Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Diy rensevæske? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Er den tilfredse ejer af KNOSTI pladevasker. Der er efterhånden sunket godt i flasken, så der skal snart købes ny. Men jeg har
hørt rygter om det er meget nemt at blande selv. Nogen som har en go opskrift. Hvis emnet har været oppe før, så giv gerne et
link.
Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Emnet har været op før, jeg bruger en blanding af 20% isopropylalkohol og 80% destilleret vand tilsat et par dråber opvaskemiddel uden farve. Isopropylalkohol er dog noget halvfarligt stads så hvis der findes en erstatning for det ville det være fint.
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

j_mil skrev:
Emnet har været op før, jeg bruger en blanding af 20% isopropylalkohol og 80% destilleret vand tilsat et par
dråber opvaskemiddel uden farve. Isopropylalkohol er dog noget halvfarligt stads så hvis der findes en erstatning for det ville
det være fint.

Jeg har brugt den samme blanding i de sidste 20 år og det virker fint.
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har det sidste års tid droppet alkoholen da jeg ikke synes det er nødvendig.
Jeg har 2 knosti pladevaskere, en med lunken sæbevand og en med demineraliseret vand tilsat lidt afspændingsmiddel.
Jeg har så et hjemmelavet sug så de er spilbare med det samme.
Pladerne bliver helt rene, også uden alkohol.
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

j_mil skrev:
Emnet har været op før, jeg bruger en blanding af 20% isopropylalkohol og 80% destilleret vand tilsat et par dråber opvaskemiddel
uden farve. Isopropylalkohol er dog noget halvfarligt stads så hvis der findes en erstatning for det ville det være fint.

Man kan sagtens nøjes med mindre mængde isopropylalkohol - f.eks 5-10 procent og tilsvarende større mængde dest. vand plus nogle dråber
opvaskemidel og et par dråber afspændingsmiddel t. opv.maskine. Om der er farve i opvaskemidlet er fløjtende ligegyldigt!

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Opvaskemidlet og afspændingsmidlet har vel det samme funktion nemlig at fjerne overfladespændingen i vandet. Mængden af alkohol skal måske være afhængig af hvad for en type skidt man har på sine plader, er det kun støv er det nok ret ligegyldigt, er det fedtede fingre og lign. er nok bedre med mere i, det jo kendt som et fedtløsende middel.    
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt det ikke er helt DIY væske, men L'art du Son tilsat en lille smule isopropylalkohol ca. 5%.
Dette virker bedre end de andre DIY og færdig købte løsninger jeg har prøvet, dette løsner alt snavs og sænker pladestøjen.
Jeg renser pladerne 5-6 minutter med ultralydrens ved 30 grader, her efter vacum suges/tørres pladerne 5-6 omgange pr. side.
Dette gør pladesamlingen til en fornøjelse at lytte til.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Jeg ved godt det ikke er helt DIY væske, men L'art du Son tilsat en lille smule isopropylalkohol ca. 5%.
Dette virker bedre end de andre DIY og færdig købte løsninger jeg har prøvet, dette løsner alt snavs og sænker pladestøjen.
Jeg renser pladerne 5-6 minutter med ultralydrens ved 30 grader, her efter vacum suges/tørres pladerne 5-6 omgange pr. side.
Dette gør pladesamlingen til en fornøjelse at lytte til.

L'art du Son er jo meget dyrt. Kan det muligvis være grunden til at netop denne væske er så god??   

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

hej forum.
jeg har nu i 40 år vasket mine plader i opvaskevand, jo varmere des bedre-men selvfølgelig ikke så varmt at pladerne bliver skæve, men nok omk.40 grader. man holder pladen nede i vasken i vandet (med sulfo i),mens man kører den bløde side af en grydesvamp rundt med pladen. man løfter så pladen op af vandet, og skyller umiddelbart pladen over med vand fra den kolde hane, til al sæbevand er af. så tørrer man pladen straks med viskestykke, inden vandet fordamper og lader kalken tilbage. that will do.
ps. jeg har haft forskellige plade støvsuge- og vaskemaskiner i tidens løb, og de fungerede kun næsten ligeså godt, men er helvedes besværlige og omstændige.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 12 Januar 2014 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg ved det godt, men jeg snyder faktisk lidt jeg blander det halvt så kraftigt som anbefalet, det giver så 10 liter til en pris af
ca. 250,-kr.
Dettte virker lige så effektivt når der er tilsat en lille smule alkohol, og rense tiden sættes en lille smule op.
10 liter er nok til mellem 600 og 1000 LP'er alt efter hvor snavset disse er, så er prisen pr. LP i grunden ikke så dyr, når
resultatet er perfekt.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 12 Januar 2014 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Her i Jylland hvor jeg holder til, er postevandet så fyldt med kalk, at børnene ikke behøves mælk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes