Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvor store højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RasH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2013 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

Min mor skal efter nytår, ud og købe nyt/brugt anlæg.

Recieveren bliver formentlig nad, med 2x50watt +/-, hvad der nu lige er til salg.

Jeg er så blevet i tvivl om, hvor store højttalere hun skal bruge.
Stuen er ca 25-30 m2, men anlægget vil primært skulle bruges, når hun sidder i sofaen,
og lytter til musikprogrammer, og i den lille firkant hvor hun sidder, er der nok omkring 15 m2

Jeg kigger på lidt forskellige Dali modeller, da de kan findes til billige penge, 700-2000 kr, for et sæt fronthøjttalere.
Modellerne jeg kigger på, er 350-450, og Blue serien 3003, 5005, 6006.
Kigger jeg specs, synes jeg ikke der er stor forskel, udover 3003, som har den mindste bas, på 5".

Hun har en aktiv 10" sub, som skal bruges, og den lægger en fin bund, og derved tænker jeg jo, at 3003´eren er stor nok.
(Der er heller ikke så meget plads ved siden af tv´et.)

Hun skal ikke høre bragende højt musik, men der må gerne været et godt punch, da det primært er til rockmusik(dansktop),
og der må trommerne gerne skinne igennem med god magt, og så skal hun måske alligevel op i 6,5" bas.

Jeg har ikke hørt nogen af højttalerne endnu, men en lille guideline ku været fint, så jeg i det mindste kan udelukke nogen,
enten fordi de er for store, eller for små.

Hvad tænker i?
Til top Vis RasH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RasH

RasH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2013 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Nå, nu er jeg da lidt i tvivl, om det skal være Dali.
System audio ser ud til også at være gode, og stadig billige som brugte..

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 December 2013 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Østjylland...? Tag ned på Europaplads i Aarhus, og tjek de 2 forretninger ud der ligger her, side om side... Snak med de flinke mennesker og lad dem
komme med et bud... Tag evt. Radioen under armen og prøv den... Så kunne det være at de har et godt tilbud, ellers vil du være godt rustet til at
læse salgsannoncer...

Med vanlig og godt nytårshilsen...
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 December 2013 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

RasH skrev:
Hvad tænker i?

Det er pænt nok af dig at kigge for din mor - men ønsket om god bas rimer ikke særligt godt med "skal op i 6.5" bas ...

Du skal nok lægge HiFiklubbens katalog på hylden og bevæge dig ud i en rigtig forretning, som har et rimeligt udvalg.

Bevæger du dig ud på brugtmarkedet , findes der oceaner af gode højttalere til fornuftige priser

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 December 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Når der er en sub til at assistere i bassen, kan det teoretisk set godt klares med 5" enheder. Jeg ville dog alligevel gå op til 6½", da det ekstra punch de kan give i nedre mellemtone, osse betyder noget for øvre bas / nedre mellemtone. Og stemmegengivelsen bliver så osse bedre. Boksen behøver ikke blive meget større af den grund.

Ovenstående er selvfølgelig en generel betragtning .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

RasH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2013 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Strukturen<<
Jeg er ikke meget for at "udnytte" hifiklubben, når jeg reelt ikke har tænkt mig at købe der.
Vil hellere søge diverse forums igennem så, og ja, brugtmarkedet bugner.. :)

Jan<< Ja, op, som i, at den skal varetage øvre bas/mid. Hun har en sub i forvejen, som jeg også skrev.. :)

mollecon<<

Okay, det var nok også min umiddelbare fornemmelse, at jeg skulle en størrelse op.
Jeg så nogen System Audio 1280 Mk II, som har fået en god anmeldelse, og til 2.200 kr, men de har dog kun 5" basser,
og når de står 2,5 times kørsel væk, så skal jeg også være sikker, på at de kan klare opgaven.. :)

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 December 2013 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Det her sæt

Denon

Dali
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2013 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hej RasH

Det er helt ok, men nu nævnte du selv NAD , og det område jeg refererer til, der ligger Tape Connection også Og man behøver ikke købe
noget, men man kunne tegne en skitse af stuen, gerne med mål på, medbringe den, og et forslag til budget eller maks. Pris, og så få en uvildig
vejledning fra forretningen, gerne med flere alternativer . Og så har man samtidig mulighed for at høre på forskellige komponenter . Og så
er det godt at der i dette tilfælde ligger 2 forretninger, jeg skal ikke sige hvilken er bedst, men jeg har handlet begge steder, og jeg har været tilfreds
med betjeningen, hver gang .

Med vanlig venlig hilsen
Struktøren

RasH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2013 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Strukturen<<

Ja, det er self en mulighed, men med det budget der er, så er det helt sikkert,
at det skal være brugt. Du kan få meget godt brugt, for 3-4000 kr.

Når det så er sagt, så tror jeg faktisk ikke, at min mor bliver mere glad, om jeg køber det ene eller andet,
så længe vi snakker fornuftige mærker.
Hendes sammenligningsgrundlag er jo en fladskærm, og den lyder godt nok fæl, men det at hun nu har fået en sub,
har allerede gjort det meget bedre.

Jeg har selv en Nad reciever, t741, og jeg er sikker på sådan en vil opfylde hendes behov,
i forhold til lyd, og lydstyrke.

Det jeg er mest i tvivl om, er hvor store højttalere hun skal bruge. Vi skulle nødig købe så stort, at hendes
subwoofer bliver værdiløs.. :/

Nu har jeg set Dali 606 til 1000 kr. Det jo en umiddelbar fin pris, og så med 3 x 6,5". Om den er for kraftig kan jeg ikke
vurdere. Den har ca samme SPL som de andre jeg kigger på, og går ned til 39hz, hvilket burde være nok, uden brug af sub.
Men subben varetager nok alligevel opgaven bedre, når nu den har 150w og 10".

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2013 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hmm... Hvis vi antager at subben er nok til de dybe toner i stuen... Så er det måske nok med det man kalder stander/reol højttalere... Og så en god
brugt radio... Jeg har selv fornylig købt et par radioer til noget familie, en Yamaha og en Denon, begge med en 3-4 år på bagen og prisen var ca.
1500,- for hver, som jeg husker det... Så ja, du kan få noget brugt der er godt, det er med at søge, og slå til... Købte for et godt tid siden et par
Advance stander højttalere for under en tusse... Så for 2500 -3000 kan du komme langt

Med venlig vanlig hilsen
Struktøren

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2013 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

System Audio SA220 AV på den blå kunne være en mulighed...? Har ikke fundet ud af hvordan man linker fra Ipad endnu , men det kommer
nok...
Der er også en Denon Avr 3300 ... Der er mange gode modeller/mærker at vælge mellem, i forskellige prisklasser... Og måske kan man "prutte" om
priserne så der bliver lidt håndører til kabler og lign. ... De to jeg har skrevet er kun lige noget af det første jeg fandt og syntes kunne være
interessant efter pris og kvalitet...

Med vanlig venlig hilsen
Struktøren

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2013 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Husk nu...
At melde tilbage med hvad du har købt

Godt nytår
Struktøren

RasH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2013 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Ja det skal jeg nok. :)

Det bliver nok først til jan/februar tror jeg.
Det er jo min mor der styrer det, men hun ved godt jeg er gået igang med at kigge.
Det er også mig der har givet hende den sub.

Men går der lang tid før jeg skriver igen, så skriv lige her i tråden, for så har jeg måske glemt det.. ;)

KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2013 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Dali Concept synes jeg personlig er en virkelig god højttaler serie, fra små til gulv højttalere. Giv dem et lyt, de er virkelig fede til prisen

God fornøjelse, og ja, som de andre skriver, så lad os høre hvad i ender op med ;)

De bedste hilsener KnockKnock

RasH skrev:
Hej.

Recieveren bliver formentlig nad, med 2x50watt +/-, hvad der nu lige er til salg.

Stuen er ca 25-30 m2, men anlægget vil primært skulle bruges, når hun sidder i sofaen,
og lytter til musikprogrammer, og i den lille firkant hvor hun sidder, er der nok omkring 15 m2

Jeg kigger på lidt forskellige Dali modeller, da de kan findes til billige penge, 700-2000 kr, for et sæt fronthøjttalere.
Kigger jeg specs, synes jeg ikke der er stor forskel, udover 3003, som har den mindste bas, på 5".

Hun har en aktiv 10" sub, som skal bruges, og den lægger en fin bund, og derved tænker jeg jo, at 3003´eren er stor nok.

Hun skal ikke høre bragende højt musik, men der må gerne været et godt punch, da det primært er til rockmusik(dansktop),
og der må trommerne gerne skinne igennem med god magt, og så skal hun måske alligevel op i 6,5" bas.

Jeg har ikke hørt nogen af højttalerne endnu, men en lille guideline ku været fint, så jeg i det mindste kan udelukke nogen,

Hvad tænker i?
Til top Vis KnockKnock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KnockKnock

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 December 2013 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

KnockKnock skrev:
Dali Concept synes jeg personlig er en virkelig god højttaler serie, fra små til gulv højttalere. Giv
dem et lyt, de er virkelig fede til prisen

God fornøjelse, og ja, som de andre skriver, så lad os høre hvad i ender op med ;)

De bedste hilsener KnockKnock

RasH skrev:
Hej.

Hvad tænker i?

Utrolig kedelig højtaler, som er en meget dårligere højtaler end 400 serien og zensor
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

RasH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2014 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nogen af de lidt ældre højttalere, ser lidt dyre ud, alderen taget i betragtning.

Så et indlæg fra 04, om et sæt Dali 104, som ikke burde koste, mere end 800 kr, blev der dengang skrevet.

Nu knap 10 år senere, samme model til 400 kr.

Holder de prisen lidt for godt, eller er det en fair pris?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Januar 2014 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

RasH skrev:
Holder de prisen lidt for godt, eller er det en fair pris?

Man kan jo lave et hurtigt regnestykke - hvad koster tilsvarene enheder + delefiltre + kabinetter.

Så er 400.- nok ret billigt.

RasH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2014 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Ja altså, 200 kr pr højttaler, sammenlignet med 1200 kr nypris.
Så er det selvfølgelig billigt.

Jeg ved dog ikke hvordan kantophænget har det, og det koster vel hurtigt 500-700 at lave.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Januar 2014 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Er der plads til Gulv HT eller har hun et tv møbel eller ligende?

Hvis der er et møbel i det lille rum i rummet så ville en reol jo være smartest at stille ovenpå et møbel, og har hun en sub så
passer det jo fint ind..

Størrelsen/bredden har en betydning alt efter rummet, jo smallere jo flere reflektioner kan der være, hvis de skal stå med
en vis afstand imellem og tæt på sidevæggene, går udfra de "15kvm" nok gør rummet rimelig smalt?

Min mutter overtog mine Focal 816, og jeg havde også nogen Dali 606 og dem ville jeg ikke engang give til hende dengang,
og hun har 35kvm ialt pga stuen er lagt sammen med køkkenet, og de 2½vejs spiller fint rummet op, men de begrænsninger
en sådan højttaler har..

Hun er dog døv på det ene øre, så det er lidt trist hun ikke bruger dem så meget mere, og min søn har også ødelagt begge
støvhætter på begge mellemtonerne :(

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2014 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

RasH skrev:
Hej.

Hvad tænker i?

Det er mange år siden jeg har lyttet til Dali 450, men den gang syntes jeg det var en god højttaler til prisen. Som jeg husker det er den også ret indretningsvenlig, jeg mener den er bygget til at spille "lige ud" i rummet uden at være vinklet mod lytteren.

Blue serien ville jeg holde mig fra, de er mere "spil højt" end de er "spil godt".

Med en 10" sub til at klare bunden, kunne en mindre 2-vejs standerhøjttaler også være en mulighed.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes