilrenhed, men det er tydeligt, at Fischer Price må have været på
rov, da de designede deres plastikbørnelegetøj.
Ethvert barn i alderen 1-2 år må knuselske at flå i den tonearm og hive hastighedsvælgeren frem og tilbage, frem og tilbage, frem og tilbage  |
|
|
Ydermere kan man jo se at designet er non plus ultra og at man gerne vil spille sine plader på den.......
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2013 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er krystallet der er følsomt. Det skal måske også lige nævnes at nålen ikke er en diamant men en safir som ikke er så slidstærk så
sansynligheden for at den er slidt er stor.
|
| Til top |
|
| |
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 06 December 2013 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Røg med et brag tilbage til barndommen. 
Med mindre at jeg lider af total amnesia, havde ( også ) vi sådan en fætter stående i bunden af musikskabet i mit barndomshjem. Den blev ganske rigtigt drevet af sådan en gammel rør-radio. Så vidt jeg husker, var den i total mono, og der var kun to spadestik til tilslutningen! __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 December 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_mill: Ok. Jeg har fundet et firma der sælger pickup'en. Det er nok en meget god idé at prøve at bestille sådan en - hvis
jeg får noget lyd ud af den (http://www.pickupnaalden.com/english/turntable_needles.asp? M=Philips_AG-3306__4415)
Jeg har lige været nede at tjekke den gamle radio. Den her sådan en indgang til pladespillere:
Udgangen på pladespilleren ser således ud:
Er det stereo, med en jord hver + et ekstra jord, eller hvordan?
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 06 December 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja - det er en stereo grammofon. 2 ledere med skærm + ekstra jord.
Se iøvrigt her:
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er et dobbelt skærmet kabel. Det nederste stik er specielt så det kan nok ikke findes mere. Mon ikke man kan bruge de 3 banan bøsninger
hvor de 2 yderste må være signal og det midterste er stel. Så de 3 skærme skal forbindes sammen og i stelbøsningen og den røde i R og den sorte
i L. Radioen er fine sager, den har ingen udgangstransformatorer og beregnet til at køre med 800 ohms højtalere (har du dem eller har den
indbyggede højtalere? )
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2013 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker sgu med den gamle radio!
Rød og sort i hver side og så de tre jord samlet i ét i midten!
Desværre har vi ikke pt. plads til den store radio i lejligheden, så spørgsmålet er, om det ikke vil virke med min almindelige
moderne forstærker?
I så fald skal jeg vel til at lodde nogle RCA Phonostik på, for at kunne teste?
Tusind tak for al hjælpen indtil nu. Uden den havde jeg aldrig kommet så vidt!
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
marcobjensen skrev:
Det virker sgu med den gamle radio!
Rød og sort i hver side og så de tre jord samlet i ét i midten!
Desværre har vi ikke pt. plads til den store radio i lejligheden, så spørgsmålet er, om det ikke vil virke med min almindelige
moderne forstærker?
I så fald skal jeg vel til at lodde nogle RCA Phonostik på, for at kunne teste?
Tusind tak for al hjælpen indtil nu. Uden den havde jeg aldrig kommet så vidt! |
|
|
Hvis du skal tilslutte den til en moderne forstærker, så skal den tilsluttes, feks. på en aux, CD eller tape indgang - pga. krystal pickuppens høje udgangsspænding ( ofte mellem 500mV og 1V ved lave frekvenser,). Du kan dog få brug for at koble et par modstande og kondensatorer på hver kanal (mellem pladespiller og forstærker), for at tilpasse frekvensgangen. Et såkaldt CCIR filter.
Du kan se her hvordan det skal se ud:
Dette filter er beregnet til pladespillere med krystal pickup, som du kan se i teksten.
Du skal bruge 2 af disse filtre. 1 til hver kanal.
Du kan købe komponenterne f.eks. hos El-supply til 10 - 15 kr.
Mange af de først krystal pickupper havde en så dårlig frekvensrespons, så filteret ikke var nødvendigt. Men den type der sidder på din Phillips pladespiller - er beregnet til at arbejde med det nævnte type filter.
Det kan da i øvrigt nævnes, at Krystal pickupperne - hurtigt ændrede deres frekvensrespons, så lyden fra dem ændrede sig med tiden (oftest diskant tab). Ofte i løbet af et par år. I først omgang løste man dette problem, ved en pickup variant der blev kaldt en keramisk pickup. Men lyden blev først "hifi" - da man opfandt MM pickupperne.
Jeg kan da også nævne at din AG3306 pickup - er specificeret til at afgive omkring 350mV ved 1Khz, og er en pickup der var specificeret til at gå op til 16 KHz. Det er / var en af de bedre krystal pickupper.
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2013 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det viste filter er et et riaa filter (500 og 2150 hz) og keramiske (krystal) pickup'er skal heller ikke belastes med så lav en impedans, den skal ligge
på omkring et par Mohm, så der noget der den gode Jan Soelberg havde misforstået. Jeg kiggede lige i nogle diagrammer for at se om jeg huskede
galt og hvis kigger på Tanberg sølvsuper som kan skiftes mellem magnetisk og keramisk pickup's går man i keramisk mode uden om riaa'en
direkte ind i linie forstærkeren som er lavet meget højimpedant. Teoretisk skal den tilsluttes f.eks. en aux indgang men jeg vil mene at de ikke er
højimpedante nok.
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2013 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_mil skrev:
Det viste filter er et et riaa filter (500 og 2150 hz) og keramiske (krystal) pickup'er skal heller ikke belastes med så lav en impedans, den skal ligge
på omkring et par Mohm, så der noget der den gode Jan Soelberg havde misforstået. Jeg kiggede lige i nogle diagrammer for at se om jeg huskede
galt og hvis kigger på Tanberg sølvsuper som kan skiftes mellem magnetisk og keramisk pickup's går man i keramisk mode uden om riaa'en
direkte ind i linie forstærkeren som er lavet meget højimpedant. Teoretisk skal den tilsluttes f.eks. en aux indgang men jeg vil mene at de ikke er
højimpedante nok. |
|
|
Der er faktisk lidt forskel på RIAA og det vist filter. RIAA arbejder med 500Hz og 2122 HZ. Det viste filter arbejder efter hvad der er nævnt i teksten - med 500Hz og 2150 Hz. At Joan Soelberg - som har lavet det viste filter - kalder det et CCIR filter, er ikke helt rigtigt, da CCIR normens frekvensrespons var en smule anderledes. Men det er et kompromis - som fungerer ok.
Impedansen burde være højere - det er korrekt. Men det kræver lidt mere elektronik. Man kunne f.eks. lave en emiitter eller sourcefølger med en transistor, eller bruge en op amp.
Men det vil virke hvis han tilslutter pladespilleren / filter til en AUX indgang på en moderne forstærker, som ikke opfylder de krav der f.eks. var angivet i de gamle audio standarder, eller de høje impedanser der var på de gamle forstærkere - som gerne lå mellem 400K og 1 Mohm. AG3306 pickuppen han har - er i øvrigt designet til en tilslutningsimpedans på 500K.
Han vil kunne bruge det nævnte filter .på en moderne forstærker. Men ja - det er ikke optimalt. Men han kan heller ikke få en "rigtig god" lyd ud af denne gamle krystal pickup.
Da der var flere standarder på det tidspunkt, hvor man anvendte krystal pickupper - var der faktisk flere forskellige kurver, hvor RIAA og CCIR bare var et par stykker af dem.
Så filteret vil altid være et kompromis - når man afspiller de gamle plader.
Hvis i vil se en oversigt over nogle af de standarder der har været, og hvilke standarder forskellige pladeselskaber har anvendt, så kig på dette regnerark:
Regneark
Er man tilhænger af gamle indspilninger, og vil have det bedste ud af de gamle skiver - skal man faktisk anvende en forforstærker - hvor man kan skifte mellem de forskellige kurver, som de forskellige pladeselskaber brugte. Ellers får man ikke den lyd som pladeselskaberne har tiltænkt.
Der findes forforstærkere til pladespillere på markedet, hvor det er muligt at skifte mellem disse kuver. Disse er dog for det meste beregnet til MM / MC pickupper og ikke krystal pickupper.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2013 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bliver det meget teknisk
canielsen, kan du give mig et link på de filtre du mener jeg skal anskaffe mig?
Jeg kan ikke rigtig finde frem til dem på El-supply.dk
|
| Til top |
|
| |