| Forfatter |
|
rajmando Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 150
|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 02:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg kigger en del på Dacs i øjeblikket. Der er et HAV af dacs i alle mulige
prisklasser. Men jeg falder over Audiolab-qdac til 2200 kr og Cambridge
Dacmagic på tilbud i Hifiklubben til 2000 kr. Min mavefornemmelse ift
anmeldelser siger Q-dac. Jeg tænker det er en fin entry-level Dac, som
kan klare mine BeyerDynamic dt880 pro "fint", og som kan bruges videre
ud til hvilken forstærker jeg end køber i den meget nære fremtid.
Nogen der kender lidt til de 2 dacs, og kan sige om Audiolab-qdac til 2200 kr er et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er begge to kvalificerede produkter og gode køb til prisen. Du vil muligvis få nogle svar fra brugere der foretrækker den ene
frem for den anden, men det kan du strengt taget ikke bruge til noget. Hvad der er bedst til dig og dit system må komme an på
en prøve.
I den prisklasse kan du også overveje Musical Fidelity V90-dac og Micromega Mydac.
De to du selv nævner har dog indbygget volumenkontrol. Cambridge har drejeknap - det kan være en fordel hvis alternativet er
at skulle åbne en app på smartphonen for at skrue hurtigt ned hvis telefonen ringer :-D. Hvis du har en forstærker med
volumenkontrol er det jo ikke noget problem.
|
| Til top |
|
| |
rajmando Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg afprøver qdacen her i weekenden og ser hvad den kan gøre for mit setup. Der er er nok ikke så meget andet for end selv at a/b teste de 2 dac´s. Der er desværre ikke nogen fjernbetjening med, men det er jo også sådan set bare ment som passthrough-mellemled. Det er også fordi Qdac´en er på tilbud at jeg overvejer den, ellers ville jeg kigge mig mere rundt omkring.
|
| Til top |
|
| |
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der kender nogen DAC der har mere end 1 optisk indgang? Jeg skal bruge 3 indgange helst optiske da der er TV, BLUray og cd output med optiske kabler. De fleste DAC har underligt nok kun 1 optisk indgang hvad gør man så?
__________________ Quad 2905
|
| Til top |
|
| |
rajmando Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Old_school skrev:
Nogen der kender nogen DAC der har mere end 1 optisk indgang? Jeg skal bruge 3 indgange helst optiske da der er TV, BLUray og cd output med optiske kabler. De fleste DAC har underligt nok kun 1 optisk indgang hvad gør man så?
|
|
|
Så kan du køre med en optisk switch, så du kan skifte imellem de forskellige optiske kabler. Men om det er praktisk ved jeg ikke. Altså om du fysisk skal klikke på et eller andet hver gang du skal skifte enhed, eller det kan gøres med en fjernbetjening.
|
| Til top |
|
| |
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver jo lidt bøvlet med både en cd afspilller en optisk switch og en konverter. Men kunne godt tænke mig ligesom dig at prøve en god DAC: Jeg har pt den billigste DAC fra hifiklubben til 500 ellers kunne jeg simpelthen ikke få lyd ud af mit TV, så den købte jeg. Det er en tænstikæske stor model med en enkelt indgang og en enkelt udgang. Men den klarer vist 24 bit/196hz. Den er udmærket men man kan sikkert få bedre.
__________________ Quad 2905
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Post endelig jeres erfaringer og gerne valg. Jeg går også i overvejelserne om at købe dac med fornuftigt pris/kvalitet fohold. Men er relativt grøn på den digitale lydverden
Udover alle de ukendte faktorer i f.t. hvor stor forskel der reelt er lydmæssigt (læs jeg kan høre), er der hele det tekniske:
Hvilke understøtter Linux,
Skal man kigge fremad og sikre sig mulighed for trådløs tilslutning
Er der TV-kanaler man ikke kan høre lyd fra på DAC-magic og de øvrige der ikke understøtter digitale bitstream signaler (eks. Dolby digital)
o.s.v.
Måske man hellere skulle bruge pengene på at opgradere pladespilleren i stedet
@old school: Kan du ikke klare dit behov ved at køre din blueray via TV'et? De fleste TV kan sende lydsignaler ubearbejdet ud igen digitalt. Dac's med 2 coax-tilslutninger er der mange af.
|
| Til top |
|
| |
MrMatrix Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rega DAC har to optiske indgange. Lidt dyrere end det opstillede budget, men måske brugt?
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audiolab m-dac har 2 optiske, 2 coax samt en usb , så den kan klare det med de mange kilder.
Den er self noget dyrere end 2000 men en super dac
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når det handler om DAC, kunne brugt køb så ikke være en super mulighed? Måske noget der stadig er garanti på, men evt. Klassen bedre - til samme
pris, som budgettet kan holde?
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Evt.
Stello DA-100
2900kr så måske stadigvæk lidt over budget. Men kan evt. Forhandles ned jo  Stello'en er kendt for at være en GOD DAC!
|
| Til top |
|
| |
MrMatrix Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 09 Januar 2014 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville nok også kigge en klasse op og finde et godt brugtkøb. Den nævnte Stello kunne være et bud, ellers en Rega, hvis du kan finde den brugt til
rimelige penge. Har den selv, og den gør det sgu' fint.
|
| Til top |
|
| |
hcri Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 10 Januar 2014 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for en måned siden købt Arcams Irdac (4000 kr) den har masser af indgange og lyder rigtig godt.
|
| Til top |
|
| |