| Forfatter |
|
s_ranzau Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 06 Januar 2014 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har netop erhvervet mig en billig Rega Planar 2, som jeg er blevet rigtig glad for. Pt. kører den blot med en billig Kina RIAA,
som jeg har i sinde snart at skifte ud. Nu går jagten så på den helt rigtige RIAA, som vil matche mit system bedst muligt.
Min musikpræference er primært rock, men der er også plads til mere stille musik.
Budgettet ligger på ca. 1000 kr, og jeg har intet imod at købe brugt.
Mit anlæg er som følger:
Rega Planar 2 (den med glastallerken)
Primare I21
Dynaudio Focus 160
Håber at i kan komme med nogle gode indspark, til hvad jeg skal kigge efter af mærker og modeller. :)
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 06 Januar 2014 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Lige en manglende oplysning... Hvilken pick up spiller du med...?  , en meget vigtig detalje når man skal anskaffe en RIAA
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 06 Januar 2014 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har med stor tilfredshed brugt en cambridge 540 riaa sammen med rega pladespiller (med en rega Bias og en ortofon) og
Primare. For mig et fint match.
Der findes en storebroder, som også virker med MC pickup-typen. Men det er der ingen grund til, hvis du har en helt almindelig
MM pickup.
Men ja fortæl, hvilken pickup du har dig.
|
| Til top |
|
| |
HenningL Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 06 Januar 2014 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Rega Fono MM stående, som jeg ikke bruger. Den er din for 1000 kr., hvis du er interesseret. Jeg bor tæt ved Vejle.
Henning
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2014 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henning
Læs lige retningslinjerne for køb og salg herinde...
Bedre at du skriver til trådstarter at du har sendt en PB  = personlig besked, så ved han der er post og kan læse dit tilbud og give svar tilbage på
samme måde...
Dette var kun til orientering
Med vanlig venlig hilsen
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
s_ranzau Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2014 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pt. kører spilleren med den original BIAS pickup - den står dog også til udskiftning. :)
Folk skriver bla. godt om Audio Technica, men en Rega pick-up skulle selvfølgelig også være et godt match.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 07 Januar 2014 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sagen er, at der er 2 pickup typer.
Den ene er Moving Magnet (MM)
Den anden Moving Coil (MC)
Din nye riaa skal så passe til din pickup type. Din Bias er en MM type.
De fleste pickupper til under 2000,- er af MM typen. Det er, tror jeg, først når du bevæger dig op i priser over dette, at MC
giver mening. riaa'erne er også typisk dyrere.
Jeg vil ikke mene, at en Planar 2, som den budgetpladespiller den er, ligger op til sådanne investeringer i MC.
Hvis du vælger den Cambridge jeg foreslår, så er du begrænset til MM typen i fremtiden.
Hvis din BIAS pickup i øvrigt ikke fejler noget, ville jeg ikke udskifte den. Men den kan selvfølgelig være slidt. Jeg ville
hellere prioritere pickup pengene på at få den serviceret af en professionel, så du er sikker på at forrige ejer ikke har
monteret pickup skævt eller det der er værre.
|
| Til top |
|
| |
s_ranzau Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2014 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret Nissemanden
Jeg har indtil videre heller ingen ambition om MC pickup. Har blot læst om flere som med succes har udskiftet pickup på deres Rega Planar 2. PU er
iøvrigt fabriksmonteret og afspilleren skulle ikke have kørt ret meget. Derudover lyder afspilleren ganske fint, og jeg hører ingen mislyde. Vil bare
gerne give lydkvaliteten et løft; og hvis det kan gøres med en bedre RIAA og en bedre PU, så gør jeg gerne det. :-)
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2014 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
1000 kr i budget... MM pick up Audio Technica mt 95 e vil være mit bud...
Så er der også lidt til måske en anden riaa...
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 07 Januar 2014 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Jeg vil ikke mene, at en Planar 2, som den budgetpladespiller den er, LÆGGER op til sådanne investeringer i MC. |
|
|
Det vil du så ikke  , men det er noget vrøvl. En RB-250 arm er en ganske udmærket en af slagsen, og den kan sagtens bære en MC pickup i 3-4-5.000 kroners klassen uden at gøre hverken grammofon eller pickup til skamme. Kørte for nogle år siden med en Planar3 med en 10.000,- kroners Stax arm og en Ortofon Kontrapunkt pickup. Det var ikke Regaen der satte begrænsningen, det var pickup´en, så til trådstarter, hvis du har "blod på tanden", så ud og lyt på nogle pickup/riaa-setup´s, og så bare gi´ den gas. Du bli´r ikke skuffet  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2014 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Boydk
Manden har et budget på 1000,- gerne brugt... Tror ikke der er plads til meget gas, nærmere en bette vind...
Med vanlig venlig hilsen
Struktøren
Men jep... En Trichord dino og en Benz micro gold eller Ortofon Rondo Bronze... Så kører det....
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2014 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Somme tider stiger budgettet, når man får "blod på tanden"  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2014 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
 jeg ved det, jeg ved det... Jeg gjorde det
Jep, ganske fin lille pladespiller, kan sagtens opgraderes... Har selv den personlige mening, og nu får jeg nok høvl...  at de vigtigste elementer er
pick up og arm... Og så kommer selve pladespilleren... Kan huske min første rillefræser, og nu er det pladespiller, var en Billig Akai... Købt hos Expert i
Rundhøj centeret... Mange år siden... En gave fra min mor... 1200 var en del dengang... Spillede ganske udmærket på mit værelse.... Men man skulle
ikke røre ret meget på chassiet.... Så røg det direkte til højttalerne... Ak ja...  minder....
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
s_ranzau Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2014 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu udvikler tråden sig. Men rart at få nogle personlige erfaringer på banen. :-)
I første omgang er det dog RIAA'en som skal skiftes, og der er budgettet ca 1000 kr. Køb af pickup kommer senere med et andet budget, men rigtig
rart at få nogle råd og holdninger til Pick-up og RIAA kombinationer.
Jeg søger iøvrigt en blød og lækker lyd, som man ikke bliver træt af at lytte til i længden. Der syntes jeg allerede min Dynaudio/Primare kombination
fungerer virkelig godt.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2014 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.. Så er det spørgsmålet om hvilken type pick up du vil have.... Mm eller mc... Budgettet skal lidt højere op, tror jeg hvis du skal have en der kan
bruges til begge... Men så er der måske en Creek
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 08 Januar 2014 kl. 05:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan anbefale en Pro-Ject box til Riaa der findes både som transistor udgave der er også en udgave med rør
jeg har prøvet med begge,
Gramafonen var en Pro-Ject 1.3 med Grado Guld PU også Primare DVDi10 men dog med systenaudio Mantra 30 højttaler
Da jeg fandt denne Pro-Ject Riaa med Rør købte jeg den for 1400- brugt koster hvis rundt 4K fra ny....
knækten som spiller på den er mere end fornøjet det som han går op i er mest på den klassiske side med fløjte og violin der ryger flere LPer igennem end CDer
Ja så fylder de boxe ikke meget men i min verden er det virklig værdi for pengende
lykke til
Henrik
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2014 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
s_ranzau......
Smid 400,- oveni dit budget (hvis du da ikke ka´ finde den brugt) og så få fingrene i denne:
http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=32&pr oduct_number=3340116
Den yder glimrende valuta i forhold til prisen, og har den lyd du efterlyser, blød, lækker, og ikke trættende i længden . Husk nu, træerne vokser ikke ind i himlen, men en gang imellem kan man blive overrasket over, hvor godt et produkt man kan få til en given pris. Dette er er absolut et af dem  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
s_ranzau Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2014 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både rør RIAA og Musical Fidelity lyder rigtig spændende! Det vil jeg kigge nærmere på.
Er der noget jeg skal være opmærksom på mht. til rør? Har aldrig sat mig ind i det eller hørt det.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2014 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke umiddelbart... Men har du lysten til at ændre lyden kan du skifte rørene... Om du kan lide lyden kan kun komme på en prøve... Tag ud og lyt
Jeg må nok sige... At disse rørudstykkede komponenter har fanget mig...
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 08 Januar 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en riaa både til mm og mc, der ligger inden for dit budget
http://hifistore.dk/brik-instruments-63/riaa-m-mc-mm-70/riaa -med-mc-mm-indgang-309.html __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |